Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 23 okt 2019 09:28

De realiteit ontkennen en gewoon weer oogkleppen op en met de neus in de bijbel duiken. Hoe voorspelbaar.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 23 okt 2019 09:55

de passant schreef:Johannes 3 vers 3 tot en met 5:"'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan." (NBG-1951)
Waarmee uiteraard niet bewezen is dat het over doopwater gaat.
Water is een beeld van het Woord van God en ook wel van de H.G.

- opdat Hij haar zou ​heiligen, door haar te ​reinigen​ met het waterbad door het Woord,
- U, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
- maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een ​bron​ worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’
- “Rivieren van levend water zullen stromen uit het ​hart​ van wie in mij gelooft,” zo zegt de Schrift.’ Hiermee doelde hij op de ​Geest​ die zij die in hem geloofden zouden ontvangen;
Yoshi schreef:De realiteit ontkennen en gewoon weer oogkleppen op en met de neus in de bijbel duiken. Hoe voorspelbaar.
Vertel, welke realiteit wordt er ontkent?
Hoe voorspelbaar dat de Bijbel gebruikt wordt als je in "[Religie] - Bijbel en Dogmatiek" post, gek hè!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 23 okt 2019 11:10

Yoshi schreef:Iedereen die gedoopt is in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige geest is mijn inziens wedergeboren. Gewoon een duidelijke daadwerkelijke gebeurtenis. En nog steeds vatbaar voor zonde, niet per definitie een beter mens enzovoort enzoverder.

Al die hoogdravende verhalen hier neem ik maar met een flinke korrel zout.


Wanneer je de doop verklaren gaat tot het moment van de wedergeboorte zit ik toch met een ander punt, namelijk dat dopen met water gepaard gaat met werk van mensenharten, terwijl God juist dit wil doen zonder het werk van mensenhanden.
Hoe kijk je daar dan tegen aan ?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 23 okt 2019 20:50

Yoshi schreef:Dat zeg ik niet. Wedergeboorte vind plaats met de doop. Is geen occult fenomeen voor ingewijden die zichzelf op de borst willen kloppen en zich ver verheven boven het overige volk voelen. Dat laatste is de indruk die ik krijg van dit topic en de reacties.

Een vreemde indruk dan, die ik niet heb.
Jammer dat je dat zo stelt.

Zelf zie ik de twee naturen in ons. Ook wel het vlees en de geest genoemd en de strijd die we daarmee voeren. Ik worstel met mijn verleden bijvoorbeeld. Met de communicatie met anderen en dat maakt me afhankelijk van Gods hulp om het stapje voor stapje te overwinnen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2019 08:26

De Bijbel leert, heel realistisch, dat wedergeboren/gelovige mensen gewoon net als ieder ander nog steeds vatbaar zijn voor de zonden en die ook doen. Daarom wordt er ook gewaarschuwd niet aan het vlees/oude mens/zonden toe te geven maar voor het goede te kiezen.
Ik heb niets gelezen wat mij de indruk kan geven wat Yoshi hier allemaal uit opmaakt.
Beter kan ie om uitleg vragen dan anderen gaan oordelen en weg te zetten als mensen die oogkleppen ophebben, zichzelf op de borst kloppen en zich ver verheven voelen boven het overige volk; om zich dan vervolgens te storen aan het gebruik van de Bijbel bij postings in "[Religie] - Bijbel en Dogmatiek". ](*,) ](*,) ](*,)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 24 okt 2019 10:28

Yoshi schreef:Dat zeg ik niet. Wedergeboorte vind plaats met de doop. Is geen occult fenomeen voor ingewijden die zichzelf op de borst willen kloppen en zich ver verheven boven het overige volk voelen. Dat laatste is de indruk die ik krijg van dit topic en de reacties.


Yoshi schreef:Iedereen die gedoopt is in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige geest is mijn inziens wedergeboren. Gewoon een duidelijke daadwerkelijke gebeurtenis. En nog steeds vatbaar voor zonde, niet per definitie een beter mens enzovoort enzoverder.

Al die hoogdravende verhalen hier neem ik maar met een flinke korrel zout.

Dus de doop is zaligmakend? Dan kom je automatisch in de hemel?
Yoshi schreef:De realiteit ontkennen en gewoon weer oogkleppen op en met de neus in de bijbel duiken. Hoe voorspelbaar.


'Met de neus in de bijbel duiken' lijkt me niet per definitie verkeerd. Daarvoor is hij namelijk gegeven: 'Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is' (2.Tim.)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2019 10:37

Dorpeling schreef:Dus de doop is zaligmakend? Dan kom je automatisch in de hemel?

Als je na je doop geen kans meer hebt om te zondigen en sterft ja. Maar mensen zondigen nogal af, ook gedoopte mensen. Dus bijna altijd is het antwoord nee.
'Met de neus in de bijbel duiken' lijkt me niet per definitie verkeerd. Daarvoor is hij namelijk gegeven: 'Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is' (2.Tim.)

Als je je daarmee afkeert van de realiteit wel.
Leuk zo'n citaat. Maar toen het geschreven werd was er nog niet eens een bijbel zoals we hem nu hebben.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 14:59

Yoshi schreef:Als je na je doop geen kans meer hebt om te zondigen en sterft ja. Maar mensen zondigen nogal af, ook gedoopte mensen. Dus bijna altijd is het antwoord nee.

Als je je daarmee afkeert van de realiteit wel.
Leuk zo'n citaat. Maar toen het geschreven werd was er nog niet eens een bijbel zoals we hem nu hebben.

Ik vind dat jij op de man speelt Yoshi. Je oordeeld over mensen, zet ze weg en vervolgens negeer jij ze. Wat denk je met deze negatieve aandacht dat je vraagt te bereiken?
Of voel jij je zelf misschien een betere christen?

Daarmee verstoor je het goede gesprek dat hier gevoerd wordt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 15:02

naamloos schreef:De Bijbel leert, heel realistisch, dat wedergeboren/gelovige mensen gewoon net als ieder ander nog steeds vatbaar zijn voor de zonden en die ook doen. Daarom wordt er ook gewaarschuwd niet aan het vlees/oude mens/zonden toe te geven maar voor het goede te kiezen.
Ik heb niets gelezen wat mij de indruk kan geven wat Yoshi hier allemaal uit opmaakt.
Beter kan ie om uitleg vragen dan anderen gaan oordelen en weg te zetten als mensen die oogkleppen ophebben, zichzelf op de borst kloppen en zich ver verheven voelen boven het overige volk; om zich dan vervolgens te storen aan het gebruik van de Bijbel bij postings in "[Religie] - Bijbel en Dogmatiek". ](*,) ](*,) ](*,)


Door al de negatieve reacties van hem ontgaat bij mij de behoefte hier nog te reageren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2019 16:35

DeLange schreef:Ik vind dat jij op de man speelt Yoshi. Je oordeeld over mensen, zet ze weg en vervolgens negeer jij ze. Wat denk je met deze negatieve aandacht dat je vraagt te bereiken?
Of voel jij je zelf misschien een betere christen?

Daarmee verstoor je het goede gesprek dat hier gevoerd wordt.

Sorry dat ik mijn mening geef en het goede gesprek verstoor. Ik laat dit topic dan wel voor wat het is dan kunnen jullie ongestoord elkaars reacties beamen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 17:32

Yoshi schreef:Sorry dat ik mijn mening geef en het goede gesprek verstoor. Ik laat dit topic dan wel voor wat het is dan kunnen jullie ongestoord elkaars reacties beamen.

Kritiekbestendig ben je dus ook niet. Om de één of andere manier hebben sommige katholieken op fora dat, een grondig gebrek aan manieren.

Maar nee, ik heb door jouw reacties al geen zin meer aan deze discussie.
Het is toch niet zo moeilijk waarmee je jouzelf hier buiten spel zet? Door mensen negatief weg re zetten! Al is jouw inhoud prima, daarmee plaats jij jouzelf buiten de groep.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2019 17:42

DeLange schreef:Kritiekbestendig ben je dus ook niet. Om de één of andere manier hebben sommige katholieken op fora dat, een grondig gebrek aan manieren.

Je geeft aan mijn aanwezigheid in dit topic niet wenselijk te vinden. Ik geef aan om dan maar uit dit topic weg te blijven. Oa voor jou dus, en nu is het nog niet goed? Wat wil je dan nou eigenlijk?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 17:44

Yoshi schreef:Je geeft aan mijn aanwezigheid in dit topic niet wenselijk te vinden. Ik geef aan om dan maar uit dit topic weg te blijven. Oa voor jou dus, en nu is het nog niet goed? Wat wil je dan nou eigenlijk?

Je gaf zelf een heel negatief beeld van de forummers in dit topic hier. Ze zouden zichzelf op de borst kloppen en op anderen neer kijken. Als jij je zo gedraagd, wat zoek je dan in dit topic? Wat verwacht JIJ dan van ons? Nou?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 17:46

Ik stop in ieder geval met dit topic. De sfeer is voor mij gewoon verpest
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2019 17:56

Yoshi schreef:Sorry dat ik mijn mening geef en het goede gesprek verstoor. Ik laat dit topic dan wel voor wat het is dan kunnen jullie ongestoord elkaars reacties beamen.
Goed idee. Dan gaan @imro en jij over elkaars bolletje aaien in het topic ''wat geloven de Katholieken''.
Gelijk een beetje uithuilen dat het zo vervelend is als er dingen gezegd worden die niet waar zijn. Daar weten wij hier in dit topic ook van.
Toedeltjes! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten