Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 21:41

de passant schreef:Verklaar je nader, dit begrijp ik niet!
wat is trouwens een "atheistische gemeente"?


Je hebt gemeenten die overblijfselen van kerken zijn waar niet eens in het bestaan van God wordt geloofd. Niet veel maar ze zijn er wel. Dat wordt denk ik bedoeld. Overigens is het geen tegenstelling, God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Christus centraal en liefde voor elkaar. Ze zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. Je kan niet God liefhebben en je naaste haten. Sterker nog: aan onze liefde voor elkaar kunnen mensen zien dat we leerlingen van Jezus zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 03 nov 2019 17:04

In aanloop naar de synode van de Christelijke Gereformeerde Kerk

3 CGK-ers over de synode

Let op vanaf minuut 6, de meneer van 93 jaar.
nuchtere uitspraken, zo is het...
zie je vaker bij oudere mensen met een doorleeft geloof, zien alles in de mate en juiste verhoudingen en waar dingen toedoen ook in de huidige tijd....


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2019 12:36

de passant schreef:Verklaar je nader, dit begrijp ik niet!
wat is trouwens een "atheistische gemeente"?

Nooit gehoord van zogenoemde kerken die niets met God te maken willen hebben en Zijn bestaan zelfs ontkennen?
Zoals de satanskerk bijvoorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 04 nov 2019 13:13

Chaya schreef:Nooit gehoord van zogenoemde kerken die niets met God te maken willen hebben en Zijn bestaan zelfs ontkennen?
Zoals de satanskerk bijvoorbeeld.

En wil je dit in verband brengen met de Christelijk Gereformeerde Kerken oeps-smile
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2019 22:15

Het punt is dat een gemeenschap zijn, misschien wel met veel onderlinge liefde, niet alles zegt. Liefde voor elkaar zonder liefde voor God is geestelijk gezien waardeloos. Maar aan de andere kant is liefde voor God zonder liefde voor elkaar net zo goed nutteloos.

En volgens mij werden beiden naast elkaar genoemd dus dan is reageren met “Liefde voor elkaar zegt niet zoveel, dat zie je ook in gemeenten die niet in God geloven zelfs” niet zo op zijn plaats.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 07 nov 2019 20:41

https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-zoek ... -1.1608201

Hopelijk wordt oplossing nr 2 genomen.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2019 23:38

MoesTuin schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-zoeken-uitweg-in-impasse-over-vrouw-en-ambt-1.1608201

Hopelijk wordt oplossing nr 2 genomen.....


Dat hoop ik ook. Anders is het einde van de CGK in de huidige vorm in zicht. Optie 3 wordt hem sowieso niet.

Een tussenvorm is dat ze besluiten (vooralsnog) de vrijheid alleen te geven aan samenwerkingsgemeenten omdat die met meer kerkverbanden en besluiten te maken hebben. Dan moet je later alsnog wel besluiten wat je met de gemeenten wil die ook vrouwen in het ambt willen maar het nog niet mogen maar goed.

Ik ben heel benieuwd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Cahier » 08 nov 2019 16:31

Marnix schreef:Dat hoop ik ook. Anders is het einde van de CGK in de huidige vorm in zicht.


En wat zullen de gevolgen van optie 2 zijn?

Op kerkrechtelijk vlak zal met die optie de CGK veranderen in een independentistisch of congregationalistisch kerkverband. Oftewel dat is in zichzelf een een directe breuk met de huidige vorm van de CGK.

Niet alleen geeft deze optie meer ruimte aan plaatselijke gemeenten dan nu het geval is, maar de gevolgen voor de plaatselijke kerken zijn net zo groot. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen in de GKv, waarin plaatselijke gemeenten de laatste paar decennia meer ruimte kregen. Vervolgens is het met deze optie nog maar de vraag wat bewaar het pand gemeenten gaan doen en in hoeverre mensen uit het midden dit kunnen accepteren.

Met optie 1 verandert er kerkrechtelijk niets en wordt er niet meer of minder ruimte geboden dan op dit moment het geval is. Of (een deel van) de linkerflank zich daarbij wil neerleggen of zich buiten het kerkverband van de CGK stelt is een andere vraag. Anderzijds heeft met deze optie de rechterflank een probleem als de synode plotseling de vrouw in het ambt zou accepteren. Dan zal men zich toch overeenkomstig art. 31 DKO hebben vrij te maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2019 16:57

Cahier schreef:En wat zullen de gevolgen van optie 2 zijn?

Op kerkrechtelijk vlak zal met die optie de CGK veranderen in een independentistisch of congregationalistisch kerkverband. Oftewel dat is in zichzelf een een directe breuk met de huidige vorm van de CGK.

Niet alleen geeft deze optie meer ruimte aan plaatselijke gemeenten dan nu het geval is, maar de gevolgen voor de plaatselijke kerken zijn net zo groot. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen in de GKv, waarin plaatselijke gemeenten de laatste paar decennia meer ruimte kregen. Vervolgens is het met deze optie nog maar de vraag wat bewaar het pand gemeenten gaan doen en in hoeverre mensen uit het midden dit kunnen accepteren.

Met optie 1 verandert er kerkrechtelijk niets en wordt er niet meer of minder ruimte geboden dan op dit moment het geval is. Of (een deel van) de linkerflank zich daarbij wil neerleggen of zich buiten het kerkverband van de CGK stelt is een andere vraag. Anderzijds heeft met deze optie de rechterflank een probleem als de synode plotseling de vrouw in het ambt zou accepteren. Dan zal men zich toch overeenkomstig art. 31 DKO hebben vrij te maken.


Het is inderdaad de vraag of er een optie is die de CGK bij elkaar houdt maar ik geef dan optie 2 wel de meeste kans. Of daar zoveel mee verandert vraag ik me af. Er is al een enorm verschil tussen rechts en links in de CGK op het gebied van vormen maar ook wel op het gebied van inhoud. Dat is al decennia lang zo en dat gaat goed omdat men elkaar op dat gebied ruimte geeft, ook als het gaat over zaken waarbij men het met elkaar oneens is. En dat is met dit punt ook het geval. De ene groep verschilt van mening met de andere groep en beiden groepen hebben daar zo hun Bijbelse argumentatie voor. Dan zijn er twee wegen: 1. De meerderheid bepaalt wat de Bijbelse lijn is en doet andere lijn af als onbijbels. De minderheid (ongeacht hoe groot die is) moet zich maar schikken of anders vertrekken. 2: verschillende visies op basis van de Bijbel mogen naast elkaar bestaan, worden gedoogd. Dat laatste is meer in de lijn van de CGK, dankzij die houding zijn links en rechts in de CGK al tientallen jaren samen.

Wat dat precies voor gevolgen heeft weet ik niet, ik zie BHP niet zomaar afhaken, die zijn behoorlijk loyaal. Misschien hier en daar een individu? Maar goed, soms vraag is me ook wel eens af wat er op de langere termijn het beste is. Ik zie ook we wat in een fusie tussen NGK, GKV en een deel van de CGK, met een gezamenlijke theologische universiteit. Anders hou je altijd een strijd en gaat het ooit toch een keer fout. Maar ik denk dat het voor de CGK niet goed zou zijn.

En natuurlijk is de tegenwerping: er mag best verschil zijn, als het maar binnen de kaders van Gods Woord is. Dat klopt en dat maakt tegelijkertijd de discussie moeilijk omdat dat het discussiepunt is
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2019 13:42

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2019 15:38

Marnix schreef:https://nos.nl/artikel/2314530-zwolse-kerken-dreigen-te-worden-verstoten-om-toelaten-homoseksuelen.html

:-(


Zwarte dag!

Jaren gebeurd dit al in de Christelijk Gereformeerde Kerk van Zwolle, een grote bloeiende gemeente....

En nu dit.....
Wat moet dat een hoop doen met de mensen waarover hier gesproken en geoordeeld wordt.

Ik geloof echt wel dat ze welkom zijn aan de tafel van de Heer want niemand geen enkel mens is rechtvaardig en daar gaan wij ook niet over om een ander te veroordelen, het oordeel is aan de Heer.

Dien den Haan overleed recent, maar actief in Christelijk Gereformeerd Zwolle, zei het volgende hierover, citaat uit het in memoriam van Dien.....

Homoseksuelen toelaten
Toen dominee Henk Mijnders (63) in 1991 in Christelijk Gereformeerd Zwolle in dienst trad, woonde hij eerst drie maanden in bij gemeentelid De Haan. „Iedere ochtend samen ontbijten, voor het slapengaan een glas goede wijn. Dat vonden we heerlijk. Ik was in die tijd best onzeker over mijn kunnen als predikant. Zij was echt een coach, die mij bemoedigde.” Het was het begin van een vriendschap die decennia zou duren. Hoewel ze als vrouw geen zitting mocht nemen in de kerkenraad, belde De Haan de dominee en andere kerkenraadsleden op om haar invloed te laten gelden. Zo droeg ze eraan bij dat haar gemeente als eerste in het kerkverband van Christelijk Gereformeerde Kerken homo’s toeliet aan het avondmaal en in de kerkenraad. Mijnders: „Door veel met homoseksuele mensen te praten zag ze hoe wezenlijk hun seksualiteit voor hen was. En dat de veroordeling daarvan soms zelfs tot suïcide leidde. We moesten hen in de eerste plaats omarmen, meende ze.”


En zo is het!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor lekkerbek » 15 dec 2019 00:02

Als je lid bent van een gemeente dan weet je welke regels er zijn. Als je het met iets fundamenteels niet eens bent dan zoek je een gemeente waar je het wel mee eens bent.
In onze gemeente zou dit ook nooit worden toegestaan.
Degenen die om deze reden onze gemeente hebben verlaten waren het niet alleen niet eens met de regel dat praktiserende homo's niet naar het Avondmaal mochten gaan, heel hun leven hebben ze na het verlaten van de gemeente anders ingericht, wat hun goed recht is natuurlijk. Eén is naar een ander kerkverband vertrokken, de anderen zijn voor zover ik het weet niet meer kerkelijk.
Deze leden hebben trouwens nooit overlegd of ze naar het Avondmaal mochten gaan. Ze zijn vertrokken voordat bekend werd dat ze anders geaard zijn.
Ik heb één van hen nog weleens gesproken, hij gaf aan dat het een logische stap was om de gemeente te verlaten, hij wist van jongst af aan dat als hij een relatie aan wilde gaan met een man hij öf een andere gemeente moest zoeken of iig zijn lidmaatschap moest opzeggen. Hij gaf aan dat als je op een sportvereniging zit er ook vepaalde regels zijn. Hoe de anderen erover denken weet ik niet, ze zijn uit onze woonplaats vertrokken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2019 13:49

lekkerbek schreef:Als je lid bent van een gemeente dan weet je welke regels er zijn. Als je het met iets fundamenteels niet eens bent dan zoek je een gemeente waar je het wel mee eens bent.
In onze gemeente zou dit ook nooit worden toegestaan.
Degenen die om deze reden onze gemeente hebben verlaten waren het niet alleen niet eens met de regel dat praktiserende homo's niet naar het Avondmaal mochten gaan, heel hun leven hebben ze na het verlaten van de gemeente anders ingericht, wat hun goed recht is natuurlijk. Eén is naar een ander kerkverband vertrokken, de anderen zijn voor zover ik het weet niet meer kerkelijk.
Deze leden hebben trouwens nooit overlegd of ze naar het Avondmaal mochten gaan. Ze zijn vertrokken voordat bekend werd dat ze anders geaard zijn.
Ik heb één van hen nog weleens gesproken, hij gaf aan dat het een logische stap was om de gemeente te verlaten, hij wist van jongst af aan dat als hij een relatie aan wilde gaan met een man hij öf een andere gemeente moest zoeken of iig zijn lidmaatschap moest opzeggen. Hij gaf aan dat als je op een sportvereniging zit er ook vepaalde regels zijn. Hoe de anderen erover denken weet ik niet, ze zijn uit onze woonplaats vertrokken.


Dat die mensen niet meer naar een kerk gaan geeft te denken. Misschien over hen maar in de eerste plaats de kerk zelf. Helemaal als de mensen die het betreft er niet eens een gesprek over aan durven te gaan. Die ben je die mensen kwijt en raken sommigen hun geloof misschien ook wel kwijt. Dat is toch verschrikkelijk? Of is het niet zo erg als het “zondaren” zijn en dan nog wel eens van het meest slechte soort (als ik sommige christenen er soms over hoor)

De CGK is trouwens wat complexer dan jouw kerkverband vermoed ik. Landelijk gezien is er een hoop verdeeldheid, ook over dit onderwerp. Het is nu besproken in de classis en ook daar is heel veel verdeeldheid. Er is een enorme tweedeling in de CGK waardoor er een heleboel plaatselijk wordt gedoogd. Zo simpel als “er is ooit een besluit genomen dus je weet wat de regels zijn is te kort door de bocht. In deze gemeente wordt het dus toegestaan dus waarom zouden leden ergens anders naartoe gaan. Als de hele kerk dan uit het kerkverband stapt ben je gelijk 4500 van de ruim 70000 leden kwijt en dan volgen er meer kerken. Het is dus ook iets complexer dan “anders gaan ze maar maar een ander kerkverband”. Je krijgt dan een flinke scheuring in je kerkverband.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2019 18:09

lekkerbek schreef:Als je lid bent van een gemeente dan weet je welke regels er zijn. Als je het met iets fundamenteels niet eens bent dan zoek je een gemeente waar je het wel mee eens bent.
In onze gemeente zou dit ook nooit worden toegestaan.
Degenen die om deze reden onze gemeente hebben verlaten waren het niet alleen niet eens met de regel dat praktiserende homo's niet naar het Avondmaal mochten gaan, heel hun leven hebben ze na het verlaten van de gemeente anders ingericht, wat hun goed recht is natuurlijk. Eén is naar een ander kerkverband vertrokken, de anderen zijn voor zover ik het weet niet meer kerkelijk.
Deze leden hebben trouwens nooit overlegd of ze naar het Avondmaal mochten gaan. Ze zijn vertrokken voordat bekend werd dat ze anders geaard zijn.
Ik heb één van hen nog weleens gesproken, hij gaf aan dat het een logische stap was om de gemeente te verlaten, hij wist van jongst af aan dat als hij een relatie aan wilde gaan met een man hij öf een andere gemeente moest zoeken of iig zijn lidmaatschap moest opzeggen. Hij gaf aan dat als je op een sportvereniging zit er ook vepaalde regels zijn. Hoe de anderen erover denken weet ik niet, ze zijn uit onze woonplaats vertrokken.


Ik vind het moeilijk om hier goed op te reageren Lekkerbek, jou gemeente is hierin gesloten begrijp ik.
Omdat ik in geloof veel ruimer hier over denk net als onze gemeente.....zie mijn eerdere reactie.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2019 21:22

Sowieso is het wel makkelijk on zoiets te zeggen als het ergens om gaat waar je het zelf ook niet mee eens bent. Maar als je het ergens grondig mee oneens bent op basis van wat je in de Bijbel leest, hoe Jezus met mensen omgaat enz is het niet zo makkelijk meer om te zeggen: ach ja, regels zijn regels... als mensen dit bedenken doen we het maar gewoon. Als je gelooft dat Jezus er een andere lijn in zou kiezen kom je vanzelf in gewetensnood als je andere, menselijke lijn gaat volgen. Dan kan je nog zeggen: dan stap je maar als kerk uit het verband als je dat wil. Maar dat is ook niet makkelijk als dat verband je lief is en je er al meer dan 100 jaar deel van uitmaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten