naamloos schreef:Prima hoor het geloven, ervaren, daardoor bevestigt te worden en zeker te weten.
Maar even 'heerlijk nuchter' gezegd: dat zijn geen argumenten voor de wetenschap.
1. Dit gaat helemaal niet tegen de Bijbel in want die leert ook een leven na dit leven.
2. Helemaal geen manke vergelijking. In de Bijbel staan ook verhalen van mensen over dromen waarin God tot hen sprak.
Daar worden wel vreemdere dingen verteld als de BDE's. Bij BDE's is een en ander noch wel te controleren in tegenstelling tot de Bijbelverhalen.
Bij het eerste vindt je het 'heerlijk nuchter' als dat afgedaan wordt als anekdotes en onbetrouwbare verhalen, maar bij het tweede komt er een ander maatje aan te pas.
Nogmaals, geen manke vergelijking. Je hebt geen enkel wetenschappelijk bewijs. Jou 'bewijs' is geloof en ervaring waardoor je tot bevestiging en zeker weten komt; mede door wat je om je heen ziet en vooral door de Bijbel die je -als je dezelfde maatstaven hanteert als bij de BDE's- evengoed kan afdoen als anekdotes en onbetrouwbare verhalen.
Dat was niet het enige wat ik schreef. Ik tel alleen 1 en 1 op. Ik heb aantoonbaar materiaal aangevoerd, wat mijn eerste overtuiging (wat voor mij sowieso al een feit was) alleen maar ondersteund. In tegenstelling tot degene die BDE's en tweede levens bepleiten. Heb jij daar verder of ander bewijs voor, naast 'verhalen' ?
Bij een BDE ben je niet volledig dood, dat mag duidelijk zijn. Hersenen zijn niet compleet inactief, anders kon je je deze ervaring uberhaupt niet herinneren. Het heeft vast een onuitwisbaar effect op de persoon en zijn omgeving en waarschijnlijk veranderd het zijn hele leven. Daar wil ik verder ook niets aan af doen ofzo. Maar is dat het 'bewijs'? Laten we idd heerlijk nuchter blijven.
En over een tweede leven spreekt de Bijbel niet in de trant van 'ik was de lijfknecht van Karel de Grote' of weet ik veel.. maar over een eeuwig leven, of een eeuwige dood. Niks geen tweede leven ofzo, da's heel wat anders.
Je bent overigens vrij om aan te nemen voor waarheid wat je wilt hoor, en wie je wel of niet vertrouwd. Net als ik. En ík heb een goede Reden.