ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor K80 » 03 mar 2020 18:47

De milieu gekte is echt los.
Pak ik vandaag een pakje chocomel, de enige echte, uit de koelkast, zit daar tegenwoordig i.p.v. plastic, een papieren rietje!
Gadver, je krijgt er het aluminiumfolie al slechter mee doorgeprikt en nog veel erger is dat het papier pap wordt! Bah!
Net of zo'n plastic rietje het verschil gaat maken!
Je kan ze schijnbaar ook amper meer kopen, van die heerlijke plastic rietjes. IKEA is er al mee gestopt i.i.g.

Jammer dit.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2020 20:45

K80 schreef:De milieu gekte is echt los.
Pak ik vandaag een pakje chocomel, de enige echte, uit de koelkast, zit daar tegenwoordig i.p.v. plastic, een papieren rietje!
Gadver, je krijgt er het aluminiumfolie al slechter mee doorgeprikt en nog veel erger is dat het papier pap wordt! Bah!
Net of zo'n plastic rietje het verschil gaat maken!
Je kan ze schijnbaar ook amper meer kopen, van die heerlijke plastic rietjes. IKEA is er al mee gestopt i.i.g.

Jammer dit.


Ach het lukt er best wel mee denk ik. En anders stap je toch lekker over op een pak en een drinkbeker? Nog veel duurzamer en goedkoper.

En even voor je beeldvorming:

- In 2021 zijn 142 miljoen rietjes van FrieslandCampina vervangen. Dat is ruim 23.000 kilometer en 57.000 kilo aan plastic rietjes.

En dat is dan alleen nog maar FrieslandCampina.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor K80 » 03 mar 2020 23:36

Marnix schreef:Ach het lukt er best wel mee denk ik. En anders stap je toch lekker over op een pak en een drinkbeker? Nog veel duurzamer en goedkoper.

En even voor je beeldvorming:

- In 2021 zijn 142 miljoen rietjes van FrieslandCampina vervangen. Dat is ruim 23.000 kilometer en 57.000 kilo aan plastic rietjes.

En dat is dan alleen nog maar FrieslandCampina.


Groot pak is niet duurzamer, omdat ik anders altijd halve pakken kan weggooien.
Heb daarom ook altijd alleen pakjes sinaasappelsap, appelsap en blikjes Cola in huis i.p.v. flessen.

Laat ze eerst maar alle onzinverpakkingen in supermarkten en bouwmarkten maar achterwege.
Dat zijn heel wat meer tonnen dan die van de drinkrietjes.

Echt, die kartonnen rietjes drinken vreselijk.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2020 09:29

K80 schreef:Groot pak is niet duurzamer, omdat ik anders altijd halve pakken kan weggooien.
Heb daarom ook altijd alleen pakjes sinaasappelsap, appelsap en blikjes Cola in huis i.p.v. flessen.

Laat ze eerst maar alle onzinverpakkingen in supermarkten en bouwmarkten maar achterwege.
Dat zijn heel wat meer tonnen dan die van de drinkrietjes.

Echt, die kartonnen rietjes drinken vreselijk.


Lijkt me prima als ze die dingen inderdaad ook aan gaan pakken. Maar de rietjes horen bij een pakket van "wegwerpplastic" en bevat naast die rietjes ook borden, bakjes, bestek en dergelijke. De plastic soep bestaat voor een groot deel uit dat soort producten omdat dat het afval is dat vaak in de natuur terechtkomt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor elburger » 04 mar 2020 11:11

De Belgen en dan vooral de Walen en de Brusselaars pakken de zaken van plastic verpakkingsmiddelen veel beter aan. Daar is het per 1 maart verboden om groenten vlees, brood e.d in plastic verpakking mee te geven. Een sneer naar de Vlamingen is in deze wel correct, want Vlaams Belgie loopt dat wat betreft achter. Ook is er afgesproken om de verpakkingen dmv plastic steeds verder zal/moet worden teruggebracht.
In deze zou ik het ook een prima idee vinden om op blikjes statiegeld te gaan heffen. Zowel in Belgie als in Nederland houden diverse profucenten een en ander stelselmatig tegen.

Ik weet van mijzelf dat ik vroeger alle bierflesjes die ik vond, meenam en inleverde. Dan praat ik over 50 jr geleden. Hoe verder in de 20e eeuw des te meer flesjes er werden gevonden, en gelukkig het statiegeld ook meer was.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het voor kinderen, of wie dan ook, een prima motivatie zou zijn om lege blikjes te verzamelen en in te leveren.

Ik hoop echter wel dat het ( her ) gebruik van papier gebeurd dmv van recycling want het maken van papier kent ook zijn milieubelastende perikelen. Denk aan bomenkap/ het water dewelke daar voor nodig is e.d.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor pindas83 » 04 mar 2020 12:27

Marnix schreef:Lijkt me prima als ze die dingen inderdaad ook aan gaan pakken. Maar de rietjes horen bij een pakket van "wegwerpplastic" en bevat naast die rietjes ook borden, bakjes, bestek en dergelijke. De plastic soep bestaat voor een groot deel uit dat soort producten omdat dat het afval is dat vaak in de natuur terechtkomt.


Ik begrijp die hetze niet over dat beetje plastic. Als je zelf die zooi gewoon wegmietert beland het toch niet spontaan in de atlantische oceaan? Of wel? :-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2020 12:51

pindas83 schreef:Ik begrijp die hetze niet over dat beetje plastic. Als je zelf die zooi gewoon wegmietert beland het toch niet spontaan in de atlantische oceaan? Of wel? :-k


Klopt. Alleen leert de praktijk dat veel mensen die zooi niet netjes weggooien. Zo ontstaat zwerfafval. Daar zit inderdaad het eerste probleem. En dat is wat lastiger op te lossen want dan moet je mensen veranderen. Dus tegelijkertijd is het dan goed om te zorgen dat er minder zwerfafval komt en als het er is, dat het afval is wat makkelijk afbreekbaar is. Dat is het probleem met plastic. In tegenstelling dat veel andere verpakkingen is het niet afbreekbaar dus komt het in de natuur, dan blijft het daar ook. Met bijvoorbeeld karton / papier heb je dat niet, dat is in een half jaar afgebroken. Daarom heb je de "plastic soep" en niet een karton-soep bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je je wel eens hebt verdiept in de cijfers maar dan kan kan je moeilijk over "dat beetje plastic" praten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor lekkerbek » 04 mar 2020 17:41

Ik vond het eerst ook maar gezeur over t plastic, maar toen ik steeds allerlei artikelen las vond ik toch ook dat ik hierin mijn verantwoordelijkheid moest nemen.
Ik nam eerst ook zo'n klein pakje sap mee naar t werk voor bij het eten. Nu heb ik gewoon een pak en doe ik het thuis in een beker met draaidop. Een klein pakje kun je ook in een mok gieten natuurlijk.
Als ik boodschappen ga doen neem ik zelf een tas mee.
Kinderen vinden rietjes leuk, heb pas van die leuke gedraaide rietjes gekocht, super leuk, wel plastic geen weggooi dingen, ze kunnen gewoon afgewassen worden.
Ik heb wel een gekke tik: neem brood mee in mn broodtrommel maar ik doe het eerst in een boterhamzakje. Moeten mijn collega's om lachen.
Maar ik laat het zakje nu in mn broottrommel, werk 3 dagen per week, doe gewoon de heke week met hetzelfde zakje. Of t moet vis zijn of zo, dan doe ik t natuurlijk wel gelijk weg :wink:
Het zijn kleine djngen maar als we wat kunnen minderen dan moeten we dat doen toch?! Het is ook een stukje bewustwording.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2020 18:12

lekkerbek schreef:Ik vond het eerst ook maar gezeur over t plastic, maar toen ik steeds allerlei artikelen las vond ik toch ook dat ik hierin mijn verantwoordelijkheid moest nemen.
Ik nam eerst ook zo'n klein pakje sap mee naar t werk voor bij het eten. Nu heb ik gewoon een pak en doe ik het thuis in een beker met draaidop. Een klein pakje kun je ook in een mok gieten natuurlijk.
Als ik boodschappen ga doen neem ik zelf een tas mee.
Kinderen vinden rietjes leuk, heb pas van die leuke gedraaide rietjes gekocht, super leuk, wel plastic geen weggooi dingen, ze kunnen gewoon afgewassen worden.
Ik heb wel een gekke tik: neem brood mee in mn broodtrommel maar ik doe het eerst in een boterhamzakje. Moeten mijn collega's om lachen.
Maar ik laat het zakje nu in mn broottrommel, werk 3 dagen per week, doe gewoon de heke week met hetzelfde zakje. Of t moet vis zijn of zo, dan doe ik t natuurlijk wel gelijk weg :wink:
Het zijn kleine djngen maar als we wat kunnen minderen dan moeten we dat doen toch?! Het is ook een stukje bewustwording.


Precies, als je een beetje creatief bent is het allemaal niet zo dramatisch. (Wat het boterhamzakje betreft, die snap ik ook niet zo goed. Een broodbakje alleen kan toch prima een boterhamzakje vervangen?)

Ook goed dat ze die plastic tasjes hebben verboden. Nu nemen mensen gewoon een tas mee waar ze vroeger uit gemakzucht die vaak vergaten. Resultaat: 80 procent minder plastic tassen uitgegeven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2020 18:15

In de laatste twee landen waar ik woon, is geen statiegeldsysteem voor plastic (frisdrank)flessen - een gemiste kans als je het mij vraagt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 05 mar 2020 05:00

Ik erger me kapot aan rechts extremisme onder christenen :?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor elburger » 05 mar 2020 07:00

DeLange schreef

Ik erger me kapot aan rechts extremisme onder christenen


Geen kretologie.
Kom maar met voorbeelden!!
Uiteraard bestaat het ook onder christenen, maar zomaar iets roepen, ongefundeerd, dat is gemakkelijk.
Geen kritiek van mij he, maar om anders denkende de mond te kunnen snoeren is het beter om een en ander te onderbouwen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 05 mar 2020 10:33

DeLange schreef:Ik erger me kapot aan rechts extremisme onder christenen :?



eens met Elburger.. ( gebeurt niet altijd :) ) ..

welk rechts extremisme ?
SGP ? .. want dat is rechts in Nederland...alle andere partijen zijn links, links midden, midden, en rechts midden ... extreem rechts hebben we hier niet in de politiek.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 05 mar 2020 18:35

Is het de bedoeling in deze draad dat we er over om discussie gaan?

Als dat niet kan mag de moderator alles zonder commentaar weg halen ☺️

Ik hoor in mijn eigen evangelische hoek sommige christenen de stelling nemen dat moslims te gevaarlijk zijn, dus er niet in zouden mogen. Ik ben eens boos van een bijbelkring avond weg gelopen, omdat dit daar zo geroepen werd. :(
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 05 mar 2020 21:01

DeLange schreef:Ik hoor in mijn eigen evangelische hoek sommige christenen de stelling nemen dat moslims te gevaarlijk zijn, dus er niet in zouden mogen. Ik ben eens boos van een bijbelkring avond weg gelopen, omdat dit daar zo geroepen werd. :(


als je dat extreem rechts noemt denk ik dat je daarmee veel te ver gaat. De meeste mensen roepen zoiets omdat hetgeen gebeurt buiten hun macht ligt en er in werkelijkheid eigenlijk helemaal nog niet mee in aanraking geweest zijn, een angstreactie voor het onbekende wat zo'n vreemd volk meebrengt.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten