God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 13 dec 2019 16:21

Veendam brengt in:

Natuurlijk staat er in de Bijbel dat David dingen vroeg aan God en dat Jozua iets niet vroeg aan God, maar dat wil niet zeggen dat wij zaken uit het Oude Testament zo maar klakkeloos als regel moeten gaan stellen en God in dat keurslijf gaan willen drukken dat Hij dan ook maar op dezelfde manier moet werken als Hij toen deed.


Gelukkig is ieder mens niet gelijk, dat hoeft ook niet, juist de veelkleurigheid had de Eeuwige voor ogen. En ook U beste Veendam mag lezen in onze Hebreeuwse geschiedenis. Daarin ziet u de twijfel, het vertrouwen en het loslaten van de Eeuwige. Het vergt inspanning om het Bijbels principe te ontdekken. Nog meer inspanning is er voor hen die naar willen leven. Met het ouder worden tekent je levensloop zich steeds meer af.

Het getuigenis wat wij af mogen leggen in ons leven zie ik ook als een antwoord van de Eeuwige aan ons. Levend vanuit de gouden draad die te vinden is in de Bijbel en wat ook ons kompas is voor het resterende deel van ons leven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 13 dec 2019 16:37

Jesaja40 schreef:Gelukkig is ieder mens niet gelijk, dat hoeft ook niet, juist de veelkleurigheid had de Eeuwige voor ogen. En ook U beste Veendam mag lezen in onze Hebreeuwse geschiedenis. Daarin ziet u de twijfel, het vertrouwen en het loslaten van de Eeuwige. Het vergt inspanning om het Bijbels principe te ontdekken. Nog meer inspanning is er voor hen die naar willen leven. Met het ouder worden tekent je levensloop zich steeds meer af.

Het getuigenis wat wij af mogen leggen in ons leven zie ik ook als een antwoord van de Eeuwige aan ons. Levend vanuit de gouden draad die te vinden is in de Bijbel en wat ook ons kompas is voor het resterende deel van ons leven.


Omdat anderen in het verleden God los hebben gelaten wil dat niet zeggen dat ik dat dan maar ook moet doen. En Er is nu een heel andere tijd omdat Jezus Zijn werk heeft gedaan en de Heilige Geest nu in de gelovigen woning maakt niet tijdelijk maar om er te blijven wonen.
Ik zie geloven helemaal niet als inspanning, dan is het net of ik allemaal regeltjes zou moeten houden en dat is helemaal ook niet het geval.
Ik zie het juist als ontspannen leven niet niet als inspanning.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 14 dec 2019 12:08

Veendam schreef:Juist als je elke dag leeft met God zou het zo moeten zijn dat je zelf al weet wat de wil van God is in bepaalde situaties.
Natuurlijk staat er in de Bijbel dat David dingen vroeg aan God en dat Jozua iets niet vroeg aan God, maar dat wil niet zeggen dat wij zaken uit het Oude Testament zo maar klakkeloos als regel moeten gaan stellen en God in dat keurslijf gaan willen drukken dat Hij dan ook maar op dezelfde manier moet werken als Hij toen deed.

Wat we niet moeten vergeten is dat indien de krachtige Heilige Geest nu ook in ons woont wele Jezus heeft doen opstaan uit de dood, wij zo veel meer bevoordeeld zijn dan de mensen uit het Oude Testament, dat wij in principe daardoor al heel veel vragen niet zouden hoeven te stellen juist omdat we Hem hebben leren kennen.
En het heerlijke is, dat Gods antwoorden niet meer steeds nodig zijn omdat je door Hem te kennen eigenlijk de antwoorden al weet, doordat je aan Hem verbonden bent.

Om wijsheid vragen mag altijd, maar dan staat er niet dat God antwoorden schenkt, maar wijsheid om zelf antwoorden te geven.


Je zou zelfs kunnen zeggen dat God het gebiedt: "Roep tot Mij en Ik zal je antwoorden."
Dat is geen 'klakkeloos zaken uit het Oude Testament als regel stellen en zo God in een keurslijf drukken', Veendam. Dat is de beoefening van het kind-van-God zijn en alles aan je hemelse Vader vragen en met Hem overleggen. Dat is wat Jezus zei: "Zonder Mij kan je niets doen." Dat is leven in voortdurende verbondenheid met de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Dat is genieten van Gods tegenwoordigheid en leven door Zijn wijsheid.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 14 dec 2019 12:13

Jesaja40 schreef:
Ik weet en vervaar het dat de vraag naar Yeshua in Israël zeer groot is. Daarin zie ik dat G'd antwoord geeft aan mijn volksgenoten. Zij verstaan de cultuur waarin Yeshua sprak en zullen Hem daarin ook herkennen. Hij is een van ons en uit ons voortgekomen.
Een struikelblok is de associatie met de kerkelijke Jezus en de kerkelijke visie op het Huis van Israël. En eerlijk gezegd heeft de kerk het Huis van Israël hun niets te leren. Ik hoop dat het door alle eeuwen smeulende vuur van Messiasbelijdende Joden hen allen zal verwarmen met de boodschap van het heil.


Dat is ook mijn hoop en gebed, Jesaja40.
Het is heerlijk om te zien dat de kloof tussen Joden en Christenen steeds meer geslecht wordt, vooral wat de seculiere Joden betreft. En juist de Messiaanse Joden, zoals Jews for Jesus, worden hiervoor door God gebruikt.
Er is maar één waarheid. :roll:

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 14 dec 2019 13:45

Vera888 schreef:Je zou zelfs kunnen zeggen dat God het gebiedt: "Roep tot Mij en Ik zal je antwoorden."
Dat is geen 'klakkeloos zaken uit het Oude Testament als regel stellen en zo God in een keurslijf drukken', Veendam. Dat is de beoefening van het kind-van-God zijn en alles aan je hemelse Vader vragen en met Hem overleggen. Dat is wat Jezus zei: "Zonder Mij kan je niets doen." Dat is leven in voortdurende verbondenheid met de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Dat is genieten van Gods tegenwoordigheid en leven door Zijn wijsheid.


Roep tot Mij en Ik zal u antwoorden en u grote, ondoorgrondelijke dingen verkondigen, waarvan gij niet weet.
Dat is wat er staat. Geschreven door Jeremia over de dingen die God al door Jezus gedaan heeft voor ons op Golgotha.
Dat wil dus niet zeggen dat we allemaal elke dag moeten roepen naar God omdat Hij het daarom zo zou gebieden.

En ja ik ben het er helemaal mee eens dat Jezus zegt: Zonder Mij kunt gij niets doen.
Maar ik ben niet zonder Hem dus ik kan in principe dus wel alles doen.
Dat is nu het hele verschil tussen leven in de oude bedeling of in de tijd na Golgotha en Pinksteren.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 14 dec 2019 14:41

Veendam schreef:Roep tot Mij en Ik zal u antwoorden en u grote, ondoorgrondelijke dingen verkondigen, waarvan gij niet weet.
Dat is wat er staat. Geschreven door Jeremia over de dingen die God al door Jezus gedaan heeft voor ons op Golgotha.
Dat wil dus niet zeggen dat we allemaal elke dag moeten roepen naar God omdat Hij het daarom zo zou gebieden.

En ja ik ben het er helemaal mee eens dat Jezus zegt: Zonder Mij kunt gij niets doen.
Maar ik ben niet zonder Hem dus ik kan in principe dus wel alles doen.
Dat is nu het hele verschil tussen leven in de oude bedeling of in de tijd na Golgotha en Pinksteren.


Ach, Veendam, ik leef helemaal niet in de oude bedeling en ik ben zo blij dat ik met alles wat mij bezig houdt bij God terecht kan. Dat is geen 'moeten', maar 'mogen'.
Ik denk ook dat God het heel fijn vindt als wij elke dag bij Hem komen en Zijn antwoord verlangen als we vragen hebben.
Jij weet het allemaal zo goed en leeft blijkbaar bij conclusies en constructies en ik voel me meer een 'arme van geest'.

Bovendien, als je echt 'niet zonder Jezus' bent, zoals je schrijft, zou je, net als Hij, ook steeds weer contact zoeken met Zijn Vader om naar Zijn stem te horen. Jezus bad: "Neem deze drinkbeker van Mij weg" en "Waarom hebt U Mij verlaten?" en Hij vroeg ook of Zijn Vader ons wilde bewaren voor de boze en of Zijn blijdschap in ons, Zijn volgelingen, vervuld zou mogen zijn.

De omgang met God is het fijnste dat ik heb in mijn leven, Veendam, en Zijn liefdevolle en vaak verrassende antwoorden zijn me zo dierbaar, dat ik geen zin heb om daarover nog langer een vruchteloze woordenstrijd met je te voeren.
Er is maar één waarheid. :roll:

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 14 dec 2019 15:16

Vera888 schreef:Ach, Veendam, ik leef helemaal niet in de oude bedeling en ik ben zo blij dat ik met alles wat mij bezig houdt bij God terecht kan. Dat is geen 'moeten', maar 'mogen'.
Ik denk ook dat God het heel fijn vindt als wij elke dag bij Hem komen en Zijn antwoord verlangen als we vragen hebben.
Jij weet het allemaal zo goed en leeft blijkbaar bij conclusies en constructies en ik voel me meer een 'arme van geest'.

Bovendien, als je echt 'niet zonder Jezus' bent, zoals je schrijft, zou je, net als Hij, ook steeds weer contact zoeken met Zijn Vader om naar Zijn stem te horen. Jezus bad: "Neem deze drinkbeker van Mij weg" en "Waarom hebt U Mij verlaten?" en Hij vroeg ook of Zijn Vader ons wilde bewaren voor de boze en of Zijn blijdschap in ons, Zijn volgelingen, vervuld zou mogen zijn.

De omgang met God is het fijnste dat ik heb in mijn leven, Veendam, en Zijn liefdevolle en vaak verrassende antwoorden zijn me zo dierbaar, dat ik geen zin heb om daarover nog langer een vruchteloze woordenstrijd met je te voeren.


Ik heb niet gezegt dat jij leeft in de oude bedeling hoor. Ook heb ik nergens gezegt dat je als gelovige niks aan God zou mogen of moeten vragen.
Dat ik niet zonder Jezus ben impliceert ook dat ik niet zonder de Vader ben hoor, Jezus en de Vader zijn 1, en aangezien ik 1 met Jezus ben kan ik dus ook gewoon leven uit het feit dat de Vader en ik dan ook 1 zijn. Zonder iets of iemand er tussen.
Als ik zo lees wat je schrijfft over een woordenstrijd dan vermoed ik dat je dat op die manier opgevat hebt, maar dat is niet mijn intentie hoor.

Wanneer je gewend bent om vertrouwelijke omgang met God te hebben is het juist zo mooi dat je Hem ook zo hebt leren kennen dat je wel weet hoe God over een heleboel zaken denkt en daarom dus sommige dingen niet meer hoeft te vragen omdat je de antwoorden al weet.
Dat je dan wat tegenkomt en je weet het antwoord en dan denk je misschien: Een jaar of wat geleden had ik dat niet geweten maar nu wel, omdat ik Hem beter heb leren kennen.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Gtn » 22 apr 2020 21:22

Ook als we de praktische dingen van ons dagelijks leven bij God brengen, wil hij antwoord geven. Soms ook heel anders dan gedacht.

Een voorbeeld uit mijn eigen leven, zojuist meegemaakt:

Mijn hobby is oldtimer bromfietsen. Ik had er 10 verzameld en was daar best trots op. Ik merkte alleen dat het een soort afgod geworden was, in ieder geval slokte het zoveel tijd en aandacht op dat het op die manier regelmatig tussen God en mij instond. Als je God leert kennen is de glans er ook wel een beetje af.
Ik besloot nuchterder met mijn hobby om te gaan en te reduceren naar zo'n 4á5 bromfietsen/projecten.

In gebed gebracht met de vraag of ik er genoeg geld voor mocht krijgen om onze spaarrekening aan te vullen, die alleen maar slinkt sinds mijn vrouw geen werk meer heeft.

De bromfietsen die ik adverteerde gingen niet. Gebed niet verhoord denk je dan.

Ik adverteerde een accessoire. Kreeg de vraag of ik de complete bromfiets waar die op hoort niet wilde verkopen. Deze had ik nog niet geadverteerd. Een afspraak gemaakt en vanavond heb ik die bromfiets verkocht.

Dus gebed toch verhoord, alleen op een andere manier dan gedacht.

Ik moet zeggen dat ik het erg mooi vind om te ontdekken dat God ook in heel alledaagse dingen ons wil helpen als wij daarom vragen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten