Bidden is stil worden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Bidden is stil worden

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2020 10:29

Een andere kijk op bidden.
We zijn zo gewoon om aktief te bidden, vragen en danken.

Enkele kenmerkende citaten uit het artikel:

"In de evangeliën ontdekte ik dat bidden iets anders is dan we vaak denken. Jezus doet erg weinig aan voorbede. Lettend op hoe Hij Zijn leven inricht, kwam ik tot de conclusie dat bidden vooral kijken is.

Naar economische maatstaven is het Jezus-gebed uit de Oosters-orthodoxe traditie een zeer inefficiënt gebed: op vele momenten gedurende de dag bid je een eenvoudig gebed, gewoon onder je werkzaamheden door: „Heere Jezus Christus, Zoon van God, ontferm u over mij.” Voor westerse mensen is zo’n gebed vaak onbegrijpelijk. Het lijkt zo weinig concreet, is niet meetbaar en bevredigt ons denken niet. Toch heeft juist dit gebed me geleerd dat bidden allereerst kijken is. Kijken naar de aanwezige Christus en je verbonden weten.

Mijn bidden is vooral kijken geworden. Dat kost veel meer moeite dan ik dacht. Ik wil van nature dingen ontwikkelen, activiteiten ontplooien, de mouwen opstropen. Stil worden, kijken en verbonden zijn totdat ik echt hoor wat ik moet doen, is ongelofelijk moeilijk. Ik begin te begrijpen wat Jezus over Zichzelf zegt: „Ik kan niets doen voordat ik het de Vader zie doen.” Zou het kunnen dat ons gebrek aan gebedsverhoring het gevolg is van het gebrek aan échte verbondenheid?

De Oosters-orthodoxe bisschop Kallistos Ware vertelde: „Er was eens een oude man die de gewoonte had uren in de kerk door te brengen. Op een gegeven moment vroegen zijn vrienden hem wat hij daar al die tijd aan het doen was. „Ik ben aan het bidden”, antwoordde hij. „O”, zeiden zijn vrienden, „dan heb je vast heel veel aan God te vragen!” Enigszins verbaasd zei de man: „Ik vraag God helemaal niets.” „Maar wat doe je daar dan al die tijd?” „Ik zit en kijk naar God en God zit en kijkt naar mij.”

HET GEHELE ARTIKEL

Dit is echt zo'n artikel waar je lang over na moet denken.
Maar ik vind het heel erg mooi, in deze jachtige tijd is het goed om eens gewoon stil te worden voor God.

Lastig? Doen we dit al?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 13:00

Ja, soms wel. De ene vorm van bidden is vaak wat korter. Danken voor het je hebt gekregen, bijvoorbeeld voor het eten. Daarbij heb ik wel geleerd (hoewel dat een doorlopend leerpunt is) dat dat ook niet beperkt moet worden tot danken voor wat jij hebt gekregen en vragen wat jij wil hebben. Je mag best ik-gericht bidden maar dat zou in de marge moeten staan van aanbidden. Denk aan het Onze Vader wat begint met God groot maken en dan pas om vragen..en weer eindigt in het groot maken van God. Maak God groot en dan worden je eigen problemen al kleiner omdat Hij centraal staat en niet jij. En wie weet hoe groot God is durft ook veel van Hem te verwachten. Overigens kies ik er bijvoorbeeld op het werk voor om niet in de kantine te bidden, ook al doen veel mensen dat er wel voor het eten en zou niemand het raar vinden. Ook bij een dankgebed is stilte wel gewenst en als mensen aan je tafeltje zitten te wachten tot je klaar bent wordt het al snel een schietgebedje.

De tweede vorm is intensiever. Denk aan stille tijd, wat niet voor niets zo heet. Naast praten neem je ook de tijd om te luisteren, niet alleen door Bijbel te lezen maar door te luisteren of Hij je wat wil zeggen. Je ziet dat Jezus als Hij wil bidden zich langere tijd terugtrekt. En daarna weet Hij wat Hem te doen staan. Omdat Hij God dat vraagt en luistert naar Zijn antwoord. We zouden meer tijd moeten nemen om te bidden en dan minder tijd om te praten en meer om te luisteren naar Zijn stem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor MoesTuin » 24 jan 2020 13:25

Chaya schreef:
Dit is echt zo'n artikel waar je lang over na moet denken.
Maar ik vind het heel erg mooi, in deze jachtige tijd is het goed om eens gewoon stil te worden voor God.

Lastig? Doen we dit al?


Bidden is praten met God.
Er zijn ook mensen die praten tegen God.
Het is makkelijk woorden van anderen te gebruiken.
Maar God vindt het veel fijner dat we met Hem praten met onze eigen woorden.
Eigenlijk wil God een gesprek met ons.
Wij vertellen veelal aan God wat wij meemaken, wat wij nodig hebben, maar het ergste is dat we dan denken klaar te zijn. We zeggen: Amen!
Juist op het moment dat God wilt reageren op wat wij Hemhebben verteld.
Wij luisteren niet eens.
Goed dit topic voor bewustwording, Stil zijn voor het horen van Gods stem als we met Hem in gesprek zijn en dat kan overigens overal....

Het lied : "Stilte" gezongen door Kithara, prachtig hierbij, tekst in de film

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2020 14:02

Marnix schreef:Ja, soms wel. De ene vorm van bidden is vaak wat korter. Danken voor het je hebt gekregen, bijvoorbeeld voor het eten. Daarbij heb ik wel geleerd (hoewel dat een doorlopend leerpunt is) dat dat ook niet beperkt moet worden tot danken voor wat jij hebt gekregen en vragen wat jij wil hebben. Je mag best ik-gericht bidden maar dat zou in de marge moeten staan van aanbidden. Denk aan het Onze Vader wat begint met God groot maken en dan pas om vragen..en weer eindigt in het groot maken van God. Maak God groot en dan worden je eigen problemen al kleiner omdat Hij centraal staat en niet jij. En wie weet hoe groot God is durft ook veel van Hem te verwachten. Overigens kies ik er bijvoorbeeld op het werk voor om niet in de kantine te bidden, ook al doen veel mensen dat er wel voor het eten en zou niemand het raar vinden. Ook bij een dankgebed is stilte wel gewenst en als mensen aan je tafeltje zitten te wachten tot je klaar bent wordt het al snel een schietgebedje.

De tweede vorm is intensiever. Denk aan stille tijd, wat niet voor niets zo heet. Naast praten neem je ook de tijd om te luisteren, niet alleen door Bijbel te lezen maar door te luisteren of Hij je wat wil zeggen. Je ziet dat Jezus als Hij wil bidden zich langere tijd terugtrekt. En daarna weet Hij wat Hem te doen staan. Omdat Hij God dat vraagt en luistert naar Zijn antwoord. We zouden meer tijd moeten nemen om te bidden en dan minder tijd om te praten en meer om te luisteren naar Zijn stem.

Dan mis je helaas de essentie van dit artikel.
Het gaat over urenlang stil zitten in een kerk bijvoorbeeld. Niets zeggen, niets denken, alleen met God.
Of het korte Oosters Orthodoxe gebed, "ontferm u over mij", meerdere malen per dag, tijdens het werk, tijdens het reizen.
Wie gebruikt dit woord nog??
Dit staat haaks op de soms lange gebeden die uitgesproken worden, nu ook in deze gebedsweek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 14:16

Dat sluit toch juist aan bij wat ik zeg over dat we bij bidden vaker de stilte moeten opzoeken en minder moeten praten? Oke, het artikel heeft het over kijken waar ik denk dat het meer “luisteren” is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2020 14:22

Marnix schreef:Dat sluit toch juist aan bij wat ik zeg over dat we bij bidden vaker de stilte moeten opzoeken en minder moeten praten? Oke, het artikel heeft het over kijken waar ik denk dat het meer “luisteren” is.

Ja, maar als je in de stilte zit, kun je toch nog veel woorden in je op voelen borrelen.
Dat moeten wij nu eens tot zwijgen brengen en dat is echt minder eenvoudig dan het lijkt.
We hebben vaak de neiging om toch te vragen of iets te zeggen.

We moeten een voorbeeld nemen aan Samuël, Marnix, "Spreek Heere, want Uw knecht hoort".
Zwijgen is een kunst!
En zegt Prediker niet: Er is een tijd om te spreken en een tijd om te zwijgen..
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 15:58

Chaya schreef:Ja, maar als je in de stilte zit, kun je toch nog veel woorden in je op voelen borrelen.
Dat moeten wij nu eens tot zwijgen brengen en dat is echt minder eenvoudig dan het lijkt.
We hebben vaak de neiging om toch te vragen of iets te zeggen.

We moeten een voorbeeld nemen aan Samuël, Marnix, "Spreek Heere, want Uw knecht hoort".
Zwijgen is een kunst!
En zegt Prediker niet: Er is een tijd om te spreken en een tijd om te zwijgen..



Klopt. Volgens mij zijn we het helemaal eens!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor hans0166 » 24 jan 2020 16:23

Chaya schreef:Het gaat over urenlang stil zitten in een kerk bijvoorbeeld. Niets zeggen, niets denken, alleen met God.
Of het korte Oosters Orthodoxe gebed, "ontferm u over mij", meerdere malen per dag, tijdens het werk, tijdens het reizen.
Wie gebruikt dit woord nog??


deze soort van bidden wordt in vele, met name beschouwende kloosters/abdijen prive heel veel beoefende/geoefend, met prive bedoel ik buiten het officie.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2020 12:48

MoesTuin schreef:Bidden is praten met God.
Er zijn ook mensen die praten tegen God.
Het is makkelijk woorden van anderen te gebruiken.
Maar God vindt het veel fijner dat we met Hem praten met onze eigen woorden.
Eigenlijk wil God een gesprek met ons.
Wij vertellen veelal aan God wat wij meemaken, wat wij nodig hebben, maar het ergste is dat we dan denken klaar te zijn. We zeggen: Amen!
Juist op het moment dat God wilt reageren op wat wij Hemhebben verteld.
Wij luisteren niet eens.
Goed dit topic voor bewustwording, Stil zijn voor het horen van Gods stem als we met Hem in gesprek zijn en dat kan overigens overal....

Het lied : "Stilte" gezongen door Kithara, prachtig hierbij, tekst in de film



d:)b ...... d:)b ....... d:)b ...... :jaknikken: ...... :jaknikken: ...... :jaknikken:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 13:27

hans0166 schreef:deze soort van bidden wordt in vele, met name beschouwende kloosters/abdijen prive heel veel beoefende/geoefend, met prive bedoel ik buiten het officie.

Je hoeft niet persé in een kerk of andere gewijde ruimte te zitten hoor.
Nooit gehoord van:

Men spreekt wel eens over het "bidden met de pet op" en bedoelt daarmee het "verborgen" gebed. Immers als teken van eerbied zet men de pet af als men bidt. Maar zo kun je onder het werk door, zo maar in je dagelijks leven, tot de Heere roepen. Dat is ook in de „binnenkamer".

GA IN UW BINNENKAMER

Het gaat erom dat we niet altijd een veelvoud van woorden hoeven te hebben. En waar we ook zijn, we mogen ons openstellen voor Gods stem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor hans0166 » 25 jan 2020 14:52

Chaya schreef:Je hoeft niet persé in een kerk of andere gewijde ruimte te zitten hoor.


wie zegt dat dat moet?
Een klooster/abdij heeft een kerk, maar is voor het grootste gedeelte een "huis" met woon, werk , eetkamer/zaal, keuken en alles wat er nog meer in een woning zit...

Ik zou zeggen, ga eens een keertje een paar dagen in een benedictijner abdij logeren, vin je het niks, dan nog leer je er iets van :) de Slangenburg bij Doetinchem of de abdij van Egmond kan ik echt aanraden,vooral de laatste van wege de hollandse nuchtere soberheid!.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2020 20:49

hans0166 schreef:wie zegt dat dat moet?
Een klooster/abdij heeft een kerk, maar is voor het grootste gedeelte een "huis" met woon, werk , eetkamer/zaal, keuken en alles wat er nog meer in een woning zit...

Ik zou zeggen, ga eens een keertje een paar dagen in een benedictijner abdij logeren, vin je het niks, dan nog leer je er iets van :) de Slangenburg bij Doetinchem of de abdij van Egmond kan ik echt aanraden,vooral de laatste van wege de hollandse nuchtere soberheid!.


Ja. Sowieso moet je de stilte soms opzoeken. Dat kan je binnenkamer zijn. Of een paar dagen in retraite. De natuur in. In huis is er lang niet altijd stilte en zelfs in mijn “binnenkamer@ hoor ik geregeld van alles wat me afleidt. Ik hoor van vrienden / kennissen en collega’s wel erg positieve verhalen over kloosterbezoeken en retraites en dat dat heel heilzaam is omdat je echt langere tijd zonder afleiding bezig kan zijn met luisteren naar Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor elburger » 06 feb 2020 06:51

Bidden is stil worden.
Voor mij is bidden je ook openstellen, openstellen voor een ieder.
Ik bid onder het wandelen, ik heb gebeden tijdens fietstochten, in kloosters, in kerken, thuis in afzondering maar ook in het rumoer.
Het rumoer van de wereld om je heen.
Bidden is danken, bidden in smeken, bidden is in gesprek gaan met God, zoals Moestuin ook schreef.
Bidden is even al het wereldlijke vergeten.
Bidden is genadig en echt bidden geeft kracht,
Bidden in de natuur is toch wel heel mooi.
Soms hoor je enkel de krekel, of de vogeltjes, ik de verte het geluid van een koe, het wuiven van het riet.
Dat is wel een stuk moeilijker geworden, plekken vinden waar geen geluid veroorzaakt door mensen is.
Bidden onder de sterrenhemel.
Wat voelt een mens zich dan klein maar toch zo fijn.
Dan is bidden stil worden, en enkel dankbaar zijn dat onze Heer er altijd voor jou is, ja voor een ieder is die Zijn aangezicht zoekt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor DeLange » 10 feb 2020 19:48

Chaya schreef:Een andere kijk op bidden.
We zijn zo gewoon om aktief te bidden, vragen en danken.

Enkele kenmerkende citaten uit het artikel:

"In de evangeliën ontdekte ik dat bidden iets anders is dan we vaak denken. Jezus doet erg weinig aan voorbede. Lettend op hoe Hij Zijn leven inricht, kwam ik tot de conclusie dat bidden vooral kijken is.

Naar economische maatstaven is het Jezus-gebed uit de Oosters-orthodoxe traditie een zeer inefficiënt gebed: op vele momenten gedurende de dag bid je een eenvoudig gebed, gewoon onder je werkzaamheden door: „Heere Jezus Christus, Zoon van God, ontferm u over mij.” Voor westerse mensen is zo’n gebed vaak onbegrijpelijk. Het lijkt zo weinig concreet, is niet meetbaar en bevredigt ons denken niet. Toch heeft juist dit gebed me geleerd dat bidden allereerst kijken is. Kijken naar de aanwezige Christus en je verbonden weten.

Mijn bidden is vooral kijken geworden. Dat kost veel meer moeite dan ik dacht. Ik wil van nature dingen ontwikkelen, activiteiten ontplooien, de mouwen opstropen. Stil worden, kijken en verbonden zijn totdat ik echt hoor wat ik moet doen, is ongelofelijk moeilijk. Ik begin te begrijpen wat Jezus over Zichzelf zegt: „Ik kan niets doen voordat ik het de Vader zie doen.” Zou het kunnen dat ons gebrek aan gebedsverhoring het gevolg is van het gebrek aan échte verbondenheid?

De Oosters-orthodoxe bisschop Kallistos Ware vertelde: „Er was eens een oude man die de gewoonte had uren in de kerk door te brengen. Op een gegeven moment vroegen zijn vrienden hem wat hij daar al die tijd aan het doen was. „Ik ben aan het bidden”, antwoordde hij. „O”, zeiden zijn vrienden, „dan heb je vast heel veel aan God te vragen!” Enigszins verbaasd zei de man: „Ik vraag God helemaal niets.” „Maar wat doe je daar dan al die tijd?” „Ik zit en kijk naar God en God zit en kijkt naar mij.”

HET GEHELE ARTIKEL

Dit is echt zo'n artikel waar je lang over na moet denken.
Maar ik vind het heel erg mooi, in deze jachtige tijd is het goed om eens gewoon stil te worden voor God.

Lastig? Doen we dit al?

Interessant. Bedankt :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor JeeWee » 11 feb 2020 13:48

Bidden is voor mij vooral luisteren geworden.
Ik heb niet zoveel meer met wensenlijstjes: Gemeente A bidt of de dominee uit gemeente B het beroep mag aannemen en gemeente B bidt of de dominee datzelfde beroep niet mag aannemen.
Niet mijn wil maar uw wil geschiede...
Bidden is voor mij loskomen van wat mij hier zorgen baart en in de stilte ervaren dat mij hemelse Vader precies weet wat ik nodig heb...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten