“Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2019 07:08

katherina schreef:Mijn man en ik zijn gaan samenwonen toen we het huis uitgingen. Mijn opa, refo van het stijle soort, had daar moeite mee. Tot ik hem vertelde dat mijn man en ik veel van elkaar houden, geen intentie hebben om elkaar te verlaten en dat we trouw zijn aan elkaar. We waren het er samen over eens dat dat wel de basisvoorwaarden van een fijne langdurige relatie waren, en dat God daar vast ook niet heel anders over zou denken.
Tijdens ons samenwonen, dat meer dan 25 jaar heeft geduurd, hebben wij huizen gekocht, verkocht, ziektes overwonnen en een prachtig kind gekregen. Al die dingen bij elkaar hebben een dieper verbond gesmeed dan een papiertje doet. Makkelijk uit elkaar gaan met verweven financiën, een eigen huis, hypotheek en een kind? Ik dacht het niet.
Onze relatie heeft nooit gerammeld, in ieder geval niet harder dan bij getrouwde stellen. Dank u voor de belangstelling. Juist omdat we niet getrouwd waren, hadden we misschien wel het idee dat we harder ons best voor elkaar moesten doen, en elkaar nooit vanzelfsprekend zouden vinden. Een soort van onvoorwaardelijke voorwaardelijkheid, als je me begrijpt.
Uiteindelijk zijn we 3 jaar geleden toch getrouwd. Waarom? De enige reden die we konden verzinnen was ‘zin in een feestje’. We hebben de huwelijksvoorwaarden zo ingericht dat we financieel niet meer verantwoordelijk voor elkaar zijn dan tijdens ons samenwonen. Dat papiertje, of die bezegeling in het openbaar voegde niks wezenlijks toe. De mening van buitenstaanders over mijn relatie boeit mij en mijn man namelijk niet zoveel.
Dan over onze achternamen: kind heeft mans’ naam. Dat ze van mij is is door haar geboorte meer dan duidelijk. In de praktijk heeft het nog nooit voor ongemakkelijkheid gezorgd dat ik een andere achternaam heb dan mijn man en kind.
We zijn al meer dan 25 jaar gelukkig samen en we zijn beiden van plan om samen te blijven tot de dood ons scheidt. We kenden elkaar bij ons trouwen namelijk al van haver tot gort, dus we weten zo goed wat we aan elkaar hebben dat ik me niet voor kan stellen dat er iets gebeurt dat me tot een scheiding zou kunnen doen besluiten.

Dank voor het delen Katherina.
Prachtig voorbeeld van een echte hechte diepe wederzijdse relatie in alle opzichten.
Ook al blijven sommige mensen steken op...."je bent niet officieel getrouwd, het papiertje"

Daar tegenover zie je vaak dat daar waar eerst getrouwd moet worden, overhaaste huwelijken worden gesloten ( om zeer uit één lopende redenen ) waarbij er nog vaak niet echt een basis is om een diepe wederzijdse relatie met elkaar aan te gaan.
Vervolgens is er dan ook geen sprake van relatie en bij uit elkaar groeien mag je weer niet scheiden.
Soms gebeurt dat wel en veelal zit men vast aan elkaar (door omgevingsdruk)......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 02 dec 2019 10:00

MoesTuin schreef:
Daar tegenover zie je vaak dat daar waar eerst getrouwd moet worden, overhaaste huwelijken worden gesloten ( om zeer uit één lopende redenen ) waarbij er nog vaak niet echt een basis is om een diepe wederzijdse relatie met elkaar aan te gaan.
Vervolgens is er dan ook geen sprake van relatie en bij uit elkaar groeien mag je weer niet scheiden.
Soms gebeurt dat wel en veelal zit men vast aan elkaar (door omgevingsdruk)......


Heb ik ook moeite mee als tieners moeten gaan trouwen en dan gedwongen worden door de omgeving.
Als ze er zelf achter staan is dat prima, ook al pakt dat vaak slecht uit.
Een zestien jarig meisje en jongen veranderen nog zoveel voor dat ze volwassen zijn.

Mijn ouders hebben altijd gezegt, dat als dat bij ons in het gezin zou voorkomen er absoluut niet getrouwd werd.
Eerst kijken of de relatie wel zo is dat je echt met heel je hart wilt trouwen en niet omdat het moet.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor hans0166 » 02 dec 2019 11:45

Jesaja40 schreef:Het Hebreeuwse huwelijk wordt goedgekeurd nadat de wederzijdse ouders een schriftelijke overeenkomst zijn aangegaan. In deze overeenkomst wordt de nalatenschap van de beide ouders geregeld


MoesTuin schreef:Ook al blijven sommige mensen steken op...."je bent niet officieel getrouwd, het papiertje"



als dit de essentie van het "papiertje" is, en de eigenlijke rest van het huwelijk onderlinge afspraken en een feest zijn, zoals in de Bijbel genoemd wordt, dan is toch aan alle eisen voldaan?

Erfrecht is namelijk perfect in de Nederlandse Wet geregeld. Zo ook ouderschap en fiscale rechten en plichten.
Ik zie wat dat betreft weinig nut in het boterbriefje.

De meeste toegevoegde "verbonds" gedachten zijn later door theologen verzonnen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Chaya » 02 dec 2019 12:10

K80 schreef:Wel controle of we rein waren hoor, kan je laten testen bij de huisarts.

Sorry maar dit is echt onzin, iets uit de vooroorlogse tijd of bij streng islamtisiche geloofgemeenschappen.
Waarbij het laken tijdens de huwelijksnacht rood moet kleuren.
Een arts kan niet zien of er ooit geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden.
Als je zo al aan een verbintenis moet beginnen, is dat geen goed teken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 02 dec 2019 13:01

Chaya schreef:Sorry maar dit is echt onzin, iets uit de vooroorlogse tijd of bij streng islamtisiche geloofgemeenschappen.
Waarbij het laken tijdens de huwelijksnacht rood moet kleuren.
Een arts kan niet zien of er ooit geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden.
Als je zo al aan een verbintenis moet beginnen, is dat geen goed teken.



Ik bedoelde een SOA test. Dat we allebij geen maagd meer waren wisten we allang van elkaar.

Wist je dat er door islamitische meiden in Nederland vaak maagdenvlies reparatie operaties worden gedaan?
Pas een artikel over gelezen. Was er echt van geschrokken.
Zelfs maagden doen dat, zodat ze zeker weten dat er gebloed wordt.
Allemaal uit angst voor eerwraak.

Echt heel erg triest.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Jesaja40 » 02 dec 2019 14:13

hans0166 citeert:

als dit de essentie van het "papiertje" is, en de eigenlijke rest van het huwelijk onderlinge afspraken en een feest zijn, zoals in de Bijbel genoemd wordt, dan is toch aan alle eisen voldaan?


Ja, die toevoegingen zijn er om interessanter over te komen en trekken de context totaal uiteen.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 02 dec 2019 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Jesaja40 » 02 dec 2019 14:14

hans0166 citeert:

als dit de essentie van het "papiertje" is, en de eigenlijke rest van het huwelijk onderlinge afspraken en een feest zijn, zoals in de Bijbel genoemd wordt, dan is toch aan alle eisen voldaan?


Ja, die toevoegingen zijn er om interessanter over te komen en trekken de context totaal uiteen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Jesaja40 » 02 dec 2019 14:20

hans0166 citeert:

als dit de essentie van het "papiertje" is, en de eigenlijke rest van het huwelijk onderlinge afspraken en een feest zijn, zoals in de Bijbel genoemd wordt, dan is toch aan alle eisen voldaan?


Ja, die toevoegingen zijn er om interessanter over te komen en trekken de context totaal uiteen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor katherina » 02 dec 2019 19:22

Chaja, onze ouders waren echt heel blij met onze keuze. We hadden er beide eentje uit een goed nest gekozen. :)
Dat we gingen samenwonen en niet trouwen was volstrekt vanzelfsprekend.
We zijn beiden gedoopt in een gereformeerde kerk, nu opgegaan in de pkn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2019 14:16

katherina schreef:Chaja, onze ouders waren echt heel blij met onze keuze. We hadden er beide eentje uit een goed nest gekozen. :)
Dat we gingen samenwonen en niet trouwen was volstrekt vanzelfsprekend.
We zijn beiden gedoopt in een gereformeerde kerk, nu opgegaan in de pkn.

Maar jouw ouders zijn dus geen refo's van het stijle soort, om in jouw termen te blijven. Al weet ik nog steeds niet wat je daar nu mee bedoelt.
En daar wordt het inderdaad niet meer als principieel punt gezien.
En ik zie bij veel ouders, bij de oudste vinden ze het vaak nog verschrikkelijk, of echt niet hun keuze, maar bij een tweede en derde is het al vanzelfsprekend geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2019 16:04

Chaya schreef:En ik zie bij veel ouders, bij de oudste vinden ze het vaak nog verschrikkelijk, of echt niet hun keuze, maar bij een tweede en derde is het al vanzelfsprekend geworden.


Gelukkig maar ook! (zie als voorbeeld Katherina haar verhaal)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 05 dec 2019 16:49

Chaya schreef:En ik zie bij veel ouders, bij de oudste vinden ze het vaak nog verschrikkelijk, of echt niet hun keuze, maar bij een tweede en derde is het al vanzelfsprekend geworden.


Dat is altijd met de oudste.
Mijn oudste zus heeft tot haar 20ste zaterdag om 12 uur thuis moeten zijn.
Ik ben 5 jaar jonger en ik hoefde dat (veel woorden en ruzie) maar tot mijn 17de

Wij hebben allemaal samen gewoond, en bij elk kind hebben mijn ouders gezegt dat ze dat niet fijn vonden.
Maar wel gelijk onze keuze gerespecteerd.
En daarna ook niets meer over gezegt. Krijg je toch alleen maar ruzie om. Wel waren ze natuurlijk
blij als er getrouwd werd.
Een tante had wel de grootste woorden over met onze ouders, ze vond het raat dat mijn ouders het samenwonen accepteerden. Op een manier alsof mijn ouders niet goed deden opvoeden.
Tot haar kinderen het ook deden....
Vandaag is het gisteren van morgen.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor katherina » 05 dec 2019 22:53

Chaya schreef:Maar jouw ouders zijn dus geen refo's van het stijle soort, om in jouw termen te blijven. Al weet ik nog steeds niet wat je daar nu mee bedoelt.
En daar wordt het inderdaad niet meer als principieel punt gezien.
En ik zie bij veel ouders, bij de oudste vinden ze het vaak nog verschrikkelijk, of echt niet hun keuze, maar bij een tweede en derde is het al vanzelfsprekend geworden.

De bijbel van kaft tot kaft letterlijk nemen, geen enkele mogelijkheid zien tot een andere interpretatie dan de letterlijke, alles afwijzen wat niet bijbels is en vanaf het moment van bekering enkel zwarte kleding dragen. Zo was mijn opa en dat vind ik wel refo van het stijle soort.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2019 12:23

katherina schreef:De bijbel van kaft tot kaft letterlijk nemen, geen enkele mogelijkheid zien tot een andere interpretatie dan de letterlijke, alles afwijzen wat niet bijbels is en vanaf het moment van bekering enkel zwarte kleding dragen. Zo was mijn opa en dat vind ik wel refo van het stijle soort.

Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Maar ik vind het niet echt aardig en respectvol jegens jouw opa.
Stel dat hij in soortgelijke bewoordingen zou zeggen wat hij van jou vindt, dan zou je boos en gekwetst zijn denk ik.
Zodra mensen teveel gaan interpreteren, kan er opeens van alles door. Dat is wel het gevaar van het loslaten van het kaft-tot-kaftgeloof.
Waarom zou de 3e bladzijde wel waar zijn en de laatste niet?
En heb je hem weleens gevraagd waarom hij toen zwarte kleding ging dragen?
Ik heb het moment meegemaakt van mijn moeder's bekering, er veranderde bij haar ook e.e.a. uiterlijk.
Niet omdat ze vromer was geworden, integendeel, maar bepaalde dingen zoals kort haar, werd haar tot zonde.
Zij ging niet in het zwart gekleed, haar kleding veranderde niet zoveel. Maar blijf daar van af alsjeblieft!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor katherina » 06 dec 2019 21:33

Als ik je reactie lees voel ik aan dat je denkt dat ik mijn opa en zijn denkbeelden niet respecteerde. Dat deed ik wel! Het was een rechtlijnige en gelovige man, maar ook iemand die van een lolletje hield. Als je mij vraagt wat een refo van het stijle soort is, dan heb ik dat in erg grove streken geschreven. Je begreep me echter wel direct!
Ik begrijp dat je de omschrijving onvriendelijk vind, maar ik heb dat niet zo bedoeld, ik wilde slechts een beeld neerzetten.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten