Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 09:56

Marnix schreef:Wat de oprichting van BHP betreft gokte ik op de jaren 50 maar het was 1966 heb ik inderdaad opgezocht. Ik heb de site wel eens bezocht en me verdiept in de redenen van oprichting. En dat men tegen een hoop dingen is waar ik een voorstander van ben. En nogmaals, ik heb geen moeite met een behoudende stroming in de CGK, zolang we elkaar maar in waarde houden en niet elkaar veroordelen.

Je bent ooit lid geworden van een kerk, waar je het ontstaan en geschiedenis niet eens van kent. En zoals jij zijn er velen. O ja, BhP, suf clubje oudjes, ze zijn overal teuge. Maar ik ben jong en wil vooruit, dus hup, laat de frisse wind maar waaien.
En vervolgens liet men de ene vos na de andere toe in de wijngaard.

Er wordt niet overlegt, men liet gewoon die hoed af tijdens de bediening van de sacramenten, terwijl dat wel de gestelde regel was! De regel: gepaste kleding, werd genegeerd en nu zitten ze al in een gescheurde spijkerbroek in de kerk.
En dat zijn nog maar de uiterlijkheden. De andere waarden gingen ook op de schop, zonder dat er echt geluisterd werd.
En OM DIE REDEN is het Bewaar het Pand opgericht.
In de andere kerken van de rechterflank lukt dit niet. Omdat de meerderheid nog steeds nog steeds boven het individu staat. En zo hoort dat ook in teamverband, groepsverband, kerkverband, politiek.
De dwarsligger, de doordrammer moet er dan uit.

Wat mij betreft mag dit vandaag nog in de CGK gebeuren. Er is nu al zoveel jaren onrust, zoveel mensen verlieten noodgedwongen de plaatselijke CGK of gingen over naar een ander kerkverband.
En soms moesten mensen op hoge leeftijd die stap nog maken.
En denk maar niet dat dit alleen in de CGK gebeurt, ik hoor dat ook in o.m. de PKN.
Mensen die 70 of 80 jaar lang in hun kerk zitten, herkennen hun eigen gemeente niet meer.

Ik hoorde van een predikant dat hij ergens ging preken en de k.r. hem vroeg om de lengte van de preek zo te maken, dat het 20 minuten besloeg. Anders zou de kerk te lang duren.
In onze gemeente probeerde ik ook weleens een gesprek aan te knopen, na een goede zondag.
En vertelde ik dat ik zo'n goede zondag had gehad. Vervolgens kreeg ik te horen dat de dominee wel vaak met zijn handen bewoog, of te veel naar de ramen staarde terwijl hij preekt, of zijn stropdas was de saai.
Maar heb je nu gehoord wat hij zei? Nou nee, dat wisten ze zich niet zo te herinneren. Het was zwaar en duurde lang.
Let wel: de meeste predikanten passen zich zo aan dat de niet Weerklank gebruikers - in eigen gemeente - bij ons toch 1 of 2 WK liederen opgeven, we staan altijd ruim binnen anderhalf uur weer buiten en zwaar is het echt nooit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 07 jan 2020 10:00

Chaya schreef:
Het actieve dat wij moeten doen is de Bijbel lezen, onze knieën te buigen, Hem vragen om Licht.


Ja absoluut! Maar wat minstens zo belangrijk is is vertrouwen op Gods beloften.
Geloven dat het echt waar is dat je zonden vergeven zijn als je ze eerlijk belijd en dat Hij je niet uitwerpt wanneer je tot Hem komt.
Ik heb gemerkt dat
Je kan je knieën kapot bidden maar in ongeloof niet vertrouwen dat God doet wat Hij zegt.
Dat is in iedere geval iets wat ik zelf heb ervaren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 10:06

pindas83 schreef:Je kan je knieën kapot bidden maar in ongeloof niet vertrouwen dat God doet wat Hij zegt.
Dat is in iedere geval iets wat ik zelf heb ervaren.

Dat ervaar jij niet alleen, dat is nu een kenmerk van een onbekeerde!
En hoevelen in de Bijbel vroegen zich dat niet af?
God antwoordt niet altijd op onze tijd en soms moeten wij heel lang op Hem wachten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 07 jan 2020 10:15

Chaya schreef:Je bent ooit lid geworden van een kerk, waar je het ontstaan en geschiedenis niet eens van kent. En zoals jij zijn er velen. O ja, BhP, suf clubje oudjes, ze zijn overal teuge. Maar ik ben jong en wil vooruit, dus hup, laat de frisse wind maar waaien.
En vervolgens liet men de ene vos na de andere toe in de wijngaard.

Er wordt niet overlegt, men liet gewoon die hoed af tijdens de bediening van de sacramenten, terwijl dat wel de gestelde regel was! De regel: gepaste kleding, werd genegeerd en nu zitten ze al in een gescheurde spijkerbroek in de kerk.
En dat zijn nog maar de uiterlijkheden. De andere waarden gingen ook op de schop, zonder dat er echt geluisterd werd.
En OM DIE REDEN is het Bewaar het Pand opgericht.
In de andere kerken van de rechterflank lukt dit niet. Omdat de meerderheid nog steeds nog steeds boven het individu staat. En zo hoort dat ook in teamverband, groepsverband, kerkverband, politiek.
De dwarsligger, de doordrammer moet er dan uit.

Wat mij betreft mag dit vandaag nog in de CGK gebeuren. Er is nu al zoveel jaren onrust, zoveel mensen verlieten noodgedwongen de plaatselijke CGK of gingen over naar een ander kerkverband.
En soms moesten mensen op hoge leeftijd die stap nog maken.
En denk maar niet dat dit alleen in de CGK gebeurt, ik hoor dat ook in o.m. de PKN.
Mensen die 70 of 80 jaar lang in hun kerk zitten, herkennen hun eigen gemeente niet meer.

Ik hoorde van een predikant dat hij ergens ging preken en de k.r. hem vroeg om de lengte van de preek zo te maken, dat het 20 minuten besloeg. Anders zou de kerk te lang duren.
In onze gemeente probeerde ik ook weleens een gesprek aan te knopen, na een goede zondag.
En vertelde ik dat ik zo'n goede zondag had gehad. Vervolgens kreeg ik te horen dat de dominee wel vaak met zijn handen bewoog, of te veel naar de ramen staarde terwijl hij preekt, of zijn stropdas was de saai.
Maar heb je nu gehoord wat hij zei? Nou nee, dat wisten ze zich niet zo te herinneren. Het was zwaar en duurde lang.
Let wel: de meeste predikanten passen zich zo aan dat de niet Weerklank gebruikers - in eigen gemeente - bij ons toch 1 of 2 WK liederen opgeven, we staan altijd ruim binnen anderhalf uur weer buiten en zwaar is het echt nooit.


Het is natuurlijk wel wat subjectief om te zeggen dat het nooit zwaar is. Wat jij niet zwaar vindt vind een ander wel pittig. Wij hadden eens een jonge ds. uit jouw omgeving die jij misschien niet als zwaar zou bestempelen, maar bij ons zag je aan de blikken van de mensen dat ze dit werk al heel lang niet meer hadden gehad.
Ik geloof niet dat hij snel nog eens zou worden gevraagd.
En onze gemeente is ook echt niet zo heel links, althans dat vind ik dan, maar jij misschien wel. Anderzijds ken ik er ook die ons juist wel als conservatief zouden bestempelen. Nou ja, uiteindelijk is dat ook niet zo van belang, wel?

Het zou mooi zijn als de CGK gemeentes er samen uit zouden komen. Persoonlijk vind ik dat gemeenten de vrijheid gelaten moet worden om zelf keuzes te maken. Het verband is zo divers, in Amsterdam of Almere zal men waarschijnlijk bijna geen psalmen meer zingen. Elders alleen nog oude vertaling. De ene gemeente is de andere niet, mensen verschillen en belevingen van het geloof ook.
Weer een scheuring zou misschien niet direct, maar op termijn het einde betekenen van het kerkverband.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 07 jan 2020 10:20

Chaya schreef:Dat ervaar jij niet alleen, dat is nu een kenmerk van een onbekeerde!
En hoevelen in de Bijbel vroegen zich dat niet af?
God antwoordt niet altijd op onze tijd en soms moeten wij heel lang op Hem wachten.


Kan het misschien ook zo zijn dat God wel eens heel lang op ons moet wachten?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 10:55

pindas83 schreef:Het is natuurlijk wel wat subjectief om te zeggen dat het nooit zwaar is. Wat jij niet zwaar vindt vind een ander wel pittig. Wij hadden eens een jonge ds. uit jouw omgeving die jij misschien niet als zwaar zou bestempelen, maar bij ons zag je aan de blikken van de mensen dat ze dit werk al heel lang niet meer hadden gehad.
Ik geloof niet dat hij snel nog eens zou worden gevraagd.

Ik leef niet in een ei hoor. Ik weet echt wel wat zwaar of licht is.
Ik spreek er vaak over met de kinderen, of met hun vrienden. Toen mijn kinderen belijdenis deden hadden ze hun vrienden - ook onkerkelijke - uitgenodigd en zij reageerden blij verrast eigenlijk.
Als je me in een pb de naam zou willen geven? Dan kan ik je daarop antwoorden.

En als ze dat werk al heel lang niet meer hebben gehad, wat zegt dat dan volgens jou?
pindas83 schreef:Het zou mooi zijn als de CGK gemeentes er samen uit zouden komen. Persoonlijk vind ik dat gemeenten de vrijheid gelaten moet worden om zelf keuzes te maken. Het verband is zo divers, in Amsterdam of Almere zal men waarschijnlijk bijna geen psalmen meer zingen. Elders alleen nog oude vertaling. De ene gemeente is de andere niet, mensen verschillen en belevingen van het geloof ook.

Dat zou hetzelfde zijn als Feijenoord voortaan op een roodgespoten nepgrasmat zou gaan spelen, FC Groningen met een vierkante kubus gaat spelen en RKC Waalwijk in een zwembad gaat voetballen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 10:56

Chaya schreef:Ach, dat is van het allereerste begin al fout gegaan, omdat dat in de mens zit.
Paulus moest al oproepen tot eenheid, verdraagzaamheid, onderlinge liefde.
Klopt. Elkaar verdragen houdt per definitie in dat mensen verschillend zijn en niet overal hetzelfde over denken.
Immers, waarom anders zouden we anderen moeten verdragen? Er is geen sprake van 'verdragen' bij iemanad die helemaal in je straatje past.
Eensgezind zijn kan gewoon met verschil van mening/inzichten. Dat gaat nl. om de innerlijke gezindheid.
Chaya schreef:We moeten het echter niet verwarren met: alles voor de lieve vrede accepteren, klakkeloos aannemen (waar jij al helemaal een tegenstander van bent ) alles onder het zand bedekken of met de mantel der liefde.
Nee, christenen moeten elkaar ook vermanen, als dat nuttig en noodzakelijk is om elkaar te behoeden voor afdwalingen.
Klopt ook. Maar strijden/afscheiden vanwege de vorm van een dienst, andere uiterlijke verschillen, en leerverschillen die de kern niet raken leidt niet tot afdwaling (afdwalen van het evangelie van het koninkrijk van God, afdwalen van Jezus Christus).
Chaya schreef:En ik ben niet opgestapt bij de eerste verschillen van mening en inzichten. Ik blijf geduldig en probeer het te weerleggen.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik inzie dat mensen niet te veranderen zijn en al helemaal niet als het een groep betreft.
Dus iemand die in alles vooruitstrevend is, zal niet ineens behoudend gaan worden, of andersom.
Daarom lijkt het mij beter als deze groepen uit elkaar gaan.
Want: Leef, zo mogelijk, voorzover het van u afhangt, in vrede met alle mensen..
En soms lukt dat echt niet, dan kun je beter de wegen laten scheiden alvorens de ruzie en verdeeldheid escaleert.

Als je heel ver uit elkaar ligt zou ik daar zeker ook voor kiezen. Ik vind alleen dat die scheiding ook binnen de CGK gerealiseerd kan worden.
In feite is dat toch al een beetje zo door het ontstaan van b.h.p. Wat maakt dat dit er niet bij kan?
Je kunt toch gewoon kiezen van welke plaatselijke CGK-gemeente je lid wordt-blijft?
Zoals gezegd, mij maakt een naam weinig tot niets uit. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben naar een ander kerkverband over te stappen.
Chaya schreef:Ik hoorde van een predikant dat hij ergens ging preken en de k.r. hem vroeg om de lengte van de preek zo te maken, dat het 20 minuten besloeg. Anders zou de kerk te lang duren.
In onze gemeente probeerde ik ook weleens een gesprek aan te knopen, na een goede zondag.
En vertelde ik dat ik zo'n goede zondag had gehad. Vervolgens kreeg ik te horen dat de dominee wel vaak met zijn handen bewoog, of te veel naar de ramen staarde terwijl hij preekt, of zijn stropdas was de saai.
Maar heb je nu gehoord wat hij zei? Nou nee, dat wisten ze zich niet zo te herinneren. Het was zwaar en duurde lang.
Let wel: de meeste predikanten passen zich zo aan dat de niet Weerklank gebruikers - in eigen gemeente - bij ons toch 1 of 2 WK liederen opgeven, we staan altijd ruim binnen anderhalf uur weer buiten en zwaar is het echt nooit.

Dit is eigenlijk precies hetzelfde wat ik vaak bedoel te zeggen. Een mooie dienst gehad, en als je er iets over wilt delen krijg je te horen dat de kleding niet goed is, de muziek en liederen niet deugen, of dat de preek werd door een vrouw gehouden ect.
Maar als je vraagt ''heb je nou gehoord wat hij/zij gezegd heeft'?'' Nou nee, eigenlijk hebben ze meer gehoord wat ze niet zei.

Naar mijn mening is het cruciaal wat de uitwerking van de verkondiging is. Komen mensen tot Jezus en dragen ze vrucht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 07 jan 2020 11:23

Chaya schreef:Ik leef niet in een ei hoor. Ik weet echt wel wat zwaar of licht is.
Ik spreek er vaak over met de kinderen, of met hun vrienden. Toen mijn kinderen belijdenis deden hadden ze hun vrienden - ook onkerkelijke - uitgenodigd en zij reageerden blij verrast eigenlijk.
Als je me in een pb de naam zou willen geven? Dan kan ik je daarop antwoorden.


Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Niet zo zwaar dus.

Chaya schreef:
En als ze dat werk al heel lang niet meer hebben gehad, wat zegt dat dan volgens jou?



Dat zegt dat er een verschuiving in de tijd heeft plaatsgevonden. En dat zegt dat, mits dit een predikant uit jouw gemeente is, het toch wel wat zwaarder is dan jij doet vermoeden :wink:
Maar goed...subjectief!! :mrgreen:

Chaya schreef:
Dat zou hetzelfde zijn als Feijenoord voortaan op een roodgespoten nepgrasmat zou gaan spelen.


Misschien kunnen ze dan wel een keer winnen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 11:25

naamloos schreef:In feite is dat toch al een beetje zo door het ontstaan van b.h.p. Wat maakt dat dit er niet bij kan?

Nee, dat is niet waar. Want jarenlang vermengde zich dat uitstekend met elkaar.
Het was alleen een groep die de vinger aan de pols hield, de grenzen bewaakte als het ware.
Die scheiding werd groter gemaakt door degenen die steeds sneller en steeds vaker de vernieuwingen inzettten! Niet andersom dus! Daar blijf ik bij.
naamloos schreef:Er is geen sprake van 'verdragen' bij iemanad die helemaal in je straatje past.

Ook dat is niet waar. Als er 300 mensen in een kerk zitten, zijn dat echt geen dikke vrienden van elkaar. Dan bedoel ik qua karakter, interesse, leeftijd e.d.
Je kunt met iemand geestelijk op 1 lijn liggen, terwijl je het toch een vervelend mens vindt.
De discipelen hadden ook niet allemaal hetzelfde gematigde karakter! Integendeel, ze verschilden als dag en nacht.
De naar somberheid neigende Thomas, de opvliegende Petrus, Johannes die weloverwogen te werk ging.
naamloos schreef:e kunt toch gewoon kiezen van welke plaatselijke CGK-gemeente je lid wordt-blijft?

In theorie wel, maar elke gemeente heeft zijn eigen karakter. Ik hoorde van mensen dat ze het dan kerkelijk wel naar hun zin hebben in het andere dorp, maar dat de mensen daar stug en ontoegankelijk zijn bijv.
Een stadse gemeente is iets anders dan een gemeente in een dorpje van 800 zielen.
En ik heb er weinig zin om elke zondag 4 x een afstand van 40 km te moeten afleggen. In de praktijk betekent dat ook dat je ver van je gemeente blijft afstaan dan.
naamloos schreef:Zoals gezegd, mij maakt een naam weinig tot niets uit. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben naar een ander kerkverband over te stappen.

Dat geloof ik niet. Het maakt wel degelijk uit of je lid bent in een PKN of in een GGiNed, om zomaar 2 voorbeelden te gebruiken.
Alhoewel ik regelmatig in een GG zit (vrijwel mijn hele familie is daarin terechtgekomen, vanwege verhuizing of huwelijk) zou ik er zelf nooit lid van willen worden. Het gaat niet zozeer om de prediking (die tegenwoordig ook tamelijk breed is, merk ik) maar er zijn teveel ongeschreven wetjes, die niet te vatten zijn en soms onaangenaam kunnen zijn.
Dat hoor ik ook van mijn zusje, die notabene zelf insider is en er af en toe nog onverwacht tegenaan loopt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 11:36

pindas83 schreef:Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Niet zo zwaar dus.

Voor linkse begrippen wel hoor. Maar zij hadden Franca Treur gelezen. :wink:
Na de dienst had ik een gesprek met één van de meiden. Zij had dat boek net die week ervoor gelezen.
Ik zei tegen haar: in feite ben ik ook zo'n meisje.
Huh, jij??? (ze mogen me tutoyeren)
Ja. Ik. Ik kan ook zo'n boek schrijven, eentje waarmee ik alle karikaturen in stand houd, vanwege de saaie dominee, de kwaadaardige koster, de strenge zondagsschoolmeester bla bla.
Maar ik kan ook een verhaal schrijven over die lieve dominee, die mij over de haren streek, toen ik vlak voor de kerk kwam te vallen.
En over de zondagsschoolmeester die met bevend schoonschrift een tekst in mijn bijbeltje schreef, t.g.v. mijn afscheid van de zondagsschool, en waar ik een fout in ontdekte. Een d ipv een t. Het bijbeltje is me desondanks erg dierbaar.

Nogmaals, alhoewel mij dit verweten wordt, ik ben geen suffe dwarsligger, die alle vooruitgang tegenhoud.
Toen we ritmisch gingen zingen, was ik persoonlijk erg blij.
Ik heb geen hekel aan hele noten, maar in sommige kerken worden die echt te lang aangehouden en daar wordt het niet eerbiediger van.
En als mij goed uitgelegd kan worden waarom dingen moeten veranderen, en het betreft iets wat mij persoonlijk niet stoorde tot nu toe, (zoals de Weerklankinvoering) houd ik het niet tegen. Zeker als dat geleidelijk wordt gedaan zoals beloofd werd. Ik vond alleen Psalmen prima. Maar anderen wilden meer liederen, goed.
Als eerste luister ik goed naar de andere gemeenteleden, waarom willen zij iets? Hoeveel hebben er grote moeite mee en waarom?
Want DAT is het punt nl. men luistert niet goed naar elkaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 12:34

Chaya schreef:Je bent ooit lid geworden van een kerk, waar je het ontstaan en geschiedenis niet eens van kent. En zoals jij zijn er velen. O ja, BhP, suf clubje oudjes, ze zijn overal teuge. Maar ik ben jong en wil vooruit, dus hup, laat de frisse wind maar waaien.
En vervolgens liet men de ene vos na de andere toe in de wijngaard.


Tja, wees blij dat er mensen van buitenaf lid worden van het kerkverband... Overigens kende ik de ontstaansgeschiedenis van de CGK in de basis wel. Dat heb ik vroeger allemaal geleerd op school. Dat ik niet precies het jaar kon noemen van de oprichten van BHP is wat anders. Maar inderdaad, als ik ergens ga wonen sluit ik me aan bij een gemeente waar ik me thuisvoel en waar de leer in mijn ogen Bijbels is en zo kwamen we toen we verhuisden in de CGK terecht. Ik heb vervolgens geen enkele neiging gevoeld om ieder detail van de ontstaansgeschiedenis van de CGK plus alle details van subgroepen / stromingen etcetera uit mijn hoofd te gaan leren. Flauw dat je als geboren en getogen CGK'er hiermee komt. En als ik zie hoe de kerken er 30 jaar geleden uitzagen en nu ben ik doorgaans hele blij met alle veranderingen ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 13:01

Chaya schreef:Nee, dat is niet waar. Want jarenlang vermengde zich dat uitstekend met elkaar.
Het was alleen een groep die de vinger aan de pols hield, de grenzen bewaakte als het ware.
Die scheiding werd groter gemaakt door degenen die steeds sneller en steeds vaker de vernieuwingen inzettten! Niet andersom dus! Daar blijf ik bij.
Die grenzen zijn toch geen wet van Meden en Persen! Verander gewoon die 'minst vergaande regel' en de CGK kan gewoon blijven.
Beter kun je een b.h.p. kant en een progressive kant hebben m.i.
Als gemengd niet meer kan en alle progressiven worden eruit geknikkert valt de CGK uit elkaar lijkt me.

Daarbij, als er werkelijk een scheiding plaatsvind dan zijn de behoudenden nog niet van de progressiven af, want iedereen die een levend geloof in Jezus Christus heeft hoort tot de Gemeente. Maakt niks uit welke naam je kerk draagt, zelfs niet of je wel naar een kerk gaat.
Niet de CGK (of wie dan ook) beslist wie er bij de Gemeente hoort, daar gaat God over.
De CGK gezet kan ze er wel uitzetten maar daarmee zijn ze niet uit het lichaam van Christus-de Gemeente verdwenen.
Chaya schreef:Ook dat is niet waar. Als er 300 mensen in een kerk zitten, zijn dat echt geen dikke vrienden van elkaar. Dan bedoel ik qua karakter, interesse, leeftijd e.d.
Je kunt met iemand geestelijk op 1 lijn liggen, terwijl je het toch een vervelend mens vindt.
De discipelen hadden ook niet allemaal hetzelfde gematigde karakter! Integendeel, ze verschilden als dag en nacht.
De naar somberheid neigende Thomas, de opvliegende Petrus, Johannes die weloverwogen te werk ging.
Je moet niet alleen qua karakter elkaar verdragen maar net zo goed bij verschil van mening en inzicht.
Chaya schreef:In theorie wel, maar elke gemeente heeft zijn eigen karakter. Ik hoorde van mensen dat ze het dan kerkelijk wel naar hun zin hebben in het andere dorp, maar dat de mensen daar stug en ontoegankelijk zijn bijv.
Een stadse gemeente is iets anders dan een gemeente in een dorpje van 800 zielen.
En ik heb er weinig zin om elke zondag 4 x een afstand van 40 km te moeten afleggen. In de praktijk betekent dat ook dat je ver van je gemeente blijft afstaan dan.
Snap ik. In dat geval zou ik voor een ander kerkverband kiezen.
Ik hou meer van kleine gemeentes waar je elkaar kent en een band met elkaar hebt.
naamloos schreef:Zoals gezegd, mij maakt een naam weinig tot niets uit. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben naar een ander kerkverband over te stappen.
Chaya schreef:Dat geloof ik niet. Het maakt wel degelijk uit of je lid bent in een PKN of in een GGiNed, om zomaar 2 voorbeelden te gebruiken.
Alhoewel ik regelmatig in een GG zit (vrijwel mijn hele familie is daarin terechtgekomen, vanwege verhuizing of huwelijk) zou ik er zelf nooit lid van willen worden. Het gaat niet zozeer om de prediking (die tegenwoordig ook tamelijk breed is, merk ik) maar er zijn teveel ongeschreven wetjes, die niet te vatten zijn en soms onaangenaam kunnen zijn.
Dat hoor ik ook van mijn zusje, die notabene zelf insider is en er af en toe nog onverwacht tegenaan loopt.
Natuurlijk maakt het uit of je lid van van de PKN of GGiNed, maar dan hebben we het over de inhoud en niet over de naam.
Ik zou nooit lid worden van een GGiNed vanwege de inhoud terwijl ik preken van PKN en links CGK gehoord heb waar ik inhoudelijk gewoon achter kan staan. Ik ben daar geen lid vanwege andere dingen die op zich niet zo vaak aan de orde komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 13:27

Marnix schreef:Ik heb vervolgens geen enkele neiging gevoeld om ieder detail van de ontstaansgeschiedenis van de CGK plus alle details van subgroepen / stromingen etcetera uit mijn hoofd te gaan leren.

Nee joh, het kerkgebouw was zeker het dichtstbijzijnde. :roll:
Als je inderdaad die houding hebt, begrijp ik dat het je in feite niets interesseert hoe de boel nu verdeeld en verscheurd is.
Marnix schreef:Flauw dat je als geboren en getogen CGK'er hiermee komt.

Niet altijd getogen!
Het gaat erom hoe serieus je bent. Mensen die zich in deze stad aanmelden bij één van de PKN kerken, willen graag weten wat de oorsprong was.
De ene kerk was gereformeerd en de andere was gereformeerde bond. Nou, een blinde en dove horen en zien het verschil!!
naamloos schreef:Die grenzen zijn toch geen wet van Meden en Persen! Verander gewoon die 'minst vergaande regel' en de CGK kan gewoon blijven.
Beter kun je een b.h.p. kant en een progressive kant hebben m.i.

Nee dat kan niet. De CGK had altijd een unieke eigenschap, nl. dat links en rechts zich moeiteloos konden vermengen.
Maar een grotere stroming vindt de BhP te zwaar. Dat lees je hier op het forum ook terug.
Terwijl men zich er niet in eens in verdiept heeft, wat BhP nu werkelijk inhoudt.

Maar goed, ik herhaal mezelf. :D
naamloos schreef:Daarbij, als er werkelijk een scheiding plaatsvind dan zijn de behoudenden nog niet van de progressiven af, want iedereen die een levend geloof in Jezus Christus heeft hoort tot de Gemeente. Maakt niks uit welke naam je kerk draagt, zelfs niet of je wel naar een kerk gaat.
Niet de CGK (of wie dan ook) beslist wie er bij de Gemeente hoort, daar gaat God over.

Nee dat klopt. Maar dan ga jij er van uit dat elke CGKer bekeerd zou zijn.
naamloos schreef:Natuurlijk maakt het uit of je lid van van de PKN of GGiNed, maar dan hebben we het over de inhoud en niet over de naam.
Ik zou nooit lid worden van een GGiNed vanwege de inhoud terwijl ik preken van PKN en links CGK gehoord heb waar ik inhoudelijk gewoon achter kan staan. Ik ben daar geen lid vanwege andere dingen die op zich niet zo vaak aan de orde komen.

Dat bedoelde ik dus ook. De naam maakt dus wel zeker uit. Of je moet bedoelen: de Petrakerk of De Schuilplaats. :wink:
Ik ben in allerlei kerken geweest, van uiterst links tot uiterst rechts, maar ik kan niet van ieder daarbij behorend verband lid worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 14:07

Chaya schreef:Nee dat klopt. Maar dan ga jij er van uit dat elke CGKer bekeerd zou zijn.
Niet persé. Ik doelde in dit geval op bekeerde gelovige progressiven. Ik hoop het niet, maar het kan zijn dat er in links én rechts onbekeerde ongelovigen zitten. (al vraag ik me altijd wel af wat ze dan in vredesnaam in de kerk doen)
Chaya schreef:Dat bedoelde ik dus ook. De naam maakt dus wel zeker uit. Of je moet bedoelen: de Petrakerk of De Schuilplaats.
Ik ben in allerlei kerken geweest, van uiterst links tot uiterst rechts, maar ik kan niet van ieder daarbij behorend verband lid worden.
Die kerken ken ik niet.
Een naam staat ergens voor en in zoverre maakt het me wat uit. Wat ik eerder al zei dat dat handig is omdat je dan zo ongeveer weet wat je verwachten kunt. De CGK, PKN en de evangelicals zijn best breed en de GGiNed is dat niet.
Wat ik bedoelde was dat, als ik rechts zou zijn, het mij niet zou uitmaken of ik HHK, GG, CGK bhp, GGiNed ... zou zijn. Links idem dito.
Maar ik pas het best bij links vrijzinnig, en dat laatste vinden niet alle linkse kerken leuk. Maar dat terzijde. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 14:41

Chaya schreef:Nee joh, het kerkgebouw was zeker het dichtstbijzijnde. :roll:
Als je inderdaad die houding hebt, begrijp ik dat het je in feite niets interesseert hoe de boel nu verdeeld en verscheurd is.


Niet direct. Ik was lid van de GKV, die is in mijn nieuwe woonplaats misschien 2 minuten verderop (en inmiddels zijn we met ze samengegaan) Maar ik zat niet vast aan een kerkverband, mijn vrouw is hervormd gedoopt en op latere leeftijd lid van een CGK-gemeente geworden. Toen ze studeerde ging ze mestal naar de NGK, deed belijdeniscatechisatie in een GKV. Dus toen we gingen verhuizen zijn we gewoon bij een aantal kerken in de buurt gaan kijken (ook wel gemeenten dichterbij). In de CGK voelden we ons thuis, werden we ook aangesproken door iedereen (waar je in sommige andere kerken gewoon kon gaan zitten en na een bakje koffie weer weg kon gaan zonder dat iemand ook maar een gesprek met je aanknoopte). Het is een warme gemeente, fijne predikant, goede diensten en daarom besloten we daar lid te worden.

Niet altijd getogen!
Het gaat erom hoe serieus je bent. Mensen die zich in deze stad aanmelden bij één van de PKN kerken, willen graag weten wat de oorsprong was.
De ene kerk was gereformeerd en de andere was gereformeerde bond. Nou, een blinde en dove horen en zien het verschil!!


Zoals ik al aangaf ken ik de kerkgeschiedenis redelijk en weet ik van de meeste kerkverbanden ook wel hoe die eruit zien, hoe diensten er uit zien, hoe de leer ongeveer is.

Nee dat kan niet. De CGK had altijd een unieke eigenschap, nl. dat links en rechts zich moeiteloos konden vermengen.
Maar een grotere stroming vindt de BhP te zwaar. Dat lees je hier op het forum ook terug.
Terwijl men zich er niet in eens in verdiept heeft, wat BhP nu werkelijk inhoudt.


Ik weet niet of vermengen het goede woord is, vooral is het meer dan men elkaar accepteert en de ruimte biedt om verschillend te zijn. Het is niet zo dat de lichte en zware gemeenten nou heel goed mengen en iedereen moeiteloos elkaars kerkdiensten bezoekt of erin voorgaat. Ik vind BHP voor mezelf inderdaad te zwaar, ik zie mezelf nooit lid worden van een BHP-gemeente. Maar ik heb er totaal geen moeite mee als anderen dat wel doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten