DeLange schreef:Als je het hebt over wat de bijbel zegt, dan moet je ook lezen wat er staat. In de bijbel staat dat iemand die wedergeboren is niet zondigd, want hij kan niet zondigen. In de bijbel staat zowel bij wat Jezus zegt tegen de Samaritaanse vrouw als tegen Nicodemus, dat wedergeboorte door de Heilige Geest plaats vindt. In de bijbel staat dat God ons het recht heeft gegeven om kinderen van God te worden. In de bijbel staat dat we op weg zijn naar het Nieuw Jeruzalem.
In de bijbel staat bij het beeld van de doop, dat de oude mens begraven is en de nieuwe is opgestaan.
Maar wil je wel luisteren naar wat ik zeg of wil jij jouw gelijk halen? Ik zie in heel de bijbel dat dit toch echt een proces is. Je bent niet gearriveerd op het moment dat je Jezus aanneemt, nee, je bent dan begonnen om te worden zoals God jou wil. Dan gaat Jezus beginnen om jouw denken te vernieuwen en groei je in het worden als Hij.
Als wedergeboorte namelijk is wat jij zegt, dan zou je niet meer kunnen zondigen en bewijst elke zonde dat je nog niet echt wedergeboren bent. Dus of jij bent al volmaakt of je bent kind van God "in wording".
Het uit God geboren worden zie ik als het sterven aan je zelf en dat is zoals ik lees en zie in mijn leven een levenswerk.
Laat ik beginnen of te zeggen dat ik best begrijp hoe jij deze dingen ziet.
Ook begrijp ik dat je het zo ziet dat wanneer iemand zonde doet dit niet kan betekenen dat die mens wedergeboren is omdat er in Gods Woord staat dat de wedergeborn mens niet kan zondigen, dan is dat een kwestie van logica, volgens jou.
Als je het zo zwart wit ziet dan kan er ook geen andere conclusie zijn dat iemand dan wedergeboren in wording is en als je dan hoort dat we steeds meer en meer op Jezus moeten gaan lijken dan versterkt dit het beeld dat je hebt.
De reaktie van "naamloos" is ook eigenlijk ook min of meer wat ik bedoel te zeggen maar ik zal nog een keer met mijn woorden op mijn manier uitleggen hoe ik het zie.
Ieder mens heeft gezondigd en mist daarmee de heerlijkheid van God.
Iedereen is dus van natuurlijke geboorte met dezelfde identiteit, namelijk ZONDAAR.
Ieder mens doet dingen die we daden noemen.
De daden die een zondaar doet noemen we gewoon ZONDE, omdat dit passend is bij de identiteit die een zondaar heeft.
En dan ineens komt Jezus hier op aarde, wonend in een lichaam van vlees zoals de mens, met de daaraan verbonden beperking dat je met een lichaam van vlees niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn zoals God dus wel kan, en Jezus "naar Zijn Godheid" ook.
Jezus was wezenlijk anders dan de mensen die al op aarde waren, omdat Jezus niet de identiteit van zondaar heeft.
Daarom is het dus logisch dat Jezus geen zonde voortbrengen zou.
Juist ook omdat Jezus zo is, is Hij de eersteling van een hele nieuwe soort mens, die we in de Bijbel tegenkomen als "de nieuwe mens".
Ja Jezus werd wel verzocht maar Hij maakte de keuze keer op keer om het goede te doen en niet het verkeerde.
Nu schrijft de Bijbel dat Jezus is gekomen voor de zondaars, om die te behouden.
Hij kwam om die mens te verlossen van hun Identiteit van Zondaren, en hen door de werking van de Heilige Geest een andere identiteit te geven, namelijk die van nieuwe mens, heilige, koning en priester voor Gods aangezicht, gezalfde dus eigenlijk zeg maar christus.
Daarmee zeg ik niet dat iemand daardoor zelf Jezus is geworden, want er is maar 1 God en dat zijn wij niet.
Maar de Bijbel zegt wel dat we door die transformatie van zondaar nu heilige zijn geworden, kind van God dus, door de wedergeboorte.
En zoals het LOGISCH is dat de zondaar zijn daden zonde genoemd worden, zo logisch is het ook dat de heilige, de nieuwe mens, de kinderen van God, dus daden doen die je goede daden of goede werken noemt, die waardevol zijn en tot eer van God.
Maar nu komt de aap uit de mouw. Nu blijkt dat we als wedergeboren mens ook steeds keuzes moeten maken, net zoals Jezus dat moest toen hij in een lichaam van vlees en bloed hier op aarde liep. Wij maken verkeerde keuzes terwijl Jezus elke keer de juiste keuzes maakte. Wij doen dus daden die niet beantwoorden aan onze identiteit, en daarom zegt Paulus dus eigenlijk van die daden passen niet bij wie je bent in Christus.
Wij moeten meer en meerleren om alle keuzes te maken op de manier zoals God dat wil en daarom moeten we dus ons denken vernieuwen en dat heeft als gevolg dat we meer en meer uiterlijk zichtbaar voor de buitenwereld ook alles doen zoals Jezus deed, namelijk dat we werken doen oftewel vrucht voortbrengen die past bij wie we zijn.
Wanneer je dus de daden die je ziet bij een wedergeboren mens beschrijft als "niet passend bij wie hij is in Christus" dan noem je dat dus ook geen zonde meer. Dan is het logisch dat de wedergeboren mens dus niet meer de zonde doet.
Maar dan komt er gelijk een Bijbeltekst de hoek om vliegen en dat is dat als een mens zegt dat er geen zonde in hem woot hij een leugenaar is en zichzelf misleidt. Maar als Jezus de wedergeboren mens alle zonden heeft vergeven en alles heeft weggedaan en Jezus door de Heilige Geest in de gelovigen woont, kan je dan zeggen dat er in die mens geen enig goeds woont ?
Ik ben van mening van NIET !!
Ik zie het zo dat een mens die niet wedergeboren is niet zonder zonde is en dat als een niet wedergeboren mens zegt dat hij zelf zonder zonde is zichzelf aan het misleiden is. In hem woont dat geen enkel goeds (omdat Jezus niet in die mens woonachtig is namelijk).
Wat de wedergeboren mens dus aangaat: Deze doet dus geen zonde, maar hooguit daden die niet passend zijn bij zijn identiteit als nieuwe mens, bij zijn identiteit als zijnde een kind van God, als heilige, rechtvaardige, priester en koning van de allerhoogste God.
We zijn dus nu ook al bruid van Christus, we zijn ook het nieuwe Jeruzalem dat op de nieuwe aarde zal neerdalen.
Daarom is het dus ook passend om rein te leven nu in dit leven hier op aarde en vrucht te dragen die beantwoord aan wie we zijn.
Want zoals Jezus is, zo zijn ook wij (wedergeboren mensen) hier op deze aarde in dit leven.
Juist als mensen zichzelf maar niet zien als Heilige en Kind van God, maar blijven roepen dat ze zondaar zijn en blijven tot aan hun laatste adentocht hier op aarde, krijg je dit soort vragen steeds:
VRAAG
Aan een Ger. Gem.-dominee indien mogelijk. Ik lijk maar niet verder te komen in geestelijk opzicht. Hoe kan dat ondanks dat ik van de Heere zoveel onderwijs uit Zijn Woord en de prediking en het Heilig Avondmaal mag ontvangen? Komt dat door de inwonende zonde, ongeloof of verachtering in de genade? Of is daar een andere oorzaak voor? De zonde lijkt nog (zo vaak) de overhand te hebben. Ik heb alleen Hem nodig tot verzoening van mijn hemelhoge zondeschuld. De aanvechtingen en bestrijdingen zijn zo hevig... ik ben de zonde zo moe (niet meer de Heere verdriet willen doen door mijn zonde).
Een zoekende, worstelende jongere.