Discussie over dopen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 29 jan 2020 15:20

Veendam schreef:Wanneer ik kijk naar de tijd van Luther dan zie ik dat er toen ook een probleem was, namelijk dat de Bijbel niet in de volkstaal te lezen was.
Daarom konden mensen niet zelf lezen wat de wil van God was, en het hele Evangelie was niet beschikbaar om zelf te lezen.
Gelukkig is dat probleem er niet meer, omdat er talloze Bijbelvertalingen zijn.

Er is alleen een ander fundamenteel probleem ontstaan, namelijk dat mensen elkaar soms bijna naar het leven staan over welke vertaling er gebruikt moet worden maar wat is bij de meeste mensen de eindconclusie ? Welnu, die conclusie stipt de voorganger van de doorbrekers heel goed aan.
Een plant gaat dood en brengt geen vrucht voort als het niet het water van het Woord krijgt.

Bijbelse dagboekjes waarin 1 bijbelvers staat voor die dag, dan daarna 12 regels met een beetje er om heen gepraat, en een gebd van 4 regels en AMEN. Boekje dicht, Here Jezus tot vanavond. Here Jezus dank U voor deze dag ik ben moe weltrusten AMEN.
Mensen die hun geloofsleven op deze manier (of soms nog minder) hebben ingedeeld zitten dan bij elkaar en vragen zich af waarom de jeugd wegloopt uit de kerken en waarom het allemaal zo dood is in de kerken ?
En als iemand dan iets zegt over de Heilige Doop, wat dopers klinkt, dan heb je 1 taak, en dat is met gestrekt been er in gaan.
(of was 1 taak nu gewoon om Gods Woord te bestuderen, te overdenken, te verslinden bij dag en bij nacht ?)

Kinderdoop en volwassendoop wordt wel naast elkaar gedaan in bepaalde kerken, ik weet 1 Gemeente vlak boven Drachten die dit doet, maar ook de kerk van de Nararener in Nederland heeft ze beiden naast elkaar. Zelf vnd ik dat niet kunnen en je kunt wel zeggen dat er vanwege de formulieren de mogelijkheid bestaat om beide "dopen" naast elkaar te laten bestaan maar echt, dat kan niet.

Stel je deze situatie voor: Man vrouw en twee jonge kinderen komen tot geloof en gingen nooit naar een kerk of zo.
Dan zeggen die mensen dat ze gedoopt willen worden in een traditionele kerk of zeg maar een refo kerk.
Antwoord: Nee dat kan niet zomaar, je moet eerst .........

Dus hup samen naar aangepaste onderwijs voor het doen van belijdenis.
Eindelijk is het zo ver, dat is afgerond dus kunnen we nu belijdenis doen en gedoopt worden ?
Antwoord: Nee wacht tot Pasen dan doet de hele groep belijdenis.

En toen was het bijna Pasen, dus kan het nu ?
Ja het kan, eindelijk.
Dus man en vrouw worden dan beiden gedoopt en doen daarmee belijdenis.
Maar uhhh die kinderen dan ?
Die moeten ook gedoopt worden want verbond en zegel en teken en Abraham.....

Maar die man en vrouw zeggen dan van nee dat is hun verantwoording als ze zelf tot geloof gekomen zijn.
Denk je dat die man en vrouw dan in een refo kerk gedoopt kunnen worden en belijdenis kunnen doen ?
Nou ik denk het haast echt van niet, dus daar kan het ondanks dat er twee formulieren zijn nooit echt samen naast elkaar bestaan.
d:)b Je heb helemaal gelijk, maar ja ik wil die kinderdoop mensen tegemoet komen en als ze dan naast elkaar bedient worden zal de ware doop overblijven denk ik dan. Misschien een soort van Gamaliël raad. Ik wist niet dat de door jou genoemde denominaties al gedaan werd, ik ga ze zoek met Google.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Jesaja40 » 29 jan 2020 15:34

Hans016 voegt toe:

en weer een urban refo mythe .. er zijn al sinds de 13e eeuw vertalingen in omloop.


Natuurlijk heeft u daarin gelijk, er was wel iets, maar dan slecht toegankelijk vanwege het analfabetisme. Ik denk dat er heel veel Latijns werk was. Het merendeel van de bevolking kon die echt niet lezen. Slechts de spaarzame lezingen in de kerken spraken tot de verbeelding van de hoorders. Zij misten terdege de complete Bijbel. Een complete Bijbel was een zeer kostbaar bezit, schaars en zeker niet voor de gewone man beschikbaar.

Onder mijn volksgenoten waren de Hebreeuwse boekrollen wel beschikbaar in de synagoge en systematisch leerden wij daar uit. Eerlijk gezegd is het een zegen dat de mensheid nu in staat is om de Bijbel te lezen in wat voor vertaling dan ook.

De eerlijkheid moet ook naar voren komen dat er sporadisch een Bijbel was. De openbare terechtstellingen van ketters en het verbranden van Bijbels is een zwarte bladzijde in de kerkgeschiedenis. Wij hoeven elkaar daar niet mee om de oren te slaan, het feit is er en is ontstaan door onkunde en protectie van de kerk die het Bijbel gebruik verbood voor de ongeoefende lezers. Dit is wat de geschiedenis mij leert en ik wil dit objectief benaderen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 29 jan 2020 15:35

Chaya schreef:Je hoeft niet zo neerbuigend te doen hoor.

Met de discipline is het vaak slecht gesteld, wijst een onderzoek uit, onder evangelische christenen in Engeland.
40% van de ondervraagden vindt het moeilijk om dagelijks tijd te maken voor Bijbellezen.
- 90% leest uiteindelijk wel regelmatig de Bijbel
- 31% maakt dagelijks tijd voor gebed
- Het gebedsleven bestaat vooral uit veel kleine schietgebedjes
- Veel gebeden hebben betrekking op familie
https://cip.nl/41665-onderzoek-christen ... ijbellezen

Als op basis daarvan ons geloofsleven ingericht wordt, ziet dat er slecht uit.

Omdat je opeens over Luther en Calvijn begon.
Wij kunnen de toekomst niet schrijven.


Met die onderzoekscijfers kan je ook niet echt blij worden, klopt.
Als je zelf niks doet dan zal je toekomst niet veranderen, maar als je bijvoorbeeld zonder werk zit dan kan je zeggen dat alles maar hetzelfde is of je kan opstaan en werk gaan zoeken en dan wordt je toekomst dus anders dan als je alles bij hetzelfde laat. Iedereen schrijft dus zelf aan zijn eigen toekomst.

(P.S.: Was niet neerbuigend bedoeld hoor, schoot me er zo uit. Excuus daarvoor)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2020 15:38

[*]
Chaya schreef:Je hoeft niet zo neerbuigend te doen hoor.

Met de discipline is het vaak slecht gesteld, wijst een onderzoek uit, onder evangelische christenen in Engeland.
40% van de ondervraagden vindt het moeilijk om dagelijks tijd te maken voor Bijbellezen.
- 90% leest uiteindelijk wel regelmatig de Bijbel
- 31% maakt dagelijks tijd voor gebed
- Het gebedsleven bestaat vooral uit veel kleine schietgebedjes
- Veel gebeden hebben betrekking op familie
https://cip.nl/41665-onderzoek-christen ... ijbellezen

Als op basis daarvan ons geloofsleven ingericht wordt, ziet dat er slecht uit.

Omdat je opeens over Luther en Calvijn begon.
Wij kunnen de toekomst niet schrijven.


Wel een kanttekening: het gaat in het onderzoek niet om een dagboek lezen bij het eten of het bidden voor / na het eten en dergelijke. In het onderzoek werd wel expliciet gevraagd of mensen bewust tijd plannen, apart zetten, om een substantiele tijd alleen te zijn en die tijd te gebruiken voor het lezen en studeren in de Bijbel en te bidden.

Of the over 1,500 surveyed, nearly all (90 per cent) said they read the Bible regularly, but only 31 per cent said they set aside a substantial period of time each day to pray.

Het gaat dus meer om “stille tijd” dan om Bijbel te lezen en te bidden voor het eten bijvoorbeeld. Dat is wel een nuance want ik ben wel benieuwd of, als je die vragen onder protestanten zou stellen, ze er zoveel beter vanaf zouden komen. Voordat bovenstaande een argument wordt om aan te tonen dat evangelische christenen het toch een stuk minder serieus nemen dan gereformeerden. Hoe gereformeerden dat doen is ook wel eens onderzocht maar welke vragen er dan gesteld worden maakt dan wel verschil in de antwoorden die je krijgt. Op de vraag “bid je elke dag” zullen veel meer mensen bevestigend reageren dan op de vraag “maak je dagelijks een substantieel deel van je tijd vrij om te bidden”.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 29 jan 2020 15:41

benefietdiner schreef:d:)b Je heb helemaal gelijk, maar ja ik wil die kinderdoop mensen tegemoet komen en als ze dan naast elkaar bedient worden zal de ware doop overblijven denk ik dan. Misschien een soort van Gamaliël raad. Ik wist niet dat de door jou genoemde denominaties al gedaan werd, ik ga ze zoek met Google.



https://christengemeentebuitenpost.nl/
Deze Gemeente had in ieder geval kinderdoop en volwassendoop naast elkaar toen Lolkema daar nog voorganger was, maar ik weet niet of ze het nog steeds naast elkaar hebben op dit moment.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 29 jan 2020 15:46

hans0166 schreef:en weer een urban refo mythe .. er zijn al sinds de 13e eeuw vertalingen in omloop.


Je haalt alleen de inleiding aan van een punt wat ik wil aangeven.
Je moet juist lezen wat er na staat......

(vertalingen zijn er trouwens al in omloop sinds de tweede / derde eeuw.)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2020 15:54

Veendam schreef:Met die onderzoekscijfers kan je ook niet echt blij worden, klopt.
Als je zelf niks doet dan zal je toekomst niet veranderen, maar als je bijvoorbeeld zonder werk zit dan kan je zeggen dat alles maar hetzelfde is of je kan opstaan en werk gaan zoeken en dan wordt je toekomst dus anders dan als je alles bij hetzelfde laat. Iedereen schrijft dus zelf aan zijn eigen toekomst.

Dat we geen stokken en blokken zijn, ben ik met je eens. Maar als je jezelf leert kennen, en dan ga ik voorop hoor!, schiet zoiets er makkelijk in.
Geen tijd, geen zin, te moe, te druk, hoofdpijn....
Veendam schreef:Iedereen schrijft dus zelf aan zijn eigen toekomst.

Ik denk dat ik nu weet hoe je dat bedoelt. Je bedoelt, na dit leven?
Veendam schreef:Was niet neerbuigend bedoeld hoor, schoot me er zo uit. Excuus daarvoor)

Geaccepteerd :D
Marnix schreef:Het gaat dus meer om “stille tijd” dan om Bijbel te lezen en te bidden voor het eten bijvoorbeeld. Dat is wel een nuance want ik ben wel benieuwd of, als je die vragen onder protestanten zou stellen, ze er zoveel beter vanaf zouden komen.

Nee hoor, en refo's ook niet. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 29 jan 2020 16:03

Chaya schreef:
Ik denk dat ik nu weet hoe je dat bedoelt. Je bedoelt, na dit leven?




Nee juist IN DIT leven.
Vanzelfsprekend hebben keuzes in DIT LEVEN ook gevolgen voor de toekomst, maar dat was nu net een keer niet wat ik bedoelde.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 29 jan 2020 20:50

Kunnen we inmiddels met voorzichtigheid constateren zonder (voor) oordelen dat:

Kinderdoop == kerkelijke instelling

Geloofsdoop == Bijbelse instelling

Of zij er die het hier niet mee eens zijn.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Speedy » 29 jan 2020 21:10

benefietdiner schreef:Kunnen we inmiddels met voorzichtigheid constateren zonder (voor) oordelen dat:

Kinderdoop == kerkelijke instelling

Geloofsdoop == Bijbelse instelling

Of zij er die het hier niet mee eens zijn.


Het is heel makkelijk om zo'n conclusie te stellen als er niemand is die de discussie aangaat. Wat wil je nu bereiken om zo'n ongefundeerde conclusie hier neer te zetten?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor gravo » 29 jan 2020 22:04

benefietdiner schreef:Kunnen we inmiddels met voorzichtigheid constateren zonder (voor) oordelen dat:

Kinderdoop == kerkelijke instelling

Geloofsdoop == Bijbelse instelling

Of zij er die het hier niet mee eens zijn.


Zonder vooroordelen? Voorzichtig? Kom nou! Aan de hand van dit voorbeeld wordt toch met zoveel woorden gezegd dat de kerk linea recta tegen de Bijbel ingaat? Het is gewoon een hele onvoorzichtige en bevooroordeelde aanval op de kerk!

En aangezien de meeste christenen lid zijn van een kerk, vind ik dat een nogal buitensporige gedachte. Echt iets voor solitaire, elitaire christenen die zich vanuit een ongezond eiland-denken minachtend en laatdunkend uitlaten over alles en iedereen die maar enigszins aan de kerk verbonden is.

Laat ik het er maar op houden dat zonder de kerk er nergens op aarde nog enige christelijke geloofsoverdracht overgebleven zou zijn en dat vrijwel elke christen zijn bekendheid met en verknochtheid aan de Bijbel, aan Jezus Christus en aan het christelijk geloof, aan de niet aflatende inspanningen van de kerk door de eeuwen heen te danken heeft.
Het christelijk geloof begint echt niet bij onze generatie, bij onze geboortedag of bij het lumineuze inzicht dat ons in deze tijd op particuliere wijze ten deel gevallen is. Het christelijke geloof begint bij de opstandingsdag van Jezus Christus. Laat dan nu pak 'm beet al ruim 2000 jaar geleden zijn!

Een beetje meer eerbied voor de geloofsgeschiedenis die daarop volgde zou wel mogen. En daar behoort de kerkgeschiedenis ook toe. Het is niet alleen een instituut dat hier met een wegwerpgebaar wordt afgeserveerd, maar vooral ook vele miljoenen gelovigen die in de kerk niet alleen het heil van Christus hebben ontvangen, maar ook de tekenen en zegelen van de sacramenten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor hans0166 » 29 jan 2020 22:17

benefietdiner schreef:Kunnen we inmiddels met voorzichtigheid constateren zonder (voor) oordelen dat:


dan kunnen we ook inmiddels met voorzichtigheid constateren dat God zijn kerk verlaten heeft na Pinksteren
er is niets meer geopenbaard, niets meer gewerkt, niets meer ontwikkeld. Geen nieuwe inzichten. (Paulus en zo kunnen we dus ook gaan schrappen)
Alle voorgangers die kinderen gedoopt hebben in de hel, verloren wegens dwalingen
Gelovigen blijken ketters te zijn.
De mensen van 2000 jaar christendom allemaal eeuwig dood omdat er nu verlichte mensen zijn die eindelijk de werkelijke waarheid in bezit hebben.

Heel de kerkgeschiedenis is onnodig geweest, de reformatie een blamage en betekenisloos.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 29 jan 2020 22:42

gravo schreef:Zonder vooroordelen? Voorzichtig? Kom nou! Aan de hand van dit voorbeeld wordt toch met zoveel woorden gezegd dat de kerk linea recta tegen de Bijbel ingaat? Het is gewoon een hele onvoorzichtige en bevooroordeelde aanval op de kerk!

En aangezien de meeste christenen lid zijn van een kerk, vind ik dat een nogal buitensporige gedachte. Echt iets voor solitaire, elitaire christenen die zich vanuit een ongezond eiland-denken minachtend en laatdunkend uitlaten over alles en iedereen die maar enigszins aan de kerk verbonden is.

Laat ik het er maar op houden dat zonder de kerk er nergens op aarde nog enige christelijke geloofsoverdracht overgebleven zou zijn en dat vrijwel elke christen zijn bekendheid met en verknochtheid aan de Bijbel, aan Jezus Christus en aan het christelijk geloof, aan de niet aflatende inspanningen van de kerk door de eeuwen heen te danken heeft.
Het christelijk geloof begint echt niet bij onze generatie, bij onze geboortedag of bij het lumineuze inzicht dat ons in deze tijd op particuliere wijze ten deel gevallen is. Het christelijke geloof begint bij de opstandingsdag van Jezus Christus. Laat dan nu pak 'm beet al ruim 2000 jaar geleden zijn!

Een beetje meer eerbied voor de geloofsgeschiedenis die daarop volgde zou wel mogen. En daar behoort de kerkgeschiedenis ook toe. Het is niet alleen een instituut dat hier met een wegwerpgebaar wordt afgeserveerd, maar vooral ook vele miljoenen gelovigen die in de kerk niet alleen het heil van Christus hebben ontvangen, maar ook de tekenen en zegelen van de sacramenten.

gravo


Er zijn inderdaad kerken die dingen doen die linea recta tegen het Woord van God ingaat.
Een aanval tegen DE KERK ? Tegen welke kerk dan ? Welk etiket zit er dan op wil het kerk genoemd worden ?

Aangezien de meeste christenen lid zijn van een kerk, wil niet zeggen dat de meerderheid het altijd juist heeft.
Geef je zelf nu ook niet een oordeel over de door jou genoemde solitaire elitaire christenen ?
Welk eilanddenken heb je het nu over ? Het evangelisch eiland, of het gergem eiland of HHK eiland of CGK of GKV eiland ? Of over alle eilandjes bij elkaar ?

Vanzelfsprekend hoef je geen eerbied te hebben voor de fouten die gemaakt zijn in de geschiedenis van het Christendom of de kerk, maar we mogen wel blij zijn dat mensen naar hun beste weten in ieder geval gepoogd hebben om zo dicht mogelijk bij Gods Woord te willen leven en zich daaraan hebben geprobeerd te houden.

Als ik zo je reactie lees Gravo, dan denk ik dat we niet op 1 lijn komen, omdat ik merk dat je reactie er weer 1 is die is als reactie op wat een ander schrijft en dat je helaas niet op de ware vragen rond de doop en dopen in gegaan bent, tenminste dat kan ik niet opmaken uit jouw reactie hier nu.

Zelf ben ik van mening dat als mensen niet kijken welke 7 dopen er beschreven staan in de Bijbel en wat de daarbij behorende vragen zijn zoals ik al had aangegeven, dat we er nooit uitkomen over het vraagstuk " doop ". Dan is en blijft het zoals aldoor al gedaan is in de gehele kerkgeschiedenis, namelijk vasthouden wat je geleerd is en niet ingaan op wat anders, en ook niet eens onderzoeken wat de anderen er over zeggen, want stel je voor dat iedereen inclusief de oudvaders het nu wel eens mis gehad zouden hebben dan valt de hele wereld in elkaar ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 29 jan 2020 22:44

hans0166 schreef:dan kunnen we ook inmiddels met voorzichtigheid constateren dat God zijn kerk verlaten heeft na Pinksteren
er is niets meer geopenbaard, niets meer gewerkt, niets meer ontwikkeld. Geen nieuwe inzichten. (Paulus en zo kunnen we dus ook gaan schrappen)
Alle voorgangers die kinderen gedoopt hebben in de hel, verloren wegens dwalingen
Gelovigen blijken ketters te zijn.
De mensen van 2000 jaar christendom allemaal eeuwig dood omdat er nu verlichte mensen zijn die eindelijk de werkelijke waarheid in bezit hebben.

Heel de kerkgeschiedenis is onnodig geweest, de reformatie een blamage en betekenisloos.


Doorslaan is ook een manier van reageren, maar echt Hans, dit gaat wel veel te kort door de bocht zo met deze reactie.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor gravo » 30 jan 2020 00:23

Veendam schreef:Er zijn inderdaad kerken die dingen doen die linea recta tegen het Woord van God ingaat.
Een aanval tegen DE KERK ? Tegen welke kerk dan ? Welk etiket zit er dan op wil het kerk genoemd worden ?

Aangezien de meeste christenen lid zijn van een kerk, wil niet zeggen dat de meerderheid het altijd juist heeft.
Geef je zelf nu ook niet een oordeel over de door jou genoemde solitaire elitaire christenen ?
Welk eilanddenken heb je het nu over ? Het evangelisch eiland, of het gergem eiland of HHK eiland of CGK of GKV eiland ? Of over alle eilandjes bij elkaar ?

Vanzelfsprekend hoef je geen eerbied te hebben voor de fouten die gemaakt zijn in de geschiedenis van het Christendom of de kerk, maar we mogen wel blij zijn dat mensen naar hun beste weten in ieder geval gepoogd hebben om zo dicht mogelijk bij Gods Woord te willen leven en zich daaraan hebben geprobeerd te houden.

Als ik zo je reactie lees Gravo, dan denk ik dat we niet op 1 lijn komen, omdat ik merk dat je reactie er weer 1 is die is als reactie op wat een ander schrijft en dat je helaas niet op de ware vragen rond de doop en dopen in gegaan bent, tenminste dat kan ik niet opmaken uit jouw reactie hier nu.

Zelf ben ik van mening dat als mensen niet kijken welke 7 dopen er beschreven staan in de Bijbel en wat de daarbij behorende vragen zijn zoals ik al had aangegeven, dat we er nooit uitkomen over het vraagstuk " doop ". Dan is en blijft het zoals aldoor al gedaan is in de gehele kerkgeschiedenis, namelijk vasthouden wat je geleerd is en niet ingaan op wat anders, en ook niet eens onderzoeken wat de anderen er over zeggen, want stel je voor dat iedereen inclusief de oudvaders het nu wel eens mis gehad zouden hebben dan valt de hele wereld in elkaar ?


Ik weet uit ervaring dat een inhoudelijk gesprek over de doop vaak verwordt tot een twistgesprek waarbij de visie op kinderdoop cq. volwassendoop een schibboleth is. Keer op keer blijken deze discussies uit te draaien op principiële gevechten aan weerszijden van de grens tussen kerkelijke en niet-kerkelijke christenen. Ik heb daar een beetje tabak van.

Het was ook niet mijn bedoeling om met mijn post de discussie over dopen te vervolgen. Ik reageerde alleen op de opzettelijke provocatie van benefietdiner. Op huichelachtige wijze probeert hij zijn woorden nog omzichtig te bekleden met een zekere gespeelde terughoudendheid. Maar dat deed hij vast omdat hij wist hoe dodelijk en venijnig zijn woorden in werkelijkheid waren. Dat heb ik aan het licht willen brengen.
Ik vond het een onwaardige influistering.

De ware vragen over doop en dopen zijn mij bekend. Ik vind de antwoorden daarop in de gereformeerde verbondsvisie. En daar zou je niet van moeten opkijken op het moment dat je een Refoweb bezoekt. Ik ben er wel uit:

Eén lichaam en één Geest, (...) één Here, één geloof, één doop, één God (...)

Ik denk vanuit de éénheid. Verschillen van inzicht die deze eenheid verbreken, en dat is wat ik eiland-denken noem, vind ik niet interessant, eerder gevaarlijk en dom. Die verschillen zijn in de kerkgeschiedenis aantoonbaar onnuttig gebleken. Wie meent dat zijn eigen inzicht zo belangrijk en fundamenteel is dat daardoor het Lichaam van Christus mag worden verdeeld, doet schade aan het Koninkrijk van God en aan zijn eigen ziel.
Belijd met mij de Apostolische Geloofsbelijdenis, de rest is commentaar, bijzaak.

Ik heb geen behoefte om me constant te moeten verhouden met mensen die in de omheining rond mijn kerkelijk erf zijn geklommen om mij onvermoeibaar toe te roepen hoe onbijbels en verkeerd ik als kerkelijk christen toch altijd ben (geweest) in mijn visie op de doop.
Daarvoor is het sacrament mij te heilig en de twist mij te onheilig.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten