Tandeloze VN

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Tandeloze VN

Berichtdoor elburger » 14 feb 2020 18:28

Er is al enige jaren een humanitaire crises in Jemen omdat zich daar een burgeroorlog afspeelt.
Verschrikkelijke beelden komen onze huiskamer binnen van mensen die sterven van de honger, geen medische bijstand hebben, en welke ellende een oorlog nogal meer met zich meebrengt.
Dit conflict, wat eigenlijk al decennia geleden te voorspellen was, want Jemen bestond tot 1990 van de vorige eeuw nog uit een Noord - en Zuid Jemen, is nu een "speelbal" geworden van Iran vs Saudi Arabië" etnische bevolkingsgroepen.
Deze van oudsher Engelse kolonie telt ongeveer evenveel sjiitische als soennitische moslim en daarin weer vele stammen.
Maar wat mijn punt nu betreft betreffende de tandeloze VN het volgende.
Dat er heel veel ellende is weet een ieder, dat er hongersnood is ook en daar valt toch wel wat tegen te doen, zou men denken.

Afgelopen week een reportage gezien over overvolle graanloodsen in Sanaa.
Zakken graan die al in 2018 gestuurd zijn door diverse landen na een oproep van de VN.
Prima, maar het komt niet bij de mensen die het nodig hebben.
En het stoort mij dat de VN, daar niets in kan doen.
Te triest voor woorden.
De Houthi rebellen laten het graan gewoonweg rotten in de loodsen.

Dit is een van de vele voorbeelden waarin de VN niet werkt.
En ja, de VN werkt op veel andere punten wel.

Nog zo'n punt.
De oostelijke punt van Afrika wordt geteisterd door miljarden sprinkhanen.
Iedereen ziet het, en iedereen zegt er moet hulp geboden worden bij de bestrijding tegen die sprinkhanen want anders dreigt er een voedseltekort met alle ellende van dien die zijn weerga niet kent voor tientallen miljoenen mensen.
Praten.
Praatjes vullen geen gaatjes zegt men hier.
Waar blijft het actie plan van de VN, men heeft 80 miljoen euro nodig om deze ramp te bestrijden.

Ik kan nog wel enige punten opnoemen waarin de VN niet of niet daadkrachtig en snel genoeg ingrijpt.
Maar laat ik nu niet te "zeikerig" worden want daarvan is ook menigeen niet van gediend.

O Ja, nog even deze kritische noot dan, waar wel weer veel discussie op zal komen.
De VN is prima instaat om bedrijven die zaken doen met Israëlische bedrijven dewelke zich in bezet gebied bevinden op een lijst te plaatsen en waarom.....................?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2020 10:11

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw visie hierop
Elburger. De VN moet natuurlijk een afweging maken op het gebied van veiligheid bij dit soort missies en is afhankelijk van de inbreng van hun lidstaten bij dit soort activiteiten. Nederland is bijvoorbeeld gevraagd een kleine bijdrage te leveren aan het handhaven van het staakt het vuren maar heeft aangegeven dit niet te doen. Wat zou de VN volgens jou moeten doen en hoe?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 15:18

Nog één poging:

De VN is een organisatie die zo tegen aan kijkend bestaat uit diverse landen met grote verschillen en diverse belangen, die ze moeten behartigen naar hun volken toe (Grieks orthodoxen, volken van de verlichting, katholieken of moslimstaten en Joden). Misschien dat dit an sich genoeg het probleem schetst.
Er zijn natuurlijk best wel goede belangenbehartigers, maar één goede stem wordt overstemd door vele andere stemmen. De grootste spelers zijn denk ik daarin de VS van Trump en de EU met... ?

Neem nu de CU, machtig mooi, maar wat kan zo'n partij voor elkaar krijgen op wereldniveau? Of de SGP?

Groet
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor hans0166 » 01 mar 2020 17:21

DeLange schreef:De VN is een organisatie die zo tegen aan kijkend bestaat uit diverse landen met grote verschillen en diverse belangen, die ze moeten behartigen naar hun volken toe (Grieks orthodoxen, volken van de verlichting, katholieken of moslimstaten en Joden). Misschien dat dit an sich genoeg het probleem schetst.


nee, want de VN is geen religieuze organisatie, het heeft louter een seculier doel.

DeLange schreef:Er zijn natuurlijk best wel goede belangenbehartigers, maar één goede stem wordt overstemd door vele andere stemmen. De grootste spelers zijn denk ik daarin de VS van Trump en de EU met... ?


Er komt altijd een compromis uit. Indien er een Veto uitgesproken wordt is het geheel van tafel. Dat is het grootste probleem van de VN.


DeLange schreef:Neem nu de CU, machtig mooi, maar wat kan zo'n partij voor elkaar krijgen op wereldniveau? Of de SGP?


Ik weet niet zo goed waarom je CU en SGP in een VN draad ter sprake brengt, ze zijn daarin totaal niet actief, ook niet op wereldnivo overigens, en ook in ons eigen land hebben ze geen, tot zeer kleine invloed, behalve in de locale politiek. Als ze al landelijke invloed hebben is het alleen om een meerderheid te krijgen... in ruil daarvoor krijgen ze een aai over de bol, en daarna weer buiten spelen. Overigens zijn deze twee zó verschillend dat een samenwerking ook niet echt voor de hand ligt, een gebalde vuist kunnen ze dus ook al niet maken.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 17:40

hans0166 schreef:nee, want de VN is geen religieuze organisatie, het heeft louter een seculier doel.



Er komt altijd een compromis uit. Indien er een Veto uitgesproken wordt is het geheel van tafel. Dat is het grootste probleem van de VN.




Ik weet niet zo goed waarom je CU en SGP in een VN draad ter sprake brengt, ze zijn daarin totaal niet actief, ook niet op wereldnivo overigens, en ook in ons eigen land hebben ze geen, tot zeer kleine invloed, behalve in de locale politiek. Als ze al landelijke invloed hebben is het alleen om een meerderheid te krijgen... in ruil daarvoor krijgen ze een aai over de bol, en daarna weer buiten spelen. Overigens zijn deze twee zó verschillend dat een samenwerking ook niet echt voor de hand ligt, een gebalde vuist kunnen ze dus ook al niet maken.

Je schetst in de drie reacties, drie keer het probleem. God speelt volgens jou geen enkele rol in de VN, niet in Nederland en niet in het oplossen van de verdeeldheid tussen de SGP en de CU. Nou, als alle vrede, liefde en hulp voor de slachtoffers in Jemen van God dient te komen, moeten we constateren dat je aan de VN, de CU en de SGP dus helemaal niks hebt.
En dan de VETO . Van Elke Taak Ontheven.
Laatst gewijzigd door DeLange op 01 mar 2020 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 18:41

Maar er is hoop. We hebben Trump! ::)) \:D/ Volgens miljoenen christenen wordt hij door God gebruikt, of hij nu echt een reborn christian is of niet. Maar, wat doet hij met Jemen? En dan een veto wat je zegt? Ik weet het niet ..
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor hans0166 » 01 mar 2020 20:04

DeLange schreef:Je schetst in de drie reacties, drie keer het probleem. God speelt volgens jou geen enkele rol in de VN, niet in Nederland en niet in het oplossen van de verdeeldheid tussen de SGP en de CU.


klopt als een bus een instituut heeft geen geloof

DeLange schreef:Nou, als alle vrede, liefde en hulp voor de slachtoffers in Jemen van God dient te komen, moeten we constateren dat je aan de VN, de CU en de SGP dus helemaal niks hebt.


klopt opnieuw, liefde komt niet uit een instituut



DeLange schreef:En dan de VETO . Van Elke Taak Ontheven.


kletskoek

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 21:41

Kletskoek of niet, een instituut met onbezielde ministers zonder God heb ik geen hoop op.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 21:42

Wil de echte koning David opstaan en voor ons op de bres gaan staan?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 22:15

Ik geloof trouwens dat de VN met goede leiders aan de top best wel wat kan bereiken. Leiders die door God gebruikt worden. Ik ben echter bang dat dit in het seculariserende westen, hypocriete "christelijke" Amerika , corrupte Afrika en midden Oosten moeilijk is te vinden. Wat denk jij Hans? Kan de VN iets voor Jemen nog doen?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor elburger » 02 mar 2020 07:01

Men haalt de CU en de SGP er maar eens bij.
Vergeet het CDA ook niet heren!!

Nu moet ik als SGP lid eerlijk bekennen dat wat dit punt bijv de SGP mij vies tegenvalt.
Men laat zich niet horen.
Dan kan men wel zeggen; het is als een roepende in de woestijn.
Maar zelfs een roepende in de woestijn kan een verschil maken.
Maar goed, het komt er gewoon op neer dat een land als Nederland in de geopolitiek een roepende in de woestijn is.
In welk conflict dan ook, altijd loopt er wel een politieke, christelijke economische ( verbindings-) lijn doorheen.
Neem Jemen, dat is een etnisch conflict, dat lost men niet op door gewapende strijd.
Mijn mening hierover is dat de samenvoeging van Noor- en Zuid Jemen beter niet had kunnen gebeuren.
Twee totaal verschillende landen, qua geloof.

Ten 2e is het hier een regionaal conflict, Iran en Saudie Arabië.

Wat betreft de VN in deze?
Inderdaad, VETO en economische belangen zorgen er mede voor dat dit maar aansleept.
Dus mijn stelling dat de VN een tandloze organisatie is, blijf ik staande houden.

Gooi er nog eén/twee voorbeeld tegenaan.

MH17.
Aan de VN heb je niets.
Palestina?
Congo?

gaat u maar verder..................
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor hans0166 » 02 mar 2020 10:36

DeLange schreef:Kletskoek of niet, een instituut met onbezielde ministers zonder God heb ik geen hoop op.


als je niet kunt aannemen dat de wereldwijde instituten als VN, NAVO en nog een paar, géén religieuze basis hebben, dan is het zinloos hierover door te blijven gaan.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor hans0166 » 02 mar 2020 10:49

DeLange schreef:Kan de VN iets voor Jemen nog doen?



De VN is overal bezig, maar is beperkt in hun kunnen. De UNHCR is er actief (= VN) Er wordt medische en humanitaire hulp geboden. Afgelopen jaar een aantal miljard .. maar de hulp wordt door corruptie misbruikt .. en dáár kan alleen jemen zelf iets aan doen, de VN kan er niet binnenvallen en de helft van de bevolking opruimen toch?.. want een van de grootste problemen is nog altijd de burgeroorlog tussen Noord en Zuid die 30 jaar geleden tot één land gesmeed zijn. .. Hoe dat soort dingen gaat kun je ook zien in korea ..stel je eens voor hoe die samevoeging zal gaan ..

Daarnaast heeft de VN momenteel grotere zorgen dan de strijd in die uithoek van het Midden Oosten, waar men zelf ook blijkbaar geen zin heeft in het oplossen van zaken. Turkije / Rusland / VS/ Syrie bijvoorbeeld ... of VS / Iran / Irak ... IS .. Israel / Iran ... Israel / geheel Midden Oosten ... enzz enzz

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 02 mar 2020 17:17

hans0166 schreef:als je niet kunt aannemen dat de wereldwijde instituten als VN, NAVO en nog een paar, géén religieuze basis hebben, dan is het zinloos hierover door te blijven gaan.

Ik vind dat overheden pas goed voor ons kan zijn, als God van hen gebruik maakt. Dat lees ik ook ij de bijbel terug. Zo heeft Europa joods christelijke normen en waarden die de basis zijn van veel wetgeving. Het is in mijn ogen beter voor de wereld als christenen de wereld regeren. Als vele levensbeschouwingen dat samen in een neutrale organisatie dat doen, moet je gaan polderen. Lijkt me altijd lastig en complex. Maar dan nog kan God het gebruiken. Voor mij is het toch fundamenteel om te weten of het systeem "rechtvaardig is" naar mijn normen en waarden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tandeloze VN

Berichtdoor DeLange » 02 mar 2020 17:20

hans0166 schreef:De VN is overal bezig, maar is beperkt in hun kunnen. De UNHCR is er actief (= VN) Er wordt medische en humanitaire hulp geboden. Afgelopen jaar een aantal miljard .. maar de hulp wordt door corruptie misbruikt .. en dáár kan alleen jemen zelf iets aan doen, de VN kan er niet binnenvallen en de helft van de bevolking opruimen toch?.. want een van de grootste problemen is nog altijd de burgeroorlog tussen Noord en Zuid die 30 jaar geleden tot één land gesmeed zijn. .. Hoe dat soort dingen gaat kun je ook zien in korea ..stel je eens voor hoe die samevoeging zal gaan ..

Het is een flutwereld.

Dan deed de VN denk ik voldoende :(
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten