Lijdenstijd

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Lijdenstijd

Berichtdoor elburger » 27 feb 2020 14:36

Een ieder kent de lijdenstijd.
Weet een ieder wat deze lijdenstijd inhoud?
Is men ermee bezig?

Dat zijn zo maar een paar vragen dewelke op zovele manieren beantwoord worden.
Lijdenstijd? , is dat niet de periode naar Pasen toe?
Is Jezus toen niet opgestaan?
Goede Vrijdag, daarvan kent men misschien de naam maar wat de betekenis daarvan is zegt menigeen helemaal niets.

Maar u, ja u, die dit stukje leest, wat zegt het u?
Bent u ermee bezig?
Wat doet u in deze lijdenstijd?

In deze periode moet er in ons gewerkt worden, geloof, troost, genezing van zonden en zo meer.
Maar als je nu eens echt stil gaat staan en het lijden van onze Heiland naarstig overdenkt, dan komt ook een besef van droefheid, liefde en vreugde/blijdschap daarin naar voren en besef je de waarde daarvan.

Lijdenstijd, sta er eens bij stil, luister eens naar jouw ziel, dan weet ik zeker dat je het spijtig zult vinden zo weinig aandacht te ( hebben ) geschonken aan de lijdenstijd.

Onze Heiland leed voor u en voor mij.
Geef Hem de eer in woord en daad iedere dag die u van Zijn Vader mag ontvangen, en gedenk in deze lijdenstijd de weg die Jezus Christus voor ons is gegaan
Laatst gewijzigd door elburger op 27 feb 2020 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Keurhorst » 27 feb 2020 16:52

Goed om er bij stil te staan welkte prijs Jezus heeft betaald zodat er genade is voor ons.

Ik werd laatst ook echt bepaald bij Jezus in Gethsémané dat Jezus aan Zijn Vader smeekte of de drinkbeker aan Hem voorbij mocht gaan.
En die drinkbeker was gevuld met mijn en jou zonden. Dat Jezus zelf tot drie keer toe de Vader hiervoor bad. Jezus was zo bedroefd tot de dood toe.
Wat is het een wonder dat Jezus de wil van Zijn Vader deed ongeacht wat het Hem koste.
Wat een reden om ons te buigen voor Zijn oneindige liefde voor zondaren. Wat een reden om Hem te dankzeggen en de loven en te prijzen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor elburger » 29 feb 2020 14:52

Ik wil wel eens wat diepen ingaan op het lijden van Christus.
Christus heeft voor ons geleden in Zijn lichaam en Hij lijdt nog dagelijks.
Hoe kan dat, zult u denken?
Christus lijdt nog dagelijks in Zijn leden!
Lees Mattheüs 25 er maar eens op na.
Als men Christus' lijden met eigen ogen zou bekijken, en zou gaan zien op Zijn lidmaten, dewelke in hoger, armoede en andere ellenden verkeren en ook geestelijke ongemakken kent, zou je dan niet geloven dat Christus in hen lijdt, aangezien dit Zijn leden zijn.

Ligt hier niet voor ons de boodschap om in de lijdenstijd, maar zeker iedere dag, dat wij de woorden van God in Exodus 20 gedenken, en daar staat ook geschreven: " En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden".

Als wij hieraan denken, dit lezen, Gods geboden lezen, dan weten wij dat er nog heel wat werk voor ons te doen is, ook in deze lijdenstijd.

Jezus Christus leed niet alleen aan het kruis.
Jezus leed Zijn hele leven, Jezus lijdt nog, in de lidmaten die wij zijn.

Misschien eens iets om over na te denken.
Onze zielen, de lijdende leden van Christus heeft u altijd bij u.
En u kunt goed voor hen doen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 15:13

Ik zal toch maar reageren om de lieve vrede wil.

Eigenlijk heb ik niet zo veel met "de lijdensweek" en dat soort kerkelijke roosters, maar wel met de inhoud wat je beschrijft.
Ik denk dat het toch ook vooral een keuze is. Wie dienen wij te volgen vandaag de dag? Welke weg slaan we in? De weg bij Jezus vandaan of achter Hem aan? God helpt ons, als we Hem willen volgen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor elburger » 02 mar 2020 18:41

De Lange schreef

Ik zal toch maar reageren om de lieve vrede wil.


Ik begrijp jouw antwoord niet.
Niemand hoeft te reageren.
De topic spreekt je aan of spreekt je niet aan.
Het maakt mij niet uit, wie er reageert, waarom.
Je mag het met mij eens zijn, maar ook niet.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor elburger » 13 mar 2020 11:36

Nog eens even iets dieper in het lijden van onze Zaligmaker duiken!
Jezus heeft geleden, dat snapt een ieder wel die enige kennis van zaken heeft als men de Bijbel heeft gelezen.
Ik wil hier eens schrijven hoe zwaar, maar ook hoe zeker Jezus wist wat er zou gaan gebeuren.
Ik weet zeker dat velen hier "overheen lezen", want men kent het lijdensverhaal.
Jezus kende zijn weg!
Al in het O.T. wordt erover verhaald, Ps 40:8,9 in vergelijking met Hebr. 10:9.
Lees Exodus 12 en zie Jes. 53:7.
Jezus besefte zijn aanstaande lijden heel goed, zoals wij kunnen lezen in Matt. 17:22-23, 20:17-19 en 26 vers 2.
Maar Jezus ging het niet uit de weg!
Hij ging naar Jeruzalem, de plaats van zijn lijden, zie Luc. 13-33.
Als Johannes over de gevangenneming spreekt, wijst Hij erop dat Hij degenen die Hem gevangen zouden nemen, hen tegemoet ging, Joh 18:4, opdat zij geen vreemde zouden gevangen nemen.Josafat deed. ( 1 Kon 22 vs 31 ) . hetzelfde.
In Joh. 18 vs 6-8, liet Hij zijn almacht blijken en de wil het te ondergaan. Jezus zei :" Ik ben het, indien gij mij dan zoekt, zo laat dezen heen gaan".

Deze woorden lezende en ook overdenkende de schrift uit Joh. 7 : 30 - 46, dan wordt het lijden van onze Zaligmaker alleen maar indrukwekkender.
Laatst gewijzigd door elburger op 13 mar 2020 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor MoesTuin » 13 mar 2020 11:38

Het vasten , de vastentijd vind ik altijd wel interessant.
Helemaal onder de huidige omstandigheden...
Bezinning, terugwerping op jezelf.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2020 14:56

En dan opeens ziet het kerkelijk jaar er heel anders uit. Het H.A. kan niet meer worden gevierd, kerken sluiten hun deuren of zijn beperkt open.
Er is geen gemeenschap der Heiligen meer, althans, zo niet meer.
Geen versterking van het geloof, door de bediening van de sacramenten.

En wat heeft dat ons te zeggen?
Er waren hier mensen die 1 kerkgang per zondag (of nog minder) wel genoeg vonden. Toen had ik al eens gezegd, wees blij dat je naar de kerk kunt.
Want er kan een tijd komen, waarin het niet meer mogelijk is.
Gelukkig kunnen we nog op andere manieren diensten beluisteren.

Maar toch. Laat het een waarschuwing zijn. Ter opscherping.
Tot bezinning, tot verootmoediging.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2020 16:25

Chaya schreef:En dan opeens ziet het kerkelijk jaar er heel anders uit. Het H.A. kan niet meer worden gevierd, kerken sluiten hun deuren of zijn beperkt open.
Er is geen gemeenschap der Heiligen meer, althans, zo niet meer.
Geen versterking van het geloof, door de bediening van de sacramenten.

En wat heeft dat ons te zeggen?
Er waren hier mensen die 1 kerkgang per zondag (of nog minder) wel genoeg vonden. Toen had ik al eens gezegd, wees blij dat je naar de kerk kunt.
Want er kan een tijd komen, waarin het niet meer mogelijk is.
Gelukkig kunnen we nog op andere manieren diensten beluisteren.

Maar toch. Laat het een waarschuwing zijn. Ter opscherping.
Tot bezinning, tot verootmoediging.


Sorry maar ik vind het niet zo gepast dat je dit gebruikt om je punt over de middagdienst weer eens op tafel te leggen... alsof mensen die 1 keer op een zondag naar de kerk zijn minder geraakt worden, het minder erg vinden dat de kerkdiensten niet doorgaan. En alsof ze niet blij en dankbaar zijn als ze wel naar de kerk kunnen gaan. Je blijft het geestelijke leven van mensen, hun blijdschap / dankbaarheid etc afmeten aan die tweede dienst, dat is jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2020 19:22

Wie de schoen past.....
Als je een rein geweten hebt hieromtrent, hoef je niet te reageren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2020 23:55

Chaya schreef:Wie de schoen past.....
Als je een rein geweten hebt hieromtrent, hoef je niet te reageren.


Sorry maar dan moet je ook niet zo specifiek de groep die 1 dienst per zondag bezoekt ietwat verwijtend aanspreken, beste Chaya. Daarmee kom je bewust terug op eerdere gesprekken waarin ik al wel had aangegeven dat ik dat met een rein geweten doe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2020 13:34

Marnix schreef:Sorry maar dan moet je ook niet zo specifiek de groep die 1 dienst per zondag bezoekt ietwat verwijtend aanspreken, beste Chaya. Daarmee kom je bewust terug op eerdere gesprekken waarin ik al wel had aangegeven dat ik dat met een rein geweten doe.

Het is geen verwijt. Wel opmerkelijk dat jij er als eerste en enige weer bovenop springt.

Ik heb gisteren 3 diensten beluisterd, in 3 verschillende gemeentes en hoe opmerkelijk dat alle predikanten dit item ook benoemden!
We zagen geen vervolging of oorlog aankomen, natuurlijk niet.
Dus die kerken blijven heus open ook al gaan we niet.
Het is in zoveel gemeentes een groot probleem aan het worden.
Vorige week zat ik in een grote PKN, ik schat dat daar wel 1.000 mensen in kunnen en we zaten met een handjevol, merendeel grijsharigen.
Ik vormde daarop een uitzondering. Vrijwel niemand zag deze maatregel toen aankomen.

Sorry hoor, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden en snap ook niet waar dit vandaan gekomen is, en wanneer het zo duidelijk werd.
De preken waren zo indringend, en zo ernstig, omdat het ook lijdenstijd is.
Dan is de sfeer altijd enigszins bedrukt, ik noem het maar even zo.

Maar goed, ik heb geenszins een rein geweten, ook al zou ik 4 x gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2020 15:37

Chaya schreef:Het is geen verwijt. Wel opmerkelijk dat jij er als eerste en enige weer bovenop springt.

Ik heb gisteren 3 diensten beluisterd, in 3 verschillende gemeentes en hoe opmerkelijk dat alle predikanten dit item ook benoemden!
We zagen geen vervolging of oorlog aankomen, natuurlijk niet.
Dus die kerken blijven heus open ook al gaan we niet.
Het is in zoveel gemeentes een groot probleem aan het worden.
Vorige week zat ik in een grote PKN, ik schat dat daar wel 1.000 mensen in kunnen en we zaten met een handjevol, merendeel grijsharigen.
Ik vormde daarop een uitzondering. Vrijwel niemand zag deze maatregel toen aankomen.

Sorry hoor, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden en snap ook niet waar dit vandaan gekomen is, en wanneer het zo duidelijk werd.
De preken waren zo indringend, en zo ernstig, omdat het ook lijdenstijd is.
Dan is de sfeer altijd enigszins bedrukt, ik noem het maar even zo.

Maar goed, ik heb geenszins een rein geweten, ook al zou ik 4 x gaan.


Nogmaals, ik vind het net zo goed erg dat de kerkdiensten niet door kunnen gaan maar dit staat los van hoe vaak je normaal naar de kerk gaat.

En nee, je geweten wordt niet rein door de hoeveelheid kerkdiensten die je bezoekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor elburger » 16 mar 2020 16:53

Chaya schreef

Ik heb gisteren 3 diensten beluisterd, in 3 verschillende gemeentes en hoe opmerkelijk dat alle predikanten dit item ook benoemden!
We zagen geen vervolging of oorlog aankomen, natuurlijk niet.
Dus die kerken blijven heus open ook al gaan we niet.
Het is in zoveel gemeentes een groot probleem aan het worden.
Vorige week zat ik in een grote PKN, ik schat dat daar wel 1.000 mensen in kunnen en we zaten met een handjevol, merendeel grijsharigen.
Ik vormde daarop een uitzondering. Vrijwel niemand zag deze maatregel toen aankomen.

Sorry hoor, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden en snap ook niet waar dit vandaan gekomen is, en wanneer het zo duidelijk werd.
De preken waren zo indringend, en zo ernstig, omdat het ook lijdenstijd is.
Dan is de sfeer altijd enigszins bedrukt, ik noem het maar even zo.

Maar goed, ik heb geenszins een rein geweten, ook al zou ik 4 x gaan.


Geen sterveling heeft een rein geweten.
Mozes niet, David niet, Salomo niet, Elia niet, Petrus niet, Paulus niet.
Kan daar hele stuken over schrijven vanuit de Bijbel.
Jezus was en is rein.

Ik, jij, iedereen is niet rein.
Wij kunnen nog zo goed leven, de zonde slaat altijd toe, of het nu is door woord, door daad of nog veel vaker, door gedachten.
Ik zeg wel eens, ons geweten is onze ergste plaaggeest.

Maar even inhakend op jouw quote, het staat allemaal in de Bijbel.
Ook wat er zich nu afspeelt.
En als ik dat tegen mensen vertel, dan ben ik "gek" een zwarte kousen kerk zwartkijker, etc, etc.

Prima.
Ik zou tegen een ieder dan willen zeggen. Lees de Bijbel, en als u dat teveel werk is, begin dan maar met Openbaringen.
Dit virus, het is nog maar een kleine wee!!!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijdenstijd

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2020 23:39

De bijbel leert dat je vanuit jezelf geen rein geweten hebt maar dat Christus ook je geweten reinigt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten