Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 30 okt 2019 18:52

Optimatus schreef:Overigens was mijn vraag belangstellend bedoeld. :D Ik hoop dat je dat ook zo hebt opgevat.

Zeker! Ik heb je vraag opgevat als een belangstellende vraag.

Yoshi schreef:Als je je willens en wetens onttrekt van de christelijke geloofsgemeenschap dan kan je nog zo'n leuk verhaal verzinnen, avondmaal kan je mijn inziens niet vieren. Het sacrament van het huwelijk zou dan wel weer kunnen omdat je die als man en vrouw bij elkaar toedient en de priester/dominee slechts getuige is namens de geloofsgemeenschap.

Het zijn jouw kerkelijke regels die ik je overigens van harte gun. Als vrije christen hoef ik me natuurlijk niet aan rk regels te houden.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Yoshi » 30 okt 2019 19:49

Origenes schreef:Zeker! Ik heb je vraag opgevat als een belangstellende vraag.


Het zijn jouw kerkelijke regels die ik je overigens van harte gun. Als vrije christen hoef ik me natuurlijk niet aan rk regels te houden.

Het zijn, helaas voor jou, echter niet uitsluitend RK regels. het zijn de christelijke regels binnen het katholicisme, de oosterse-orthodoxie, het koptische christendom en eigenlijk alle varianten van het protestantse christendom. We kunnen eigenlijk wel stellen dat het een vrij basale christelijke regel is. Dat jij die maar negeer omdat je jezelf te goed acht voor de (protestantse) geloofsgemeenschap(pen) is je eigen vrije keuze.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 30 okt 2019 21:57

Yoshi schreef:Het zijn, helaas voor jou, echter niet uitsluitend RK regels. het zijn de christelijke regels binnen het katholicisme, de oosterse-orthodoxie, het koptische christendom en eigenlijk alle varianten van het protestantse christendom. We kunnen eigenlijk wel stellen dat het een vrij basale christelijke regel is. Dat jij die maar negeer omdat je jezelf te goed acht voor de (protestantse) geloofsgemeenschap(pen) is je eigen vrije keuze.

Even zonder gekheid, ik las van de Grieks orthodoxen dat 2 procent zondags naar de kerk gaat en zo wel meer een laag aantal in Oost Europesche landen. Daar leek je geen probleem mee te hebben en je stelde het voor als dat wij protestanten moeten wennen aan het idee dat kerkgang en christen zijn niet vanzelfsprekend het zelfde is, om vervolgens hem wel te willen dwingen jouw manier van geloven met kerkgang te beantwoorden, want anders zou hij toch niet werkelijk een gehoorzame christen zijn. Ik vind dat niet te volgen, eerlijk gezegd. Ik snap ook niet waarom jij je bemoeid met zijn manier van geloven, als je tevens zegt dat de reformatoren zich niet moeten optrekken, door zich af te zetten tegen de katholieken.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 30 okt 2019 22:12

Yoshi schreef:Het zijn, helaas voor jou, echter niet uitsluitend RK regels. het zijn de christelijke regels binnen het katholicisme, de oosterse-orthodoxie, het koptische christendom en eigenlijk alle varianten van het protestantse christendom. We kunnen eigenlijk wel stellen dat het een vrij basale christelijke regel is.

Dat kan zo zijn maar ik kom deze regel nergens in het NT tegen. Het Avondmaal wordt gemeenschappelijk gevierd en er is geen bijbelse reden om de bediening ervan centraal te stellen.

Overigens is dit zijpad off topic :mrgreen:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 04:48

Origenes schreef:Ik pleit er voor om het laatste deel van dit onderwerp los te koppelen en te plaatsen onder de titel 'kerklidmaatschap' of 'kerkloosheid'. Met de tweede optie kan het natuurlijk breder getrokken worden en vallen de gereformeerde thuislezers er ook onder. Dan hangt er toch weer een vertrouwd refo-luchtje aan. :wink:


Er wordt in veel kerken steeds meer ingeleverd op inhoud.
Voor veel kerkgangers is de zondagse kerkdienst het enige moment waarop ze de bijbel horen lezen. Thuis bijbel lezen is er vaak niet bij. Dat brengt met zich mee dat deze mensen de preken te moeilijk vinden of zoals het ook wel genoemd wordt: "zwaar". Dit werpt behoorlijk veel gewicht in de schaal. Door het ontstaan van wijkteams hebben deze mensen een stem gekregen en er wordt nog naar geluisterd ook.

Vertaald naar het onderwerp van deze draad: over de wedergeboorte ging het in de kerk nooit en nog geen 5% van de kerkgangers weet wat wedergeboorte inhoudt. De rest heeft er nog nooit van gehoord.

Als het om kerklidmaatschap gaat vind ik het doen van compromissen geen probleem. We zijn nu eenmaal mensen met verschillende opvattingen. Dat wordt trouwens wel een probleem als het altijd van één kant moet komen. Ik heb tientallen jaren lang mijn eigen standpunten weggecijferd of in elk geval op de tweede plaats gezet. Dat houdt natuurlijk een keer op als je merkt dat intussen wel de domheid gaat regeren. Daar wordt dus wel naar geluisterd. Daarom ben ik kerklidmaatschap gaan beschouwen als tijdverlies.

Ik snap het. Maar toch, mis je niet de contacten met de christenen?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 31 okt 2019 10:13

DeLange schreef:Ik snap het. Maar toch, mis je niet de contacten met de christenen?

Een goede vraag! Die contacten zijn best belangrijk!

Wel vraag ik me af in hoeverre mijn huidige kerkloosheid in dat opzicht verschil maakt met de tijd toen ik nog naar de kerk ging. De contacten in de kerk waren namelijk nogal oppervlakkig.
Daar komt bij dat jongere generaties in de kerk veel meer enthousiasme tonen voor het christelijk geloof dan mijn generatie en net daar onder en daarboven. Er zijn wel uitzonderingen maar met die mensen heb ik toch wel contact.
En omdat activiteiten heel strikt zijn ingedeeld in leeftijdscategorieën hebben senioren geen enkele kans om in contact te komen met jongere mensen. In elk geval niet via de kerk. Buiten de kerk om gaat eigenlijk makkelijker.

Zo'n twee maanden geleden sprak ik tijdens een bijeenkomst een dominee die het bovengenoemde herkende als een structureel probleem waar nog nauwelijks oog voor is in de kerken. Ik vind dat merkwaardig. Eigenlijk is het zelfs zo dat senioren op een zijspoor gedrukt worden als een zielige categorie in de kerk. En daar kies ik niet voor omdat ik me er nu eenmaal niet in herken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2019 14:16

benefietdiner schreef:Het vieren van het Heilig Avondmaal is niet bedoeld voor heilige zuivere mensen en hoeft het ook niet gezegend te worden door een priester of een dominee.
Het Heilige Avondmaal is van oorsprong een joods feest en werd gevierd in de familie sfeer met familie en vrienden.
Jezus vierde dit feest ook met Zijn vrienden in een huislijke sfeer.
Jezus verlangt het Avondmaal met jou te vieren!

Onjuist!
Het laatste Avondmaal vond plaats in de bovenzaal! Afgezonderd dus op een speciale plaats.
Wie een broodmaaltijd in huiselijke sfeer als H.A. viert, is onheilig bezig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2019 14:21

Origenes schreef:Ik ben niet principieel anti-kerk maar wel tegen de manier waarop het kerk-zijn functioneert.
De kerk zou bij wijze van spreken best een positieve bijdrage kunnen leveren in mijn geloof en denken. Ik kan me dus ook wel een situatie indenken waarbij ik wel lid van een kerk zou kunnen zijn. Daarom heb ik ook wel goed nagedacht over alternatieven maar binnen een redelijke straal vanaf mijn woonplaats is dat moeilijk te realiseren.

Ik kan me ook wel voorstellen dat het allemaal anders gegaan zou zijn in mijn leven als ik in een ander deel van het land zou hebben gewoond. Al denk ik dan niet per definitie aan de bijbel-belt.

Toch denk ik niet dat dit goed is. Mijn ouders zijn een tijdje vanwege omstandigheden thuislezers geweest, maar uiteindelijk sloten zij zich toch weer aan bij een gemeente.
Het gezamenlijke danken, bidden en zingen mis je.
De gemeenschap der Heiligen, opbouwen van elkaar, je kunt iemand tot hand en voet zijn. In een gemeente zitten allerlei soorten mensen, eikenbomen, waar velen op kunnen leunen en die mensen in de luwte houden, maar ook slingerplanten, die op zichzelf niet kunnen bestaan, maar een steun moeten hebben om zich aan vast te klampen.
En heb je bedacht hoe dat gaat als je eens begraven moet worden? Zonder dominee of vraagt iemand dan een voorganger die een woordje spreekt, maar jou dus niet kent?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2019 14:32

Chaya schreef:Onjuist!
Het laatste Avondmaal vond plaats in de bovenzaal! Afgezonderd dus op een speciale plaats.
Wie een broodmaaltijd in huiselijke sfeer als H.A. viert, is onheilig bezig.

En wat vind jij dan van o.a. deze tekst:
Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2019 14:51

benefietdiner schreef:En wat vind jij dan van o.a. deze tekst:
Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Je kunt een tekst niet 1 op 1 naar je hand zetten.
Dit is een zin uit de zevende brief aan de GEMEENTE Laodicéa.
En dus niet aan 1 persoon gericht!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 31 okt 2019 15:14

Chaya schreef:En dus niet aan 1 persoon gericht!

Hoe zou dan volgens jou de vertaling moeten luiden in plaats van 'indien iemand'? Het Griekse εάν τις heeft zo ongeveer de betekenis van 'indien de één of de ander' of 'indien iemand' en is dus duidelijk individueel gericht. Dat deze passage deel uitmaakt van een brief aan een gemeente toont in elk geval aan dat het primaat van het gemeenschappelijke aspect van een christelijke gemeente niet ondanks alles is. Het kan zich ook versmallen naar één of enkele personen.

Waarmee ik niet deze tekst naar me toe wil halen. Dat is niet aan mij :wink:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Veendam » 31 okt 2019 15:15

Chaya schreef:Onjuist!
Het laatste Avondmaal vond plaats in de bovenzaal! Afgezonderd dus op een speciale plaats.
Wie een broodmaaltijd in huiselijke sfeer als H.A. viert, is onheilig bezig.



Ik lees in Handelingen gewoon dat de christenen dagelijks bijeenkwamen in HUIZEN en aan huis vasthielden aan dagelijks het breken van het brood en de gebeden.

Andere vraag: Huiselijke sfeer ?
Als iemand de Gemeente ziet als het huisgezin van God dan is huiselijk juist prima.
Dat het in de bovenzaal gebeurde is logisch, omdat de ceder maaltijd altijd in eigen huis gehouden werd, maar geen van de discipelen en Jezus hadden een eigen woning in Jeruzalem. Dan moest je dus zelf een zaal weten te vinden om samen met een groep vrienden deze maaltijd te vieren.
De cedermaaltijd is bij uitstek een familie viering in huiselijke sfeer. Voor je eigen familie was die maaltijd om te vieren.

Jezus vierde het avondmaal niet met lichamelijke familie (vleselijke afstamming) maar met geestelijke familie.
Daarm is het avondmaal voor hen die van het geslacht van God zijn dus voor mensen die wedergeboren zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2019 15:48

Origenes schreef:Waarmee ik niet deze tekst naar me toe wil halen. Dat is niet aan mij :wink:

Ik beheers de grondtaal van de Bijbel ook niet. Maar dat hij op die manier uit zijn verband wordt gerukt, is gewoon een feit.
Veendam schreef:Ik lees in Handelingen gewoon dat de christenen dagelijks bijeenkwamen in HUIZEN en aan huis vasthielden aan dagelijks het breken van het brood en de gebeden.

Omdat zij niet overal al een kerkgebouw hadden!
Houd nu eens bij hoe de situatie toen was en hoe hij nu is, is dat nu zo moeilijk?

En we raken hierdoor weer off topic. Het is zeker een excuus voor kerkloosheid. Nou, dat is het niet hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 31 okt 2019 15:52

Chaya schreef:Toch denk ik niet dat dit goed is.

Ik denk ook dat het niet goed is. :-k

Chaya schreef:Mijn ouders zijn een tijdje vanwege omstandigheden thuislezers geweest, maar uiteindelijk sloten zij zich toch weer aan bij een gemeente.

De thuislezers! Ik wis dat het ervan zou gaan komen! :wink:

Chaya schreef:Het gezamenlijke danken, bidden en zingen mis je.
De gemeenschap der Heiligen, opbouwen van elkaar, je kunt iemand tot hand en voet zijn. In een gemeente zitten allerlei soorten mensen, eikenbomen, waar velen op kunnen leunen en die mensen in de luwte houden, maar ook slingerplanten, die op zichzelf niet kunnen bestaan, maar een steun moeten hebben om zich aan vast te klampen.

Mooi gezegd, maar je weet zelf ook wel dat de realiteit in kerkelijke gemeenten lang niet altijd zo ideaal is. Dus of ik daar iets aan mis in vergelijking met het recente verleden betwijfel ik.

Maar zo wil ik me nu ook weer niet van je reactie afmaken. Natuurlijk mis ik iets: elke zondag ervaar ik een leemte omdat het ook anders zou kunnen. En ik bezoek ook wel eens een kerkdienst al is het alleen maar om de psalmen weer eens te zingen. In een refo gemeente is die kans het grootst al vind ik het aantal coupletten erg beperkt. Al met al neem ik dus zelfs genoegen met hele noten hoewel ritmisch zingen mijn voorkeur heeft. :wink:

Chaya schreef:En heb je bedacht hoe dat gaat als je eens begraven moet worden? Zonder dominee of vraagt iemand dan een voorganger die een woordje spreekt, maar jou dus niet kent?

Daar heb ik heel goed over nagedacht en ik heb daar ook een heel geschikte oplossing voor.

Overigens moet je een uitvaartdienst vanuit een kerkelijke gemeente niet idealiseren. Als je de pech hebt dat een consulent het moet doen dan is het ook zeer de vraag dat zo iemand de overledene echt recht doet. Ik heb het zelfs meegemaakt bij de uitvaart van een goede vriend waarbij de eigen predikant totaal geen recht deed aan zijn toch wel heel eigensoortige geloofswereld in relatie tot de kerkelijke gemeente waar hij actief deel van uitmaakte.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 31 okt 2019 15:57

Chaya schreef:Onjuist!
Het laatste Avondmaal vond plaats in de bovenzaal! Afgezonderd dus op een speciale plaats.
Wie een broodmaaltijd in huiselijke sfeer als H.A. viert, is onheilig bezig.

Waarom onheilig? Het gaat bij God om je verstandhouding met Hem, het houden in een kerk is een puur menselijke invulling. Wij houden onze kerk in een basisschool. Ook geen probleem.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten