Welke muziek luisteren christenen naar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 06:18

Marnix schreef:
Verder, wat je vertelt over 50, 60 jaar geleden zegt niet zoveel, het is vrij logisch. De evangelische kerken zijn ontstaan vanuit de protestantse kerken... die lang geleden bedachten dat dansen niet kan en seculiere muziek niet goed is. Feest vieren mag niet, drinken ook niet (bij evangelischen dan) etc. Wat bijbels gezien onhoudbaar is. Dat het veranderd is is omdat het in de omgeving veranderde en christenen dachten: hey, wij mogen dat niet maar waarom niet? Wat zegt de Bijbel erover?

In de gewone kerken mocht het vroeger niet, bij de evangelischen kennen ze zo'n verbod niet, maar is het een bewuste keuze om in een alternatieve cultuur op te gaan. In Almelo en Nijverdal was het in mijn jeugd zo dat de vol evangelische en pinksterjongeren hun eigen activiteiten op de zaterdagavond hadden. Sommigen van hen kwamen soms wel eens elders, maar je zag ze vooral op hun eigen avonden met hun eigen christelijke aanbiddingsmuziek en goede sprekers. Dat stoorde me toen vreselijk, moet ik eerlijk wezen.


- je hoeft dat niet te doen.
- het ging overigens niet over inruilen maar om naast christelijke muziek ook seculiere muziek te luisteren. Niet het een of het ander. Ik luister beiden en voor beiden is een tijd.
- wat ik de meerwaarde vindt van beiden doen is dat het aanbod christelijke muziek beperkt is en de beste muziek (dan heb ik het niet over teksten) .

Ik denk dat wat de wereld biedt vaak leuker en lekkerder is. Kijk ook naar computergames.
Het is ook logisch, want zij zijn er met meer, dus maken ook meer. :-k

En toch, als ik de moeite neem om naar Gods muziek te luisteren, dan gaat God erdoor geregeld tot mij spreken, de rest is dan ruis
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 08:10

Deze wereld is steeds moeilijker. Een echte christelijke cultuur met eigen muziek en eigen activiteiten door de week voor jong en oud is er steeds minder. YFC barretjes zijn dicht gegaan. De soos van de kerk is al lang niet christelijk meer. Jeugdverenigingen en bijbelkringen uit veel kerken verdwenen. Kerken vergrijzen. Het geloof door steeds minderen jongeren beleden. Eenzaamheid onder jonge christenen neemt toe.
Maar Jezus is vandaag nog steeds de zelfde :D
En Hij begrijpt het.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2020 11:07

Ik houd van muziek en ik houd van de stilte. :D
Ik kan genieten van mannenkoren, orgelbewerkingen (Ik ben een groot fan van Feike Asma en Klaas Jan Mulder, beiden inmiddels overleden), klassieke muziek - piano of viool - maar ook gezongen stukken.
De stem van Kinga Ban ontroert mij altijd, dus ik zet geregeld een CD van Sela op.
Maar ik beluister soms ook wel muziek die niet onder de categorie christelijk valt.

Dan noem ik enkele voorbeelden:
Yesterday when I was young, van Charles Aznavour
February Song, van Josh Groban
Voor mijn dochter, Corry Brokken
Lopen tot de zon komt van Acda en de Munnik. Die hoorde ik voor het eerst, toen ik in een winkel liep waar de Top2000 te horen was.
Zulke goedgeschreven teksten kunnen mij wel ontroeren.
hans0166 schreef:Heb echter vrij weinig met gospel of die Nederlandse christelijke bands, over het algemeen voor mij beetje té nep en té dik erbovenop.

Ik heb daar ook helemaal niets mee. Een beetje godsdienstig, maar dan wel met een hippe sound.
Ik houd wel van die doorleefde gospels, zoals Go Down, Moses, Paul Robeson.
Dat kan alleen maar door zwarte mensen gezongen worden, vind ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2020 12:06

Volgens mij is er ook niets mis mee om af en toe naar goed geschreven muziek / teksten te luisteren.

Verder verschillen muzieksmaken nou eenmaal enorm dus wat de een prachtig vindt vindt de ander niks en andersom. Dat is prima. Ik heb ook weinig met mainstream-muziek, zowel christelijk als seculier maar dat is een smaak. Ik heb ook niks met orgelbewerkingen.

Qua christelijke rock vind ik Neal Morse / The Neal Morse band helemaal geweldig, voor rustiger muziek luister ik graag Gungor, Trinity als ik vrolijke muziek wil.

DeLange schreef:Ik denk dat wat de wereld biedt vaak leuker en lekkerder is. Kijk ook naar computergames.
Het is ook logisch, want zij zijn er met meer, dus maken ook meer. :-k

En toch, als ik de moeite neem om naar Gods muziek te luisteren, dan gaat God erdoor geregeld tot mij spreken, de rest is dan ruis


Uiteraard. Maar daarom luister je nog niet de hele dag gospel toch? Of lees je de hele dag de Bijbel. Of bid je de hele dag. Ook al weet je dat God door die zaken tot je kan spreken. Dat doe je regelmatig, op allerlei tijdstippen maar tussendoor kan je ook andere muziek luisteren, een ander boek lezen, met een ander praten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 19:12

Marnix schreef:Volgens mij is er ook niets mis mee om af en toe naar goed geschreven muziek / teksten te luisteren.

Verder verschillen muzieksmaken nou eenmaal enorm dus wat de een prachtig vindt vindt de ander niks en andersom. Dat is prima. Ik heb ook weinig met mainstream-muziek, zowel christelijk als seculier maar dat is een smaak. Ik heb ook niks met orgelbewerkingen.

Qua christelijke rock vind ik Neal Morse / The Neal Morse band helemaal geweldig, voor rustiger muziek luister ik graag Gungor, Trinity als ik vrolijke muziek wil.




Mooie muziekkeuze trouwens :)

Een ander boek heb ik wel in de kast liggen, maar in de discussie over andere muziek heb ik ook mijn Nederlandstalige cd's weg moeten gooien en met enige moeite. Maar mijn vrouw zei me het zo dat ook in ogenscheinlijke normale teksten, gemaakt door iemand die niet christelijk is 'geen' echte diepgang zit en je onbewust die manier van denken over neemt.
En in mijn denken maak ik daarop dan een scheiding. Wil ik van iemand die niet bij God hoort en nog bij satan hoort wel zijn muziek aan nemen of kies ik bewust voor muziek van doorleefde christenen, omdat het geen wat zij schrijven door Gods Geest doorleeft wordt? Ik heb met heel veel pijn en moeiten die keuze wel gemaakt.
Maar het lastige is dat de wereld om mij heen van mij verwacht dat ik me aan hen aanpas. Als mijn vrienden langs komen, heb ik wel eens Sky Radio opgezet om hen een plezier te doen. Maar we hadden eigenlijk het liefste christelijke muziek opgezet, maar dat slikken ze doorgaans niet. Maar meestal zet ik al helemaal geen muziek meer op.

Kijk, seculiere mensen zoeken muziek waar zij zich mee identificeren, waarom wij als christenen dan niet?

Maar gisteren had ik er met mijn vrouw over, dat er eigenlijk voor mij niet echt geschikte muziek is. Alles schiet voor me te kort, om God toe te zingen wat Hij voor me waard is. Ik kan de diepste snaar niet vinden en daarom staar ik maar vaak naar het plafond en beken God naar Hem te verlangen en Hem te willen ontmoeten en mis ik Zijn fysieke aanwezigheid tastbaar om me heen. Ik zou zo een jacobsladder willen nemen om bij God daar boven op bezoek te gaan en daar boven een lied te blijven zingen, die ik hier op de aarde niet vinden kan.
Niks hier geeft me dat verrukkelijke gevoel wat Hij me daar alleen geven kan.
Zelfs black gospel nadert niet die intimiteit die ik bij God zoek en hier op aarde nog niet vinden kan.
Wat weten we toch van muziek, geef mij maar het engelenkoor! Ik hoop ze eens op een dag te horen. Het zal me diep ontroeren. Ik zal me dan helemaal laten gaan, alle verdriet en heimwee naar God eruit gooien. Jezus zal ik dan vast willen klemmen en nooit meer willen los laten. Mijn dansen zal niet meer ophouden. Geen depressie zal me nog klein krijgen. Mijn autisme zal voor Hem op de loop gaan. Eindelijk vrij, echt blij!
Ja bij Hem vind ik mijn liefde.
En dat zegt mijn vrouw me ook vaak, "je mag één ding van mij weten, Jezus is mijn grootste liefde."

Ja, weet je: zelfs in de kerk vind ik niet meer wat ik zoek. Preken zijn me te algemeen, te theologisch, liederen te bekend, te menselijk, de mensen zijn me niet warmtevol genoeg en te terughoudend en ik ben al niet beter. Ach, wat is deze planeet en ook de kerken toch maar arm in geestelijk opzicht. Hoe kan het me opwekken? Ik zing het uit en ploeter door tot Hij terug komt.

:D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 20:08

Chaya schreef:Ik houd van muziek en ik houd van de stilte. :D
Ik kan genieten van mannenkoren, orgelbewerkingen (Ik ben een groot fan van Feike Asma en Klaas Jan Mulder, beiden inmiddels overleden), klassieke muziek - piano of viool - maar ook gezongen stukken.
De stem van Kinga Ban ontroert mij altijd, dus ik zet geregeld een CD van Sela op.
Maar ik beluister soms ook wel muziek die niet onder de categorie christelijk valt.

Dan noem ik enkele voorbeelden:
Yesterday when I was young, van Charles Aznavour
February Song, van Josh Groban
Voor mijn dochter, Corry Brokken
Lopen tot de zon komt van Acda en de Munnik. Die hoorde ik voor het eerst, toen ik in een winkel liep waar de Top2000 te horen was.
Zulke goedgeschreven teksten kunnen mij wel ontroeren.

Ik heb daar ook helemaal niets mee. Een beetje godsdienstig, maar dan wel met een hippe sound.
Ik houd wel van die doorleefde gospels, zoals Go Down, Moses, Paul Robeson.
Dat kan alleen maar door zwarte mensen gezongen worden, vind ik.

Bekende nummers, Feike Asma en Klaas Jan Mulder ook. Mijn schoonvader was organist en er echt weg van. Hij heeft nog les gehad van Jan Zwart. Ken je die ook?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2020 21:15

DeLange schreef:Mooie muziekkeuze trouwens :)

Een ander boek heb ik wel in de kast liggen, maar in de discussie over andere muziek heb ik ook mijn Nederlandstalige cd's weg moeten gooien en met enige moeite. Maar mijn vrouw zei me het zo dat ook in ogenscheinlijke normale teksten, gemaakt door iemand die niet christelijk is 'geen' echte diepgang zit en je onbewust die manier van denken over neemt.
En in mijn denken maak ik daarop dan een scheiding. Wil ik van iemand die niet bij God hoort en nog bij satan hoort wel zijn muziek aan nemen of kies ik bewust voor muziek van doorleefde christenen, omdat het geen wat zij schrijven door Gods Geest doorleeft wordt? Ik heb met heel veel pijn en moeiten die keuze wel gemaakt.
Maar het lastige is dat de wereld om mij heen van mij verwacht dat ik me aan hen aanpas. Als mijn vrienden langs komen, heb ik wel eens Sky Radio opgezet om hen een plezier te doen. Maar we hadden eigenlijk het liefste christelijke muziek opgezet, maar dat slikken ze doorgaans niet. Maar meestal zet ik al helemaal geen muziek meer op.

Kijk, seculiere mensen zoeken muziek waar zij zich mee identificeren, waarom wij als christenen dan niet?

Maar gisteren had ik er met mijn vrouw over, dat er eigenlijk voor mij niet echt geschikte muziek is. Alles schiet voor me te kort, om God toe te zingen wat Hij voor me waard is. Ik kan de diepste snaar niet vinden en daarom staar ik maar vaak naar het plafond en beken God naar Hem te verlangen en Hem te willen ontmoeten en mis ik Zijn fysieke aanwezigheid tastbaar om me heen. Ik zou zo een jacobsladder willen nemen om bij God daar boven op bezoek te gaan en daar boven een lied te blijven zingen, die ik hier op de aarde niet vinden kan.
Niks hier geeft me dat verrukkelijke gevoel wat Hij me daar alleen geven kan.
Zelfs black gospel nadert niet die intimiteit die ik bij God zoek en hier op aarde nog niet vinden kan.
Wat weten we toch van muziek, geef mij maar het engelenkoor! Ik hoop ze eens op een dag te horen. Het zal me diep ontroeren. Ik zal me dan helemaal laten gaan, alle verdriet en heimwee naar God eruit gooien. Jezus zal ik dan vast willen klemmen en nooit meer willen los laten. Mijn dansen zal niet meer ophouden. Geen depressie zal me nog klein krijgen. Mijn autisme zal voor Hem op de loop gaan. Eindelijk vrij, echt blij!
Ja bij Hem vind ik mijn liefde.
En dat zegt mijn vrouw me ook vaak, "je mag één ding van mij weten, Jezus is mijn grootste liefde."

Ja, weet je: zelfs in de kerk vind ik niet meer wat ik zoek. Preken zijn me te algemeen, te theologisch, liederen te bekend, te menselijk, de mensen zijn me niet warmtevol genoeg en te terughoudend en ik ben al niet beter. Ach, wat is deze planeet en ook de kerken toch maar arm in geestelijk opzicht. Hoe kan het me opwekken? Ik zing het uit en ploeter door tot Hij terug komt.

:D


Mooi hoe je het beschrijft. Het is natuurlijk smaakgebonden, sommige mensen vinden die intimiteit en ook die vreugde juist wel in black gospel, anderen in psalmen, anderen in hardere muziek, of juist in klassieke muziek. En alles in dit leven is niet te vergelijken met de heerlijkheid die komen gaat. Dat beseffen en daarnaar verlangen is lastig omdat het om geduld vraagt en tegelijkertijd ook heel rijk omdat het je leert verwachten en vooruitkijken. En dingen hier leert relativeren.

Overigens vind ik zelf niet dat seculiere teksten nooit diepgang hebben. Ongelovigen maken ook allerlei dingen mee. Moeite, teleurstelling, blijdschap, liefde. En kunnen daar ook wel mooi over schrijven. Dat je onbewust hun denkwijze overneemt geloof ik niet. Want dan doe je dat ook als ze op het werk tegen je praten, of tijdens je sport of andere hobby’s. Als God met Zijn Geest in je woont kan je praten met en luisteren naar niet-gelovigen zonder dat je het gevaar loopt om hun denkwijzen over te nemen.

Als laatste ben ik wel benieuwd naar hoe het in de hemel zou zijn. Als ik je zo hoor doe je er niets liever dan eeuwig zingen. Een beeld wat ik vaker hoor hoewel het dan per persoon verschilt wat men denkt dat er daar gezongen wordt. Maar dat verschilt misschien ook wel per persoon. Het beeld van eeuwig zingen vind ik juist wel wat beklemmend, het lijkt me fijn om af en toe te zingen maar heel lang? Ik ben er meestal na een uur of twee we klaar mee :-) God schiep de mens toch ook om te werken, om dingen te doen? Maar ach, ik denk ook niet dat iedereen daar hetzelfde doet, als een soort massale kerkdienst waarbij iedereen samen hetzelfde zingt. Ik denk dat God juist ook door de diversiteit van al Zijn kinderen er tot Zijn eer komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 22:21

Marnix schreef:Mooi hoe je het beschrijft. Het is natuurlijk smaakgebonden, sommige mensen vinden die intimiteit en ook die vreugde juist wel in black gospel, anderen in psalmen, anderen in hardere muziek, of juist in klassieke muziek. En alles in dit leven is niet te vergelijken met de heerlijkheid die komen gaat. Dat beseffen en daarnaar verlangen is lastig omdat het om geduld vraagt en tegelijkertijd ook heel rijk omdat het je leert verwachten en vooruitkijken. En dingen hier leert relativeren.

Overigens vind ik zelf niet dat seculiere teksten nooit diepgang hebben. Ongelovigen maken ook allerlei dingen mee. Moeite, teleurstelling, blijdschap, liefde. En kunnen daar ook wel mooi over schrijven.

En toch blijft het de vraag, is God met hen? Komen ze in de hemel? Gaan zij zich verzetten tegen de antichrist? Staan zij dan aan onze kant en komen ze uit voor hun geloof in Jezus, als het er op aan gaat komen en de schapen en bokken gescheiden gaat worden? Of dwalen ze verder van God vandaan?

Dat je onbewust hun denkwijze overneemt geloof ik niet. Want dan doe je dat ook als ze op het werk tegen je praten, of tijdens je sport of andere hobby’s. Als God met Zijn Geest in je woont kan je praten met en luisteren naar niet-gelovigen zonder dat je het gevaar loopt om hun denkwijzen over te nemen.
Ik denk dat je het onderschat. Je bent veel meer een Nederlander dan je lief is, met een koude cultuur, die door individualisme en calvinistische rationalisme gevormd is en door de verlichting is heen gegaan. Ik heb een Rwandesche vriendin gehad en werd daarin erg geconfronteerd met een totaal andere manier van denken. We zondigen zonder dat we het doorhebben.

Als laatste ben ik wel benieuwd naar hoe het in de hemel zou zijn. Als ik je zo hoor doe je er niets liever dan eeuwig zingen. Een beeld wat ik vaker hoor hoewel het dan per persoon verschilt wat men denkt dat er daar gezongen wordt. Maar dat verschilt misschien ook wel per persoon. Het beeld van eeuwig zingen vind ik juist wel wat beklemmend, het lijkt me fijn om af en toe te zingen maar heel lang? Ik ben er meestal na een uur of twee we klaar mee :-) God schiep de mens toch ook om te werken, om dingen te doen? Maar ach, ik denk ook niet dat iedereen daar hetzelfde doet, als een soort massale kerkdienst waarbij iedereen samen hetzelfde zingt. Ik denk dat God juist ook door de diversiteit van al Zijn kinderen er tot Zijn eer komt.

Ik denk dat we eigenlijk van alles doen daar. Werk, maar ook ontspanning. Wat ik zei is ook een expressie van mijn verlangen naar Hem.
Maar ik zeg je ook, daar boven is er geen geld. Geen bier, geen cabaret, geen computergames en al de muziek komt letterlijk van God vandaan. De duivel heeft er totaal geen invloed op en dat is nu wel het punt, de duivel heeft verstand van muziek. Zo weet hij ons ook te beïnvloeden. Daarom ben ik ook uiterst voorzichtig :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2020 23:28

DeLange schreef:En toch blijft het de vraag, is God met hen? Komen ze in de hemel? Gaan zij zich verzetten tegen de antichrist? Staan zij dan aan onze kant en komen ze uit voor hun geloof in Jezus, als het er op aan gaat komen en de schapen en bokken gescheiden gaat worden? Of dwalen ze verder van God vandaan?


Is dat een reden om niet naar ze te luisteren of te genieten van dingen die ze ook van de Schepper hebben gekregen? Een arts die je opereert gelooft allicht ook niet maar dan zeg je toch ook niet: als iemand niet aan mijn kant staat laat ik me niet helpen?

Ik denk dat je het onderschat. Je bent veel meer een Nederlander dan je lief is, met een koude cultuur, die door individualisme en calvinistische rationalisme gevormd is en door de verlichting is heen gegaan. Ik heb een Rwandesche vriendin gehad en werd daarin erg geconfronteerd met een totaal andere manier van denken. We zondigen zonder dat we het doorhebben.


Sorry maar daar is niets rationeels aan. Het heeft juist met de Geest te maken. Wel in de wereld zijn maar niet van de wereld zijn.


Ik denk dat we eigenlijk van alles doen daar. Werk, maar ook ontspanning. Wat ik zei is ook een expressie van mijn verlangen naar Hem.
Maar ik zeg je ook, daar boven is er geen geld. Geen bier, geen cabaret, geen computergames en al de muziek komt letterlijk van God vandaan. De duivel heeft er totaal geen invloed op en dat is nu wel het punt, de duivel heeft verstand van muziek. Zo weet hij ons ook te beïnvloeden. Daarom ben ik ook uiterst voorzichtig :)


Kan, maar ik denk dat God er groot gemaakt wordt met tal
van soorten muziek. Wat bier betreft heb ik ook mijn vraagtekens. Er is in ieder geval wel wijn heb ik begrepen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 05:06

Marnix schreef:Is dat een reden om niet naar ze te luisteren of te genieten van dingen die ze ook van de Schepper hebben gekregen? Een arts die je opereert gelooft allicht ook niet maar dan zeg je toch ook niet: als iemand niet aan mijn kant staat laat ik me niet helpen?

Een arts of een naaste om te helpen is wat anders. Bij muziek is voor mij echt de keuze: kan iemand die bij satan hoort en voor eeuwig verloren gaat Gods muziek brengen? Ik kan alleen daarom al niet oprecht van hen genieten. Als ik naar hun muziek luister, word ik een beetje verdrietig, omdat ze Jezus niet kennen en krijg ik het gevoel dat ik door hen op een voetstuk te zetten en hun muziek te luisteren, dat ik ze gebruik als weg werk artikelen.
Zo heb ik ook jaren me rot gevoeld in disco's, want ik zag een dansende menigte dat verloren gaat.
Maar ik heb ook weer hoop. Ik denk dat er mensen onder ons zijn die Jezus op het oog heeft. Ze zijn nog geen Christenen en misschien zelfs nog behoorlijk heidens. In de hemelse gewesten wordt er om hen enorm gevochten tussen Licht en Duisternis. Laten we voor hen bidden.
Ik heb ook vaak hulp gehad van deze barmhartige Samaritanen . De Heilige Geest doet al een voorbereidend werk in hen.
En toch, nu is het zo dat iedere geest dat niet Christus beleid niet uit God is, en dat is het ook. We strijden niet tegen deze mensen, maar tegen demonen :-k


Sorry maar daar is niets rationeels aan. Het heeft juist met de Geest te maken. Wel in de wereld zijn maar niet van de wereld zijn.

Wat is van de Geest? Dat vraag ik me juist af. Kan van een slechte boom goede vruchten komen?


Kan, maar ik denk dat God er groot gemaakt wordt met tal
van soorten muziek. Wat bier betreft heb ik ook mijn vraagtekens. Er is in ieder geval wel wijn heb ik begrepen...
van een bijna dood ervaring las ik dat iemand er de natuur muziek hoorde maken. Nog mooier dan wat ook hier op de aarde :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 10:02

DeLange schreef:Een arts of een naaste om te helpen is wat anders. Bij muziek is voor mij echt de keuze: kan iemand die bij satan hoort en voor eeuwig verloren gaat Gods muziek brengen? Ik kan alleen daarom al niet oprecht van hen genieten. Als ik naar hun muziek luister, word ik een beetje verdrietig, omdat ze Jezus niet kennen en krijg ik het gevoel dat ik door hen op een voetstuk te zetten en hun muziek te luisteren, dat ik ze gebruik als weg werk artikelen.
Zo heb ik ook jaren me rot gevoeld in disco's, want ik zag een dansende menigte dat verloren gaat.
Maar ik heb ook weer hoop. Ik denk dat er mensen onder ons zijn die Jezus op het oog heeft. Ze zijn nog geen Christenen en misschien zelfs nog behoorlijk heidens. In de hemelse gewesten wordt er om hen enorm gevochten tussen Licht en Duisternis. Laten we voor hen bidden.
Ik heb ook vaak hulp gehad van deze barmhartige Samaritanen . De Heilige Geest doet al een voorbereidend werk in hen.
En toch, nu is het zo dat iedere geest dat niet Christus beleid niet uit God is, en dat is het ook. We strijden niet tegen deze mensen, maar tegen demonen :-k


Dat lijkt me een goede houding, liefdevol medelijden richting mensen die Jezus niet kennen. Wat het wel / niet naar hun muziek luisteren blijven we van mening verschillen.Ik vind dat als mensen God niet kennen, dat niet in hoeft te houden dat je ze niet moet horen, naar ze luisteren, als je daarnaast ook het verlangen hebt dat ze Hem leren kennen.

Wat is van de Geest? Dat vraag ik me juist af. Kan van een slechte boom goede vruchten komen?


Wat ik bedoel is dat als de Geest in je woont en werkt, je met mensen kan praten die niet geloven, naar muziek kan luisteren van mensen die niet geloven, je je onder mensen met een andere religie kan begeven etcetera zonder dat je daardoor wordt beinvloed, als je dicht bij Hem blijft. Zo zijn er ook tal van christenen die zich inzetten op plekken waar slechte vruchten te vinden zijn om mensen te helpen. En omdat ze dicht bij God leven kunnen ze dat veilig doen. Denk ook aan wat Paulus schrijft over het eten van vlees dat aan afgoden geofferd is, denk aan Paulus die in Athene rondloopt op een plek waar allerlei tempels voor afgoden zijn enz.



van een bijna dood ervaring las ik dat iemand er de natuur muziek hoorde maken. Nog mooier dan wat ook hier op de aarde :D


Wat is de natuurmuziek??? Nog nooit van gehoord.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 10:04

DeLange schreef:Bekende nummers, Feike Asma en Klaas Jan Mulder ook. Mijn schoonvader was organist en er echt weg van. Hij heeft nog les gehad van Jan Zwart. Ken je die ook?

Niet persoonlijk nee. Zo oud ben ik nu ook weer niet :lol:
Ik ben ook een tijd geleden naar een concert van Jan van Westenbrugge geweest.
En ik was eens in een stadje waar die middag een gratis lunchconcert zou worden gegeven, de deur stond open dus ik ben gaan zitten.
Het bleek een jonge getalenteerde organist te zijn. Geweldig zo'n onverwacht kado.
Alleen is het dan het nadeel dat mensen in en uit blijven lopen, kraken met broodzakjes.
Ze lieten zelfs hun koffiebekers in de banken staan!
Daaraan zie je dat het geen echte concertliefhebbers zijn, want dat doe je niet!
Ik heb de mensen die voor mij zaten even op de rug aangetikt: meneer, mevrouw, wilt u de koffiebekers meenemen en in de vuilnisbak gooien?
O ja, dat deden ze toen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 11:03

DeLange schreef: Bij muziek is voor mij echt de keuze: kan iemand die bij satan hoort en voor eeuwig verloren gaat Gods muziek brengen? Ik kan alleen daarom al niet oprecht van hen genieten.
1. Hoe weet je eigenlijk wat Gods muziek is?
2. En wat nou als iemand stiekem eigenlijk helemaal geen christen is maar wél mooie christelijke muziek en liedjes maakt?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 12:36

naamloos schreef:1. Hoe weet je eigenlijk wat Gods muziek is?
2. En wat nou als iemand stiekem eigenlijk helemaal geen christen is maar wél mooie christelijke muziek en liedjes maakt?

1. Jezus zei: "de schapen herkennen mijn stem, en ze volgen Mij " (kwestie van geloof, geloof ik)
2. Dan houdt hij zichzelf voor de gek. :lol:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 13:05

DeLange schreef:1. Jezus zei: "de schapen herkennen mijn stem, en ze volgen Mij " (kwestie van geloof, geloof ik)
Nou, ik denk dat Gods muzieksmaak héél breed is.
DeLange schreef:2. Dan houdt hij zichzelf voor de gek.
En jouw ook als je oprecht genoten hebt van zijn muziek en liedjes. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron