kobalt

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

kobalt

Berichtdoor elburger » 14 nov 2019 17:00

Vanmorgen een interessant onderwerp gezien en gehoord op BBC1 betreffende kobalt.
Kobalt zult u zeggen?
Kobalt ja.
Zonder kobalt werken onze mobile telefoons niet, rijden er geen elektrische auto's , werken onze tablets niet.
Kobalt is dus een zeer belangrijke grondstof dewelke wij allemaal gebruiken en nodig hebben.
Zeker nu de energietransitie bezig is en men bijv van olie en gas af wil.
Kobalt wordt voornamelijk gewonnen in Afrika en dan wel in Congo.
Ongeveer 60% van de wereld voorraad zit daar in de grond.
Maar kobalt raakt ook een keer op, of de prijzen van kobalt zullen zo explosief stijgen dat men andere ontginningsgebieden gaat zoeken en ontginnen.
Want China zorgt er wel voor dat zij in Afrika en ook Congo op de eerste rag zitten betreffende kobalt ( en andere grondstoffen ) door enorme geldbedragen te steken in de ontwikkeling van veel landen in Afrika en vaak ook tegen "leuke"rentepercentages.
Afijn, kobalt dus.
Wat ik vanmorgen zag is dat wetenschappers/bedrijven, een kleine machine hebben ontwikkelt om kobalt te delven op de boden van de zee/oceaan.
Kein ding, maar hij doet het.
Leuk, zou je denken.
Echter, aan het feit met welke destructie aan de bodem van de zee/oceaan het ontginnen met zich meebrengt, daar staat men ( nu ) nog niet bij stil.
De BBC verslaggever en een zoöloog worden minder enthousiast en stipten aan welke schade aan flora en fauna in de wateren deze manier van delven met zich meebrengt,
Alles waar die machine overheen gaat is kapot of dood en daarbij ontstaan er enorme onderzeese stofwolken.

Na de aarde te hebben geplunderd gaan men de zeeën plunderen?
Maar ach, er moeten toch elektrische auto's komen, etc etc.

Kobalt, het maakt meer kapot dan je lief is, zal men over een x aantal jaren wel zeggen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: kobalt

Berichtdoor irmo » 14 nov 2019 17:51

Tja, en nu?

Wij roven deze planet leeg om onze levensstiijl te bekostigen. Totdat alles op is en we met de rug tegen de muur staan, en dan?

Yoshi

Re: kobalt

Berichtdoor Yoshi » 14 nov 2019 18:30

En dan verzinnen mensen weer wat anders.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: kobalt

Berichtdoor hans0166 » 14 nov 2019 20:22

Yoshi schreef:En dan verzinnen mensen weer wat anders.


bijna iedereen met de mogelijkheden is niet voor niets bezig met maan en marsreizen te plannen :|

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: kobalt

Berichtdoor irmo » 14 nov 2019 22:12

Blegh.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: kobalt

Berichtdoor elbert » 15 nov 2019 09:46

irmo schreef:Wij roven deze planet leeg om onze levensstiijl te bekostigen. Totdat alles op is en we met de rug tegen de muur staan, en dan?
Deze planeet heeft nog voor vele duizenden jaren aan grondstoffen. Feitelijk onbeperkt als je overstapt op kernenergie.
Dus de gedachte dat alle grondstoffen opraken, doet het leuk in discussies, maar heeft feitelijk geen grond in de realiteit.
Daarnaast wordt bij dit soort argumenten er altijd voorbijgegaan aan innovatie. Door innovatie worden de problemen die we vandaag zien de geschiedenis van morgen.

Overigens ben ik het wel eens met de zorgen van elburger: al die zogenaamde groene dingen die worden gepromoot (zoals zonnepanelen en windmolens) gebruiken grondstoffen die elders voor milieuproblemen zorgen. Mede daarom vind ik deze oplossingen ook geen goede oplossingen. Het is goed om daar eens bij stil te staan. Lees bijvoorbeeld dit artikel eens in de New York Times (toch best een linkse krant) over wat er met het afval (van mobieltjes, computers, elektrische auto's, zonnepanelen, batterijen enz.) gebeurt in landen in Afrka. Dat spul is toch al nauwelijks recyclebaar, dus in deze landen al helemaal niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: kobalt

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2019 13:58

Moestuintje (aan huis) allemaal nemen.....dat is het begin.....
Bewustwording van.
Al dat groene gedoe gaat me ook te ver.....
Nu mogen we maar weer 100 rijden (alsof dat allemaal wat uitmaakt)
Enz.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: kobalt

Berichtdoor elburger » 15 nov 2019 15:40

Elbert schreef

Feitelijk onbeperkt als je overstapt op kernenergie.


Daar ben ik het volkomen mee eens.
Men is nu ( ik dacht in Frankrijk ) bezig om een kerncentrale te ontwikkelen die heel weinig afvalstoffen met zich meebrengt.
Maar zolang de groene elite blijft groeien, meer invloed krijgt in parlementen, zal er volgens mij geen kerncentrale meer gebouwd worden, hier in west Europa.

In China doet men dat veel anders.
Er stonden in de buurt van Peking 3 kolencentrales die veel overlast gaven, oa.a smog.
Nou zegt Xi, ik sluit ze alle 3.
Mooi, zou je denken.
Honderden kilometers verder op een plek vanwaar de wind bijna nooit richting Peking wait bude men 10 nieuwe kolencentrales.

Geen Pekinees die nu nog klaagt over smog :-)

Ik bedoel maar, men kan hier nog zoveel de best doen om het milieu te redden, als dat niet globaal gebeurd, steken wij er honderden miljarden in en het resultaat is nihil.

Ik las in een reactie ook ergens over het winnen van grondstoffen op de maan.
Dat is geen verre toekomst muziek, dat gebeurd al binnen 50 jaar is mijn verwachting.

De aarde gepunderd dan maar de lucht in.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: kobalt

Berichtdoor irmo » 15 nov 2019 23:22

elbert schreef:Deze planeet heeft nog voor vele duizenden jaren aan grondstoffen. Feitelijk onbeperkt als je overstapt op kernenergie.
Dus de gedachte dat alle grondstoffen opraken, doet het leuk in discussies, maar heeft feitelijk geen grond in de realiteit.
Daarnaast wordt bij dit soort argumenten er altijd voorbijgegaan aan innovatie. Door innovatie worden de problemen die we vandaag zien de geschiedenis van morgen.

Overigens ben ik het wel eens met de zorgen van elburger: al die zogenaamde groene dingen die worden gepromoot (zoals zonnepanelen en windmolens) gebruiken grondstoffen die elders voor milieuproblemen zorgen. Mede daarom vind ik deze oplossingen ook geen goede oplossingen. Het is goed om daar eens bij stil te staan. Lees bijvoorbeeld dit artikel eens in de New York Times (toch best een linkse krant) over wat er met het afval (van mobieltjes, computers, elektrische auto's, zonnepanelen, batterijen enz.) gebeurt in landen in Afrka. Dat spul is toch al nauwelijks recyclebaar, dus in deze landen al helemaal niet.


Ik had toch niks over opraken gezegd? Ik zei alleen dat wij er een volkomen zooitje van maken, en volgens mij zit ik daar nog steeds juist in......

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: kobalt

Berichtdoor ben db bd » 17 nov 2019 21:54

opraken grondstoffen,... zo'n kleine 40 jaar geleden heb ik in een artikeltje inzake bewuster met het milieu omgaan -(niet met het klimaat hoor, daar is onze invloed vrijwel nihil op, en dan nog onbetaalbaar ook qua aanslag op de Schepping)- eens de cijfers van de club van Rome overgenomen. Edoch, steeds kom ik weer nieuwe cijfers tegen welke een veel rooskleuriger beeld verschaffen. Voor kobalt zou dat nu voor zo'n goeie 60 jaar zijn. Toch zal deze aarde, zonder Goddelijk ingrijpen, eens wel volkomen uitgeput geraakt zijn, weten we.
Maar er is natuurlijk voor ons christenen veel meer aan de hand.
De tekenen van de tijd wijzen er volgens velen op, dat de wederkomst van de Heere Jezus niet ver meer zal zijn. Laten we daarbij hooguit in decennia durven schatten en niet in eeuwen. Eerst zal het nog vreselijk worden op deze aarde, en velen vrezen met mij dat we nu reeds zachtjes aan in die periode aan het verglijden zijn, net langzaam genoeg om er aan gewend te raken, en anders maken we nog weer even oorlog. :(

Als de Heere Jezus Zijn wereldregering vanuit Jeruzalem naar de profetieën op Zich zal nemen, zegt Op.20 wel 6x dat we met een periode van 1000 jaar moeten rekenen. En met Hem zal de niet te tellen schare christelijke martelaren (zie hst. 6, 7 en 20) weer levend worden en meeregeren, toch?
Omdat Hij Zelf onze Schepper en die van de hele aarde is, zal Hij m.i. logischerwijze alles weer gelijk duurzaam bijsturen.
Na die duizend jaar is ons een nieuwe aarde (en een nieuwe hemel) beloofd, waarin alles (alle dingen) nieuw zullen zijn gemaakt.

Zojuist las ik dat er in China t.b.v. de Pekinezen twee kolencentrales zijn gesloten, maar een eind verder tien nieuwe kolencentrales worden gebouwd. Alle nog niet zo decadente volkeren als wij, zijn best genegen om onze klimaatpamfletten ook te ondertekenen hoor, maar van de uitvoering zal uiteraard heel weinig terechtkomen. En van 'bananenrepublieken' moet je natuurlijk helemaal geen actie in dezen verwachten.

Conclusie; laten wij dus gerust Gods tijden over ons heen laten komen, en voor ons zelf een zo duurzaam mogelijke levensstijl uitoefenen.
Onze regering is knettergek, maar zelf kunnen wij kiezen voor een zuinige auto, geen grote vliegreizen, de tegels weer uit ons straatje en dat beplanten, sober eten en kleden, lid worden van WNF, Greenpeace alsmede uw regionale milieuclubs, enz.
Zorg dat je daarin tevreden durft te zijn over uw eigen levensstijl, en schakel anders nog weer ergens in door. Zelf vind ik dat ik al decennia een ecologisch nette voetafdruk neerzet, zo heb ik wel al 'eeuwen' een klein spaardouchekopje, maar voor die twee keer in de week ga ik niet zenuwachtig met de kookwekker om. En met een goeie fiets en een warm vest kan je ook veel besparen, toch?
Laatst gewijzigd door ben db bd op 19 nov 2019 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: kobalt

Berichtdoor elbert » 18 nov 2019 08:38

irmo schreef:Ik had toch niks over opraken gezegd?
Je zei: "wij roven onze planeet leeg". Als iets leeg raakt, raakt er dus ook iets op. Dat is ook wat nogal wat milieuorganisaties zeggen: "de grondstoffen raken op". Terwijl dat nu juist niet klopt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: kobalt

Berichtdoor ben db bd » 18 nov 2019 13:02

Dat is ook wat nogal wat milieuorganisaties zeggen: "de grondstoffen raken op". Terwijl dat nu juist niet klopt.

Wat een ontkenning !! En dat voor een arbiter. (zoiets bedoelt een moderator toch te zijn?) :(
Laten we daar nou eens gewoon nuchter eerlijk mee om gaan. De aarde wordt steeds kleiner t.o.v. onze consumptiemogelijkheden.
Heel vroeger hadden mensen een knuppel waarmee ze een beer de hersens in konden slaan t.b.v. een nieuwe winterjas en wat eten.
Die beer had dan ook nog eens de kans om de confrontatie te winnen en te proeven dat mensenvlees best wel zoet smaakt.
Die knuppel van weleer is via alle in de ruime tussenliggende periode ontwikkelde tussenvormen van vernietiging, inmiddels gegroeid naar het niveau atoomkrachten, waarmee we moeder (let wel op de onderkastletter) aarde belagen, teneinde onze gruwelijke overconsumptie te voeden en te onderhouden.
Vooral de walgelijk rijken onder ons excelleren daar grotelijks in met hun volkomen onnodige overdreven ruime middelen.
En die verderfelijke rijkdom vergroot zichzelf ook nog eens vanwege een fout systeem van niet verdelen.
Zo zag ik bij flikken Rotterdam (? geloof ik) een crimineel beschikken over een plezierjacht van naar zeggen meer dan een miljoen euro.

Kunt u met uw nostalgische, fleurig geruite houthakkershemd aan, nog met droge ogen kijken naar de tot griezelige proporties uitgegroeide mechanische vernietiging van de longen onzer aarde, t.w. onze broodnodige regenwouden met hun wonderlijk rijke biotoop, t.b.v. sojateelt, en dat weer t.b.v. onze immense veestapel, en dat weer om rijk te worden van de handel? ik niet hoor.
Het lijkt wel door de duivel zelf zo verwoestend georganiseerd, vind ik. En dat is het ook hoor, die diabolos met al zijn demonische trawanten is de immense tegenkracht van de Schepper en Onderhouder van al wat er nog over is van wat ik persoonlijk als het paradijs beleef te zijn.

En weten we nog?, midden in dat nog prachtige oerbos vind je dan een gruwelijk vele hectaren groot diep gegraven dagmijnbouwproject, waarvoor heel de omgeving inboorlingvrij geschoten moest worden. Zou dat t.b.v. dit topic misschien wel een der laatste kobaltmijnen kunnen zijn? ik heb er geen verstand van, maar zou het mij in geval goed voor kunnen stellen.
In elk geval lees ik op Google dat er miljoenen mensen (4,5) op de vlucht zijn voor de criminelen van de kobaltmijnen in Congo.
(zie de bijbehorende foto's! //www.google.nl/search?sxsrf=ACYBGNQuyNnMgVHs76vnMZiNqrct12thSg%3A1574071257396&source=hp&ei=2WvSXd3nFIXLwQLxp6ewC ) ... of zoiets?? :shock:

Edoch, welaan, het zal voor ons net als altijd, veel te lang duren, net zoals de steeds door immers groei Zijner Koninkrijk heerlijker wordende wederkomst van onze Heere Jezus Christus, maar het stinkende 'milieuafvalwater' kan ons zeker tot de lippen komen, doch de redding zal geheid nog wel op (Gods wijze) tijd zijn, mogen we ons nu reeds op verheugen.
Dan zal de Heere verderven, die de aarde verderven, lees ik in m'n oude Bijbelvertaling.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: kobalt

Berichtdoor ben db bd » 18 nov 2019 14:23

nog even terug naar elburger:
Wat ik vanmorgen zag is dat wetenschappers/bedrijven, een kleine machine hebben ontwikkeld om kobalt te delven op de boden van de zee/oceaan. Klein ding, maar hij doet het. Leuk, zou je denken.
Echter, aan het feit met welke destructie aan de bodem van de zee/oceaan het ontginnen met zich meebrengt, daar staat men ( nu ) nog niet bij stil.
De BBC verslaggever en een zoöloog worden minder enthousiast en stipten aan welke schade aan flora en fauna in de wateren deze manier van delven met zich meebrengt. Alles waar die machine overheen gaat is kapot of dood en daarbij ontstaan er enorme onderzeese stofwolken.

Hopelijk heb ik mijzelf inmiddels op het forum wel als decennialang heel milieubewust mens getoond.
(niet klimaatbewust uiteraard, net zo min als heelalbewust. Willen kolonialiseren van de maan, tart ook alle proporties!)
Maar nu roep ik: zullen we wel even normaal blijven doen en niet zoals de verdwaasden denken dat zo'n klein ding echt substantiële schade kan aanrichten aan 350.000.000 km2 zeebodem?!
Het valt mij steeds meer op dat mensen die niet meer gewend zijn om wat ik noem 'buiten te komen', totaal geen notie meer van verhoudingen plegen te hebben. Zou dat ook te maken kunnen hebben met geestelijk in donkerheid te leven? Wie heeft er een zinnige mening?

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: kobalt

Berichtdoor elburger » 18 nov 2019 15:33

ben bh bd schreef

Maar nu roep ik: zullen we wel even normaal blijven doen en niet zoals de verdwaasden denken dat zo'n klein ding echt substantiële schade kan aanrichten aan 350.000.000 km2 zeebodem?!


Dit kleine "dingetje" zoals ik heb kunnen zien in het item, heeft de omvang van een 45 km autootje.
Indien dit kleine ding echter functioneel blijkt te zijn zal er gebouwd worden aan een groter, kostendekkend "ding".
Deze zal zeker de omvang hebben als van zo'n ding dewelke men gebruikt in de bruinkool/steenkool/mergelmijnen c.q. grotten.

Zoals vermeld wordt alle leven wat op de bodem van de zee/oceaan leeft onherstelbaar beschadigt, of tenminste voor verscheidene decennia.
Ook de enorme stofwolken welke vrijkomen zorgen voor enorme vervuiling, denk als vergelijking maar eens aan een vulkaanuitbarsting, waarvan de as wolken het halve aardrijk kunnen omzwerven.

Dus ja, ik denk dat er een enorme schade aan de zeeflora en fauna wordt toegebracht.

Of deze mening zinnig of onzinnig is zal de toekomst uitwijzen.
Maar heel vaak komt men er decennia later achter dat iets toch niet zo goed voor het milieu blijkt te zijn als dat men eerst gedacht had.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: kobalt

Berichtdoor ben db bd » 19 nov 2019 12:32

mijnheer elburger, ik prijs uw betrokkenheid en uw ernst. En ik wil niets van uw enthousiasme afhalen hoor.
Maar 70% van de aarde is zee en maar geschat 2% is nog regenwoud (6% van het landoppervlak lees ik ergens)
Van dat regenwoud wordt elke minuut wel een paar ha. gemold, daar wordt je helemaal eng van.
Als ik uw kobaltdelver nou eens vergelijk met de zware landbouwmachines van mijn overbuurman, zou dat nou zo gek zijn?
Veel meer dan 10 ha. doet hij niet op een dag, schat ik in. Zou die kobaltdelver onder water nou harder gaan, denkt u?

Kobalt weegt een keer of 5 zoveel als zand. ik kan mij voorstellen dat als je het zand wegblaast, de kobalt nog blijft liggen.
(mijn zoon loopt zo nu buiten herfstblaadjes te blazen, zie ik.)
Ja, dat geeft dan zandverstuivingen onder water. Misschien wel net zoveel als 10 auto's bezig met Paris- Dakar? Wij snappen echter samen dat dat volkomen onvergelijkbaar is met een vulkaanuitbarsting. Openbaring 9 (vijfde trompet) komt daar m.i. dichter bij.
En ja, als mijn overbuurman zijn land omgeploegd heeft, ligt dat er maagdelijk bij hoor. Dan is al het bodem- en oppervlakteleven verstoord.
Maar wonderlijk hoe snel de natuur zich weer herstelt. Zou dat onder water echt zoveel langer duren als er boven?

En dan nog iets, hoeveel vissersboten zouden er met hun netten over de bodem schrapen voor de vangst van de tong, schol en garnalen?
Beginnen we niet pas moeilijk te doen als we er stroomstoten bij loslaten? En dat dan nog alleen maar uit jaloezie, toch?

Dus ja, ik denk dat er een enorme schade aan de zeeflora en fauna wordt toegebracht.

echter in verhouding, ik dus maar een heel klein beetje. vr.gr.,ben


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten