Zwemmen en schaatsen op zondag

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 03 dec 2019 10:40

lekkerbek schreef:Ik zeg niet dat een ander dit niet mag doen, maar zelf voel ik me daar niet prettig bij. Bovendien hoef ik daar niet over na te denken omdat ik niet meer kan schaatsen :wink:

Hé Lekkerbek, leuk weer van je te lezen...
Ik ben schaatsen inmiddels ook verleerd, maar jij kan vanwege medische redenen niet meer op de schaats dacht ik?
Hartelijke Groet
MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor lekkerbek » 03 dec 2019 17:21

Klopt @Moestuin, op 1 been gaat het wat lastig :wink:

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 03 dec 2019 17:59

Als je goed hebt kunnen schaatsen, dan kan je het eigenlijk toch niet verleren.
Net als met fietsen en andere zaken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2019 22:28

lekkerbek schreef:Ik zeg niet dat een ander dit niet mag doen, maar zelf voel ik me daar niet prettig bij. Bovendien hoef ik daar niet over na te denken omdat ik niet meer kan schaatsen :wink:


Daarom begon in ook met “ik snap het”. Ik kan me overigens geen meer rustgevende zondag bedenken dan overdag met mooi weer te wandelen, fietsen of schaatsen. Heerlijk ontspannen dingen waar je in de drukte van de werkweek zo weinig aan toekomt. Zo is de zondag toch (ook) bedoeld?!

Ik denk dat als mensen het niet begrijpen (geldt niet voor jou) dat vaak is omdat ze niet kunnen voorstellen dat mensen fietsen of schaatsen echt rustgevend vinden. Een beetje vanuit het klassieke beeld: door de week werk je (fysiek) hard dus op de rustdag doe je heel weinig. Maar met de komst van kantoorbanen en zo denk ik dat mensen vaak al veel stilzitten en juist beweging (in de natuur) nodig hebben om tot rust te komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor lekkerbek » 03 dec 2019 23:08

Ik denk dat het in onze behoudende kringen ook wel als een soort sport gezien wordt.
Ik kan ook regelmatig niet echt aangeven waarom ik iets niet doe op zondag. Het voelt dan voor mezelf niet goed maar ik kan dat moeilijk uitleggen. Misschien ook omdat het heel diep geworteld zit omdat we dat soort dingen vroeger niet mochten.
Daarom ben ik blij dat ik geen kinderen hoef op te voeden. Ik zou dat lastig vinden omdat ik vind dat je aan kinderen hoort uit tel leggen waarom we iets niet doen op zondag. Mijn ouders zeiden vroeger: gewoon, omdat ik het zeg!
Maar daar hoef je vandaag niet meer mee aan te komen :lol:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 04 dec 2019 07:37

lekkerbek schreef:Ik denk dat het in onze behoudende kringen ook wel als een soort sport gezien wordt.
Ik kan ook regelmatig niet echt aangeven waarom ik iets niet doe op zondag. Het voelt dan voor mezelf niet goed maar ik kan dat moeilijk uitleggen. Misschien ook omdat het heel diep geworteld zit omdat we dat soort dingen vroeger niet mochten.
Daarom ben ik blij dat ik geen kinderen hoef op te voeden. Ik zou dat lastig vinden omdat ik vind dat je aan kinderen hoort uit tel leggen waarom we iets niet doen op zondag. Mijn ouders zeiden vroeger: gewoon, omdat ik het zeg!
Maar daar hoef je vandaag niet meer mee aan te komen :lol:

Lekkerbek, dat verwoord je heel eerlijk en heel mooi.
Inderdaad is het zo dat als je iets is voorgehouden of voorgeleefd dat iets zo hoort of moet gebeuren in een groot deel van je leven(kindertijd) , is dat gewoon voor je, je weet niet beter dat het zo behoort.
Dat is het mooie aan de huidige tijd.
Wegkomen met, zo is het nu eenmaal of zo hoort het of zo gebeurde het altijd is er niet meer bij.
Alles moet gemotiveerd en uitgelegd worden en dat is alleen maar goed.
Dat houd je scherp en je scherpt elkaar aan in meerdere opzichten (niet enkel in geloof)
Daarom kan ik me ook goed voorstellen dat als je in je opvoeding, (een groot lang en belangrijk deel van je vormen en gevormd worden in je denken), als je nooit mocht schaatsen op zondag en je dit later als je groot bent toch wilt doen, dit gaat knagen en je hier niet de rust en ontspanning uit zou kunnen halen, vanwege...."het mocht vroeger niet"
Pas als je voor jezelf eruit bent en de uitleg waarom het vroeger niet mocht, maar dit slechts op uiterlijke menselijke verzonnen regeltjes gebaseerd was en is, dan kan je weer gaan genieten van alles omdat je weet, vader moeder bedoelden het goed vroeger, maar hebben ook nooit dieper nagedacht over de zaken waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe (invloed vanuit kerk , de dominee, de omgeving, omdat het altijd zo gebeurde)
Vandaag de dag is dat heerlijk, zeker als het je gegeven is dat je kinderen hebt .... Ze houden je heerlijk scherp :wink: (en ze vinden ons soms al ouderwets :mrgreen: )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2019 11:47

lekkerbek schreef:Ik denk dat het in onze behoudende kringen ook wel als een soort sport gezien wordt.
Ik kan ook regelmatig niet echt aangeven waarom ik iets niet doe op zondag. Het voelt dan voor mezelf niet goed maar ik kan dat moeilijk uitleggen. Misschien ook omdat het heel diep geworteld zit omdat we dat soort dingen vroeger niet mochten.
Daarom ben ik blij dat ik geen kinderen hoef op te voeden. Ik zou dat lastig vinden omdat ik vind dat je aan kinderen hoort uit tel leggen waarom we iets niet doen op zondag. Mijn ouders zeiden vroeger: gewoon, omdat ik het zeg!
Maar daar hoef je vandaag niet meer mee aan te komen :lol:


Klopt ;-) maar ik denk dat je ook niet bang hoeft te zijn om het uit te leggen en als je het niet kan uitleggen is het goed om je gewoonten nog eens te overwegen. En als je dan tot de conclusie komt dat het een gewoonte is hoef je die niet per se overboord te gooien. Je kan best een gewoonte die je fijn vindt aanhouden. Als het goed is zorgt dat er dan wel voor dat je van je gewoonte geen wet maakt waar je anderen ook aan toetst. Misschien hou je de gewoonte wel maar laat je je kinderen er wat meer vrij in.
Schaatsen als sport zien is trouwens niet heel vreemd. Maar is sport “werken” of is het “ontspanning”? Dat kan wel je mening bepalen over of dat dan kan passen bij een goede invulling van de rustdag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 04 dec 2019 12:03

En vergeet de sociale druk niet.
"Wat zal er een ander wel niet van denken?"

Dit zorgt er veel voor dat mensen iets niet doen, terwijl ze er zelf wel achter staan.
Rekening houden met een ander is mooi, maar principes van een ander zijn niet beter dan die van jezelf.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Prisma23 » 04 dec 2019 16:14

K80 schreef:En vergeet de sociale druk niet.
"Wat zal er een ander wel niet van denken?"

Dit zorgt er veel voor dat mensen iets niet doen, terwijl ze er zelf wel achter staan.
Rekening houden met een ander is mooi, maar principes van een ander zijn niet beter dan die van jezelf.


"Wat zal er een ander wel niet van denken?" is inderdaad vaak het enige echte argument.

Om activiteiten als "sport" te zien klinkt fraai maar levert niets op. Activiteiten als schaatsen, zwemmen, fietsen, lopen, autorijden bestaan allemaal in "sportieve" varianten. Volgens sommigen geldt dit zelfs voor taarten bakken, breien en zingen....

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2019 14:12

lekkerbek schreef:Ik denk dat het in onze behoudende kringen ook wel als een soort sport gezien wordt.
Ik kan ook regelmatig niet echt aangeven waarom ik iets niet doe op zondag. Het voelt dan voor mezelf niet goed maar ik kan dat moeilijk uitleggen. Misschien ook omdat het heel diep geworteld zit omdat we dat soort dingen vroeger niet mochten.
Daarom ben ik blij dat ik geen kinderen hoef op te voeden. Ik zou dat lastig vinden omdat ik vind dat je aan kinderen hoort uit tel leggen waarom we iets niet doen op zondag.

Als het geen dood wetticisme is, kun je dat toch uitleggen? Kinderen die opgroeien in een christelijk gezin, zien sowieso altijd de verschillen met andere gezinnen. En ook niet-christelijke gezinnen hebben eigen waarden en normen.
En daarbij, het is goed om eens bepaald te worden waarom je iets doet of laat.
Wij mochten vroeger thuis niet handwerken (want werd als werken gezien) maar nu wordt het als hobby gezien. Dus toen de kinderen wilden leren breien, zag ik er voor mezelf geen bezwaar in om dat dan op zondag te doen. M.i. viel dat in de categorie: knippen, knutselen, kleuren, kleien. :D

En ze begrepen prima dat schaatsen op zondag niet okay was. Want ze gingen ook niet voetballen of zwemmen dan.
Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2019 14:48

Chaya schreef:Als het geen dood wetticisme is, kun je dat toch uitleggen? Kinderen die opgroeien in een christelijk gezin, zien sowieso altijd de verschillen met andere gezinnen. En ook niet-christelijke gezinnen hebben eigen waarden en normen.
En daarbij, het is goed om eens bepaald te worden waarom je iets doet of laat.
Wij mochten vroeger thuis niet handwerken (want werd als werken gezien) maar nu wordt het als hobby gezien. Dus toen de kinderen wilden leren breien, zag ik er voor mezelf geen bezwaar in om dat dan op zondag te doen. M.i. viel dat in de categorie: knippen, knutselen, kleuren, kleien. :D

En ze begrepen prima dat schaatsen op zondag niet okay was. Want ze gingen ook niet voetballen of zwemmen dan.
Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt.


Je hebt dus onderscheid tussen gewoonten en dat dingen echt een bijbels fundament hebben. Mensen denken dat je bijbels gezien niet mag schaatsen op zondag maar het is een gewoonte om dat niet te doen zonder dat de Bijbel ons dat leert. En als iemand anders dat wel doet staan ze dan al snel met een oordeel klaar. Als iemand dan vraagt: "Waarom mag dat niet op zondag" en je gaat zoeken naar Bijbelse argumenten kom je erachter dat dat moeilijk uit te leggen is. En wat ik hierboven al schreef, dat is niet erg, je kan je mening herzien. Maar je kan ook zeggen: Het is een gewoonte, zo ben ik het gewend, daarom vind ik het niet prettig om zoiets te doen. En daarom blijf ik dat doen, ook al heeft het geen bijbels fundament. De Bijbel verbiedt ook niet om de tv aan te zetten op zondag maar ik kan me goed voorstellen dat mensen thuis de regel hebben dat de televisie op zondag niet aangaat omdat die al vaak genoeg aanstaat en een dagje zonder wel goed en rustgevend is. Daar zullen de kinderen het vast niet mee eens zijn maar dat is dan jammer. Aan de andere kant kan je als je dit weet soms ook soepeler met dingen omgaan. Als de tv thuis aanstaat heb je daar als ouders ook last van. Als je kinderen buiten een balletje gaan trappen heb je dat niet. Dan kan je je afvragen of je een regel als "we voetballen niet op zondag want ik heb daar geen goed gevoel bij" ook aan anderen moeten opleggen die daar een ander gevoel bij hebben.

Maar het probleem is dat mensen vaak dus dat onderscheid niet zien tussen bijbelse regels en gewoonten en denken dat hun gewoonten bijbelse regels zijn. En dan krijg je allerlei gekunstelde argumenten en uit het verband gerukte teksten. Dan kan je beter zeggen dat het maar een gewoonte is die je wel prettig vindt. En als je dat ontdekt word je vanzelf ook milder naar mensen die er andere gewoonten op nahouden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2019 15:59

Marnix schreef:Je hebt dus onderscheid tussen gewoonten en dat dingen echt een bijbels fundament hebben. Mensen denken dat je bijbels gezien niet mag schaatsen op zondag maar het is een gewoonte om dat niet te doen zonder dat de Bijbel ons dat leert.

Gaan we die rotonde weer eens op met Chaya? :roll:

Ik ga niet weer verdedigen dat er inderdaad niet in de Bijbel staat: gij zult niet schaatsen op zondag.
Maar ik heb in meerdere discussies hier uiteengezet welke redenen er aan ten grondslag liggen.
Er staan honderden andere zaken ook niet in de Bijbel, als reden dat het nog niet bestond.
Zo ook met zwemmen en schaatsen op zondag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2019 16:50

Chaya schreef:Gaan we die rotonde weer eens op met Chaya? :roll:

Ik ga niet weer verdedigen dat er inderdaad niet in de Bijbel staat: gij zult niet schaatsen op zondag.
Maar ik heb in meerdere discussies hier uiteengezet welke redenen er aan ten grondslag liggen.
Er staan honderden andere zaken ook niet in de Bijbel, als reden dat het nog niet bestond.
Zo ook met zwemmen en schaatsen op zondag.


- Ik maak niemand verwijten, je hoeft je dus ook niet te verdedigen. Ik probeer alleen mijn idee van hoe dit proces vaak loopt bij mensen (in het algemeen) uit te leggen.

- Dat specifieke dingen van nu niet in de Bijbel staan wil nog niet zeggen dat we er niets over kunnen zeggen. Je kan op basis van de Bijbel prima een mening vormen over allerlei dingen. De Bijbel zegt bijvoorbeeld: niet werken op zondag, wel ruimte voor ontspanning. Dan kan je prima bedenken of je Bijbels gezien op zondag mag computeren of schaatsen of allerlei andere dingen die we nu doen en in de tijd van de Bijbel nog niet. En dan kan je ook nog prima zeggen: de Bijbel verbiedt computeren of schaatsen op de rustdag niet, maar ik kies ervoor om dat niet te doen want dat geeft me rust en past goed in mijn invulling van de rustdag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor lekkerbek » 05 dec 2019 21:19

@Chaya ik ben idd ook opgevoed om niet te handwerken op zondag maar nu haak ik ook, ik vind daar echt rust vanuit gaan. Maar als mn ouders er zijn dan laat ik het liggen, wil hen niet ergeren. Ze weten wel dat ik dit normaal gesproken wel doe, maar het dan voor hun laat. Dat hoeft niet van hen maar dat wil ik zelf.

Schaatsen en zwemmen vind ik ook anders liggen, dat zou ik nooit doen. Maar nogmaals, het uitleggen vind ik veel lastiger, waarom niet een rondje schaatsen maar wel een rondje wandelen? Ik vind het voor mij echt niet kunnen om te schaatsen, voor mij is het voldoende om te zeggen dat doen wij niet op zondag. Maar ik zie het bij mn neven, zij nemen geen genoegen met deze woorden, en gaan in discussie.
Maar ja er zijn vele dingen die je kunt doen of laten op zondag. Ik heb weleens een hele discussie gehad over douchen op zondag, die persoon vond dat niet kunnen. Daar had ik nog nooit over nagedacht. Maar ja als dat voor iemand gevoelig ligt dan is dat natuurlijk prima. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij doet.
Marnix ja ik zou het idd zo verwoorden, dat het voor mezelf rust geeft en dat het past bij mijn invulling van de rustdag. Mooi gezegd!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2019 21:47

lekkerbek schreef:@Chaya ik ben idd ook opgevoed om niet te handwerken op zondag maar nu haak ik ook, ik vind daar echt rust vanuit gaan. Maar als mn ouders er zijn dan laat ik het liggen, wil hen niet ergeren. Ze weten wel dat ik dit normaal gesproken wel doe, maar het dan voor hun laat. Dat hoeft niet van hen maar dat wil ik zelf.

Precies, zo sta ik er ook in. Mijn ouders leven intussen niet meer, maar ik hield rekening met hen. Ook in deze dingen. Ik vind dit trouwens geen opgave, maar ik deed dit uit liefde.
lekkerbek schreef:Schaatsen en zwemmen vind ik ook anders liggen, dat zou ik nooit doen. Maar nogmaals, het uitleggen vind ik veel lastiger, waarom niet een rondje schaatsen maar wel een rondje wandelen?

Daar zit natuurlijk wel verschil in. Voor schaatsen moet je bepaalde kleding aan, de schaatsen tevoorschijn halen, er is meer kans op blessures e.d.
Voor een rondje wandelen hoef je geen speciale maatregelen te nemen, dat doe je sowieso al als je bijv. naar de kerk wandelt.
De hele discussie gaat er alleen maar om hoe je de zondag inricht.
Verzuim je een kerkdienst omdat het op het ijs zo leuk is?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten