Boeddhisme

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Yoshi

Boeddhisme

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 17:07

Wie kan mij meer vertellen over het boeddhisme en de overeenkomsten met het christendom?
Wat komt er bijvoorbeeld aan te pas om de staat van boeddha te bereiken?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Boeddhisme

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2019 17:41

Ik kan wel wat bijdragen, maar ik wacht het even af om te zien hoe het onderwerp verloopt (lees: of het blijft staan, want in het verleden werden dit soort topics 'gewoon' verwijderd). Misschien valt het mee als het onderwerp enkel informatief blijft; het is niet mijn bedoeling Boeddhisme hier te gaan promoten.

Wat de overeenkomsten betreft, die zijn er wel wat, hoewel er natuurlijk ook fundamentele, onoverbrugbare verschillen zijn. Maar een van die overeenkomsten die me als eerste te binnen schiet is het christelijke concept "sterven IN Christus" en "het afleggen van je zonde-natuur", de oude, zondige mens vervangen door een nieuwe in Jezus. Dit lijkt sterk op wat in het Boeddhisme Anatta heet - persoonsloosheid. Dat is een waarheid die door oefening moet worden herkend en dat 'uitblussen' van je 'zelf' is Nirvana, immers als er geen 'zelf' is, is er ook geen lijden, geen verlangens meer.

Dat doet mij dus denken aan het afleggen van de zondenatuur zodat er geen verlangen meer is zonden te doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Boeddhisme

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2019 20:52

Dankjewel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Boeddhisme

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2019 21:52

Boeddhisme uitleggen is altijd uitdagend, omdat het een reactie op het Hindoeïsme is en dus gedrenkt in de beeldtaal en symboliek van die tijd en cultuur. We moeten het dus niet alleen met vertalingen van de tekst doen, zelfs de concepten betekenen soms subtiel andere dingen dan hier in het Westen.

Siddharta Guatama was een Indiaase prins in de 5de eeuw voor Christus die heel beschermd leefde. Tot op een dag hij werd geconfronteerd met een zieke, een oude man en een lijk. Dit deed hem vragen waarom dat lijden bestond. Omdat hij hierop geen antwoord kreeg, besloot hij dat zelf te gaan zoeken. Een tijd lang was hij extreem ascetisch wat destijds een geaccepteerde methode was en hongerde hij zich bijna dood. (Denk aan Fransicus van Assisi. Beelden van die dikke, lachende "boeddha" die je soms ziet in Chinese restaurants of zo, zijn dus niet van 'de' Boeddha.) Dit gaf hem echter geen antwoorden en hij besloot dat dit niet de weg was.

Na verdere meditatie ontdekte hij The Middle Way, de middenweg tussen extreme genotszucht en extreme ascese, wat beide vernietigend werk. De middenweg bestaat uit de 4 edele waarheden en het achtvoudige pad. Nadat hij Nirvana had bereikt, reisde hij lange tijd als medicant door het land om te preken en te onderwijzen. Op hoge leeftijd (ca. 80 jaar) is hij overleden en volgens de gebruiken destijds gecremeerd.

Boeddhisme leunt op 3 pijlers, de Boeddha, de Dhama (Leer) en de Sangha (Gemeente), een beetje zoals in het Christendom het om Jezus, het Woord en de Kerk gaat - misschien zie ik dat verkeerd en dan laat ik me graag verbeteren.

Die 4 edelen waarheden zijn:
Dukkha: er is lijden
Samudaya: dat lijden heeft een oorzaak, namelijk begeerte
Nirodah: lijden is te voorkomen door begeerte uit te blussen
Maga: de manier om begeerte uit te blussen, is het het achtvoudige pad.

Het achtvoudige pad bestaat uit het juiste inzicht/begrip, de juiste bedoelingen, juiste spraak, juist handelen, juist levensonderhoud, juiste inspanning, juiste aandacht/mindfulness, juiste concentratie.

Door deze zaken te oefenen door zelfreflectie en meditatie, bewandel je dus dat achtvoudige pad. Dit gaat dus deels om ethische voorschriften die ook in het christendom terug te vinden zijn: niet doden, niet stelen, geen overspel/seksuele wandaden, niet liegen, niet lasteren, etc. En alles is uiteraard met elkaar verbonden. Door het juiste inzicht, wordt het ook makkelijker juist te spreken en te handelen, bijvoorbeeld.

Nu moet je wel uitkijken met spreken over "het" Boeddhisme; dat bestaat net zo min als "het" Christendom, maar beiden zijn eindeloos vertakt in hoofdstromingen (Mahayana en Theravata) en onderstromingen en splinters. Het Tibetaans Boeddhisme is het meest bekend dankzij de Dalai Lama en dat is sterk beïnvloed door het traditionele Bon-geloof van die regio en zit vol beeldspraak/symboliek met demonen en geesten; het Japanse Zen is dan weer heel spartaans en richt zich sterk op meditatie en is sterk beïnvloed door Taoisme.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Boeddhisme

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2019 11:02

Op wikipedia staat: Boeddhisme ontstond uit lokale religieuze tradities, en in interactie met ritualistische en ascetische stromingen binnen het Brahmanisme, een van de voorlopers van het huidige hindoeïsme. Het is dus geen reactie op het hindoeïsme.

Verder onderscheidt het christendom zich op het belangrijkste punt van alle andere godsdiensten: genade. Waar alle andere godsdiensten een soort "jij doet dit, dan krijg je dat" kennen, is dit "verdienmodel" op het christendom niet van toepassing.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Boeddhisme

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2019 00:00

Optimatus schreef:Op wikipedia staat: Boeddhisme ontstond uit lokale religieuze tradities, en in interactie met ritualistische en ascetische stromingen binnen het Brahmanisme, een van de voorlopers van het huidige hindoeïsme. Het is dus geen reactie op het hindoeïsme.

Verder onderscheidt het christendom zich op het belangrijkste punt van alle andere godsdiensten: genade. Waar alle andere godsdiensten een soort "jij doet dit, dan krijg je dat" kennen, is dit "verdienmodel" op het christendom niet van toepassing.


Klopt, wel een kanttekening daarbij: ook her christendom koppelt handelen wel aan consequenties en ook aan geluk. De Psalmen staan daar bol van. Denk aan Psalm 1, 15. De weg naar geluk vind je overal, gekoppeld aan een moraliteit die voortkomt uit liefde voor God en voor elkaar. (Los daarvan is het helemaal waar dat genade onderscheidend is in het christelijke geloof. Je verdient geluk niet door je handelen, je verdient geen karma door goede dingen te doen etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten