Marnix schreef:Wat de oprichting van BHP betreft gokte ik op de jaren 50 maar het was 1966 heb ik inderdaad opgezocht. Ik heb de site wel eens bezocht en me verdiept in de redenen van oprichting. En dat men tegen een hoop dingen is waar ik een voorstander van ben. En nogmaals, ik heb geen moeite met een behoudende stroming in de CGK, zolang we elkaar maar in waarde houden en niet elkaar veroordelen.
Je bent ooit lid geworden van een kerk, waar je het ontstaan en geschiedenis niet eens van kent. En zoals jij zijn er velen. O ja, BhP, suf clubje oudjes, ze zijn overal teuge. Maar ik ben jong en wil vooruit, dus hup, laat de frisse wind maar waaien.
En vervolgens liet men de ene vos na de andere toe in de wijngaard.
Er wordt niet overlegt, men liet gewoon die hoed af tijdens de bediening van de sacramenten, terwijl dat wel de gestelde regel was! De regel: gepaste kleding, werd genegeerd en nu zitten ze al in een gescheurde spijkerbroek in de kerk.
En dat zijn nog maar de uiterlijkheden. De andere waarden gingen ook op de schop, zonder dat er echt geluisterd werd.
En OM DIE REDEN is het Bewaar het Pand opgericht.
In de andere kerken van de rechterflank lukt dit niet. Omdat de meerderheid nog steeds nog steeds boven het individu staat. En zo hoort dat ook in teamverband, groepsverband, kerkverband, politiek.
De dwarsligger, de doordrammer moet er dan uit.
Wat mij betreft mag dit vandaag nog in de CGK gebeuren. Er is nu al zoveel jaren onrust, zoveel mensen verlieten noodgedwongen de plaatselijke CGK of gingen over naar een ander kerkverband.
En soms moesten mensen op hoge leeftijd die stap nog maken.
En denk maar niet dat dit alleen in de CGK gebeurt, ik hoor dat ook in o.m. de PKN.
Mensen die 70 of 80 jaar lang in hun kerk zitten, herkennen hun eigen gemeente niet meer.
Ik hoorde van een predikant dat hij ergens ging preken en de k.r. hem vroeg om de lengte van de preek zo te maken, dat het 20 minuten besloeg. Anders zou de kerk te lang duren.
In onze gemeente probeerde ik ook weleens een gesprek aan te knopen, na een goede zondag.
En vertelde ik dat ik zo'n goede zondag had gehad. Vervolgens kreeg ik te horen dat de dominee wel vaak met zijn handen bewoog, of te veel naar de ramen staarde terwijl hij preekt, of zijn stropdas was de saai.
Maar heb je nu gehoord wat hij zei? Nou nee, dat wisten ze zich niet zo te herinneren. Het was zwaar en duurde lang.
Let wel: de meeste predikanten passen zich zo aan dat de niet Weerklank gebruikers - in eigen gemeente - bij ons toch 1 of 2 WK liederen opgeven, we staan altijd ruim binnen anderhalf uur weer buiten en zwaar is het echt nooit.