Zwemmen en schaatsen op zondag

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Boekenlezer » 06 sep 2019 12:14

K80 schreef:Hoe zit dit bij jullie in het gezin en hoe was dat vroeger toen je een kind was?

Wij mochten thuis niet schaatsen op zondag. Behalve toen er heel lang geen ijs lag en toen je net een keer wel kon was het zondag. Toen mochten we wel van mijn vader. Die zei tegen mijn moeder, ze mogen ook fietsen en laat ze nu toch even van het ijs genieten. Gewoon voor op de sloot.

Zwemmen mocht absoluut niet. Toen ik 16 was en een brommer had ging ik toch met vrienden zwemmen in de rivier. Ze konden me toch niet meer tegenhouden en lieten het oogluikend toe. Als je nu fiets of gaat zwemmen, ik zie het verschil niet.
Scheelde wel dat het niet in een betaald zwembad was, anders was het huis te klein geweest.

Mijn vrouw mocht bijvoorbeeld thuis ook paardrijden, maar dat mochten mijn zussen dus echt niet doen. Maar goed, mijn vrouw zat in een wat lichtere kerk zullen we maar zeggen. Wij in een NHK GB gemeente.

Maar er is toch eigenlijk ook geen verschil in badmintonnen in de tuin, rondje fietsen , schaatsen en of zwemmen?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Wat mij betreft is dat verschil er ook niet.
Alleen bij schaatsen zou ik nog kunnen bedenken dat er risico bestaat op door het ijs zakken, en dat dat de zondag erg onrustig zou kunnen maken. Maar als dat risico er niet is, zie ik geen reden om tegen schaatsen op zondag te zijn. Waar zou je dergelijke verboden op moeten baseren? Dat het haaks staat op de zondagse soepgeur of zo?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2019 13:14

Haaks?! Soep is fantastisch na een stukje schaatsen. Vooral snert! ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 06 sep 2019 14:09

Wat mag je allemaal dan wel doen op zondag, meer als vroeger denk ik toch wel ondertussen....
T is alles maar een rek tot soms wat zeer uitrekbaar, maar een kwestie van tijd (en veel (onnodige) strijd))
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 06 sep 2019 14:51

Boekenlezer schreef:Wat mij betreft is dat verschil er ook niet.
Alleen bij schaatsen zou ik nog kunnen bedenken dat er risico bestaat op door het ijs zakken, en dat dat de zondag erg onrustig zou kunnen maken. Maar als dat risico er niet is, zie ik geen reden om tegen schaatsen op zondag te zijn. Waar zou je dergelijke verboden op moeten baseren? Dat het haaks staat op de zondagse soepgeur of zo?


Deels uit gewoonte denk ik om dat mijn ouders het thuis ook niet mochten. En dat de rest van de kerk mensen het ook niet doet.
Mijn moeder is wel wat makkelijker geworden. Is er nu ooit eens een feestje/verjaardag van de familie in een restaurantje, gaat ze nu wel.
Zou eerst ook nooit gebeuren.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 06 sep 2019 14:59

MoesTuin schreef:Wat mag je allemaal dan wel doen op zondag, meer als vroeger denk ik toch wel ondertussen....
T is alles maar een rek tot soms wat zeer uitrekbaar, maar een kwestie van tijd (en veel (onnodige) strijd))


Hoewel ik kerkelijk opgevoed ben, doe ik er niets mee.
Maar probeer de zondag wel als rustdag te houden, omdat ik geloof dat een dag niet werken voor iedereen gezond is.
En als ik dan ooit met bv een beurs op zondag moet werken, dan hou ik maandag een rustdag.
Hoogste het noodzakelijk werk zoals de dieren verzorgen en indien nodig de sproeiers een keer verzetten als het kurk droog is.
Klussen e.d. laat ik mooi liggen. Mijn vrouw heeft precies hetzelfde. Zal natuurlijk gewoon van thuis mee gekregen zijn.
Maar schaatsen/zwemmen/wandelen/fietsen/uit eten/de stad in, doen we dus wel omdat we dit ontspannend vinden voor de zondag.
Of heerlijk heel de dag op de bank series kijken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 07 sep 2019 08:24

K80 schreef:Hoewel ik kerkelijk opgevoed ben, doe ik er niets mee.
Maar probeer de zondag wel als rustdag te houden, omdat ik geloof dat een dag niet werken voor iedereen gezond is.
En als ik dan ooit met bv een beurs op zondag moet werken, dan hou ik maandag een rustdag.
Hoogste het noodzakelijk werk zoals de dieren verzorgen en indien nodig de sproeiers een keer verzetten als het kurk droog is.
Klussen e.d. laat ik mooi liggen. Mijn vrouw heeft precies hetzelfde. Zal natuurlijk gewoon van thuis mee gekregen zijn.
Maar schaatsen/zwemmen/wandelen/fietsen/uit eten/de stad in, doen we dus wel omdat we dit ontspannend vinden voor de zondag.
Of heerlijk heel de dag op de bank series kijken.


Precies en dat geldt hier ook.
Maar niet omdat het moet of zo hoort, maar vanuit eigen overtuiging.
Hier ook een zondag werker, maar dan wordt een doordeweekse dag een dag van rust / rustiger aan doen :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 23:37

K80 schreef:Hoe zit dit bij jullie in het gezin en hoe was dat vroeger toen je een kind was?

Wij mochten thuis niet schaatsen op zondag. Behalve toen er heel lang geen ijs lag en toen je net een keer wel kon was het zondag. Toen mochten we wel van mijn vader. Die zei tegen mijn moeder, ze mogen ook fietsen en laat ze nu toch even van het ijs genieten. Gewoon voor op de sloot.

Zwemmen mocht absoluut niet. Toen ik 16 was en een brommer had ging ik toch met vrienden zwemmen in de rivier. Ze konden me toch niet meer tegenhouden en lieten het oogluikend toe. Als je nu fiets of gaat zwemmen, ik zie het verschil niet.
Scheelde wel dat het niet in een betaald zwembad was, anders was het huis te klein geweest.

Mijn vrouw mocht bijvoorbeeld thuis ook paardrijden, maar dat mochten mijn zussen dus echt niet doen. Maar goed, mijn vrouw zat in een wat lichtere kerk zullen we maar zeggen. Wij in een NHK GB gemeente.

Maar er is toch eigenlijk ook geen verschil in badmintonnen in de tuin, rondje fietsen , schaatsen en of zwemmen?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?


Die regels leefden bij ons ook wel vroeger. We mochten geen ijs kopen op zondag. Niet werken, wel zwemmen, maar niet patat halen op het zwembad. Wel een ijsje kopen en wel koffie. Wel rijden, wel fietsen, wel tanken en al dat soort dingen. Huiswerk mocht ik zondag wel maken, maar niet drummen voor de muziekvereniging.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 29 nov 2019 08:27

Hoop dat we dit jaar weer eens de schaatsen uit het vet kunnen halen!
Welke dag het ook is, zou graag het ijs weer eens op willen.
We wachten maar af!
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2019 11:47

K80 schreef:Hoop dat we dit jaar weer eens de schaatsen uit het vet kunnen halen!
Welke dag het ook is, zou graag het ijs weer eens op willen.
We wachten maar af!


Ik hoop het ook!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Prisma23 » 01 dec 2019 16:30

vandaag is het te koud om te zwemmen en te warm om te schaatsen, dus ben ik maar gaan fietsen.
Laatst gewijzigd door Prisma23 op 01 dec 2019 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 01 dec 2019 21:32

Prisma23 schreef:vandaag is het te koud om te zwemmen en te warm om et schaatsen, dus ben ik maar gaan fietsen.


Ik heb een mooie wandeling gemaakt in de natuur vanmorgen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2019 15:12

Prisma23 schreef:vandaag is het te koud om te zwemmen en te warm om te schaatsen, dus ben ik maar gaan fietsen.


Das de helft van het jaar zo in Nederland ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor lekkerbek » 02 dec 2019 21:32

Bij ons werd er op zondag niet gezwommen of geschaatst, dit zou ik nog steeds niet doen.
Ik heb geen kinderen dus ik leg dit alleen mezelf op :P

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2019 06:15

lekkerbek schreef:Bij ons werd er op zondag niet gezwommen of geschaatst, dit zou ik nog steeds niet doen.
Ik heb geen kinderen dus ik leg dit alleen mezelf op :P


Ik snap het. Maar ja, als je een groot schaatsliefhebber bent en zo vaak kan je al niet schaatsen tegenwoordig. Als je dan tussen de dienst(en) op zondag de schaatsen onderbindt in in de mooie natuur over het ijs beweegt heb je alle reden om God te danken. En je werkt niet. De zondag is ook om te genieten en ontspannen toch, en waar kan dat nou beter dan in de natuurlijk op een mooie ijsvloer?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor lekkerbek » 03 dec 2019 09:40

Ik zeg niet dat een ander dit niet mag doen, maar zelf voel ik me daar niet prettig bij. Bovendien hoef ik daar niet over na te denken omdat ik niet meer kan schaatsen :wink:


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten