Opheusden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Opheusden

Berichtdoor gravo » 06 jul 2019 17:18

En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen. En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren? Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Laat ik deze woorden nu eens tegenover die ordinaire godsdiensttwist in Opheusden zetten.
Leren ze het dan nooit?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opheusden

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 22:47

gravo schreef:En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen. En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren? Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Laat ik deze woorden nu eens tegenover die ordinaire godsdiensttwist in Opheusden zetten.
Leren ze het dan nooit?

gravo


Beste gravo,

Ik heb geen idee wat er in Opheusden aan de hand is, want ik lees geen kranten.

Ik heb wel het idee dat dit gedeelte nogal eens misbruikt wordt om zondaar te kunnen blijven en om de zonde te rechtvaardigen. Maar dat is niet de bedoeling van het Woord.

Ik zat onlangs het volgende stukje uit Lukas 15 te lezen waar ongeveer dezelfde zinsnede in voorkomt (laatste vers):

En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
Lukas 15:1-7

Is elke Israëliet (inclusief de Farizeeërs en de Schriftgeleerden/ook wel eens adderengebroed genoemd) nu een schaap of gaat het hier over 100 schapen die gerechtvaardigd zijn door het geloof/zondevergeving hebben ontvangen dus en waarvan er 1 weer afgedwaald is die weer bekering van node heeft in tegenstelling tot die andere schapen die niet afgedwaald zijn? Dat Jezus die verloren schaap in deze gelijkenis opzoekt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Opheusden

Berichtdoor Pcrtje » 06 jul 2019 23:20

gravo schreef:Laat ik deze woorden nu eens tegenover die ordinaire godsdiensttwist in Opheusden zetten.
Leren ze het dan nooit?
Ik had al het een en ander gelezen, maar het is me nou niet duidelijk wat het probleempunt precies is. Weet jij er iets meer over?
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opheusden

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 23:35

Pcrtje schreef:Ik had al het een en ander gelezen, maar het is me nou niet duidelijk wat het probleempunt precies is. Weet jij er iets meer over?
Hoi Pcrtje. Moet je dat perse weten dan? Wat doet het er toe? Dit wordt weer zo'n sensatietopic geloof ik en de eigen ongerechtigheid zien we niet misschien. Dat is waar de boze op aanstuurt. Mensen weghouden bij de gezonde leer en het kruis.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opheusden

Berichtdoor MoesTuin » 07 jul 2019 06:48

Pcrtje schreef:Ik had al het een en ander gelezen, maar het is me nou niet duidelijk wat het probleempunt precies is. Weet jij er iets meer over?


Bezien vanuit de "buitenwereld" want het Reformatorisch Dagblad ligt eruit vandaag...


https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/ ... ~a87d60b4/

"gij zult Mijn getuigen zijn" :?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Opheusden

Berichtdoor benefietdiner » 07 jul 2019 08:22

gravo schreef:Laat ik deze woorden nu eens tegenover die ordinaire godsdiensttwist in Opheusden zetten.
Leren ze het dan nooit?

gravo

Je schreef ‘ordinaire godsdiensttwist’.

Dat het ordinair en banaal is kan ik beamen maar of het over een godsdiensttwist gaat betwijfel ik. Het gaat meer over een domineestwist.

Dominee Van Voorden had destijds in de kerkenraad en in gebed aan de gemeenten meegedeeld los gemaakt te zijn van Opheusden maar ging niet weg. Ondanks beroepen ontvangen te hebben van andere gemeenten bleef de dominee in Opheusden. Toen de dominee daarop werd aangesproken kreeg men daar geen antwoord op van de predikant. Dat werkten uit in een partijschap in de gemeenten en kerkenraad.

Voornamelijk in de kerkenraad ontstond partijschap en bleef men de predikant niet ondersteunen maar werden verwijten gemaakt naar de predikant dat hij leugens gezegd had. Hij had gezegd van Opheusden los gemaakt te zijn maar bleef in Opheusden. De predikant gaf hierover geen verklaring.

De partijschap, voor en tegen de predikant liep zo hoog op dat de volledige kerkenraad is opgestapt en later weer is aangetreden. Deze ordinaire en banale situatie over de predikant is de kerk in tweeën gesplitst.

Godsdiensttwist kan ik dat niet noemen. Het ging over een uitspraak van de predikant die zei los gemaakt te zijn en ging niet weg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opheusden

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2019 20:58

gravo schreef:En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen. En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren? Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Laat ik deze woorden nu eens tegenover die ordinaire godsdiensttwist in Opheusden zetten.
Leren ze het dan nooit?

gravo


Er is ook een verhaal over onenigheid tussen Paulus en Barabas. Fraai is het zeker niet maar het komt overal voor. Voor je gelijk met verwijten gaat strooien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opheusden

Berichtdoor Veendam » 07 jul 2019 21:34

Deze gehele kwestie is eigenlijk heel erg simpel.

Indien deze Gemeente in Opheusden je eigen plaatselijke Gemeente is dan weet je wat er aan de hand is en zal je de gehele kwestie onderling moeten oplossen en daarbij Jezus centraal stellen en alle eigen verlangens aan de kant moeten zetten waar deze niet in lijn zijn met Gods verlangen voor deze plaatselijke Gemeente.

Indien deze Gemeente niet je eigen plaatselijke Gemeente is: Vestigt uw aandacht dan op Hem, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.

Ik denk dat we hiermee kunnen volstaan !

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Opheusden

Berichtdoor benefietdiner » 08 jul 2019 08:05

Voor buitenstaanders is de oplossing altijd erg simpel
Voor wie het echt wil volgen:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 39&t=13304

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Opheusden

Berichtdoor gravo » 08 jul 2019 18:56

benefietdiner schreef:(...) Godsdiensttwist kan ik dat niet noemen. (...)

Op het eerste gezicht wellicht niet. Er lijkt geen grote theologische kwestie achter te zitten. Maar toch is het een twist middenin de godsdienst. En dat zou aan het denken moeten zetten.

Hoe kan het dat emoties zo hoog oplopen over kwesties die hooguit praktisch van aard zijn of die ontstaan door misverstanden en vooroordelen?

Dan kom je toch uit bij de achilleshiel van gemeenschappen als deze. Ze zijn geïsoleerd. Dat lijkt hun kracht te zijn. Maar dat is ook hun zwakte. Want er is geen alternatief. De gemeenschap is voor wie er in leeft als water voor een vis. Buiten die gemeenschap is geen leven.

En daarom wordt men zo nerveus als zich een breuk voltrekt. Of dat nu vanuit godsdienstige meningsverschillen is of niet.
Men heeft al zijn geld op de ernstige, maar uitzonderlijke gemeenschap gezet. En die focus wordt het sterkst belichaamd in de figuur van de predikant. Dat is zogezegd de koningin in de bijenkolonie. Als die uitvliegt vliegt de hele korf mee.
Alles staat of valt met de woorden en daden van zo'n man. Een moeilijke positie. Op eenzame hoogte. Je woorden worden op een goudschaaltje gewogen. Je wordt vaak als een van de weinige ware gelovigen gezien, je bent een voorbeeld, een orakel. Je hebt het laatste woord in tal van beslissingen. En alle gemeenteleden verwachten veel van je. Je kunt je geen fouten permitteren.

En als het dan eens wat ongelukkig gaat, als er dan eens een hapering is, een fout of erger nog, een misstap, dan loopt de gemeenschap het gevaar om beroofd te worden van haar allerkostbaarste bezit: de dominee die het voortbestaan van de kerk rechtvaardigt en verzekert. Als de dominee wankelt, wankelt alles. Zo uitzonderlijk afhankelijk heeft men zich gemaakt van de predikant die niet zelden ook de stichter is of de geestelijke vader aan wie zo'n gemeente haar identiteit ontleent.

De standaard reactie is dan altijd tweeërlei. De ene helft van de gemeente blijft dan pal achter de dominee staan. Het motief is duidelijk: behoud, overleven, vasthouden en koesteren wat men heeft. Wetend dat de dominee het hart is van de gemeenschap.
De andere helft gaat juist heel principieel afstand nemen. Die denken dat het niet meer goed komt en kiezen voor de vlucht naar voren. Ook vanuit de gedachte om de gemeenschap (en op die manier) zichzelf en de eigen identiteit veilig te stellen.
Er hoeft dus geen theologisch verschil te zijn om toch volstrekt verschillende standpunten in te nemen als het om het voortbestaan van de gemeente zelf gaat. En dat gaat het hier, want zo'n grote gemeente (met zo'n enorm kerkgebouw) kan helemaal niet splitsen. Too big to fail.

Het gaat dan op het scherpst van de snede. Want er is geen alternatief voor zo'n buitengewoon orthodoxe en dus zeldzame geloofsgemeenschap. En dat is wel degelijk de godsdienstige achtergrond die hier speelt.

Is het wel zo verstandig om je als christelijke geloofsgemeenschap zo terug te trekken op een eigen theologisch eiland? Moet je er wel voor kiezen om bijna alle contacten met andere christenen te verbreken in de hoop dat je het op eigen kracht (ook met de kracht van het getal) overleeft?
Het kan ook een gevaarlijke strategie zijn.

Zo zie ik het.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opheusden

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2019 08:52

Vreselijk voor die gemeenschap.....voor Gelovigen binnen deze gemeenschap die dit niet zo wilden, maar er midden in zitten ....
eigen gelijk en inzichten die strijden....
Hier zijn enkel verliezers...
Het erge is allemaal in naam van de Heer...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opheusden

Berichtdoor MoesTuin » 13 jan 2020 21:37

Pcrtje schreef:Ik had al het een en ander gelezen, maar het is me nou niet duidelijk wat het probleempunt precies is. Weet jij er iets meer over?


Er is veel meer aan de hand blijkbaar in Opheusden


https://www.gelderlander.nl/neder-betuw ... oogle.com/

De eigen kerkelijke gemeente stelt een eigen onderzoek in.....
Triest!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Opheusden

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2020 09:55

MoesTuin schreef:Er is veel meer aan de hand blijkbaar in Opheusden


https://www.gelderlander.nl/neder-betuw ... oogle.com/

De eigen kerkelijke gemeente stelt een eigen onderzoek in.....
Triest!
In deze berichtgeving is mij nu wel meer duidelijk waarom dominee Arie van Voorden vertrokken is uit Opheusden naar Leerdam en wat die ‘vertrouwensbreuk’ over gaat.

Van Voorden heeft zelf nooit naar buiten gebracht waarom hij Opheusden moest verlaten,

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Opheusden

Berichtdoor benefietdiner » 17 jan 2020 10:26

Mag ik concluderen dat de Gelderlander het toch een beetje mis heeft.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1624753

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opheusden

Berichtdoor Speedy » 17 jan 2020 10:40

benefietdiner schreef:Mag ik concluderen dat de Gelderlander het toch een beetje mis heeft.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1624753


Nee, er zijn indicaties in het durp dat de Gelderlander aardig is geinformeerd.

Maar ja, hier is het langzamerhand dat de slager zijn eigen vlees keurt. Het is krom dat er geen experts van buiten worden ingeroepen die de zaken gaat onderzoeken, dat is het eerste advies wat wordt gegeven door politie/justitie/gezondheidszorg, maar nee ze gaan zelf een onderzoek doen. In deze tijd is dat echt 'not done'. En dit zal uitdraaien op dat karikaturen bevestigd zullen worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten