Zwemmen en schaatsen op zondag

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2019 22:41

Vraag is volgens mij vooral wat je buiten het bezoeken van de kerk om verder doet. Schaatsen is soms inderdaad wel wat anders dan wandelen, wandelen is jas aantrekken en de hei oplopen. Qua kleding is het niet zoveel anders, als het koud is heb ik meestal al wel een warme broek en trui aan en daar kan je prima in schaatsen. Maar met wandelen kan ik mijn jas aantrekken en de hei op lopen, om te schaatsen moet ik wel even schaatsen, bidon of thermoskan, wat te eten naar een plas fietsen of rijden. Maar dan heb ik vervolgens wel rust en de schoonheid van de natuur in de winter om me heen. Thuisblijven met twee kinderen is vaak een stuk drukker ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 06 dec 2019 08:49

Tis ook al anders denk ik als je naar een ijsbaan toe moet.
Wij woonden in de polder en de sloot waar wij konden schaatsen lag langs het huis.
En toch hadden mijn ouders het er moeilijk mee.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2019 12:30

Marnix schreef: Thuisblijven met twee kinderen is vaak een stuk drukker ;-)

Ik heb er meer dan twee. Met kinderen is het nu eenmaal altijd drukker.
Ze zijn nu volwassen en ik heb het hen weleens gevraagd, vonden jullie de zondag beklemmend of knellend?
Helemaal niet, zeiden ze eenparig.
Omdat ik het altijd wel gezellig maakte, ik bakte wat lekkers, een taart of cake, we deden spelletjes in de vrije uurtjes, uit de kerk gingen we bij opa en oma koffiedrinken.
De zondag vloog voorbij eigenlijk.
Kijk, je hoort weleens van ouders dat ze de zondagmiddag gebruiken om bij te slapen en dan moeten de kinderen stil zijn.
Ik denk dat je hen daarmee het huis uitjaagt.
K80 schreef:Tis ook al anders denk ik als je naar een ijsbaan toe moet.
Wij woonden in de polder en de sloot waar wij konden schaatsen lag langs het huis.
En toch hadden mijn ouders het er moeilijk mee.

Wij woonden ook aan het water. Ik zag door het raam allemaal mensen voorbij schaatsen, het was voor mij 5 stappen lopen. (Ik trok mijn schaatsen altijd in huis aan trouwens)
Een reden was ook dat ik dan een lange broek aan moest trekken, en dat was een niet-zondagse dracht.
Ik kan me niet herinneren dat ik gezeurd heb. Je wist gewoon niet beter, er waren ook geen vriendinnetjes op het ijs.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2019 12:54

Chaya schreef:Ik heb er meer dan twee. Met kinderen is het nu eenmaal altijd drukker.
Ze zijn nu volwassen en ik heb het hen weleens gevraagd, vonden jullie de zondag beklemmend of knellend?
Helemaal niet, zeiden ze eenparig.
Omdat ik het altijd wel gezellig maakte, ik bakte wat lekkers, een taart of cake, we deden spelletjes in de vrije uurtjes, uit de kerk gingen we bij opa en oma koffiedrinken.
De zondag vloog voorbij eigenlijk.
Kijk, je hoort weleens van ouders dat ze de zondagmiddag gebruiken om bij te slapen en dan moeten de kinderen stil zijn.
Ik denk dat je hen daarmee het huis uitjaagt.

Wij woonden ook aan het water. Ik zag door het raam allemaal mensen voorbij schaatsen, het was voor mij 5 stappen lopen. (Ik trok mijn schaatsen altijd in huis aan trouwens)
Een reden was ook dat ik dan een lange broek aan moest trekken, en dat was een niet-zondagse dracht.
Ik kan me niet herinneren dat ik gezeurd heb. Je wist gewoon niet beter, er waren ook geen vriendinnetjes op het ijs.


Mijn ouders waren inderdaad ook wel van het slapen op zondagmiddag en dan gingen wij vaak buiten spelen. Of bij slecht weer binnen. Wat op zich prima was, ze sliepen niet de hele middag. Als ik slaaptekort heb slaap ik ook nog wel eens op zondagmiddag maar ik slaap nooit langer dan 15 minuten. De kinderen slapen nog wel (de oudste niet altijd meer) dus ga ik regelmatig op zondagmiddag even in mijn eentje op de hei wandelen. En als ze wat ouder worden mogen ze mee als ze willen :-) maar ik heb er geen moeite mee als ze later buiten willen spelen. Maar ja, we zijn dan ook wel weer in verschillende tijden (en met een verschillende kerkelijke achtergrond) opgevoed ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 10 dec 2019 15:45

Ons pa sliep ook altijd zondag middag.
Was voor hem ook echt rustdag. Wat wil je als je zeven dagen in de week vroeg moet melken en tot in de avond werken.
Vonden we heel gewoon, dus niet teveel lawaai maken bij het slaapkamer raam als we buiten speelden.
Maar we hadden toch plek genoeg, dus daar hoefden we niet echt te komen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2019 16:25

Dan neem je het wel heel letterlijk :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2019 09:54

MoesTuin schreef:Dan neem je het wel heel letterlijk :mrgreen:


Hoeft niet verkeerd te zijn. Op de zevende dag rustte God van al Zijn werk. Als je de hele week druk bent met je werk, vroeg opstaat enzovoorts lijkt het me prima om de zondag ook te gebruiken om uit te rusten en even te slapen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 11 dec 2019 12:04

Zeker niet.
Voor iedereen en iedere situatie ligt dit weer anders.
Als ik Zondag gewerkt heb doe ik op maandagmiddag weer een dutje.....en is dat mijn rustdag :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Prisma23 » 11 dec 2019 12:06

Hoe het zit met zwemmen en schaatsen op zondag is nu wel helder.

Blijft de vraag hoe zit met jeu de boules (of is het petanque) spelen op zondag? Dit is een sport/spel afkomstig uit een land waar de meeste mensen rooms zijn. Dat moet toch weer een andere invalshoek geven.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 11 dec 2019 14:26

Prisma23 schreef:Hoe het zit met zwemmen en schaatsen op zondag is nu wel helder.

Blijft de vraag hoe zit met jeu de boules (of is het petanque) spelen op zondag? Dit is een sport/spel afkomstig uit een land waar de meeste mensen rooms zijn. Dat moet toch weer een andere invalshoek geven.


Deden we vaak op zondag in de tuin. Was geen enkel probleem. Werd helemaal als spel gezien. Net als badmintonnen. Of een ander bal spel.
Met de skelter of traptrekker, fietsen spelen was ook nooit een probleem.
Verstoppertje, tikkertje e.d. was ook prima.

Grappig dat er dan iets aan het Rooms zijn gekoppeld moet worden.

Ooit eens op een heel zware bruiloft geweest.
Vroegen we om een biertje, toen kregen we ook het antwoord dat dat Rooms is. Wat heb ik gelachen zeg. De dominee en de ouderling zaten al aan de jonge jenever.
Kwam toch bier op tafel.
Je verzint het toch niet...
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2019 23:04

Prisma23 schreef:Hoe het zit met zwemmen en schaatsen op zondag is nu wel helder.

Blijft de vraag hoe zit met jeu de boules (of is het petanque) spelen op zondag? Dit is een sport/spel afkomstig uit een land waar de meeste mensen rooms zijn. Dat moet toch weer een andere invalshoek geven.


Maar mag je dan wel naar de kerk gaan als je weet dag de eerste toren die gebouwd werd, die van Babel was? ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 12 dec 2019 07:35

Nou Marnix, dan wil ik de spade nog een stukje dieper steken....

De Sabbat (Zaterdag!) is de Rustdag strikt bijbels genomen...
Je leest nogal eens dat mensen blijven steken bij .. "dat staat in de bijbel, of dat moet volgens de bijbel"
en vervolgens hier heel selectief mee omgaan.

Maar dan zou je de voor velen christenen nu actieve zaterdag (sabbat) geheel anders moeten inrichten omdat de sabbat bijbels gezien de rustdag is.....

wordt ook nog op de zondag (!) , (Hoe tegenstrijdig) in vele kerken voor gelezen....zes dagen zult gij arbeiden maar de zevende dag is de sabbat....dan zult gij geen werk doen....Daar zit je dan op de Zondag (wat heb je de dag ervoor gedaan, op de zaterdag sabbat?)

Ik bedoel maar....
Zelf zie ik bovenstaande veel ruimer en veel overkoepelender omdat Christus gekomen is....de vervuller van de wet, wat geen enkel mens kan.


Jezus voldeed aan de Wet, Jezus liet Zich schuldig verklaren in plaats van alle schuldigen en Hij liet de doodstraf aan Zich voltrekken aan het vervloekte kruis.
Hij riep Hij uit: VOLBRACHT (dat betekent: VOLDAAN, BETAALD).
En toen heeft Hij zélf besloten te sterven: "Vader, in Uw handen beveel ik mijn geest".
Zondag, we vieren en danken en herdenken dan elke Zondag weer de Opstanding van onze Heer en ZIJN volbrachte werk uit onverdiende genade alleen.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 18 dec 2019 07:26

Wordt bij jullie Kerst ook geheel als zondag gezien?
En de overige Christelijke feestdagen?

Bij ons was vooral eerste Kerstdag gelijk aan een zondag, tweede kerstdag wat minder. Had nog wel wat voeten in de aarde toen ik op tweede Kerstdag in de avond op stap ging. Hele discussie, van gelukkig korte duur. Want leg maar eens aan je kinderen logisch uit wat om alleen Nederland twee dagen kent.

Tweede paasdag was niet echt zondag, maar door de tijd van het jaar niet zo druk qua werk.

Tweede Pinksterdag was gewoon een werkdag, na de kerk, zaten we meestal in het gras om in te kuilen.
Ook met Hemelvaartsdag werdt er gewoon gewerkt.
Biddag en dankdag ook. Wel naar de kerk op die dagen.

Dus eigenlijk werdt alleen eerste en tweede Kerstdag als extra zondag gezien.

Vreselijk vond ik dan ook als kind als kerst op vrijdag zaterdag viel of maandag dinsdag.
En als er ijs lag dus ook drie dagen achter elkaar niet mogen schaatsen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2019 13:14

K80 schreef:Wordt bij jullie Kerst ook geheel als zondag gezien?
En de overige Christelijke feestdagen?

Nee hoor. Vroeger waren er wel 2 kerkdiensten op eerste kerstdag, maar we mochten wel meer dan op een zondag.
1e paas- en pinksterdag is natuurlijk altijd op zondag, maar de 2e dag mochten we na de kerkdienst wel buitenspelen, of fietsen of ergens naar toe.
Wat op zondag niet mocht.
Ik draai op deze dagen ook een was, soms doe ik alvast een strijk.
Ik ben niet meer zo van het weggaan dan, want overal staan files en is het een drukte.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 18 dec 2019 16:06

Chaya schreef:Nee hoor. Vroeger waren er wel 2 kerkdiensten op eerste kerstdag, maar we mochten wel meer dan op een zondag.
1e paas- en pinksterdag is natuurlijk altijd op zondag, maar de 2e dag mochten we na de kerkdienst wel buitenspelen, of fietsen of ergens naar toe.
Wat op zondag niet mocht.
Ik draai op deze dagen ook een was, soms doe ik alvast een strijk.
Ik ben niet meer zo van het weggaan dan, want overal staan files en is het een drukte.


Op tweede paasdag ga ik ook niet er op uit. Wat een drukte zeg. Hoogstens buiten wandelen in de natuur. Maar meestal is het een extra klusdag.
Of we gaan dan een weekendje weg naar een hotelletje.
Dat heeft mijn vrouw het liefste, terwijl ik liever ga klussen.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten