Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 16:00

Origenes schreef:Een goede vraag! Die contacten zijn best belangrijk!

Wel vraag ik me af in hoeverre mijn huidige kerkloosheid in dat opzicht verschil maakt met de tijd toen ik nog naar de kerk ging. De contacten in de kerk waren namelijk nogal oppervlakkig.
Daar komt bij dat jongere generaties in de kerk veel meer enthousiasme tonen voor het christelijk geloof dan mijn generatie en net daar onder en daarboven. Er zijn wel uitzonderingen maar met die mensen heb ik toch wel contact.
En omdat activiteiten heel strikt zijn ingedeeld in leeftijdscategorieën hebben senioren geen enkele kans om in contact te komen met jongere mensen. In elk geval niet via de kerk. Buiten de kerk om gaat eigenlijk makkelijker.

Zo'n twee maanden geleden sprak ik tijdens een bijeenkomst een dominee die het bovengenoemde herkende als een structureel probleem waar nog nauwelijks oog voor is in de kerken. Ik vind dat merkwaardig. Eigenlijk is het zelfs zo dat senioren op een zijspoor gedrukt worden als een zielige categorie in de kerk. En daar kies ik niet voor omdat ik me er nu eenmaal niet in herken.


Dank je voor het delen! Had ik zo nog niet bekeken. Wel gaaf dat de jeugd zo enthousiast is. In de Ger. Gem. is dat toch? In de PKN droop de jeugd meestal af helaas.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 31 okt 2019 16:09

DeLange schreef:Wel gaaf dat de jeugd zo enthousiast is. In de Ger. Gem. is dat toch? In de PKN droop de jeugd meestal af helaas.

Nee hoor, een PKN gemeente. (Heel lang geleden was ik GG). De meeste jeugd is inderdaad afgedropen maar in dit geval gaat het over jong-volwassenen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 18:12

Origenes schreef:Nee hoor, een PKN gemeente. (Heel lang geleden was ik GG). De meeste jeugd is inderdaad afgedropen maar in dit geval gaat het over jong-volwassenen.

Oké. Ja, het is wel herkenbaar wat je zegt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Yoshi » 31 okt 2019 18:25

DeLange schreef:Even zonder gekheid, ik las van de Grieks orthodoxen dat 2 procent zondags naar de kerk gaat en zo wel meer een laag aantal in Oost Europesche landen. Daar leek je geen probleem mee te hebben en je stelde het voor als dat wij protestanten moeten wennen aan het idee dat kerkgang en christen zijn niet vanzelfsprekend het zelfde is,

Klopt. We zijn allen zondige mensen die tekortkomingen hebben en de kerkgang van enkele stromingen binnen het protestantisme is traditioneel veel hoger dan die in andere andere christelijke stromingen. Je geheel onttrekken aan de geloofsgemeenschap is echter een ander verhaal.
om vervolgens hem wel te willen dwingen jouw manier van geloven met kerkgang te beantwoorden, want anders zou hij toch niet werkelijk een gehoorzame christen zijn.

Ik dwing niemand. Al zou ik willen, ik ben volstrekt niet in staat om iemand die ik enkel van een internetforum ken ook maar ergens toe te dwingen.
Ik vind dat niet te volgen, eerlijk gezegd. Ik snap ook niet waarom jij je bemoeid met zijn manier van geloven, als je tevens zegt dat de reformatoren zich niet moeten optrekken, door zich af te zetten tegen de katholieken.

Het ene speelt zich op individueel niveau af, het ander op kerkelijk niveau. Daarnaast zitten we hier op een forum waar we elkaar niet zelden de maar nemen. Aangezien mijn geloof met vrij grote regelmaat de maat wordt genomen neem ik die vrijheid de wederdienst te bewijzen.
De laatste twee delen van je laatste zin volg ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 31 okt 2019 18:43

Yoshi schreef:We zijn allen zondige mensen die tekortkomingen hebben en de kerkgang van enkele stromingen binnen het protestantisme is traditioneel veel hoger dan die in andere andere christelijke stromingen. Je geheel onttrekken aan de geloofsgemeenschap is echter een ander verhaal.

Als christenen niet naar de kerk gaan terwijl ze toch lid zijn van een kerk dan is dat volgens jou een zonde - eigenlijk dus 'slechts' een zonde want zondig zijn we nu eenmaal allemaal. En dat maakt het kerkverzuim minder erg. Hoe meer mensen er zijn die iets ergs doen hoe minder erg 'erg' is?

Als een christen het lidmaatschap van de kerk beëindigt en toch christen blijft, dan is dat volgens jou erger dan een zonde. In hoeverre is het dan een probleem als ik iets doe wat erger is dan iets wat eigenlijk niet zo erg is?

Ik begrijp jouw redenering niet zo goed.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2019 18:46

Beter kerkloos dan Godloos.
Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die wel naar de kerk gaan maar ten diepste in het hart God niet kennen als Middelaar en Redder.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2019 18:54

Chaya schreef:Onjuist!
Het laatste Avondmaal vond plaats in de bovenzaal! Afgezonderd dus op een speciale plaats.
Wie een broodmaaltijd in huiselijke sfeer als H.A. viert, is onheilig bezig.

Het heeft niets met heilig of onheilig te maken strikt bijbels gezien.
dat hebben de kerken er maar voor geplakt.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2019 18:55

benefietdiner schreef:En wat vind jij dan van o.a. deze tekst:
Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Precies Benefietdiner
Daar ligt tegelijk het probleem
We hebben het Avondmaal losgekoppeld van een maaltijd....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Yoshi » 31 okt 2019 19:11

Origenes schreef:Als christenen niet naar de kerk gaan terwijl ze toch lid zijn van een kerk dan is dat volgens jou een zonde - eigenlijk dus 'slechts' een zonde want zondig zijn we nu eenmaal allemaal. En dat maakt het kerkverzuim minder erg. Hoe meer mensen er zijn die iets ergs doen hoe minder erg 'erg' is?

Dat zijn jouw woorden.
Als een christen het lidmaatschap van de kerk beëindigt en toch christen blijft, dan is dat volgens jou erger dan een zonde. In hoeverre is het dan een probleem als ik iets doe wat erger is dan iets wat eigenlijk niet zo erg is?

Ik begrijp jouw redenering niet zo goed.

Dat blijkt.
Onder de streep vraag ik mij ernstig af of je überhaupt christen bent als je geen onderdeel wil zijn van een geloofsgemeenschap. Tussen vele regels in het NT door kunnen we lezen dat er bijzonder veel waarde wordt gehecht aan de geloofsgemeenschap. Maar goed, dat vraag ik mij af, het hoeft voor jou geenszins een overweging te zijn natuurlijk.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 19:42

Yoshi schreef:Klopt. We zijn allen zondige mensen die tekortkomingen hebben en de kerkgang van enkele stromingen binnen het protestantisme is traditioneel veel hoger dan die in andere andere christelijke stromingen. Je geheel onttrekken aan de geloofsgemeenschap is echter een ander verhaal.

Ik dwing niemand. Al zou ik willen, ik ben volstrekt niet in staat om iemand die ik enkel van een internetforum ken ook maar ergens toe te dwingen.

Om eerlijk te zijn zegt me een kerklidmaatschsp niet zo veel, als de leden meer een New Age gedachtengoed aanhangen, zoals we vandaag de dag veel zien. Ook onder kerkgangers trouwens. Ik ben meer geïnteresseerd in iemands persoonlijke geloof. Vaak zie ik dat christenen uit teleurstelling niet meer een kerk bezoeken. Mijn schoonouders deden dat ook niet meer, zodat mijn vrouw ook zonder kerk werd groot gebracht, maar met een streng bevindelijk gereformeerde zo geheten "thuis lees" traditie. Hier in de omgeving zie je dat wel meer. Dominees maakten hun gehoor wijs dat zij alleen de waarheid spraken en de rest Babilon is. Dus na het wegvallen van de dominee, werden de leden thuis lezend. Bij mijn schoon familie doekte zo ook een kerk op, maar met een dominee juist die links en rechts aansprak. Deel werd daarna Geref. vrijgemaakt, een deel ging naar de Gereformeerde Gemeente en zij werden weer thuis lezend na een teleurstelling in de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Al de teleurgestelden heb ik het dan mee te doen. Je kunt ze vaak ook niet over halen toch weer een kerk te proberen. Al is het me wel een keer gelukt iemand weer naar de kerk te krijgen. Niet mijn vrouw trouwens, die ging uit zichzelf weer.

Daarnaast zitten we hier op een forum waar we elkaar niet zelden de maar nemen. Aangezien mijn geloof met vrij grote regelmaat de maat wordt genomen neem ik die vrijheid de wederdienst te bewijzen.

Oké, ik houd daar zelf niet zo van, maar het klopt dat het gebeurd.

De laatste twee delen van je laatste zin volg ik niet helemaal.

Oké, dat slaat op het gedeelte hier op de site waar in het vragenrubriek uit de doeken wordt gedaan wat niet zou kloppen aan het katholieke geloof. Je vond het jammer dat sommige protestanten niet uit eigen kracht werken, maar de kracht halen uit het afzetten tegen de RKK.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2019 20:05

Chaya schreef:Je kunt een tekst niet 1 op 1 naar je hand zetten.
Dit is een zin uit de zevende brief aan de GEMEENTE Laodicéa.
En dus niet aan 1 persoon gericht!

Jammer zelfs droevig dat het nog niet persoonlijk is toegepast en als kerkganger afwijst. #-o

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 20:52

Yoshi schreef:Dat zijn jouw woorden.

Dat blijkt.
Onder de streep vraag ik mij ernstig af of je überhaupt christen bent als je geen onderdeel wil zijn van een geloofsgemeenschap. Tussen vele regels in het NT door kunnen we lezen dat er bijzonder veel waarde wordt gehecht aan de geloofsgemeenschap. Maar goed, dat vraag ik mij af, het hoeft voor jou geenszins een overweging te zijn natuurlijk.

Dus een kerklid die nooit naar de kerk gaat kan prima een christen zijn en een christen die nooit naar de kerk gaat en nergens lid van is mogelijk niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 21:40

Ik denk dat dit puur komt door de waarde die een bepaalde theologie aan kerklidmaatschap hecht. De katholieke leer ziet de Katholieke Kerk als het lichaam van Christus en zien protestantse kerken als christelijke gemeenschappen buiten het Lichaam. Echter protestanten leggen meer de nadruk op het geloof en minder op het kerklidmaatschap.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2019 22:02

Het is vandaag 31 oktober DeLange.

Verlost van de katholieken leer.

Reformatie.

Maar ach ach anno 2019 zijn we als reformatorische gezindte een veelal in onszelf gekeerde kerk geworden. We hebben de muren van onze kerken veel te hoog opgetrokken en zijn te veel bezig om ‘bekeerd’ te worden. Dit zegt Conny Luchtenburg-van Cappellen. In een open brief aan alle reformatorische kerken in Nederland wil zij duidelijk maken waarom in haar ogen een nieuwe reformatie nodig is.

Dit zouden mijn woorden kunnen zijn Conny, helemaal met je eens.
https://www.rd.nl/opinie/laat-de-bijbel ... -1.1544616

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 31 okt 2019 22:55

benefietdiner schreef:Dit zouden mijn woorden kunnen zijn Conny, helemaal met je eens.
https://www.rd.nl/opinie/laat-de-bijbel ... -1.1544616

Ik ben het helemaal met deze mevrouw eens! En ondanks mijn 'wederdoper'-visie ben ik ervan overtuigd dat de Reformatie een werk van God was. Ik hoop en bid om een réveil.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten