Je kind vergeven, komt daar een eind aan?

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Jongleren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2019 00:14

Je kind vergeven, komt daar een eind aan?

Berichtdoor Jongleren » 15 okt 2019 12:45

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Here, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Dan geeft Jezus het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.
Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?
Hoe vaak schenk je vergeving en zoek je verzoening met je kinderen?
Zijn er grenzen waarbij het vergeven niet langer mogelijk is?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Je kind vergeven, komt daar een eind aan?

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2019 13:27

Uit de vraag kun je, denk ik wel, opmaken dat er heel wat aan de hand moet zijn. Vergeven betekent niet dat je jezelf en je gezin niet hoeft of zelfs moet beschermen bij gevaar. Zijn er drugs in het spel? Psychologische problemen? Persoonlijkheidsproblemen? Vergeven betekent niet dat je je grenzen niet hoeft te bewaken of dat je maar steeds opnieuw over je hoeft te laten lopen, of dat je leugens moet geloven. Hoe erg het ook is, misschien is gedwongen afstand scheppen wel nodig, hoe erg dat ook klinkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Je kind vergeven, komt daar een eind aan?

Berichtdoor K80 » 15 okt 2019 18:37

Ik denk dat er inderdaad ooit grenzen zijn.
Lijkt me vreselijk als je kind niet meer je kind kan zijn door zijn of haar gedrag.
Maar dan bedoel ik echt bij heel erg grens overschreden gedrag.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Je kind vergeven, komt daar een eind aan?

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2019 11:59

Jongleren schreef:We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Here, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Dan geeft Jezus het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.
Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?
Hoe vaak schenk je vergeving en zoek je verzoening met je kinderen?
Zijn er grenzen waarbij het vergeven niet langer mogelijk is?


"Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren".

Het is één van de moeilijkste passages uit de Bijbel. En wanneer is iets vergeven? Als je het zegt, of als je er naar leeft?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Je kind vergeven, komt daar een eind aan?

Berichtdoor ben db bd » 30 okt 2019 15:48

Het is één van de moeilijkste passages uit de Bijbel. En wanneer is iets vergeven? Als je het zegt, of als je er naar leeft?

Ik vind het een van de mooiste principes binnen het christendom; schier oneindig keer bereid zijn om te vergeven.
Maar er is hier wat anders aan de hand; vergeven is in onze maatschappij verworden tot 'onder het vloerkleed vegen', 'verdoezelen'.
En dat moet je m.i. zeker niet te vaak doen hoor. Dat verpest heel de christelijke cultuur.
Maar voor vergeving uit, behoort in de Bijbel berouw getoond te zijn. Dat geldt in onze seculiere wereld al lang niet meer, met grote verloedering tot logisch gevolg.
Als je dat berouw steeds bespreekbaar maakt, heeft dat m.i. altijd invloed op het gevoelen en dus gedrag van de dader. Zeker bij kinderen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten