Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 11 jan 2020 19:56

Marnix schreef::-) ik ben trouwens dus ook niet in de CGK opgegroeid dus kreeg meer de algemene kerkgeschiedenis op school en die van de vrijgemaakte kerk in het bijzonder ;-) met catechisatie ging het niet over kerkgeschiedenis maar over de Bijbel. Toen ik op mijn 28e lid werd van een CGK werden me geen lessen kerkgeschiedenis van de CGK aangeboden. Ik heb wat over het ontstaan en zo toen wel opgezocht maar had totaal niet de behoefte me tot in detail in te lezen.


Maar ik wel hoor. Maar dan nog krijg je niet de hele geschiedenis met de paplepel ingeschoten. Zowel met normale als met belijdeniscatechese niet. Vind het zelf ook niet heel spannend eerlijk gezegd om alle ins en outs te weten.
Maar het kan geen kwaad natuurlijk.

Ik moet me nog zetten om Velema door te worstelen eerlijk gezegd 8-[

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2020 14:49

Wie negeert wiens besluit nou??

De samenwerkingsgemeente van de christelijke gereformeerde kerk en de gereformeerde kerk vrijgemaakt (cgkv) in Hilversum gaat eind deze maand vrouwelijke ambtsdragers bevestigen. Ze legt daarmee een besluit van de classis Amsterdam naast zich neer.

https://www.rd.nl/cgkv-hilversum-zet-vr ... -1.1623679
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 13 jan 2020 15:21

Chaya schreef:Wie negeert wiens besluit nou??

De samenwerkingsgemeente van de christelijke gereformeerde kerk en de gereformeerde kerk vrijgemaakt (cgkv) in Hilversum gaat eind deze maand vrouwelijke ambtsdragers bevestigen. Ze legt daarmee een besluit van de classis Amsterdam naast zich neer.

https://www.rd.nl/cgkv-hilversum-zet-vr ... -1.1623679


Simpel toch, het gaat hier om een samenwerkingsgemeente van een gereformeerde kerk vrijgemaakt (waar wel vrouwen in het ambt mogen) en Christelijk gereformeerde kerk (waar geen vrouwen in het ambt mogen)

Tijd dat de Christelijk Gereformeerde Kerk dan ook eens duidelijkheid gaat verschaffen lijkt mij.
Of wel vrouw in ambt of niet of elkaars besluiten respecteren kort gezegd...

Die gemeenten kun je niet nog eens jaren laten wachten.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 13 jan 2020 16:17

MoesTuin schreef:Simpel toch, het gaat hier om een samenwerkingsgemeente van een gereformeerde kerk vrijgemaakt (waar wel vrouwen in het ambt mogen) en Christelijk gereformeerde kerk (waar geen vrouwen in het ambt mogen)

Tijd dat de Christelijk Gereformeerde Kerk dan ook eens duidelijkheid gaat verschaffen lijkt mij.
Of wel vrouw in ambt of niet of elkaars besluiten respecteren kort gezegd...

Die gemeenten kun je niet nog eens jaren laten wachten.....


Het is inderdaad heel simpel en eenvoudig: HET MAG NIET VOLGENS DE KERKORDE VAN DE CGK. Kerkelijke weg is het aan de orde brengen bij de meerdere vergadering en dat gebeurt op dit moment. En weer negeert een gemeente de afspraken en drukt het door.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Nina

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Nina » 13 jan 2020 16:21

MoesTuin schreef:Simpel toch, het gaat hier om een samenwerkingsgemeente van een gereformeerde kerk vrijgemaakt (waar wel vrouwen in het ambt mogen) en Christelijk gereformeerde kerk (waar geen vrouwen in het ambt mogen)

Tijd dat de Christelijk Gereformeerde Kerk dan ook eens duidelijkheid gaat verschaffen lijkt mij.
Of wel vrouw in ambt of niet of elkaars besluiten respecteren kort gezegd...

Die gemeenten kun je niet nog eens jaren laten wachten.....
(cursivering van Nina)


Hoezo kan dat niet? Is er zo'n nijpend tekort aan predikanten?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2020 16:40

Nina schreef:Hoezo kan dat niet? Is er zo'n nijpend tekort aan predikanten?

Er is geen tekort aan predikanten en in die gemeenten ook geen tekort aan k.r. broeders.
Dat is nl. niet de reden.
Het is puur het openstellen van een ambt voor een vrouw, tegen de geldende regels in.
Als je dit al kerkelijke gemeente toch wil, dien je je los te maken.
Zo is het in elk club- en verenigingsverband niet anders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 13 jan 2020 17:01

Inderdaad, dus wanneer gaat de synode van de Christelijke Gereformeerde Kerk dan eindelijk eens handhaven?

Zou uiteindelijk voor alle partijen het beste wezen.
Zoals het nu gaat is het ook niet "houdbaar"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2020 10:35

Vraag is vooral wanneer er ruimte komt voor samenwerkingsgemeenten waarbij volgens de ene kerkorde het wel mag en het volgens de andere kerkorde niet mag.

Nina schreef:(cursivering van Nina)


Hoezo kan dat niet? Is er zo'n nijpend tekort aan predikanten?


Dat is het niet (hoewel het voor de ambten van ouderling en diaken wel veel lucht zou geven). Het gaat vooral om de plaatselijke kerkelijke eenheid omdat je samen bent gegaan met een gemeente waarin die ruimte er nu wel is en waarbij de overgrote meerderheid binnen de samenwerkingsgemeente ook voor vrouwen in het ambt is. Als je dan nog jaren wacht gaat dat wel ten koste van de onderlinge eenheid en dan kom je in een spagaat tussen landelijke eenheid en plaatselijke eenheid. Die spagaat ziet en benoemt de classis gelukkig ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Cahier » 14 jan 2020 11:56

MoesTuin schreef:Inderdaad, dus wanneer gaat de synode van de Christelijke Gereformeerde Kerk dan eindelijk eens handhaven?

Zou uiteindelijk voor alle partijen het beste wezen.
Zoals het nu gaat is het ook niet "houdbaar"


Men weet zich gewoonweg geen raad met situaties waarin plaatselijke gemeenten ingaan tegen Schrift en/of kerkorde.

In de eerste plaats zitten de afgevaardigden niet op één lijn. Voor iedere afgevaardigde die wil dat een meerdere vergadering hiertegen optreedt, is er eveneens een afgevaardigde die meent dat er ruimte moet worden geboden omdat de kern van het geloof (nog) niet in het geding is.

Vervolgens heb je ook nog eens de vraag naar wat een meerdere vergadering kan doen. Begin 20e eeuw had je in de GKN al dat doleantiekerkrecht en het nieuwe kerkrecht met elkaar botsten. Wie het RD de afgelopen weken gelezen heeft, beseft dat dit ook nu weer speelt. Heeft een meerdere vergadering het recht tucht uit te oefenen over de kerkraad van een plaatselijke gemeente of niet?
https://www.rd.nl/kerk-religie/geloofsb ... -1.1617707
https://www.rd.nl/opinie/de-dko-kent-ge ... -1.1622606

In mijn optiek is de CGK al minimaal sinds de jaren ’70 verlamd, toen de schriftkritiek zich daar voor het eerst onbeschaamd vertoonde met een prof. Oosterhoff.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2020 13:02

Cahier schreef:Men weet zich gewoonweg geen raad met situaties waarin plaatselijke gemeenten ingaan tegen Schrift en/of kerkorde.

In de eerste plaats zitten de afgevaardigden niet op één lijn. Voor iedere afgevaardigde die wil dat een meerdere vergadering hiertegen optreedt, is er eveneens een afgevaardigde die meent dat er ruimte moet worden geboden omdat de kern van het geloof (nog) niet in het geding is.

Vervolgens heb je ook nog eens de vraag naar wat een meerdere vergadering kan doen. Begin 20e eeuw had je in de GKN al dat doleantiekerkrecht en het nieuwe kerkrecht met elkaar botsten. Wie het RD de afgelopen weken gelezen heeft, beseft dat dit ook nu weer speelt. Heeft een meerdere vergadering het recht tucht uit te oefenen over de kerkraad van een plaatselijke gemeente of niet?
https://www.rd.nl/kerk-religie/geloofsb ... -1.1617707
https://www.rd.nl/opinie/de-dko-kent-ge ... -1.1622606

In mijn optiek is de CGK al minimaal sinds de jaren ’70 verlamd, toen de schriftkritiek zich daar voor het eerst onbeschaamd vertoonde met een prof. Oosterhoff.


De grote verscheidenheid in de CGK spelen zeker een grote rol. Die is niet alleen zichtbaar in de plaatselijke gemeenten maar ook in de classes die ook weer onderling van elkaar verschillen. Geloofsbrieven intrekken kan blijkbaar niet dus je kan niet zomaar een gemeente uit het kerkverband zetten. Als je de tucht uitoefent los je het probleem niet op, dat kan goed als de kerkraad standpunten doordrukt die geen breed draagvlak in de gemeente hebben, maar in de gemeenten waar dit speelt is een grote meerderheid voorstander van vrouwen in de ambten. Zet je dan de kerkraad op non-actief, dan raak je de gemeente of een groot deel daarvan ook kwijt. Ik vermoed dat dat ook gaat gebeuren als er bij de volgende "uitspraak" geen ruimte wordt geboden voor samenwerkingsgemeenten. Ik hoop nog steeds dat men het belang van eenheid inziet en er ruimte wordt geboden voor samenwerkingsgemeenten die met verschillende kerkordes te maken hebben. Hoewel niet iedereen daar voorstander zal zijn hoop ik dat een groot deel van het "midden" wel inziet dat dit noodzakelijk is voor zowel de plaatselijke als landelijke eenheid en er zodoende wel een meerderheid voor is. Het is denk ik de enige manier om een scheuring te voorkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2020 22:49

Cahier schreef:Men weet zich gewoonweg geen raad met situaties waarin plaatselijke gemeenten ingaan tegen Schrift en/of kerkorde.

In de eerste plaats zitten de afgevaardigden niet op één lijn. Voor iedere afgevaardigde die wil dat een meerdere vergadering hiertegen optreedt, is er eveneens een afgevaardigde die meent dat er ruimte moet worden geboden omdat de kern van het geloof (nog) niet in het geding is.

Vervolgens heb je ook nog eens de vraag naar wat een meerdere vergadering kan doen. Begin 20e eeuw had je in de GKN al dat doleantiekerkrecht en het nieuwe kerkrecht met elkaar botsten. Wie het RD de afgelopen weken gelezen heeft, beseft dat dit ook nu weer speelt. Heeft een meerdere vergadering het recht tucht uit te oefenen over de kerkraad van een plaatselijke gemeente of niet?
https://www.rd.nl/kerk-religie/geloofsb ... -1.1617707
https://www.rd.nl/opinie/de-dko-kent-ge ... -1.1622606

In mijn optiek is de CGK al minimaal sinds de jaren ’70 verlamd, toen de schriftkritiek zich daar voor het eerst onbeschaamd vertoonde met een prof. Oosterhoff.

Dan is het logisch dat alle gemeenten hun eigen gang gaan oneerbiedig gezegd, een ieder met de beste intenties vanuit (praktisch) geloof, gedreven door de heilige Geest, of zich strikt willen houden aan de wet en het letterlijke Woord.
En nu?
Iets met Christelijke vrijheid.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 17 jan 2020 23:16

MoesTuin schreef:Dan is het logisch dat alle gemeenten hun eigen gang gaan oneerbiedig gezegd, een ieder met de beste intenties vanuit (praktisch) geloof, gedreven door de heilige Geest, of zich strikt willen houden aan de wet en het letterlijke Woord.
En nu?
Iets met Christelijke vrijheid.....


Vrijheid is niet je ruimte NEMEN, maar met elkaar spreken ....... en laten dat nou de afspraken zijn die in de kerkorde zijn vastgelegd .... hee en die worden genegeerd.

Vrome praatjes om het over Christelijke 'vrijheid' te hebben, als je een ander je wil door de strot drukt, terwijl belooft is bij het aanvaarden van het ambt en je handtekening te zetten dat je de afspraken zult volgen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2020 23:19

Ja, maar niemand treedt daadkrachtig op nu, dus....
Zei ik al paar keer eerder....wat nu? Zo kan het ook niet doorgaan....
Men is intern blijkbaar al veel te ver uit elkaar gegroeid...het elastiekje staat op knappen...
beide
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2020 09:52

Speedy schreef:Vrijheid is niet je ruimte NEMEN, maar met elkaar spreken ....... en laten dat nou de afspraken zijn die in de kerkorde zijn vastgelegd .... hee en die worden genegeerd.

Vrome praatjes om het over Christelijke 'vrijheid' te hebben, als je een ander je wil door de strot drukt, terwijl belooft is bij het aanvaarden van het ambt en je handtekening te zetten dat je de afspraken zult volgen.


Klopt alleen heb je bij samenwerkingsgemeenten te maken met meerdere kerkordes. Dus je negeert of de ene kerkorde, of de andere. Welke keuze je ook maakt. Dat maakt het complex en daarom speelt dit vooral in samenwerkingsgemeenten (waar jij net zo goed de niet CGK-partij de cgk-kerkorde “door de strot wil duwen”. Wat een vreemde manier van zeggen is, in alle samenwerkingsgemeenten is volgens mij gekeken of er een ruime meerderheid voor vrouwen in het ambt is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 18 jan 2020 09:59

Marnix schreef:Klopt alleen heb je bij samenwerkingsgemeenten te maken met meerdere kerkordes. Dus je negeert of de ene kerkorde, of de andere. Welke keuze je ook maakt. Dat maakt het complex en daarom speelt dit vooral in samenwerkingsgemeenten (waar jij net zo goed de niet CGK-partij de cgk-kerkorde “door de strot wil duwen”. Wat een vreemde manier van zeggen is, in alle samenwerkingsgemeenten is volgens mij gekeken of er een ruime meerderheid voor vrouwen in het ambt is.


Er is duidelijk gesteld dat de nauwste kerkorde geld. Dat stond zelfs in het DOE-overeenkomst. Die is gauw gerepareerd. Vervolgens is bewust de weg genomen. De gemeente waar jij behoort negeert bewust de appelzaken die ingediend zijn en die hun gelijk hebben gekregen. Ook niet de synode afwachten, nee gewoon doorgaan. Daarnaast als het zo 'hoognodig' is dan is het simpel, gooi de CGK-kerkorde overboord en ga over naar de GKV, die in een staat van hereniging is met de NGK ...... wat wil je nog meer.

Nee Marnix, het is van het begin al ellende rond de gesprekken met de samenwerkingsgemeenten, dat is op de synode uitgesproken en door de interne verdeeldheid is de spanning alleen maar groter geworden. Dan moet nu maar de kogel door de kerk dat er op 'rechte' gronden er keuzes gemaakt worden.

En dan ben ik het met Moestuin eens:
Ja, maar niemand treedt daadkrachtig op nu, dus....
Zei ik al paar keer eerder....wat nu? Zo kan het ook niet doorgaan....
Men is intern blijkbaar al veel te ver uit elkaar gegroeid...het elastiekje staat op knappen...
beide


Laten de samenwerkingsgemeenten dan maar eerlijk worden en een keuze maken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten