Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2020 13:50

Ik las vandaag dat het sterftecijfer voor Covid19 zoals deze variant van het coronavirus nu officieel heet, een schrikbarende 2 tot 3% is. Dat is vergelijkbaar met de Spaanse Griep. Ik weet niet wat de besmettingsgraad is, trouwens, hopelijk lager dan die van de Spaanse griep Nu is het gelukkig geen 1918 meer en weten we heel wat meer over het bestrijden en behandelen van dit soort ziekten, maar toch. Ik heb laatst een boek gelezen over die pandemie van 1918 en nu ben ik er allemaal wat minder gerust op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2020 15:00

Ik denk dat je het ook in perspectief moet zien Mortlach.
Ten tijde van de Spaanse griep kwamen we net uit een wereldoorlog. Ook van hygiëne wist men nog niet veel.
In een boek, film of serie die zich afspeelt in het interbellum, overlijdt ook vaak een karakter aan de gevolgen van de Spaanse griep.
De mensen woonden toen ook dicht op elkaar, grote gezinnen in kleine huisjes.
Toilethygiëne was slecht, de ziekenhuizen waren ook niet bepaald een oord waar je veilig kon verblijven.

Ook gaan we het goede jaargetijde in. De mexicaanse griep kwam hier in september, dus kon heel lang doorwoekeren.
Maar het Coronovirus zien ze nooit in mei, begreep ik van een arts.
Net zoals je de influenza nooit ziet in de zomermaanden.

Handen wassen, handen wassen, handen wassen, in elleboog hoesten en niezen, gezond eten, op tijd rusten, niet in grote mensenmassa's, als
dat mogelijk is.

Niet vergeten dat je ook besmet kunt raken met bijvoorbeeld TBC, nog steeds, als je gewoon een tramritje in de grote stad maakt.
Bij daklozen is er in hoge mate sprake van een multiresistente TBC vorm, omdat ze hun a.b. kuur nooit afmaken.
Ook die ziekte eist nog steeds dodelijke slachtoffers!

Maar wel heel vreemd dat het in Italië zo uit de hand kon lopen. Deze uitbraak komt vanwege fouten die gemaakt zijn in het ziekenhuis notabene.
Verplegend personeel zonder mondkapjes, besmette mensen die uit het ziekenhuis kwamen, konden dus zo anderen besmetten.
Zeer kwalijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2020 15:54

Chaya schreef:Ik denk dat je het ook in perspectief moet zien Mortlach.
Ten tijde van de Spaanse griep kwamen we net uit een wereldoorlog. Ook van hygiëne wist men nog niet veel.
In een boek, film of serie die zich afspeelt in het interbellum, overlijdt ook vaak een karakter aan de gevolgen van de Spaanse griep.
De mensen woonden toen ook dicht op elkaar, grote gezinnen in kleine huisjes.
Toilethygiëne was slecht, de ziekenhuizen waren ook niet bepaald een oord waar je veilig kon verblijven.


Altijd weer die hygiëne. Ja, het helpt ongetwijfeld, maar in het geval van de Spaanse Griep - TIJDENS WO1, niet na - was het probleem vooral dat overheden het nieuws onderdrukten en geen maatregelen namen juist omdat ze mensen nodig hadden om die oorlog uit te vechten. Het virus heet Spaanse Griep niet omdat er iets specifieks Spaans aan was, maar omdat Spanje - dat niet meevocht in de oorlog - het nieuws erover NIET onderdrukte.
En als je het over dicht op elkaar wonen wilt hebben, ik denk dat dat tegenwoordig een graadje erger is dan 100 jaar geleden, kijk maar naar het gemiddelde metrosysteem in een grote stad als Londen of Tokio.

Ook gaan we het goede jaargetijde in. De mexicaanse griep kwam hier in september, dus kon heel lang doorwoekeren.
Maar het Coronovirus zien ze nooit in mei, begreep ik van een arts.
Net zoals je de influenza nooit ziet in de zomermaanden.


Daar heb ik toch wat anders over gelezen. Zo gemakkelijk zal het helaas niet zijn, vrees ik.

Handen wassen, handen wassen, handen wassen, in elleboog hoesten en niezen, gezond eten, op tijd rusten, niet in grote mensenmassa's, als
dat mogelijk is.

Niet vergeten dat je ook besmet kunt raken met bijvoorbeeld TBC, nog steeds, als je gewoon een tramritje in de grote stad maakt.
Bij daklozen is er in hoge mate sprake van een multiresistente TBC vorm, omdat ze hun a.b. kuur nooit afmaken.
Ook die ziekte eist nog steeds dodelijke slachtoffers!


Ik weet het. Ik moest bewijzen dat ik geen TBC had voordat ik Canada in mocht.

Maar wel heel vreemd dat het in Italië zo uit de hand kon lopen. Deze uitbraak komt vanwege fouten die gemaakt zijn in het ziekenhuis notabene.
Verplegend personeel zonder mondkapjes, besmette mensen die uit het ziekenhuis kwamen, konden dus zo anderen besmetten.
Zeer kwalijk.


Omdat de aanpak - net als 100 jaar geleden - weer wordt bepaald door politieke belangen in plaats van volksgezondheid. Het Amerikaanse Centre for Disease Control is zo goed als wegbezuinigd en de mensen die de uitbraak moeten beheren, doen dit vooral met het oog op de herverkiezing van Trump. Zo waren er 14 mensen die mogelijk besmet waren geraakt tijdens een cruise, en die lui lieten ze in een normaal passagiersvliegtuig vol andere passagiers terugvliegen. Hoe dom kun je zijn?
Ook de suggesties om de grenzen dicht te gooien zijn eerder schadelijk dan behulpzaam. Want mensen komen je land toch wel in (tenzij je een kleine eilandstaat bent) en als ze het illegaal doen heb je dus totaal geen zicht meer op de situatie. Dan zijn ineens mensen besmet en heb je geen idee met wie ze in contact zijn geweest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 25 feb 2020 23:13

Eerste besmetting in Duitsland (hier), vlakbij de Nederlandse grens. :o
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2020 10:20

Dat was te verwachten. Het virus laat zich niet tegenhouden door een grens.
Ik denk dat we vandaag horen dat het ook in Nederland is aangetroffen bij iemand.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 26 feb 2020 10:45

Het corona virus verspreid zich als een oncontroleerbare vlek door Europa/ wereld. Dorpjes isoleren in Italie werkt niet, want net een item gelezen van een Belgische correspondent, dat de inwoners van die dorpjes via sluipweggetjes door weilanden/ wijngaarden e.d. gewoon hun boodschappen doen in het " virus vrije gebied". Ook NL zal er niet aan ontkomen. Wat ik kan doen is bidden om Gods hulp om deze ziekte te doen stoppen. Momenteel schijnt het zo te zijn dat op zijn vroegst eind April er een vaccin voor handen is.
In China is voor het eerst sinds weken het aantal - officieel - geregistreerde aantal doden per dag gedaald.
Zeer waarschijnlijk ligt het aantal besmette mensen en doden vele malen hoger.
Zoals al eerder hier beschreven, wat wij niet zien is vele malen erger. Gelukkig komt ook vanuit China via andere kanalen de waarheid langzamerhand boven
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2020 15:26

elburger schreef:Het corona virus verspreid zich als een oncontroleerbare vlek door Europa/ wereld. Dorpjes isoleren in Italie werkt niet, want net een item gelezen van een Belgische correspondent, dat de inwoners van die dorpjes via sluipweggetjes door weilanden/ wijngaarden e.d. gewoon hun boodschappen doen in het " virus vrije gebied". Ook NL zal er niet aan ontkomen. Wat ik kan doen is bidden om Gods hulp om deze ziekte te doen stoppen. Momenteel schijnt het zo te zijn dat op zijn vroegst eind April er een vaccin voor handen is.


Ik weet niet waar je dat laatste vandaan hebt, maar dat zal april 2021 zijn. Het nieuws dat ik gezien heb is dat dat vaccin pas over 12 tot 18 maanden beschikbaar zal zijn. Daar hoef je je hoop dus niet op te vestigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 26 feb 2020 16:53

mortlach schreef

Ik weet niet waar je dat laatste vandaan hebt, maar dat zal april 2021 zijn. Het nieuws dat ik gezien heb is dat dat vaccin pas over 12 tot 18 maanden beschikbaar zal zijn. Daar hoef je je hoop dus niet op te vestigen.


Heb het gelezen op de site van de VRT.( dacht vorige week?!)
Als alles meezit bestaat deze kans.
Normaal duurt het 18 maanden ongeveer, maar met die ebola uitbraak is men tijdens de testperiode ook begonnen an dat pakte daar toen goed uit.
Echter, in 1e instantie zal het middel beschikbaar komen voor de behandelende medici, daarna aan de ergste zieken en dan....... je kent het wel.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2020 17:13

Nu ook een bevestigd geval in Toronto, dat is maar 2 uur rijden vanaf hier.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 26 feb 2020 18:08

Griekenland en macedonie nu ook.

Ben ik nou echt de enige die het vrij weinig boeit? De normale griep volgt ook dit patroon, en daar heb ik de afgelopen tien jaar ook weinig over gehoord. Ik ga me wel weer zorgen maken als het aantal doden boven de 10.000 uitkomt ofzo, maar voorlopig vind ik het vrij overtrokken allemaal.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2020 20:03

Wereldwijd of binnen Nederland?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 26 feb 2020 20:59

Mwoah...wereldwijd is een goeie start.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2020 11:14

irmo schreef:Griekenland en macedonie nu ook.

Ben ik nou echt de enige die het vrij weinig boeit? De normale griep volgt ook dit patroon, en daar heb ik de afgelopen tien jaar ook weinig over gehoord. Ik ga me wel weer zorgen maken als het aantal doden boven de 10.000 uitkomt ofzo, maar voorlopig vind ik het vrij overtrokken allemaal.

Dus jij loopt niet met een fashionable mondkapje op? :wink:
Ik loop ook niet met rode vlekken rond. Er is zoveel dat ons bedreigt.
De mens lijdt dikwijls het meest.....
Intussen vertrekken er nog steeds volle vliegtuigen naar de besmette gebieden, dus de nationale angst zit er wat dat betreft ook niet diep in. Eer een Nederlander zijn vakantie laat afpakken....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 27 feb 2020 13:44

Chaya schreef:Dus jij loopt niet met een fashionable mondkapje op? :wink:
Ik loop ook niet met rode vlekken rond. Er is zoveel dat ons bedreigt.
De mens lijdt dikwijls het meest.....
Intussen vertrekken er nog steeds volle vliegtuigen naar de besmette gebieden, dus de nationale angst zit er wat dat betreft ook niet diep in. Eer een Nederlander zijn vakantie laat afpakken....



Neuh, nog niet. Zolang het belang van geld verdienen nog gaat voor zieken verzorgen is het problem kennelijk nog niet ernstig genoeg. Ik kan over drie weken nog steeds het vliegtuig in, dus veel erger dan een normale griep geloof ik nog niet in.

En als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd. Dan valt dat vliegtuig ook wel naar benee, dus ik maak me nog niet zo druk eigenlijk.
Wel interessant hoe we elkaar gek lopen maken via de nieuwsvoorziening trouwens :P

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 27 feb 2020 17:35

Stel er komt een heel grote epidemie hier en er komt een vaccin beschikbaar. Zouden er dan nog mensen zijn hier die zichzelf en hun kinderen niet zouden vaccineren?
Kan me voorstellen dat als de bom ontploft, de regering het verplicht.
Bedoel ik niet direct mee dat het over dit Corona virus gaat, maar stel Ebola breekt uit in Nederland?
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten