Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 18:20

naamloos schreef:Goed idee. Dan gaan @imro en jij over elkaars bolletje aaien in het topic ''wat geloven de Katholieken''.
Gelijk een beetje uithuilen dat het zo vervelend is als er dingen gezegd worden die niet waar zijn. Daar weten wij hier in dit topic ook van.
Toedeltjes! =;

Ja, het beste. Ach, we zijn er in grote lijnen er wel uit. We kiezen voor Jezus. Worden wedergeboren, maar strijden nog tegen het vlees. We zouden nog veel bijbelteksten kunnen bijhalen, maar eigenlijk is het misschien wel duidelijk zo :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Vera888 » 25 okt 2019 11:03

Deze week ben ik weggeweest - zonder internet - en heb net even de laatste berichten gelezen. Bij het nakijken van de post kwam ik deze wijze woorden tegen: "Soms bewijs je iemand de meeste liefde als je je van hem distantieert."
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 13:39

Ik zat net te bedenken, dat we dit topic even laten rusten. Als de frustraties weer weg zijn kan er altijd weer gepoogd worden met dit topic verder te gaan "met onderlinge respect". Iedereen mag mee doen, ik verbied het niemand. Maar heb zelf geen zin in een moddergooi topic :?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 25 okt 2019 14:47

Yoshi schreef:Als je na je doop geen kans meer hebt om te zondigen en sterft ja. Maar mensen zondigen nogal af, ook gedoopte mensen. Dus bijna altijd is het antwoord nee.

Als je je daarmee afkeert van de realiteit wel.
Leuk zo'n citaat. Maar toen het geschreven werd was er nog niet eens een bijbel zoals we hem nu hebben.


De bijbel IS realiteit voor de meeste christenen. En wat toen geschreven werd, geldt nu nog onverminderd.

Daarnaast begrijp ik het niet goed meer. De doop is dus niet zaligmakend volgens jou, omdat je ook na je doop een zondaar blijft. Maar de doop is ook meteen je wedergeboorte zei je hierboven.
En Bijbels gezien is je wedergeboorte; het 'wederom geboren worden' een machtig wonder gewerkt door de Heilige Geest, een vernieuwing van de mens, met een waar geloof in de Heere Jezus als vrucht of gevolg. En meteen dus is de wedergeboorte zo noodzakelijk, dat zonder deze geen zalig worden mogelijk is.
Dus als jij stelt dat de doop de wedergeboorte is, je daarna toch zondaar blijft en dus niet automatisch zalig wordt; wat is de wedergeboorte dan wel? Wat heeft het voor 'functie'? En wat heeft de doop volgens jou wél voor nut als het toch niet zaligmakend is?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 14:55

Ik zou je graag willen beantwoorden. Maar die antwoorden zijn hier niet gewenst zoals je hierboven of een bladzijde eerder kan lezen. Misschien in een ander (nieuw) topic.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 25 okt 2019 15:03

Yoshi schreef:Ik zou je graag willen beantwoorden. Maar die antwoorden zijn hier niet gewenst zoals je hierboven of een bladzijde eerder kan lezen. Misschien in een ander (nieuw) topic.


Daar trek je je toch niks van aan? :roll: Ik wil wel graag een antwoord, en wie het niet wil lezen doet dat toch lekker niet?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 15:20

Yoshi schreef:Ik zou je graag willen beantwoorden. Maar die antwoorden zijn hier niet gewenst zoals je hierboven of een bladzijde eerder kan lezen. Misschien in een ander (nieuw) topic.

Natuurlijk zijn ze wel gewenst! Ik vroeg jou zelfs met opzet naar jou visie, maar je probeerde jouw visie kracht bij te zetten door deze hele discussie weg te zetten als het werk van mensen die op anderen neerkijken en met een toon van "zie zij daar, ik ben blij dat ik niet ben zoals zij.." en daar mee maak jij je niet geliefd. Dus probeer eens lief te doen en reageer gewoon met jouw visie, zonder een ander te stigmatiseren.

Trouwens, het wekt wel mijn nieuwsgierigheid, is dat hoe je ons werkelijk ziet? Als mensen die zichzelf op de borst kloppen en neer kijken op anderen en waarom denk je dat? Ik moest namelijk juist vanwege jouw opmerking denken aan een onderzoek dat ik eens las over het wereldbeeld van protestanten. Daarom heb ik dat topic ook gestart.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 15:41

Goed het mag weer. :) Ik zal het niet te lang maken.
Dorpeling schreef:De bijbel IS realiteit voor de meeste christenen. En wat toen geschreven werd, geldt nu nog onverminderd.

Toen, ten tijde van het citaat was er nog geen bijbel. Nog geen NT in ieder geval. Het kan dus nimmer gaan over de bijbel die we vandaag de dag hebben. God is realiteit voor alle christenen. Zoals er in bepaalde subgroepen van het protestantse deel met de bijbel wordt omgegaan is geen praktijk voor de meeste christenen.
Daarnaast begrijp ik het niet goed meer. De doop is dus niet zaligmakend volgens jou, omdat je ook na je doop een zondaar blijft. Maar de doop is ook meteen je wedergeboorte zei je hierboven.

De doop wast de erfzonde weg. En op dat moment in de tijd ben je dus even vrij van zonden. Daarna verval je weer in meer of mindere mate tot zonde. Dat zien we bij christenen in de dagelijkse praktijk gebeuren helaas. Wil niet zeggen dat de erfzonde permanent weggewassen is.
En Bijbels gezien is je wedergeboorte; het 'wederom geboren worden' een machtig wonder gewerkt door de Heilige Geest, een vernieuwing van de mens, met een waar geloof in de Heere Jezus als vrucht of gevolg. En meteen dus is de wedergeboorte zo noodzakelijk, dat zonder deze geen zalig worden mogelijk is.

De doop, en daarmee je wedergeboorte is zeker een wonder en wellicht/waarschijnlijk essentieel voor je redding.
Dus als jij stelt dat de doop de wedergeboorte is, je daarna toch zondaar blijft en dus niet automatisch zalig wordt; wat is de wedergeboorte dan wel? Wat heeft het voor 'functie'? En wat heeft de doop volgens jou wél voor nut als het toch niet zaligmakend is?

Zoals je hierboven ziet is er een nuance. Die gaat overigens net zo hard op voor als je gelooft dat de wedergeboorte losgekoppeld is van de doop. Of geloof jij dat een ooit wedergeboren christen die weer tot ernstige zonde vervalt wel zalig is en dus garantie heeft om in de hemel te komen? Dat zou een mooie janboel worden zeg. Op moment x ben je ooit wedergeboren en daarna mag je overspel, moord en doodslag plegen tot in lengte van dagen zonder je daarvan te bekeren. Wedergeboorte is geen magisch moment in tijd waarin je een vrijbrief voor de rest van je leven krijgt. Het garandeert ook helemaal niet dat je daarna een goed en/of aangenaam mens bent.

En als je wil kunnen we hier wel tal van wedergeboren christenen aanhalen die net zoals jou geloven en die later toch tot zeer zware zonde zijn vervallen. Gaan deze mensen naar de hemel enkel omdat ze wedergeboren zijn en enige tijd daarna van God los waren? Ik geloof dat niet, het zou afbreuk doen aan Gods gerechtigheid.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 25 okt 2019 15:45

Yoshi schreef:Ik zou je graag willen beantwoorden. Maar die antwoorden zijn hier niet gewenst zoals je hierboven of een bladzijde eerder kan lezen.
Volgens mij waren het de persoonlijke aantijgingen die niet gewenst zijn.
En verder staat mijn vraag aan jou ook nog open: "welke realiteit wordt er ontkent?"
En waar die 'oogkleppen' uit bestaan is me ook niet duidelijk.
Dusss, het klopt aardig wat de Lange zei: "Ik vind dat jij op de man speelt Yoshi. Je oordeeld over mensen, zet ze weg en vervolgens negeer jij ze."
En dan maak je je er vanaf met een denigrerend "Sorry dat ik mijn mening geef en het goede gesprek verstoor. Ik laat dit topic dan wel voor wat het is dan kunnen jullie ongestoord elkaars reacties beamen."
Dat je dat laaste van mij terug kreeg betekent niet dat je mening over het onderwerp niet gewenst zou zijn.
Doe gewoon normaal dan is er niets aan de hand.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 25 okt 2019 15:47

Oww, ik had de laatste reactie van de Lange nog niet gelezen. :oops:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 15:51

naamloos schreef:En verder staat mijn vraag aan jou ook nog open: "welke realiteit wordt er ontkent?"

Zie mijn laatste alinea van de laatste reactie.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 15:57

Ik mis nog iets aan dit doopverhaal. Namelijk de uitleg over "De nieuwe mens" die we als christen zijn :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 16:01

DeLange schreef:Ik mis nog iets aan dit doopverhaal. Namelijk de uitleg over "De nieuwe mens" die we als christen zijn :)

Je "oude mens" leg je af tijdens de doop. Wegwassen van de erfzonde is zo'n beetje synoniem denk ik.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 16:17

Yoshi schreef:Je "oude mens" leg je af tijdens de doop. Wegwassen van de erfzonde is zo'n beetje synoniem denk ik.

Ja dat zeker, maar als ik letterlijk de brieven in het nieuwe testament lees, is de nieuwe mens wie we zijn in Christus en Christus zondigd niet. Dus als we zondigen, is dat niet Jezus die dat doet.

Daarom zeggen we ook dat we moeten sterven aan ons zelf. Wij moeten minder worden en Hij moet meer worden. De oude mens steekt telkens weer de kop op. Martin Brand zong daar mooi over in zijn lied "koning ik" die steeds weer op de troon wil zitten en de baas wil zijn, in plaats van Christus.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 25 okt 2019 16:22

Dan kunnen we gerust stellen dat er geen wedergeboren christenen zijn en waarschijnlijk slechts een handjevol wedergeboren was in de afgelopen 2000 jaar christendom.

Ik denk niet dat het zo gelezen dient te worden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten