werkverbond?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: werkverbond?

Berichtdoor ereunao » 04 jan 2017 21:40

Gian:
Als profetie in het verleden letterlijk vervuld is, dan kan dat toch ook in de toekomst? Voor nu zie ik ook geen letterlijke vervullingen. Ook het huidige Israel zie ik niet als vervulling. Israel is een volk in ongeloof, ze hebben geen recht op land, en misschien moeten ze nogmaals het land uit omdat alleen Christus de belofte zal vervullen. Beginnend met een overblijfsel vanuit de woestijn. Israël maar ook bijv. de schepping zijn voor ons een getuigenis.


Ik zie het huidige Israël ook niet als vervulling van de belofte, wel als een gedeeltelijke vervulling van de profetie in Ezech.37. God werkt gefaseerd, trapsgewijs, Hij had de wereld ook wel in een dag kunnen scheppen, maar verkoos er 6 over te doen. En Hij had de Messias ook wel uit Eva geboren kunnen laten worden, maar heeft er 4000 jr aan gewerkt om de komst van Zijn Zoon op aarde voor te bereiden.gr:ereunao

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: werkverbond?

Berichtdoor gravo » 14 jan 2017 17:09

Gian schreef:@gravo, Als profetie in het verleden letterlijk vervuld is, dan kan dat toch ook in de toekomst? (...).

Volgens mij is het niet de bedoeling dat profetie doelt op ook maar enige letterlijke vervulling. Alles is gericht op de toekomst. Profetie is geen waarzeggerij. Als er steeds profetien uit de Bijbel echt zouden "uitkomen", dan hou je geen Bijbel meer over. Het ene na het andere wordt dan successievelijk afgehandeld. Voorbij is voorbij. Van die teksten is niets meer te verwachten, ze hebben hun werk gedaan. De scheurkalender wordt het dan.
Profetie heeft niets met de tijd te maken, maar alles met de eeuwigheid. Het zijn eeuwige woorden, die in elke tijd opnieuw betekenis krijgen en heenwijzen naar Gods toekomst. Geen natuurlijke, letterlijke betekenis (de fout van veel moderne christenen die niet hebben kunnen ontsnappen aan een materialistische uitleg van de Bijbel), maar een geestelijke betekenis. Vergadert u geen schatten op de aarde.
En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
Deze profetie gaat over meer dan een letterlijke vervulling. Alhoewel er een zeer concreet beeld in deze profetie wordt geschetst. In princiep geldt dat voor elke profetie in de Bijbel. Profetie is het kijken met geestelijke ogen. Dingen die er niet zijn toch voor je zien. Het zijn gelovige voorstellingen, een uitzicht achter de horizon, verder kijken dan het hier en nu, over de tijd heen, in de richting van God toekomst. Dat geldt voor alle Bijbelse taal: het is een geloofswerkelijkheid: dat de zee haar doden zal teruggeven, dat Jezus terugkomt op de wolken, dat er geen ziekte meer zal zijn, geen pijn, geen dood. dat God al onze tranen van onze ogen zal afwissen. Let op met die "letterlijke vervullingen". Want daarmee beperk je het tijdsbestek waarin het heil van God zich kan afspelen. Daarmee gok je op deze wereld, op de 70 -80 jaar dat je te leven hebt. Nee, profetie is verwachting, uitzien, geloof.
Daarmee doe ik de profetie niet teniet. Daarmee vervalt de grote troost van al deze woorden niet. Het is juist andersom.
Het is altijd "volgend jaar in Jeruzalem".
Daar gaat het om, dat je een troostrijke toekomstvisie hebt. Als remedie tegen dit leven hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood.
Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen.. Dat is letterlijk. Dat kun je met je handen aanraken. Dat is concreet. Dat is de waarheid.

Maar daar tegenover staat Gods heerlijkheid die komt. Dat is niet letterlijk, maar geestelijk. Zalig die niet gezien, maar nochtans geloofd heeft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

welling82

Re: werkverbond?

Berichtdoor welling82 » 20 jan 2017 13:28

De Bekering is NIET voor de mens, het is een Getuigendienst voor God.

Jazeker heeft het zin om het evangelie te verkondigen, wanneer daartoe geroepen. Ze is voor alle mensen bereid en ze werkt OF ter veroordeling OF ter vrijmaking.

Het belangrijkste voor ons mensen van de Bekering is je te realiseren dat alleen bekeerden met een volkomen hart voor God bekend hebben de hel te hebben verdient. Zij hebben het van God gekregen om dit te kunnen doen, daarom worden ze 'begenadigd' genoemd voordat ze bekeerd zijn. De namen zijn in het boek geschreven, zoals duidelijk in de Bijbel verhaald.

In menselijke termen kan men op grond van de Bijbel slechts 'hard predeterminisme' aannemen, alles is tevoren bepaald.

Het is wel bepaald in Gods Raad, wij kunnen niet eens uit onszelf begrijpen wie wij zelf zijn, dienen dus van Gods Raad af te blijven en vooral te leren bidden om onszelf te mogen leren kennen, onze werkelijke staat, beschermd te worden voor onszelf en of we de Heere mogen komen te omarmen, daarmee te sterven tijdens ons leven en vandaar altijd en voor altijd God in Zijn Plaats te Erkennen.

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 26 dec 2019 11:51

welling82 schreef:De Bekering is NIET voor de mens, het is een Getuigendienst voor God.

Jazeker heeft het zin om het evangelie te verkondigen, wanneer daartoe geroepen. Ze is voor alle mensen bereid en ze werkt OF ter veroordeling OF ter vrijmaking.

Bekering in de bijbel betekend terugkeer. Terug keren naar het beloofde lang. Bekering zou ik nu niet gebruiken als woord voor wedergeboorte. Bekering geldt dus voor het huis van Jacob.
Het belangrijkste voor ons mensen van de Bekering is je te realiseren dat alleen bekeerden met een volkomen hart voor God bekend hebben de hel te hebben verdient. Zij hebben het van God gekregen om dit te kunnen doen, daarom worden ze 'begenadigd' genoemd voordat ze bekeerd zijn. De namen zijn in het boek geschreven, zoals duidelijk in de Bijbel verhaald.

Men zal bekennen dat het verloren gaan voor de komende aioon terecht zou zijn. In ons is niet wat iets verdienen kan. Over de zogenaamde hel is meer te zeggen, ik geloof niet in een hel waar het brand oid.
/quote]

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 26 dec 2019 11:52

Elbert nog online vandaag de dag?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: werkverbond?

Berichtdoor naamloos » 27 dec 2019 14:25

Gian schreef:Bekering in de bijbel betekend terugkeer. Terug keren naar het beloofde lang.
Dat hangt helemaal van de context af. Jeremia koppelt bekering/terugkeer inderdaad aan het land Israël.
In Lukas 3 bijvoorbeeld heeft het helemaal niks met het beloofde land te maken. Daar gaat het gewoon over bekering van concrete zonden.
Gian schreef:Bekering zou ik nu niet gebruiken als woord voor wedergeboorte.
Dat niet nee. Maar bekering is -net als geloof- een noodzakelijk onderdeel voor de wedergeboorte.
"Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren;"
Of in Markus 1 waar het over het koninkrijk van God gaat ''bekeer u en geloof het evangelie.''
Gian schreef:Bekering geldt dus voor het huis van Jacob.
Dat lijkt me niet. Iedereen die op een verkeerde weg zit (letterlijk of qua denken/doen) doet er het beste aan om zich te bekeren/omkeren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 28 dec 2019 17:31

naamloos schreef:Dat hangt helemaal van de context af. Jeremia koppelt bekering/terugkeer inderdaad aan het land Israël.
In Lukas 3 bijvoorbeeld heeft het helemaal niks met het beloofde land te maken. Daar gaat het gewoon over bekering van concrete zonden. Dat niet nee. Maar bekering is -net als geloof- een noodzakelijk onderdeel voor de wedergeboorte.
"Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren;"
Of in Markus 1 waar het over het koninkrijk van God gaat ''bekeer u en geloof het evangelie.''Dat lijkt me niet. Iedereen die op een verkeerde weg zit (letterlijk of qua denken/doen) doet er het beste aan om zich te bekeren/omkeren.


Een bekering in de zin zoals je het bedoeld zal een vanzelfsprekendheid zijn door het nieuwe leven, ofwel door Geest van God. Het is geen opdracht vanuit een zegen/vloek principe, want dan is het werken. Onder het oude verbond is gebleken dat dat niet werkte. Maw, dat is wet. Daarom kan ik het geen bekering noemen, omdat bekering mi uitsluitend betekend dat men terug zou keren naar het land. Petrus noemt in zijn toespraak in Hand. 3 dat zijn luisteraars zich zouden bekeren. Dat was gericht op joden, jodengenoten, en waarschijnlijk heel veel mensen afkomstig uit de verstrooiing. Ik lees daarin dat het aan mensen gericht was afkomstig uit de 10 stammen, die nog wel elk jaar voor het Pascha naar Jeruzalem kwamen. Zie het verhaal over de moorman.
Bekering hoort bij het Evangelie van de toekomst, en van het evangelie in de tijd dat Jezus op aarde was, want toen zou het Koninkrijk aanvankelijk aanbreken. Een Koninkrijk waarin de Koning alle 12 stammen weer bij elkaar zou voegen. Allemaal facetten van het evangelie voor de besnijdenis en een aards koninkrijk en een Koning die teruggezonden zou zijn na Zijn hemelvaart.
Wij hebben vandoen het het evangelie van de voorhuid. De boodschap die Paulus bracht nadat het komende koninkrijk uitgesteld werd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: werkverbond?

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2019 10:44

Gian schreef:Een bekering in de zin zoals je het bedoeld zal een vanzelfsprekendheid zijn door het nieuwe leven, ofwel door Geest van God. Het is geen opdracht vanuit een zegen/vloek principe, want dan is het werken. Onder het oude verbond is gebleken dat dat niet werkte. Maw, dat is wet. Daarom kan ik het geen bekering noemen, omdat bekering mi uitsluitend betekend dat men terug zou keren naar het land.
Als eerste zou ik niet zo zwart-wit durven stellen dat buiten het Sinaïtische verbond werk/wet/zegen/vloek niet van toepassing is.
- Werken: De Bijbel leert dat geloof door de liefde werkzaam is zie o.a. Galaten.
Jakobus is ook duidelijk: Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood. Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen.
- Wet: Ikzelf (Paulus) sta niet onder de Joodse wet ... Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus.
- Zegen/vloek: Jezus leert dat alleen zij die goede vrucht dragen het koninkrijk der hemelen zullen ingaan. Lees Matt. 7 maar eens.
Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. (het gaat hier niet om het land Israël, maar het Koninkrijk der hemelen)
En zij die zijn woorden horen en niet doen zullen het koninkrijk van God niet beërven.
Ook Paulus zegt dat zij die zulke dingen doen (nl. de werken van het vlees), het ​Koninkrijk van God​ niet zullen beërven.

Dan het Sinaïtische verbond tussen God en Israël (en wie proseliet werd hoort er ook bij).
Onder het oude werkverbond is heel wat keer over bekering gesproken toen ze nog gewoon in hun eigen land leefden, dus wederkeer naar hun eigen land kan dan niet eens van toepassing zijn.
Bekeren is gewoon je afkeren van het 1 en je toekeren tot het ander. Dat kan de terugkeer zijn van hen die van Babel naar Israël gingen.
Maar evengoed is bekering je afkeren van de zondige wegen die je gaat en Gods weg weer te bewandelen. Dus nogmaals: de context.
Dit bijvoorbeeld: Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn ​zonden​ die hij gedaan heeft, al Mijn verordeningen in acht neemt (o.v.) en recht en ​gerechtigheid​ doet, zal hij zeker in leven blijven, hij zal niet sterven. (dat heeft niets met terugkeer naar het land te maken)
Gian schreef:Petrus noemt in zijn toespraak in Hand. 3 dat zijn luisteraars zich zouden bekeren. Dat was gericht op joden, jodengenoten, en waarschijnlijk heel veel mensen afkomstig uit de verstrooiing. Ik lees daarin dat het aan mensen gericht was afkomstig uit de 10 stammen, die nog wel elk jaar voor het Pascha naar Jeruzalem kwamen. Zie het verhaal over de moorman.
Niet zo heel veel later werd het evangelie van geloof en bekering ook aan de heidenen gepreekt, m.n. door Paulus.
Verder heeft de bekering waar Petrus het in Handelingen 3 over heeft ook niks het land te maken maar met Jezus Christus/vergeving van zonden/de doop/de H.G. Precies dezelfde dingen die nu ook voor de heidenen gelden, dat in tegenstelling tot het land Israël.
Gian schreef:Bekering hoort bij het Evangelie van de toekomst, en van het evangelie in de tijd dat Jezus op aarde was, want toen zou het Koninkrijk aanvankelijk aanbreken. Een Koninkrijk waarin de Koning alle 12 stammen weer bij elkaar zou voegen. Allemaal facetten van het evangelie voor de besnijdenis en een aards koninkrijk en een Koning die teruggezonden zou zijn na Zijn hemelvaart.
Iemand die op een verkeerde weg zit kan zich maar beter direct bekeren i.p.v. ergens in de toekomst.

En verder zegt Jezus tegen de Emmaüsgangers : "O onverstandigen en tragen van ​hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben! Moest de ​Christus​ dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan? En Hij begon bij ​Mozes​ en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was."
Het verwijt van Jezus was dat ze niet alles geloofden wat Mozes en de profeten over Hem gesproken hadden. In hun visie hoorde Zijn lijden er niet bij. De profetieën over Jezus' koningschap hier op aarde zijn nog niet vervuld, dus dat is nog Bijbelse toekomstmuziek.
Gian schreef:Wij hebben vandoen het het evangelie van de voorhuid. De boodschap die Paulus bracht nadat het komende koninkrijk uitgesteld werd.
Evangelie van de voorhuid? ?:|
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 17 apr 2022 08:46

naamloos schreef:.Evangelie van de voorhuid? ?:|


Gal 2 vs 7.
Beetje late reactie, blijkbaar sindsdien niet meer ingelogd geweest.
Galaten 2 maakt duidelijk dat er een boodschap voor de besnijdenis, en een boodschap voor de heidenen was. Heidenen is mi in dit geval vooral het Lo-Ammi, ofwel de 10 stammen. Paulus bezocht eerst de synogoge's (!) voor hij de boodschap breder bracht. Er was geen muur (Ef2) (wet) meer die de stammen onderling, maar ook het huis van Jacob onderscheidde van de gojim.
Vooralsnog betreft het hier het Evangelie van het komende Koninkrijk op aarde, en was de inhoud overeenkomstig wb de onvervulde profetie en de verwachtte vervulling, behalve de geschiedenis die men niet deelde vanwege de scheuring van Juda en Efraïm, en de vragen omtrent de wet (Hand15). De boodschap was er voor alle stammen vanwege de profetie (Jes,Jer,Ez,Hos,Zach) dat de Heer de stammen weer met elkaar zal verzoenen door de onderlinge vijandschap weg te nemen. Dat wist Paulus uiteraard. Paulus was de apostel der heidenen, en Petrus de apostel der besnijdenis. Alle verkondiging in de (4) evangeliën, van Jezus, en de apostelen die hun brieven schreven TOT de grote verwoesting betroffen de vervulling van het komende koninkrijk, en de uitwerking van het nieuwe verbond wat definitief ook door de teruggezonden Messias (Hand3vs19-21) gesloten zal worden met het huis van Israël, en het huis van Juda.(Jer.31) Dat moest de basis worden van de uitbreiding van het Koninkrijk over alle volkeren, wereldwijd. Het is uitsluitend de roeping van een gelovige compleet Israel om het Koninkrijk vanuit de hemel op aarde wereldwijd te verwerkelijken onder Koning Jezus, de Christus.
We weten wat ervan terecht gekomen is. De oproep van geloof en bekering die Petrus in Handelingen 3 als voorwaarde stelde voor de terugkeer van de Messias zijn op niets uitgelopen. Tempel en stad zijn daarom verwoest, het koninkrijk op aarde werd een koninkrijk wat verborgen is. Een onzichtbaar koninkrijk, zonder wonderen, tekenen, zegen en vloek. Maar ook dat moet Paulus geweten hebben omdat veelvuldig geprofeteerd is dat Israël niet zou komen tot hun roeping. Hoe vaak is de profetie uit Jesaja 6 vs 9-10 niet herhaald? Waarom was er geprofeteert dat er een 'ander' zou komen die men wel zou geloven? Waarom was er de profetie van oa de grote verdrukking ect? Ook dat moet allemaal gebeuren tot de verenigde stammen tot hun doel zouden komen.
Wat na de verwoesting van stad en tempel, en de diaspora?
Paulus schrijft dat hij nieuwe openbaring kreeg (Ef 3). Nieuwe waarheid in brieven die hij na de verwoesting en de diaspora in de gevangenis geschreven heeft. Een nieuwe bediening van heil en genade voor diegene die niet gezien, doch wel het Woord zouden geloven, buiten de roeping van Israël om. Het is de tijd waar we nog in leven. Een verborgen bediening. De nieuwe waarheid van de Gemeente als samen-lichaam van gelovigen onder het hoofd Christus. Een bediening zonder wet op tafelen geschreven, zonder uiterlijke kenmerken, zonder verbondssluiting. Een bediening waarvan gezegd wordt dat gelovigen alreeds in de hemel gezet zijn in Christus. Nogal verschillend van de boodschap van het aardse Koninkrijk. Pas in de volgende aioon zullen alsnog de beloften in vervulling gaan die aan Abraham gedaan zijn, want God laat niet varen, wat Zijn hand begon.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: werkverbond?

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2022 08:48

Gian schreef:Gal 2 vs 7.
Beetje late reactie, blijkbaar sindsdien niet meer ingelogd geweest.
Galaten 2 maakt duidelijk dat er een boodschap voor de besnijdenis, en een boodschap voor de heidenen was. Heidenen is mi in dit geval vooral het Lo-Ammi, ofwel de 10 stammen. Paulus bezocht eerst de synogoge's (!) voor hij de boodschap breder bracht. Er was geen muur (Ef2) (wet) meer die de stammen onderling, maar ook het huis van Jacob onderscheidde van de gojim.
Vooralsnog betreft het hier het Evangelie van het komende Koninkrijk op aarde, en was de inhoud overeenkomstig wb de onvervulde profetie en de verwachtte vervulling, behalve de geschiedenis die men niet deelde vanwege de scheuring van Juda en Efraïm, en de vragen omtrent de wet (Hand15). De boodschap was er voor alle stammen vanwege de profetie (Jes,Jer,Ez,Hos,Zach) dat de Heer de stammen weer met elkaar zal verzoenen door de onderlinge vijandschap weg te nemen. Dat wist Paulus uiteraard. Paulus was de apostel der heidenen, en Petrus de apostel der besnijdenis. Alle verkondiging in de (4) evangeliën, van Jezus, en de apostelen die hun brieven schreven TOT de grote verwoesting betroffen de vervulling van het komende koninkrijk, en de uitwerking van het nieuwe verbond wat definitief ook door de teruggezonden Messias (Hand3vs19-21) gesloten zal worden met het huis van Israël, en het huis van Juda.(Jer.31) Dat moest de basis worden van de uitbreiding van het Koninkrijk over alle volkeren, wereldwijd. Het is uitsluitend de roeping van een gelovige compleet Israel om het Koninkrijk vanuit de hemel op aarde wereldwijd te verwerkelijken onder Koning Jezus, de Christus.
We weten wat ervan terecht gekomen is. De oproep van geloof en bekering die Petrus in Handelingen 3 als voorwaarde stelde voor de terugkeer van de Messias zijn op niets uitgelopen. Tempel en stad zijn daarom verwoest, het koninkrijk op aarde werd een koninkrijk wat verborgen is. Een onzichtbaar koninkrijk, zonder wonderen, tekenen, zegen en vloek. Maar ook dat moet Paulus geweten hebben omdat veelvuldig geprofeteerd is dat Israël niet zou komen tot hun roeping. Hoe vaak is de profetie uit Jesaja 6 vs 9-10 niet herhaald? Waarom was er geprofeteert dat er een 'ander' zou komen die men wel zou geloven? Waarom was er de profetie van oa de grote verdrukking ect? Ook dat moet allemaal gebeuren tot de verenigde stammen tot hun doel zouden komen.
Wat na de verwoesting van stad en tempel, en de diaspora?
Paulus schrijft dat hij nieuwe openbaring kreeg (Ef 3). Nieuwe waarheid in brieven die hij na de verwoesting en de diaspora in de gevangenis geschreven heeft. Een nieuwe bediening van heil en genade voor diegene die niet gezien, doch wel het Woord zouden geloven, buiten de roeping van Israël om. Het is de tijd waar we nog in leven. Een verborgen bediening. De nieuwe waarheid van de Gemeente als samen-lichaam van gelovigen onder het hoofd Christus. Een bediening zonder wet op tafelen geschreven, zonder uiterlijke kenmerken, zonder verbondssluiting. Een bediening waarvan gezegd wordt dat gelovigen alreeds in de hemel gezet zijn in Christus. Nogal verschillend van de boodschap van het aardse Koninkrijk. Pas in de volgende aioon zullen alsnog de beloften in vervulling gaan die aan Abraham gedaan zijn, want God laat niet varen, wat Zijn hand begon.


Als ik Galaten 2 lees dan staat daar niet dat er een Evenagelie is voor de heidenen en een Evangelie voor de Joden. Er is 1 Evangelie.
Je zit alleen met een heel groot probleem en dat is dat het volk Israel niet wilde luisteren naar wat God zei. Als je leest dat het volk in de woestijn is dan zegt God dat ze ALLEN moeten komen, maar nee, het volk zei dat Mozes maar moest gaan. Bij de hele wetgeving gaat het volk roepen van ja dat zullen we allemaal doen en nemen daarmee zelf de verantwoordelijkheid op zich om dingen te doen en te laten waartoe ze niet in staat zijn. Ze hadden moeten zeggen van wij kunnen ons daar niet aan houden als wij niet van binnen uit veranderd gaan worden. Geen oplegging van uiterlijke zaken dus en niet van werken, maar van innerlijke verandering door God bewerkt, dat samengaat met GELOOF en bekering. Omdat Israel alles niet laat samengaan met GELOOF, is het dus ook DE RUST niet ingegaan. De RUST kan je alleen in gaan door GELOOF.
Toen Jezus sprak over het nieuwe verbond in Zijn Bloed kwamen er wel een aantal vragen naar boven, waarop Paulus nog uitleg geeft.
Wanneer er namelijk sprake is van een nieuw verbond dan is er noodzakelijkerwijs ook een oud verbond, maar die is nog niet weg, maar die is nabij de verdwijning. De uiterlijke aspecten van het oude verbond zijn te vinden in de tempel en de hele eredienst en de offers. De Joden roepen voor de kruisiging van Jezus nog massaal: Laat het oordeel maar over ons komen en over onze kinderen !! Dat gebeurde dus ook in het jaar 70 na Christus. De tempel compleet verwoest, alle archieven verbrand met daarop de namen en stambomen van het priesterlijke geslacht dus niet meer na te gaan duidelijk wie er uit welke stam afkomstig is. Alles weg. In die tussenperiode waren er zeg maar 2 verbonden naast elkaar, maar slechts voor een korte tijd. Wij vallen onder hetzelfde principe als bij het verbond van de Joden was, namelijk dat wij GELOOF moeten hebben en dat God van ons houdt en het beste met ons voor heeft. Zonder uiterlijke zaken waaraan we moeten voldoen om tot het behoud te komen. Behoud UIT DEZE WERELD, omdat we NU AL gezeten zijn IN CHRISTUS in de hemelse gewesten.
Zo was Jeruzalem de stad Gods, maar daarna wordt het SODOM genoemd en Egypte, de plaats waar Christus gekruisigd is.
De GELOVIGEN die IN Christus zijn dat is het NIEUWE Jeruzalem. Het oude Jeruzalem heeft helemaal afgedaan.
Inderdaad, God laat niet varen het werk dat Zijn Hand begon, maar doordat bij Israel alle niet gepaard ging met GELOOF vielen ze allen in de woestijn. Israel is dus Lo ammi, NIET mijn kind. De gelovigen uit de heidenen zijn van niet mijn kind, verworden tot MIJN KIND.
God woont niet meer in de tempel maar IN ONS, wij zijn de tempel waar God in woonachtig is. Het gaat dus helemaal ook niet meer over de stammen en of de twee stammen en de 10 stammen weer samen moeten gaan, maar om het samengaan van alle gelovigen DOOR GELOOF in Jezus, waarmee we allen samengaan IN 1 lichaam, waarbij Jezus Christus het Hoofd is.

Nu gooi ik voor veel mensen een heilig huisje omver, namelijk het naar de Hemel gaan. De Hemel is de woonstede Gods en de aarde is aan de mensen gegeven om die te bewonen. Er staat nergens in de hele Bijbel dat wij als we overlijden naar de Hemel gaan.

Deze manier van relatie hebben met God eist van ons geen werken om in relatie met Hem te kunnen leven, maar als het goed is dan is het ook uiterlijk te zien door de daden VANUIT GELOOF, dat we ambassadeurs zijn van Jezus Christus hier op aarde.
Geloof zonder werken is immers dood. We worden ook niet behouden door de werken. Wij hebben dus absoluut geen verborgen bediening maar deze moet voor iedereen duidelijk zichtbaar zijn uit onze woorden en daden.
Van een werkverbond is er dus ook helemaal geen enkele sprake voor ons.

Wat betreft de datering van de brieven van Paulus merk ik op dat ik er zelf van uit ga dat ALLE brieven geschreven zijn VOOR het jaar 70 AD, zo ook Openbaringen.

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 18 apr 2022 12:30

Wat betreft de datering van de brieven van Paulus merk ik op dat ik er zelf van uit ga dat ALLE brieven geschreven zijn VOOR het jaar 70 AD, zo ook Openbaringen.

Dat klopt. De brieven zijn geschreven na de terzijdestelling van Israel in Hand.28. Dat was idd nog voor de verwoesting van stad en tempel.
Nu gooi ik voor veel mensen een heilig huisje omver, namelijk het naar de Hemel gaan. De Hemel is de woonstede Gods en de aarde is aan de mensen gegeven om die te bewonen. Er staat nergens in de hele Bijbel dat wij als we overlijden naar de Hemel gaan.

Ook eens. de traditionele hel en hemel kende de Jood niet. Allen zijn nog in het graf (doorgaans vertaald met hel). Voor de gelovigen van nu is er de uitzondering die al telt vanaf het geloof, nl dat we met Christus in de hemelse gewesten zijn Ef2vs6. Hoe ik me dat voor moet stellen weet ik niet, het is ons thuis, waar we al zijn. Dat is een waarheid die voorheen ook nooit gekend is.

Qua verbond en vervulling heb ik een ander idee :wink:

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: werkverbond?

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2022 16:33

Gian schreef:Dat klopt. De brieven zijn geschreven na de terzijdestelling van Israel in Hand.28. Dat was idd nog voor de verwoesting van stad en tempel.

Ook eens. de traditionele hel en hemel kende de Jood niet. Allen zijn nog in het graf (doorgaans vertaald met hel). Voor de gelovigen van nu is er de uitzondering die al telt vanaf het geloof, nl dat we met Christus in de hemelse gewesten zijn Ef2vs6. Hoe ik me dat voor moet stellen weet ik niet, het is ons thuis, waar we al zijn. Dat is een waarheid die voorheen ook nooit gekend is.

Qua verbond en vervulling heb ik een ander idee :wink:


De mens is geschapen naar Gods Beeld, dus de mens is een geestelijk wezen. De mens heeft een ziel en zit in een lichaam.
Een mens die is overleden die is dus niet in het graf, dat is alleen de plaats waar het lichaam heen is gelegd.
De Bijbel schrijft over hen die ons zijn voorgegaan IN GELOOF, en beschrijft dezen als de wolk van getuigen.
Mijn visie is dat een gelovige die komt te overlijden ook in die wolk van getuigen komt, die ons zijn voorgegaan.

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 18 apr 2022 17:38

Kan je uitleggen waarom we een ziel hebben ipv een ziel zijn, en of een ziel onsterfelijk is? Het 'voorgegaan in geloof' betreft het aardse leven. Daarin waren de Bijbel-heiligen een wolk van getuigenis als voorbeeld. Daarom Hebreeën 11

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: werkverbond?

Berichtdoor Veendam » 25 apr 2022 08:13

Gian schreef:Kan je uitleggen waarom we een ziel hebben ipv een ziel zijn, en of een ziel onsterfelijk is? Het 'voorgegaan in geloof' betreft het aardse leven. Daarin waren de Bijbel-heiligen een wolk van getuigenis als voorbeeld. Daarom Hebreeën 11


De ziel omvat in wezen ons denken, ons gevoelsleven en emoties.
Ons denken is niet altijd goed.
Mijn ziel roept uit .....
Verheugt u mijn ziel .....
Mijn hart zegt dat het niet goed voelt.

Sommige dingen die uit onze ziel naar boven komen zijn niet goed.
Het hart is arglistig.

Tot behoud van onze ziel......
Je moet leren veranderen van denken, dat betekend dat je gedachten in lijn moeten komen en zijn met het Woord van God.
Alles wat niet in lijn is bij je ziel wordt dus NIET BEHOUDEN, alleen wat in lijn is met het Woord van God zal behouden worden.

De mens (Adam en Eva) werd geschapen van uit stof.
De mens is dood door de zonde.

De Heilige Geest is LEVENDMAKENDE GEEST.
Bij de wedergeboorte wordt je van de oude wereld geplaatst in het nieuwe, dat wil zeggen dat je IN CHRISTUS geplaatst wordt.
Dat is het wezen van de NIEUWE MENS. Die is in lijn met God, namelijk GEEST. We leven in een geestelijke wereld.

We moeten echter niet denken dat het lichaam er niet toe doet, want hoe moet zonder lichaam Gods Glorie zichtbaar worden op deze wereld ?

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: werkverbond?

Berichtdoor Broeder » 07 jun 2022 09:34

Gian schreef:Dat klopt. De brieven zijn geschreven na de terzijdestelling van Israel in Hand.28. Dat was idd nog voor de verwoesting van stad en tempel.


1. Israël is nooit terzijde gesteld (dit is een gevaarlijke terminologie die ik altijd bestrijd, wat ik hem tegenkom).

2. Zijn er ook mensen die beweren dat Paulus na 70 nog brieven heeft geschreven? Zeg maar, na zijn dood?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten