Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 22 mar 2020 09:08

elbert schreef:Als mensen in de kerk een meter of 2 afstand houden (en dat kan in veel kerken), dan zou je met minder dan 100 mensen een kerkdienst kunnen houden, maar ik zou dat niet adviseren. Mijn eigen gemeente zendt internet diensten uit, waarbij alleen de voorganger en een aantal ouderlingen aanwezig zijn.
Overigens: gisteren was ik in de supermarkt en de onderlinge afstand was daar naar mijn mening toch echt vaak te klein. Het is nu elke keer opletten om afstand te houden en te nemen.



Is lastig om afstand te houden ja, zeker als andere daar geen moeite voor laten doen.
Er zij ook al snel te veel mensen in een ruimte.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2020 11:07

hans0166 schreef:ze zijn in NIETS anders dan die jongeren die zogenaamd in groepen van 50 /100 of meer samenklonteren op straat en bij deuren staan. Want morgen kom je deze personen gewoon weer tegen bij de winkels, terwijl ze zichzelf bewust blootstellen aan een verhoogde besmettingskans . Het verwachten van de Heere doet daar niets tegen.


Zoals Elbert al zegt, het kan best veilig, een kerkdienst organiseren met een kleine groep. Gewoon ruim voldoende afstand houden...in tegenstelling tot die groepen jongeren... die geen afstand houden. Gewoon afstand houden net als je zelf ook in de supermarkt doet. Dat doe je ook gewoon en dan mekker je ook niet over dood met voorbedachte rade en dat soort onzin. Ik zou het ook niet adviseren omdat er voldoende alternatieven zijn tenzij mensen geen internet / tv hebben. En als je zelf zo pro lockdown bent waarbij dat ook niet meer mag moet je ergens anders gaan klagen, daar kunnen we niks aan doen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 mar 2020 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 22 mar 2020 11:32

De Heer is 24h per dag bereikbaar.
De kleine Ieniemienie mens nu zo op zichzelf terug geworpen kan altijd bij Hem terecht....

Wat verstond men een maand terug onder de gemeenschap der Heiligen?
Hopelijk mogen velen dit gaan (her) ontdekken....ondanks dat je alleen bent de (onzichtbare) heilige Geest die allen die Geloven in de Heer Jezus samen verbindt in Hem.....in gezamenlijk Geloof zo voelbaar... :8>
Alles valt weg, alle (kerkelijke) verschillen foetsie want het ging en nu zeker gaat het om Geloof!
SAMEN Één
in ZIJN Naam

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 22 mar 2020 19:43

Schijnbaar krijgen we morgen te horen dat alles behalve supermarkten, apotheken en drogisterijen op slot gaan.

Volgende stap wordt dat je alleen met een brief op straat mag.

Dit zijn de geruchten vandaag uit Den Haag.
Ik denk dat ze daar ondanks dat het zondag is, toch hebben gewerkt. ;)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2020 20:21

K80 schreef:Schijnbaar krijgen we morgen te horen dat alles behalve supermarkten, apotheken en drogisterijen op slot gaan.

Volgende stap wordt dat je alleen met een brief op straat mag.

Dit zijn de geruchten vandaag uit Den Haag.
Ik denk dat ze daar ondanks dat het zondag is, toch hebben gewerkt. ;)


Dat werd tijd. (banken en benzinestations blijven waarschijnlijk ook wel open, als ze het hetzelfde doen als in andere landen) Hopelijk met voldoende plannen om alle bedrijven die geen omzet meer maken te ondersteunen.

VS nu op de derde plek wereldwijd qua aantal besmettingen en het ziet er nog totaal niet naar uit dat het afremt. Dit wordt echt een ellende.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 22 mar 2020 21:43

Mortlach schreef: Dit wordt echt een ellende.



Mooi toch? Wat mij betreft stort er eens het een en ander in elkaar. Ik heb er geen moeite mee, maargoed, ik ben dan ook uitzondering.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2020 22:02

irmo schreef:Mooi toch? Wat mij betreft stort er eens het een en ander in elkaar. Ik heb er geen moeite mee, maargoed, ik ben dan ook uitzondering.


Daar schrik ik eigenlijk best van, want we hebben het wel over échte mensen die het écht zwaar gaan hebben. Mensen wiens pensioen volledig verdampt, mensen die dakloos raken, mensen die sterven. Sommige van die mensen reken ik tot mijn vrienden.

Moet het systeem veranderen? Ja, dat vind ik ook, dat moet veel eerlijker, maar de periode van verandering is er ook een van enorme sociale en economische ontwrichting voor miljoenen mensen en dat toejuichen is nogal harteloos.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2020 22:57

K80 schreef:Schijnbaar krijgen we morgen te horen dat alles behalve supermarkten, apotheken en drogisterijen op slot gaan.

Volgende stap wordt dat je alleen met een brief op straat mag.

Dit zijn de geruchten vandaag uit Den Haag.
Ik denk dat ze daar ondanks dat het zondag is, toch hebben gewerkt. ;)


Dat eerste zou kunnen hoewel ik eerder denk dat we een samenscholingsverbod krijgen zoals in Duitsland. Maar wie weet allebei wel. Een complete lockdown, ik hoop er nog steeds niet op. Met twee kleine kinderen ben ik blij dat we af en toe even naar buiten kunnen. En jammer is dat als dat alsnog gebeurt, dat mede gebeurt omdat anderen de regels / voorwaarden waaronder we dit kunnen doen, aan hun laars lappen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 22 mar 2020 23:44

Ik snap als je wat kleiner woont met kinderen dat het dan heel lastig wordt.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 23 mar 2020 07:16

De Nederlander denkt zo vaak ( gelukkig niet iedereen ) het zal wel loslopen, het zal aan mij wel voorbij gaan.
Wel beste mensen, iedereen kan besmet raken met het virus.
Ik heb beelden gezien van 2 patiënten die in een Belgisch ziekenhuis liggen en wat zij vertelden doet een mens toch wel 2x nadenken om deze ziekte serieus te nemen. Vreselijke pijnen lijden ze en dan die eenzaamheid, niemand die even een schouderklopje kan geven, erg om te zien.

Laat deze beelden maar getoond worden aan al die mensen die maling hebben aan die 1.5. m afstand van elkaar houden. Die lekker met 25 man een potje gaan voetballen, waar zweet en snot rondvliegt. Waar mensen elkaar bijna verdrukken om klusspullen te kopen of bloemetjes voor in de tuin.

Eerlijk?!
direct een verbod op samenscholen, jong en oud.
Die 1,5 m handhaven en ook voor ouderen.
Niet willen luisteren?
Gelijk beboeten, en geen 50 euro, maar vanaf 300 euro, net zoals in België, Spanje, Italië, enz, enz.

Paniek?
Ja er is paniek, en wie dat ontkent is een struisvogel.
Ga dan maar eens luisteren wat er in de ziekenhuizen gebeurd, ook in NL.

Overdrijf ik?
NEE. wat men ook over mij mag denken /zeggen.

Dus lieve mensen, denk aan uw veiligheid en bovenal aan die van uw naasten.
Het einde is nog lang niet inzicht.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 23 mar 2020 08:19

elburger schreef:Eerlijk?!
direct een verbod op samenscholen, jong en oud.
Die 1,5 m handhaven en ook voor ouderen.
Niet willen luisteren?
Gelijk beboeten, en geen 50 euro, maar vanaf 300 euro, net zoals in België, Spanje, Italië, enz, enz.
Dit lijkt me op dit moment inderdaad de beste optie. Dat lijkt me beter dan nu alle winkels (op supermarkten na) dicht te doen. Want winkels dichtdoen treft (kleine) ondernemers, terwijl het de kern van het probleem niet aanpakt: het zich niet houden aan de adviezen/richtlijnen door mensen. Maar als beboeten ook niet werkt, is er geen andere optie dan een lockdown.

Want de situatie is ernstig. De ontwikkeling van het aantal doden in Nederland volgt nog altijd de lijn van Italie, met een vertraging van een kleine 2 weken.

Wat ook ernstig is, zijn de experts die het in Nederland niet met elkaar eens zijn. Daarbij wordt me wel duidelijk dat het RIVM er de afgelopen 2 maanden een aantal keren fors naast heeft gezeten. In het noorden van het land voert men daarom een ander beleid dan in de rest van het land.
We hebben dus nu 2 kampen: de landelijke kant, met het hoofd van het RIVM Jaap van Dissel en een kamp van medici en virologen (waaronder Ab Osterhaus en Alexander Friedrich) die veel verder willen gaan dan de officiële lijn.
Ik denk dat na afloop van deze crisis een parlementaire enquête nodig is om duidelijk te krijgen wat er mis is gegaan en waarom.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2020 10:54

elbert schreef:Dit lijkt me op dit moment inderdaad de beste optie. Dat lijkt me beter dan nu alle winkels (op supermarkten na) dicht te doen. Want winkels dichtdoen treft (kleine) ondernemers, terwijl het de kern van het probleem niet aanpakt: het zich niet houden aan de adviezen/richtlijnen door mensen. Maar als beboeten ook niet werkt, is er geen andere optie dan een lockdown.

Want de situatie is ernstig. De ontwikkeling van het aantal doden in Nederland volgt nog altijd de lijn van Italie, met een vertraging van een kleine 2 weken.

Wat ook ernstig is, zijn de experts die het in Nederland niet met elkaar eens zijn. Daarbij wordt me wel duidelijk dat het RIVM er de afgelopen 2 maanden een aantal keren fors naast heeft gezeten. In het noorden van het land voert men daarom een ander beleid dan in de rest van het land.
We hebben dus nu 2 kampen: de landelijke kant, met het hoofd van het RIVM Jaap van Dissel en een kamp van medici en virologen (waaronder Ab Osterhaus en Alexander Friedrich) die veel verder willen gaan dan de officiële lijn.
Ik denk dat na afloop van deze crisis een parlementaire enquête nodig is om duidelijk te krijgen wat er mis is gegaan en waarom.


- Je ziet nu wel een iets afbuigende lijn ten opzichte van Italië als je kijkt naar het aantal besmettingen. Daarnaast lopen we op Italië twee weken achter maar zijn er eerder maatregelen genomen die pas na verloop van tijd werken. Dat we nu Italië volgen is heel logisch, de vraag is of dat zo blijft of dat de maatregelen werken om de curve platter te maken.
- De landen die wel een complete lockdown hebben volgen ook nog precies dezelfde lijn. Of een lockdown echt werkt en beter werkt dan de huidige maatregelen weet je pas over een poosje
- Daarnaast kunnen die maatregelen prima werken als men zich aan de voorschriften houdt, als. men dat niet doet kan je je afvragen in de welke mate de overheid daarvoor verantwoordelijk is
- Tussen Friedrich en RIVM zie ik niet zoveel onenigheid. De situatie in het noorden is heel anders dan Brabant maar verder zegt hij hetzelfde als het RIVM:

Minder sociale contacten, thuisisolatie bij ziekte, geen horeca, scholen en universiteiten en anderhalve meter afstand tot elkaar houden. Het zijn allemaal maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Maatregelen die te laat kwamen voor bijvoorbeeld Noord-Brabant, maar volgens Friedrich nog op tijd voor Noord-Nederland.

'Ten zuiden van de rivieren is de verspreiding op dit moment heel moeilijk te beperken, daar gaat het gewoon door en worden mensen nu ernstig ziek en zullen mensen komen te overlijden.'

In Noord-Nederland wordt nu juist weer meer getest om de verspreiding tegen te gaan. Dat station is Brabant al gepasseerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 23 mar 2020 11:33

Marnix schreef:- Je ziet nu wel een iets afbuigende lijn ten opzichte van Italië als je kijkt naar het aantal besmettingen.
Is dat niet omdat we hier veel te weinig testen? Minder tests, dan ook minder officiële besmettingen. Daarom kijkt prof. Keller (zie ook mijn post van zaterdag) naar het aantal doden, omdat dat qua aantallen betrouwbaarder is dan het aantal besmettingen.
Die tests zijn trouwens wel uitermate belangrijk: als er niet of te weinig getest wordt, weten we ook niet wat er aan de hand is en er moet gebeuren.
Marnix schreef:Daarnaast lopen we op Italië twee weken achter maar zijn er eerder maatregelen genomen die pas na verloop van tijd werken. Dat we nu Italië volgen is heel logisch, de vraag is of dat zo blijft of dat de maatregelen werken om de curve platter te maken.
Eerder? Dat betwijfel ik. Twee weken geleden was het officiële Nederlandse beleid nog: "geen handen schudden" en dat was alles.
Hier een tijdlijn van maatregelen (bron):
9 mrt - Rutte "geen handen schudden"
11 mrt - Max 1000 man in Brabant
12 mrt - Max 100 man NL, scholen open, 1.5m afstand houden
15 mrt - Scholen en horeca NL dicht
16 mrt - Immuniteitsmuur theorie v. Rutte/RIVM:
Jeugd niet ziek (moet dus naar buiten), geen klachten dan niet besmettelijk, etc
Marnix schreef:- Daarnaast kunnen die maatregelen prima werken als men zich aan de voorschriften houdt, als. men dat niet doet kan je je afvragen in de welke mate de overheid daarvoor verantwoordelijk is
De overheid is verantwoordelijk voor het beleid. Als het beleid niet werkt, moet het aangepast worden. Er van uitgaan dat iedereen zich aan de voorschriften houdt, is helaas nogal naief en we zagen het afgelopen weekend ook gebeuren dat mensen zich er niet aan houden.
Marnix schreef:- Tussen Friedrich en RIVM zie ik niet zoveel onenigheid. De situatie in het noorden is heel anders dan Brabant maar verder zegt hij hetzelfde als het RIVM:
Ik zie dat je op de tweede link reageert en als je daar alleen naar kijkt, lijkt er niet zoveel aan de hand. In de eerste doet hij echter veel steviger uitspraken:

- "Wij hebben ons losgekoppeld van het landelijke beleid en doen het gewoon bij zorgverleners: testen, testen, testen.".
- over het RIVM beleid dat je pas vanaf het moment dat je symptomen hebt besmettelijk bent en thuis moet blijven: ‘Dat is gewoon niet waar, net zoals dat het niet waar is dat kinderen het virus niet kunnen overdragen. In de noordelijke provincies hebben we daarom van begin af aan gezegd: we rekenen twee dagen terug vanaf die eerste ziektedag en sporen ook die contacten op. Ten tweede, kinderen zijn besmettelijk ook al worden ze zelf niet ziek.’
- Het landelijk beleid is tot nu toe om zorgmedewerkers niet meer te testen. Wij doen dat, net als een aantal andere ziekenhuizen, wel. Ik heb het, die ene keer dat ik bij een vergadering van het landelijke Outbreak Management Team was nog in de notulen laten zetten hoe belangrijk het is om besmetting van zorgmedewerkers te voorkomen. Maar dat is blijkbaar niet gelezen.’
- Maar, hoe krijgen jullie het voor elkaar? Er is toch niet genoeg testcapaciteit in Nederland?
‘Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo’n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen.’
- In het noorden hebben we al snel tijdens een groepsconferentie gezegd: het maakt niet uit wat het RIVM zegt, wij gaan alle labs voorbereiden.

Dit zijn toch echt serieuze meningsverschillen en dat midden in een crisis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2020 12:26

Tja hetblijft voorlopig speculeren.... en tegenover elke viroloog die voor een lockdown is staan er weer een hoop die de huidige lijnen van het RIVM (die ook op basis van virologen, epidemiologen etc) wordt gemaakt. En dan kan je achteraf altijd dingen vinden die beter hadden gekund maar allereerst is dat achteraf makkelijk praten (met 50% van de kennis 100% van de beslissingen nemen) net als dat het voor Noord-Nederland inderdaad ook makkelijk praten is tov Noord-Brabant... en men daar weer meer kennis heeft dan toen het in Brabant begon. Achteraf evalueren is trouwens prima maar dan wel op goede gronden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 23 mar 2020 13:02

In Dronten huisartsen praktijk met 5 huisartsen besmet, 1 is al weer beter, maar de schrik in die wijk zit er dik in. Als het tegen zit een virus haard van jewelste. Nu net gehoord dat men in Belgie voorzichtig positief is, al zijn het aantal ziekenhuis opnames gestegen. Aantal IC patienten stijgt minder snel.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten