Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor tulp » 18 dec 2019 16:34

Ik heb er moeite mee dat er uitgebreid gepraat en geoordeeld wordt over de maniertjes van sommige homo's/Martien Meiland.
Ik denk zomaar dat niet iedereen het even leuk vindt als de maniertjes van sommige refo's/reformatorische predikanten net zo breed uitgemeten worden.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor K80 » 18 dec 2019 16:47

Daarom zei ik al dat iedereen mag doen laten hoe hij of zij wilt. We leven gelukkig in een vrij land.
Dus ik ben ook vrij om me te irriteren, maar ik wil niemand veroordelen. Iemand is hoe hij of zij is.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2019 20:10

K80 schreef:Hey Mortlach.

Maakt me niet uit hoe iemand doet. Is iedereen vrij in. Een homo mag van mij zich gedragen hoe hij wilt.
Maar echt dat hele overdreven hoeft van mij niet en ik kan me er ooit wel eens aan ergeren.
Als ze maar gelukkig met zichzelf zijn. En niet omdat het moet een normaal huwelijk aangaan. Dat lijkt me echt erg.

Kijk trouwens standaard met mijn vrouw mee naar een programma van Fred van Leer. Komt op mij over als een prima vent.


Belangrijk is dat mensen zichzelf kunnen zijn. Is het een maniertje of aangeboren gedrag? Studies wijzen een beetje beide kanten op, sommige dingen zijn aangeboren, sommige dingen worden versterkt of aangepast als men uit de kast komt, om zo hun identiteit kracht bij te zetten. Die ze vaak jarenlang hebben opgekropt of verborgen gehouden. Want veel homo’s die niet uit de kast zijn gekomen of ergens bang zijn voor afwijzing passen hun stem ook weer aan om niet als homo “ontmaskerd” te worden. Dus tja, mensen kunnen het soms irritant vinden maar wees maar blij dat je al die problemen niet hebt gehad waar homo’s het vaak heel moeilijk hebben of hebben gehad met hun identiteit. Er zijn altijd wel mensen die ze belachelijk maken of kwetsen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2019 20:13

tulp schreef:Ik heb er moeite mee dat er uitgebreid gepraat en geoordeeld wordt over de maniertjes van sommige homo's/Martien Meiland.
Ik denk zomaar dat niet iedereen het even leuk vindt als de maniertjes van sommige refo's/reformatorische predikanten net zo breed uitgemeten worden.


Mee eens.

Chaya, ik neem aan dat je de slijter terecht hebt gewezen en gezegd dat hij best wat mag vinden over de manieren maar niet met zo’n oordeel over die man moet komen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2019 20:49

K80 schreef:Kijk trouwens standaard met mijn vrouw mee naar een programma van Fred van Leer. Komt op mij over als een prima vent.

Ach Fred, hij is heel erg ziek op dit moment. :cry:
tulp schreef:Ik heb er moeite mee dat er uitgebreid gepraat en geoordeeld wordt over de maniertjes van sommige homo's/Martien Meiland.
Ik denk zomaar dat niet iedereen het even leuk vindt als de maniertjes van sommige refo's/reformatorische predikanten net zo breed uitgemeten worden.

Als refo's op eenzelfde wijze zich aanstellerig gedragen, zeg ik ook: doe gewoon zeg.
Ik hoor dat juist de homo's zich ontzettend ergeren aan M.M. Dus ik werd alleen maar bevestigd.
Marnix schreef:Chaya, ik neem aan dat je de slijter terecht hebt gewezen en gezegd dat hij best wat mag vinden over de manieren maar niet met zo’n oordeel over die man moet komen

Die slijter is zelf zo gay als wat, en die zou ik dan moeten terechtwijzen? :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2019 22:16

Chaya schreef:Ach Fred, hij is heel erg ziek op dit moment. :cry:

Als refo's op eenzelfde wijze zich aanstellerig gedragen, zeg ik ook: doe gewoon zeg.
Ik hoor dat juist de homo's zich ontzettend ergeren aan M.M. Dus ik werd alleen maar bevestigd.

Die slijter is zelf zo gay als wat, en die zou ik dan moeten terechtwijzen? :lol:


Ook homo’s mogen andere homo’s niet veroordelen. Als een hetero zich aan een andere hetero ergert en hem veroordeelt zeg je toch ook niet: het is een hetero dus mag hij best en andere hetero veroordelen? Waarom zou dat voor homo’s dan wel gelden? Punt wat ik wilde maken is dat er verschil is in zeggen “wat een verschrikkelijke persoon” en “ik vind dat gedrag irritant”. Wel gedrag veroordelen maar niet de persoon is dan beter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Vera888 » 19 dec 2019 00:49

Marnix schreef:Ook homo’s mogen andere homo’s niet veroordelen. Als een hetero zich aan een andere hetero ergert en hem veroordeelt zeg je toch ook niet: het is een hetero dus mag hij best en andere hetero veroordelen? Waarom zou dat voor homo’s dan wel gelden? Punt wat ik wilde maken is dat er verschil is in zeggen “wat een verschrikkelijke persoon” en “ik vind dat gedrag irritant”. Wel gedrag veroordelen maar niet de persoon is dan beter.


Er is hier al een lange discussie gaande, maar graag wil ik toch nog even doorgeven hoe ik het zie. Misschien kan het ergens helpen.

1. Ik denk dat je als homo geboren kunt zijn. Jezus noemt dat: "Vanaf moeders lijf niet geschikt voor een huwelijk." (Natuurlijk was er in Jezus' tijd alleen sprake van een huwelijk tussen één man en één vrouw.) In dat geval kan je dus jezelf niet veranderen en mag een ander je niet veroordelen, omdat je homo bent.
2. Wie homo is geworden doordat anderen hem in zijn jeugd zo benaderden, kan misschien wel veranderen, als hij dat wilt (geldt natuurlijk ook voor lesbiennes).
3. Voor homo's gelden dezelfde Bijbelse criteria als voor hetero's. Dus: elkaar bevredigen als je (nog) niet met elkaar getrouwd bent mag als je het dus alleen met je partner doet.
4. God heeft het huwelijk ingesteld tussen één man en één vrouw en niet tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.
5. God vindt het heel erg als Zijn prachtige schepping niet gebruikt wordt zoals Hij het heeft bedoeld; een pasgeboren bokje moet b.v. zeven dagen bij de moeder blijven, vóór het mag worden gedood. Want God schiep de moederliefde bij het dier.
Daarom is anale gemeenschap ook zo'n gruwel voor God. Want zó heeft Hij het niet gemaakt.
Omdat dit waarschijnlijk meer voorkomt bij homo's dan bij hetero's, wordt deze gruwel in Gods ogen, denk ik, in de Bijbel aan homoseksualiteit gekoppeld.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 dec 2019 07:20

Het ergeren aan nichterigheid en verwijfdheid wordt hier als een soort recht gepresenteerd.

Ik vind dat bijzonder. Wat ik mis is zelfreflectie. Waarom ergert dat gedrag je zo? En doet diegene iemand kwaad? Dan is het toch ook niet nodig om nare dingen te zeggen over diegene?

Dus houd je je commentaar voor je. Niet alleen om de ander jouw negatieve opinie te besparen, maar ook om bij te dragen aan een minder homofoob klimaat.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Vera888 » 19 dec 2019 08:38

Tante Pollewop schreef:Het ergeren aan nichterigheid en verwijfdheid wordt hier als een soort recht gepresenteerd.

Ik vind dat bijzonder. Wat ik mis is zelfreflectie. Waarom ergert dat gedrag je zo? En doet diegene iemand kwaad? Dan is het toch ook niet nodig om nare dingen te zeggen over diegene?

Dus houd je je commentaar voor je. Niet alleen om de ander jouw negatieve opinie te besparen, maar ook om bij te dragen aan een minder homofoob klimaat.


Heb je het tegen mij ???
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2019 10:21

Vera888 schreef:Er is hier al een lange discussie gaande, maar graag wil ik toch nog even doorgeven hoe ik het zie. Misschien kan het ergens helpen.

1. Ik denk dat je als homo geboren kunt zijn. Jezus noemt dat: "Vanaf moeders lijf niet geschikt voor een huwelijk." (Natuurlijk was er in Jezus' tijd alleen sprake van een huwelijk tussen één man en één vrouw.) In dat geval kan je dus jezelf niet veranderen en mag een ander je niet veroordelen, omdat je homo bent.
2. Wie homo is geworden doordat anderen hem in zijn jeugd zo benaderden, kan misschien wel veranderen, als hij dat wilt (geldt natuurlijk ook voor lesbiennes).
3. Voor homo's gelden dezelfde Bijbelse criteria als voor hetero's. Dus: elkaar bevredigen als je (nog) niet met elkaar getrouwd bent mag als je het dus alleen met je partner doet.
4. God heeft het huwelijk ingesteld tussen één man en één vrouw en niet tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.
5. God vindt het heel erg als Zijn prachtige schepping niet gebruikt wordt zoals Hij het heeft bedoeld; een pasgeboren bokje moet b.v. zeven dagen bij de moeder blijven, vóór het mag worden gedood. Want God schiep de moederliefde bij het dier.
Daarom is anale gemeenschap ook zo'n gruwel voor God. Want zó heeft Hij het niet gemaakt.
Omdat dit waarschijnlijk meer voorkomt bij homo's dan bij hetero's, wordt deze gruwel in Gods ogen, denk ik, in de Bijbel aan homoseksualiteit gekoppeld.


1. Waar noemt Jezus dat zo?
2. Ik vraag me sterk af of je “homo kan worden” door omstandigheden. Ik kan me er zelf niets bij voorstellen. Je geaardheid, of je je tot mannen of vrouwen aangetrokken voelt, verandert toch niet door externe omstandigheden? Hooguit voelt iemand zich tot beide geslachten aangetrokken en verandert dan de focus van het een naar het ander. Maar stel dat ik (hetero) in mijn relatie iets ergs zou meemaken, dan ga ik toch niet opeens me tot mannen aangetrokken voelen?
5. Ik zie het verband niet echt tussen je voorbeeld en je conclusie. Hoe bedoel je dat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor hans0166 » 19 dec 2019 11:00

Tante Pollewop schreef:Het ergeren aan nichterigheid en verwijfdheid wordt hier als een soort recht gepresenteerd.


ik mág vinden dat het voor mij niet OK is, dus ja het is een recht.
Het is ook weer eens duidelijk dat de tolerantie maar van een kant hoeft te werken, je MOET extremen accepteren, zo niet ben je verkeerd bezig.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor K80 » 19 dec 2019 12:21

Je word met je geaardheid geboren. Punt klaar.
Je kan er ook niet van homoseksualiteit genezen. Punt klaar.
Dat is gewoon verzonnen omdat het goed uit zou komen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Vera888 » 19 dec 2019 12:56

Marnix schreef:1. Waar noemt Jezus dat zo?
2. Ik vraag me sterk af of je “homo kan worden” door omstandigheden. Ik kan me er zelf niets bij voorstellen. Je geaardheid, of je je tot mannen of vrouwen aangetrokken voelt, verandert toch niet door externe omstandigheden? Hooguit voelt iemand zich tot beide geslachten aangetrokken en verandert dan de focus van het een naar het ander. Maar stel dat ik (hetero) in mijn relatie iets ergs zou meemaken, dan ga ik toch niet opeens me tot mannen aangetrokken voelen?
5. Ik zie het verband niet echt tussen je voorbeeld en je conclusie. Hoe bedoel je dat?


Hoi Marnix! Graag ga ik op je vragen in.

1. In Matth.10:12 spreekt Jezus over eunuchs, ook wel 'gesnedenen' of 'ontmanden' genoemd.
Jezus zegt dat je op drie manieren 'ontmand' kunt zijn. Zowel letterlijk als figuurlijk.
a. Je bent zo geboren (figuurlijk: niet in staat om levenslang normale omgang met je vrouw te hebben). b. Je bent door mensen ontmand (letterlijk: gecastreerd; figuurlijk: verkracht). c. Je hebt jezelf 'gesneden' (figuurlijk: je kiest ervoor om zonder seksuele gemeenschap te leven).
2. Uit verhalen van homo's kan je opmaken dat ze wel degelijk, meestal op jonge leeftijd, door oudere homo's verleid, aangerand en/of verkracht zijn en dat dat (mede) de richting van hun seksualiteit heeft bepaald.
3. God heeft man en vrouw zó geschapen dat zij elkaar kunnen aankijken tijdens de geslachtsdaad. Dieren paren anders. Ik denk dat daarom God ervan gruwt als mensen zich gedragen als parende dieren. Dat kan je ook doen als man-en-vrouw, maar dan heb je nog wel de normale mogelijkheid. Twee homo's hebben dat niet. Daarop stoelt, denk ik, de vergelijking met dieren, als het over homo's gaat.
Het is een harde vergelijking, omdat God het vreselijk vindt als Zijn geweldige schepping zo naar beneden wordt gehaald.

Tenslotte: ook in Jesaja 56:3-5 is sprake van 'gesnedenen'. (Dus zowel in het oude als in het nieuwe testament worden zij genoemd!)
Ik citeer hier een paar zinnen en vertaal het even in mijn eigen woorden:
"Laat de ontmande niet zeggen: Ik ben een dorre boom. Want zo zegt de HERE over de ontmanden die kiezen voor wat Ik wil: Ik zal hun een plaats en een naam geven, beter dan die van zonen of dochters. Een eeuwige naam zal Ik aan ieder van hen geven die niet uitgeroeid zal worden."
Laatst gewijzigd door Vera888 op 19 dec 2019 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is maar één waarheid. :roll:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor naamloos » 19 dec 2019 12:58

Tante Pollewop schreef:Het ergeren aan nichterigheid en verwijfdheid wordt hier als een soort recht gepresenteerd.

Ik vind dat bijzonder. Wat ik mis is zelfreflectie. Waarom ergert dat gedrag je zo? En doet diegene iemand kwaad? Dan is het toch ook niet nodig om nare dingen te zeggen over diegene?

Dus houd je je commentaar voor je. Niet alleen om de ander jouw negatieve opinie te besparen, maar ook om bij te dragen aan een minder homofoob klimaat.


Ik 'erger' me doorgaans aan alles wat ik als extreem gedrag ervaar (van wie of wat dan ook). Soms vind ik het hilarisch ook trouwens.
Maar tegelijk vind ik dat een ander zich niet aan mij hoeft aan te passen. We zijn nou eenmaal allemaal verschillend.
Wat mij betreft hoeft iedereen niet altijd overal luidkeels wat van te vinden, maar daar ga ik niet over.

Of iemand daar wel of geen commentaar op levert mag ieder zelf beslissen, vrijheid van meningsuiting.
Jij bespaart een andersdenkenden jouw mening ook niet, waarom 'beveel' je anderen dan hun commentaar voor zich te houden?
Ze mogen iets misschien wel vinden zolang je het maar niet hoort en merkt! Jaja ....
Als iemand zijn mening niet als een feit claimt (dat gebeurt nogal eens) heeft ie dezelfde vrijheid om commentaar te geven als jij hoor.
En of een negatieve mening over wat anderen als extreem gedrag ervaren altijd bijdraagt aan een homofoob klimaat lijkt mij ook geen feit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor K80 » 19 dec 2019 13:19

Vera888 schreef:2. Uit verhalen van homo's kan je opmaken dat ze wel degelijk, meestal op jonge leeftijd, door oudere homo's verleid, aangerand en/of verkracht zijn en dat dat (mede) de richting van hun seksualiteit heeft bepaald.


Wat een verzonnen overtrokken iets.
Zal heel misschien 0,1% onder de homo's zo zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten