Wetenschap en leven na de dood

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 14 jan 2020 10:30

Opmerkelijke artikel:
https://gfcnieuws.com/dood-gaan-wij-nie ... VFine5J7ZA

Hoe kijken jullie hier naar?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2020 11:50

DeLange schreef:Opmerkelijke artikel:
https://gfcnieuws.com/dood-gaan-wij-nie ... VFine5J7ZA

Hoe kijken jullie hier naar?
GFC Nieuws is een nieuwswebsite uit Suriname en niet zo goed betrouwbaar.
Maar het artikel wat je quote is voor mij heel herkenbaar omdat ik het zelf ook meegemaakt heb dat mijn ziel buiten mijn lichaam ging tijdens en na een verkeersongeluk. Omdat ik in coma was is altijd de vraag wat is waarheid in die periode. Maar één ding is zeker ik had daar altijd willen blijven zo ontzetten mooi.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 14 jan 2020 13:10

In 1 van de boeken die ik over BDE gelezen heb stond het verhaal van iemand die tijdens de BDE 'aan de overzijde' een vriendin ontmoette.
Nadat ze was teruggehaald vertelde ze haar familie dat ze persoon y daar gezien had.
Zij en haar familie wisten niet beter of persoon y was nog gewoon in leven, maar wat bleek?
Bij navraag kwam aan het licht dat persoon y een paar uur vóór de BDE van die andere persoon was verongelukt.

Zulk soort voorbeelden zijn er meer. Mensen, ook kinderen waarvan sommigen erg jong, weten dingen die ze onmogelijk kunnen weten.

Pim v Lommel stelt dat hersenen ontvangers zijn van het bewustzijn en dat het bewustzijn na de dood gewoon blijft, terwijl Dick Swaab stelt dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen en zodra iemand dood is verdwijnt het bewustzijn.
Maar ik heb nog nooit een bevredigende verklaring over bovenstaande dingen gehoord van hen die zeggen dat het bewustzijn uit de hersenen voortkomt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 14 jan 2020 13:33

Bedankt voor jullie getuigenissen. :D
Heel mooi.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2020 17:02

Dat soort anecdotes zijn niet meer dan dat, onbetrouwbare verhalen. Daarbij hebben mensen met een geloof dat over een leven na de dood spreekt, natuurlijk een dijk van een bias om dit soort verhalen te WILLEN geloven.

En daarnaast houdt het voor de wetenschap gewoon op op het moment dat er niets meer te meten valt. Dat idee van 'onstoffelijke bewustzijns', daar valt niks aan te meten, dat is gewoon bovennatuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2020 17:41




DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 14 jan 2020 18:00

Geloof valt er niet in te peperen.
:)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 14 jan 2020 18:01

benefietdiner schreef:GFC Nieuws is een nieuwswebsite uit Suriname en niet zo goed betrouwbaar.
Maar het artikel wat je quote is voor mij heel herkenbaar omdat ik het zelf ook meegemaakt heb dat mijn ziel buiten mijn lichaam ging tijdens en na een verkeersongeluk. Omdat ik in coma was is altijd de vraag wat is waarheid in die periode. Maar één ding is zeker ik had daar altijd willen blijven zo ontzetten mooi.

Dat is ook de overeenkomst. Niemand wil terug naar de aarde. Bijzonder lijkt het me om mee te maken.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2020 18:36

DeLange schreef:Dat is ook de overeenkomst. Niemand wil terug naar de aarde. Bijzonder lijkt het me om mee te maken.
Ik heb het mee gemaakt en het is bijzonder je kunt het beste vergelijken met een droom maar dan in een hoger dimensie. Er zijn veel meer mensen die het meegemaakt hebben en de overeenkomst is de gelukzaligheid die eigenlijk niet is uit te drukken in woorden. En……. wat Hessel in het YouTube filmpje ook zei je gaat overal anders tegenaan kijken en het betrekkelijk / tijdelijke van alles in zien.

Wat ik dus weer onbegrijpelijk en ook eigenlijk jammer vind aan de beleven is dat het geloof in het verlossingswerk van Jezus er totaal niet in te vinden was, dit dus in tegen stelling wat Mortlach er over zei.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2020 21:11

Omdat de wetenschap erbij wordt betrokken zijn het volgens mij zinnige startvragen:

- Wat wil je precies wetenschappelijk onderzoeken?
- Hoe ga je wat je wilt onderzoeken, meten?
- Hoe definieer je bewustzijn onafhankelijk van hersenactiviteit en op een manier die te detecteren is.

Zonder precies te weten wat bewustzijn IS, kun je er natuurlijk geen nauwkeurige uitspraken over doen. Onthoud ook dat wetenschap natuurlijke oorzaken zoekt voor natuurlijke fenomenen. Als je bewustzijn als iets bovennatuurlijks definieert, is de wetenschap er direct klaar mee. Dus zal het iets natuurlijks moeten zijn, maar dan moet je dus binnen die 'beperking' blijven en kun je niet ineens over esoterische zaken en 'kosmische energie' en dergelijke beginnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 14 jan 2020 21:46

naamloos schreef:Maar ik heb nog nooit een bevredigende verklaring over bovenstaande dingen gehoord van hen die zeggen dat het bewustzijn uit de hersenen voortkomt.
Mortlach schreef:Dat soort anecdotes zijn niet meer dan dat, onbetrouwbare verhalen. Daarbij hebben mensen met een geloof dat over een leven na de dood spreekt, natuurlijk een dijk van een bias om dit soort verhalen te WILLEN geloven.
Weinig bevredigend om de vele getuigenissen van al die mensen af te doen als onbetrouwbare verhalen.
Waarom zou je ze ook geloven als je niets wilt accepteren wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden!
Als iets niet wetenschappelijk bewezen kan worden volgt daar niet uit dat het DUS niet waar is.
Daarbij hebben mensen die niet geloven in leven na de dood en voortbestaan van bewustzijn natuurlijk een dijk van een bias om andermans getuigenissen niet te WILLEN geloven. :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 14 jan 2020 23:05

Mortlach schreef:Omdat de wetenschap erbij wordt betrokken zijn het volgens mij zinnige startvragen:

- Wat wil je precies wetenschappelijk onderzoeken?
- Hoe ga je wat je wilt onderzoeken, meten?
- Hoe definieer je bewustzijn onafhankelijk van hersenactiviteit en op een manier die te detecteren is.

Zonder precies te weten wat bewustzijn IS, kun je er natuurlijk geen nauwkeurige uitspraken over doen. Onthoud ook dat wetenschap natuurlijke oorzaken zoekt voor natuurlijke fenomenen. Als je bewustzijn als iets bovennatuurlijks definieert, is de wetenschap er direct klaar mee. Dus zal het iets natuurlijks moeten zijn, maar dan moet je dus binnen die 'beperking' blijven en kun je niet ineens over esoterische zaken en 'kosmische energie' en dergelijke beginnen.


Dat laat ik aan de kenners over. Ik vond dit artikel op de Facebook pagina van een vriend van me, las het en vond het interessant om hier te delen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 15 jan 2020 01:33

benefietdiner schreef:Ik heb het mee gemaakt en het is bijzonder je kunt het beste vergelijken met een droom maar dan in een hoger dimensie. Er zijn veel meer mensen die het meegemaakt hebben en de overeenkomst is de gelukzaligheid die eigenlijk niet is uit te drukken in woorden. En……. wat Hessel in het YouTube filmpje ook zei je gaat overal anders tegenaan kijken en het betrekkelijk / tijdelijke van alles in zien.

Wat ik dus weer onbegrijpelijk en ook eigenlijk jammer vind aan de beleven is dat het geloof in het verlossingswerk van Jezus er totaal niet in te vinden was, dit dus in tegen stelling wat Mortlach er over zei.

Ja, dat valt me ook op. Het is mij ook een raadsel.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2020 03:15

naamloos schreef:Weinig bevredigend om de vele getuigenissen van al die mensen af te doen als onbetrouwbare verhalen.
Waarom zou je ze ook geloven als je niets wilt accepteren wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden!
Als iets niet wetenschappelijk bewezen kan worden volgt daar niet uit dat het DUS niet waar is.


O, dat laatste klopt helemaal! Inderdaad, de bovennatuurlijke verklaringen kunnen inderdaad "echt" waar zijn, maar gegeven de historische trend geloof ik daar niks van.

Daarbij hebben mensen die niet geloven in leven na de dood en voortbestaan van bewustzijn natuurlijk een dijk van een bias om andermans getuigenissen niet te WILLEN geloven. :mrgreen:


Nee hoor. Ik laat me graag overtuigen, maar alleen niet door anekdotische verhalen van visioenen op momenten dat de hersenen een ongekend trauma doormaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 15 jan 2020 09:06

Mortlach schreef:O, dat laatste klopt helemaal! Inderdaad, de bovennatuurlijke verklaringen kunnen inderdaad "echt" waar zijn, maar gegeven de historische trend geloof ik daar niks van.

Nee hoor. Ik laat me graag overtuigen, maar alleen niet door anekdotische verhalen van visioenen op momenten dat de hersenen een ongekend trauma doormaken.

Een trauma is Psychische afsplitsingen van ziel en lichaam.
BDE’s hebben die ervaring met verschillen maar ook met overeenkomsten zoals evitatie, totale sereniteit en veiligheid / warmte. Ook de ervaring van absolute ontbinding en de aanwezigheid van een licht.
Bewijzen of metingen hebben ze hiervoor niet, ook de medische wetenschap niet en…….. je gelooft het of gelooft het niet. Jij laat je dus niet overtuigen, maak ik uit jou woorden op en dat is prima.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron