Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2019 21:35

Origenes schreef:Is eenheid cq oecumene iets wat we altijd moeten toejuichen? Misschien is de verdeeldheid tussen de kerken wel de enige mogelijkheid om als christenen onderling verschillend tegen bepaalde zaken aan te kijken. Verschil van mening binnen een kerk wordt meestal niet zo erg op prijs gesteld omdat kerkgangers dan het risico lopen om in de war te raken.

Dan kan het m.i. beter blijven zoals het nu is. Anders wordt het erg saai.

Dat de GKV en de NGK elkaar nu opzoeken heeft alleen maar te maken met het feit dat de reden waarom de buitenverbanders er zijn uitgezet in 1967 inmiddels achterhaald is. Ik heb de NGK eigenlijk altijd al gezien als een soort 'GKv 2.0'.


Dat er verschillende visies en meningen zijn kan. Dus je zal altijd verschillende visies en dus verschillende kerken houden. Maar juist als je als verschillende kerkverbanden best wel op 1 lijn zit is eenheid toch een mooi streven? Dan hou je dus wel verschillende kerkverbanden maar niet zoveel als nu het geval is. Zeker als je vroeger ook één was zoals bij de GKV / NGK.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Origenes » 12 nov 2019 22:32

Marnix schreef:Dat er verschillende visies en meningen zijn kan. Dus je zal altijd verschillende visies en dus verschillende kerken houden. Maar juist als je als verschillende kerkverbanden best wel op 1 lijn zit is eenheid toch een mooi streven? Dan hou je dus wel verschillende kerkverbanden maar niet zoveel als nu het geval is. Zeker als je vroeger ook één was zoals bij de GKV / NGK.

De toenadering vind ik eigenlijk heel logisch. De NGK ken ik van dichtbij. Daarbij is mij in de loop van de tijd opgevallen dat het 'ware kerk gevoel', dat de vrijgemaakten lang heeft gestempeld, ook de Nederlands Gereformeerden niet vreemd is.
En de oriëntatie van veel NGK'ers is nog steeds heel sterk naar binnen gericht.

Dat daarbij de GKv toch weer in beeld is bevestigt alleen maar het 'wij-gevoel' dat er toch al was. Ik trek daaruit de conclusie dat de recente ontwikkeling oecumenisch gezien niet zoveel om het lijf heeft. Ook al wordt het intern gezien als een aardverschuiving. Dat laatste is dan wel weer te begrijpen omdat het er tijdens en na de scheuring heel heftig aan toe kon gaan. Ook binnen gezinnen en families.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2019 09:03

Origenes schreef:De toenadering vind ik eigenlijk heel logisch. De NGK ken ik van dichtbij. Daarbij is mij in de loop van de tijd opgevallen dat het 'ware kerk gevoel', dat de vrijgemaakten lang heeft gestempeld, ook de Nederlands Gereformeerden niet vreemd is.
En de oriëntatie van veel NGK'ers is nog steeds heel sterk naar binnen gericht.

Dat daarbij de GKv toch weer in beeld is bevestigt alleen maar het 'wij-gevoel' dat er toch al was. Ik trek daaruit de conclusie dat de recente ontwikkeling oecumenisch gezien niet zoveel om het lijf heeft. Ook al wordt het intern gezien als een aardverschuiving. Dat laatste is dan wel weer te begrijpen omdat het er tijdens en na de scheuring heel heftig aan toe kon gaan. Ook binnen gezinnen en families.


Klopt, dat is denk ik ook een generatie-ding. Veel mensen hebben de scheuring niet bewust meegemaakt en denken nu: maar we geloven toch hetzelfde? Het is dan geen oecumene in de zin dat men in leer naar elkaar toegroeit maar dat men in leven naar elkaar toegroeit (en dat is volgens mij waar het bij oecumene in de eerste plaats om gaat, dat er toenadering is waar men eerder langs elkaar leefde)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 14 nov 2019 09:35

Origenes schreef:Is eenheid cq oecumene iets wat we altijd moeten toejuichen? Misschien is de verdeeldheid tussen de kerken wel de enige mogelijkheid om als christenen onderling verschillend tegen bepaalde zaken aan te kijken. Verschil van mening binnen een kerk wordt meestal niet zo erg op prijs gesteld omdat kerkgangers dan het risico lopen om in de war te raken.

Dan kan het m.i. beter blijven zoals het nu is. Anders wordt het erg saai.

Dat de GKV en de NGK elkaar nu opzoeken heeft alleen maar te maken met het feit dat de reden waarom de buitenverbanders er zijn uitgezet in 1967 inmiddels achterhaald is. Ik heb de NGK eigenlijk altijd al gezien als een soort 'GKv 2.0'.

Niet altijd maar als de intentie en wil daar is bij beide partijen dan is dat mooi en inderdaad zeker als het 2 partijen zijn die vroeger een eenheid waren, dan is de breuk weer geheeld!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 nov 2019 13:47

Is er dan nog zo een verschil met de Gereformeerde Kerken Synodaal ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2019 17:30

Geytenbeekje schreef:Is er dan nog zo een verschil met de Gereformeerde Kerken Synodaal ?


Wat lastig te zeggen aangezien dat kerkverband 15 jaar geleden in de PKN is opgegaan. En de PKN is weer behoorlijk divers. Tussen GKV en sommige PKN's is inderdaad niet zoveel verschil, met andere gemeenten is het verschil weer groter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 nov 2019 19:49

Marnix schreef:Wat lastig te zeggen aangezien dat kerkverband 15 jaar geleden in de PKN is opgegaan. En de PKN is weer behoorlijk divers. Tussen GKV en sommige PKN's is inderdaad niet zoveel verschil, met andere gemeenten is het verschil weer groter.

Ik had het over de overeenkomst tussen de synodalen en vrijgemaakten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2019 20:22

Geytenbeekje schreef:Ik had het over de overeenkomst tussen de synodalen en vrijgemaakten.


Ik ook volgens mij? De synodalen zijn toch de Gereformeerde Kerk in Nederland die in 2004 opgegaan is in de PKN?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Origenes » 14 nov 2019 20:57

Geytenbeekje schreef:Is er dan nog zo een verschil met de Gereformeerde Kerken Synodaal ?


Marnix schreef:Wat lastig te zeggen aangezien dat kerkverband 15 jaar geleden in de PKN is opgegaan. En de PKN is weer behoorlijk divers. Tussen GKV en sommige PKN's is inderdaad niet zoveel verschil, met andere gemeenten is het verschil weer groter.

In de GKN van kort voor het ontstaan van de PKN was er toch eveneens sprake van een behoorlijke diversiteit? Het probleem bij menig gereformeerde was wel dat de bonders meer problemen hadden met de vrijzinnigheid onder gereformeerden dan met de eigen hervormde vrijzinnigen.

Je zou kunnen zeggen dat de verschuivingen in de NGK en de GKV vergelijkbaar zijn met die van de voormalige GKN. Ook nu gaat het over Schriftgezag.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 15 nov 2019 07:59

Je hebt ook synodaal-gereformeerden met een voluit Bijbelse identiteit zoals Urk.
Maar het is wel een sterk geseculariseerde genootschap, helaas...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2019 09:43

Geytenbeekje schreef:Je hebt ook synodaal-gereformeerden met een voluit Bijbelse identiteit zoals Urk.
Maar het is wel een sterk geseculariseerde genootschap, helaas...


Ik had het idee dat het binnen de PKN wel wat bij was getrokken. Maar heb er niet zoveel zicht op. Veranderingen en secularisatie zijn overigens wel twee verschillende dingen. Veranderingen kunnen plaatsvinden omdat je de Bijbel niet meer maatgevend vindt maar ook als je dat wel vindt maar tot andere inzichten komt op bepaalde gebieden. De recente besluiten zijn niet genomen zonder de schriften te onderzoeken, integendeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 15 nov 2019 11:13

Marnix schreef:Ik had het idee dat het binnen de PKN wel wat bij was getrokken. Maar heb er niet zoveel zicht op. Veranderingen en secularisatie zijn overigens wel twee verschillende dingen. Veranderingen kunnen plaatsvinden omdat je de Bijbel niet meer maatgevend vindt maar ook als je dat wel vindt maar tot andere inzichten komt op bepaalde gebieden. De recente besluiten zijn niet genomen zonder de schriften te onderzoeken, integendeel.

Kuitert en Ter Linden zijn behoorlijk ingeburgerd in de synodale geref. kerk

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2019 13:55

Geytenbeekje schreef:Kuitert en Ter Linden zijn behoorlijk ingeburgerd in de synodale geref. kerk

Toch is dat ook nietszeggend, zoveel plaatselijke verschillen.....
Ik zou zeggen in het algemeen.
Is de Heer Jezus "ingeburgerd" in de kerken (over de gehele breedte bezien!)
Hij is de Koning van DE (Zijn) Kerk...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2019 14:32

Geytenbeekje schreef:Kuitert en Ter Linden zijn behoorlijk ingeburgerd in de synodale geref. kerk


Ter Linden was gewoon hervormd. Niet synodaal. Kuitert komt wel van de Synodaal Gereformeerden. Maar goed, die zijn dus opgegaan in de PKN
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 15 nov 2019 16:08

Marnix schreef:Ter Linden was gewoon hervormd. Niet synodaal. Kuitert komt wel van de Synodaal Gereformeerden. Maar goed, die zijn dus opgegaan in de PKN

Ja, maar dat heeft er voor gezorgd dat er een hele kaalslag kwam in de liturgie en preek.
Waar er niet gewaarschuwd wordt voor zonde en duivel kan je niet zeggen dat het Gods huis is.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron