Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elburger » 01 okt 2019 06:47

De strijd binnen de Democratische partij om te gaan strijden om het presidentschap 2021 zijn volop bezig.
Ruim 20 kandidaten die Trump willen opvolgen.
Een van de voornaamste uitdagers in Biden, vice president onder Obama.
Verder Sanders, die de linkervleugel sterk vertegenwoordigt en Elizabeth Warren, die de 1e vrouwelijke president wil worden.
Anderen zoals Cruz, Harris, Booker, O'Rourke en Kerry zijn " outsiders" .

Trump hoopt de Republikeinse nominatie in de wacht te slepen en voor een 2e ambtstermijn te gaan.
Daarvoor moet er nog heel wat water van de Colorado river door de Grand Canyon naar de Golf van Mexico stromen.
Trump krijgt mogelijk een Impeachment aan zn broek.
Ook binnen zijn eigen partij sluimert er verzet.

Kortom, de race naar de 46e President of the United States of America wordt een lange " smerige oorlog" .

Daarnaast zijn er dan ook nog deels senaatsplekken te winnen in verscheidene staten.
Welke "swinging states" blijven "rood of blauw ", republikeins of democratisch of gaat er in het republikeinse zuiden een omwenteling plaatsvinden?
Allemaal zaken die het werk van de komende president zullen beïnvloedden.

Het zal zaak zijn de meerderheid te verwerven zowel in het Congres als in het Huis der Afgevaardigden.

Het zal een hard gevecht worden de komende 13 maanden, of Trump moet een Impeachment niet overleven.
Dan ligt de weg voor een Biden, Sanders, Warren of wie dan ook open.
Laatst gewijzigd door elburger op 01 okt 2019 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Yoshi » 01 okt 2019 07:42

Aangezien de Democraten een dozijn snowflakes naar voren hebben geschoven zal Trump wel weer winnen.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor de passant » 02 okt 2019 12:27

Yoshi schreef:Aangezien de Democraten een dozijn snowflakes naar voren hebben geschoven zal Trump wel weer winnen.

Dat kan, maar langzamerhand zouden de amerikanen er toch achter moeten komen wat voor soort man Trump is.
https://www.msnbc.com/morning-joe

Yoshi

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Yoshi » 02 okt 2019 21:56

de passant schreef:Dat kan, maar langzamerhand zouden de amerikanen er toch achter moeten komen wat voor soort man Trump is.
https://www.msnbc.com/morning-joe

Ze wisten al bij de afgelopen verkiezingen wat voor vlees ze in de kuip hadden. Ongeacht wat wij er allemaal van vinden en wat onze media ons selectief laat zien, zo slecht doet deze president het niet voor eigen achterban. Hoe meer er gedrukt word op genderpolitiek en andere vrijzinnige hobbies hoe meer stemmen Trump wint. De gemiddelde Amerikaan is echt een stuk conservatiever dan ons.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elburger » 04 okt 2019 17:35

Yoshi schreef

Hoe meer er gedrukt word op genderpolitiek en andere vrijzinnige hobbies hoe meer stemmen Trump wint.


Ik verwacht niet dat Trump wint.
Ik acht de kans zeer groot dat hij aftreed of afgezet wordt dmv een Impeachment.
Men kan zeggen van Trump wat men wil, maar hij heeft op veel tenen getrapt en vroeger of later wordt dat zijn "Waterloo".
Laten ze nu in Amerika ook een Waterloo hebben.
Waar Trump de afgelopen jaren op kon steunen, was de economie die door veel van zijn maatregelen is aangetrokken.
Mijn vermoeden is echter dat hij zijn kaarten heeft overspeeld door tov China heffing op hefing op te leggen.
Ja, de Chinezen voelen het ook, maar aangezien dat in basis een communistisch, anti kapitalistische regering/land heeft, zal men daar niet openlijk gaan lopen klagen, staken e.d.
In America echter loopt het met de economie momenteel spaak.
De kans op een recessie acht ik persoonlijk redelijk groot, dewelke ook wereldwijd gevolgen zal hebben.
Ook wij in Nederland gaan onherroepelijk de crisis weer in.
Terug naar Trump.
Een recessie zal de molensteen om zijn nek worden als een impeachment dat al niet eerder heeft gedaan.

Dit is de kans voor de Democraten om Trump en zijn republikeinen uit het witte huis, de senaat en het huis van afgevaardigden te knikkeren.
Grootste kanshebber nu acht ik Biden, maar meer duidelijkheid zal op 15 oktober komen als er nog een tv debat is.
Over enkele maanden beginnen de voorverkiezingen voor de democraten al en dan zal het kaf snel van het koren worden gescheiden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2019 09:58

elburger schreef:Ik verwacht niet dat Trump wint.
Ik acht de kans zeer groot dat hij aftreed of afgezet wordt dmv een Impeachment.
Men kan zeggen van Trump wat men wil, maar hij heeft op veel tenen getrapt en vroeger of later wordt dat zijn "Waterloo".
Laten ze nu in Amerika ook een Waterloo hebben.
Waar Trump de afgelopen jaren op kon steunen, was de economie die door veel van zijn maatregelen is aangetrokken.
Mijn vermoeden is echter dat hij zijn kaarten heeft overspeeld door tov China heffing op hefing op te leggen.
Ja, de Chinezen voelen het ook, maar aangezien dat in basis een communistisch, anti kapitalistische regering/land heeft, zal men daar niet openlijk gaan lopen klagen, staken e.d.
In America echter loopt het met de economie momenteel spaak.
De kans op een recessie acht ik persoonlijk redelijk groot, dewelke ook wereldwijd gevolgen zal hebben.
Ook wij in Nederland gaan onherroepelijk de crisis weer in.
Terug naar Trump.
Een recessie zal de molensteen om zijn nek worden als een impeachment dat al niet eerder heeft gedaan.

Dit is de kans voor de Democraten om Trump en zijn republikeinen uit het witte huis, de senaat en het huis van afgevaardigden te knikkeren.
Grootste kanshebber nu acht ik Biden, maar meer duidelijkheid zal op 15 oktober komen als er nog een tv debat is.
Over enkele maanden beginnen de voorverkiezingen voor de democraten al en dan zal het kaf snel van het koren worden gescheiden.


De kans op aftreden ivm de impeachment is nihil, de senaat gaat dat nooit steunen omdat de republikeinen daar de meerderheid hebben en er daar 2/3e van de stemmen voor nodig is. En voor nieuwe verkiezingen zou dat ook heel ongunstig zijn. Dus die gaan echt niet tegen hun president stemmen. Een recessie komt er altijd wel een keer, vraag is of Trump daarop wordt afgerekend, dan moet er sowieso voor de volgende verkiezingen al een crisis zijn wat maar de vraag is. Ik hoop ook dat hij niet wordt herkozen maar ja, daar moet het amerikaanse volk over beslissen. En die daar zit toch een hoop conservatisme waar ze best blij zijn met de harde lijn van Trump waardoor het echt geen walk-over voor Biden gaat worden hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2019 14:30

Marnix schreef:De kans op aftreden ivm de impeachment is nihil, de senaat gaat dat nooit steunen omdat de republikeinen daar de meerderheid hebben en er daar 2/3e van de stemmen voor nodig is. En voor nieuwe verkiezingen zou dat ook heel ongunstig zijn. Dus die gaan echt niet tegen hun president stemmen. Een recessie komt er altijd wel een keer, vraag is of Trump daarop wordt afgerekend, dan moet er sowieso voor de volgende verkiezingen al een crisis zijn wat maar de vraag is. Ik hoop ook dat hij niet wordt herkozen maar ja, daar moet het amerikaanse volk over beslissen. En die daar zit toch een hoop conservatisme waar ze best blij zijn met de harde lijn van Trump waardoor het echt geen walk-over voor Biden gaat worden hoor.


Blijkbaar stellen de statuten van de Senaat dat voor het verwijderen van de president enkel 2/3 van de stemmen van de aanwezige senatoren nodig is. Dit is een uitzondering, voor de meeste stemmingen is 2/3 van het totaal nodig, maar dus niet voor dit specifieke geval. Mocht het zo ver komen dat zelfs de Republikeinen van Trump af willen, maar ze niet publiekelijk tegen hem willen stemmen, dan zijn ze die dag gewoon allemaal even 'ziek'. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 07 okt 2019 10:02

Een impeachment procedure heeft mijns inziens meer kans in een tweede termijn van Trump dan nu. Nixon moest ook in zijn tweede ambtstermijn aftreden. Er zijn best een aantal Republikeinen die van Trump af willen, maar niet als dat betekent dat een Democraat president wordt. Dus een impeachment procedure in het begin van een tweede termijn van Trump zou vice-president Pence aan het bewind brengen, die voor een aantal Republikeinen een aanvaardbaar alternatief vormt. Maar de Democraten willen geen van beide natuurlijk.
Overigens zijn deze overwegingen natuurlijk verre van democratisch en ook niet rechtsstatelijk. Maar ik denk wel dat nogal wat politici er zo over denken. Een impeachment procedure is dan ook meer een politiek proces dan een juridisch proces.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor ben db bd » 07 okt 2019 16:31

Over enkele maanden beginnen de voorverkiezingen voor de democraten al en dan zal het kaf snel van het koren worden gescheiden.

ik kan er niks aan doen maar overdrachtelijk vind ik dat het dan meer tussen kaf en ander kaf gaat.
Er is op de alternatieve media zo overdonderend veel over de Clintons c. s. bekend geworden en wat Obama allemaal af heeft laten weten, dat ik helemaal niet in de demoncraten kan geloven zonder wereldoorlog.
Vind ik de republikeinen dan beter? nou, wel een stuk veiliger voor de wereld. En om Trump te leren kennen moet je geen NOS kijken, weten we.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2019 20:06

ben db bd schreef:ik kan er niks aan doen maar overdrachtelijk vind ik dat het dan meer tussen kaf en ander kaf gaat.
Er is op de alternatieve media zo overdonderend veel over de Clintons c. s. bekend geworden en wat Obama allemaal af heeft laten weten, dat ik helemaal niet in de demoncraten kan geloven zonder wereldoorlog.
Vind ik de republikeinen dan beter? nou, wel een stuk veiliger voor de wereld. En om Trump te leren kennen moet je geen NOS kijken, weten we.


Lol. Je verwijt de NOS altijd dat ze niet aan goede beeldvorming doen maar vervolgens verwijs je naar alternatieve media die dat allemaal nog veel extremer doen maar dan voor “de andere kant”. En je laat je er helemaal door indoctrineren. Onder Trump zijn er veel meer spanningen en instabiele situaties ontstaan, die zouden kunnen leiden tot oorlog, dan onder Obama het geval was... maar je leest liever wat je graag wil lezen, wat past bij je complottheorieën die zelden kloppen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 08 okt 2019 20:50

Marnix schreef: Onder Trump zijn er veel meer spanningen en instabiele situaties ontstaan, die zouden kunnen leiden tot oorlog, dan onder Obama het geval was... maar je leest liever wat je graag wil lezen, wat past bij je complottheorieën die zelden kloppen...


Inderdaad. Je zou maar een Koerd zijn op dit moment. O, hallo Turkije!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 09 okt 2019 07:33

Marnix schreef:Onder Trump zijn er veel meer spanningen en instabiele situaties ontstaan, die zouden kunnen leiden tot oorlog, dan onder Obama het geval was...
Dit is aantoonbaar onjuist.
Obama heeft de burgeroorlog in Libië aangewakkerd en er actief aan meegedaan. Deze oorlog duurt voort tot op de dag van vandaag en in Europa hebben we daar dagelijks nog last van omdat Libië een nest vol met mensensmokkelaars is die Afrikanen op gammele bootjes de Middellandse Zee opsturen richting Europa. Volgens Obama zelf was het beleid inzake Libië de grootste fout van zijn presidentschap.
Obama heeft troepen naar het oosten van Syrië gestuurd zonder mandaat van het Congres of de VN. Dat Trump deze troepen deels wil terugtrekken, is voor de Koerden zeker geen pretje, maar wel begrijpelijk gezien het beleid van Trump om zich terug te trekken uit zinloze oorlogen. Maar ik ben er ook zeker niet blij mee: liever de Amerikanen in Oost-Syrië dan de Turken of door Turken gesteunde en door Nederland gefinancierde (!) terreurgroepen als Jabhat al Shamiyah en de Sultan Murad Brigade. Zie dit draadje van Harald Doornbos. Dus wijs eerst maar eens naar Den Haag i.p.v. Trump over het lot van de Koerden.
Obama heeft bijgedragen aan de oorlog in Jemen door de Saoedi's te steunen en daar bombardementen uit te voeren (overigens doet Trump hetzelfde). Dit heeft geleid tot tienduizenden doden. Zelfs medewerkers van Obama geven nu toe dat dit beleid een mislukking was.

Welke oorlogen heeft Trump veroorzaakt of aangewakkerd? Hmm, zijn Iran beleid is risicovol, dat zou je hem kunnen aanrekenen. Hij voert ook hetzelfde beleid als Obama met betrekking tot Jemen. Ook niet positief. Maar verder voert hij overleg met Noord-Korea. Dat heeft tot nog toe niets opgeleverd, maar aan de andere kant heeft het wel de spanningen op het Koreaanse schiereiland helpen verminderen. Overall merk je dat Trump helemaal geen zin heeft om oorlogen te beginnen of die aan te wakkeren. Wat dat betreft is hij opvallend pacifistisch. Andere presidenten hadden de mond vol over vrede, maar lieten ondertussen rustig de bommen vallen waar het hun uitkwam. Wat dat betreft is dat bij Trump andersom: hij heeft een grote mond, maar is veel minder bereid om daadwerkelijk oorlog te voeren.
Verder zou je natuurlijk over zijn opmerkingen over de NAVO kunnen beginnen, maar dat is een twist over het gebrek aan Europese commitment voor de NAVO. Trump slaat wat dat betreft harder met de vuist op tafel dan zijn voorgangers. Daar heeft hij wat mij betreft gelijk in. Tot het uiteenvallen van de NAVO zal dit echter zeker niet leiden, wel tot (hopelijk) het serieuzer nemen van de NAVO verplichtingen van de Europese partners.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 09 okt 2019 08:44

@elburger: eens met je analyse. De tegenstanders van de VS en het Westen in het algemeen, zitten niet stil.

Terug naar de verkiezingen: wie wordt de Democratische kandidaat?
- Bernie Sanders heeft een hartaanval gehad en ligt in de lappenmand. Ik denk dat zijn gezondheid en leeftijd een issue zijn in deze campagne.
- Joe Biden is net als Trump verwikkeld in de Oekraïne controverse en bovendien heeft hij de nodige uitglijders tijdens de campagne. Ook zijn leeftijd en gezondheid zijn een issue.
- Elizabeth Warren lijkt me nu de beste kansen te hebben. Ze is voor grote delen van de Democratische partij een acceptabele kandidaat en voor aanhangers van andere kandidaten een goede tweede keus. Ze stijgt dan ook in de peilingen. Ze is wel een typische oostkust democraat (ze is senator voor Massachusetts) en ze probeert nu vooral behoorlijk linkse Democraten aan zich te binden. Logisch, want de linkerflank van de Democraten heeft de meeste invloed tijdens de voorverkiezingen. Maar daarom denk ik dat ze het in een campagne tegen Trump moeilijk zal hebben om de onafhankelijke kiezers in Ohio en Florida (de staten en kiezers waar het echt om gaat) te trekken. Ook haar opmerkingen over klimaatverandering zullen niet helpen om de mijnwerkers uit de Rustbelt states die op Trump stemden te overtuigen. Maar goed dat is van later zorg en er is per slot van rekening nog meer dan een jaar te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2019 11:35

elbert schreef:Dit is aantoonbaar onjuist.
Obama heeft de burgeroorlog in Libië aangewakkerd en er actief aan meegedaan. Deze oorlog duurt voort tot op de dag van vandaag en in Europa hebben we daar dagelijks nog last van omdat Libië een nest vol met mensensmokkelaars is die Afrikanen op gammele bootjes de Middellandse Zee opsturen richting Europa. Volgens Obama zelf was het beleid inzake Libië de grootste fout van zijn presidentschap.
Obama heeft troepen naar het oosten van Syrië gestuurd zonder mandaat van het Congres of de VN. Dat Trump deze troepen deels wil terugtrekken, is voor de Koerden zeker geen pretje, maar wel begrijpelijk gezien het beleid van Trump om zich terug te trekken uit zinloze oorlogen. Maar ik ben er ook zeker niet blij mee: liever de Amerikanen in Oost-Syrië dan de Turken of door Turken gesteunde en door Nederland gefinancierde (!) terreurgroepen als Jabhat al Shamiyah en de Sultan Murad Brigade. Zie dit draadje van Harald Doornbos. Dus wijs eerst maar eens naar Den Haag i.p.v. Trump over het lot van de Koerden.
Obama heeft bijgedragen aan de oorlog in Jemen door de Saoedi's te steunen en daar bombardementen uit te voeren (overigens doet Trump hetzelfde). Dit heeft geleid tot tienduizenden doden. Zelfs medewerkers van Obama geven nu toe dat dit beleid een mislukking was.

Welke oorlogen heeft Trump veroorzaakt of aangewakkerd? Hmm, zijn Iran beleid is risicovol, dat zou je hem kunnen aanrekenen. Hij voert ook hetzelfde beleid als Obama met betrekking tot Jemen. Ook niet positief. Maar verder voert hij overleg met Noord-Korea. Dat heeft tot nog toe niets opgeleverd, maar aan de andere kant heeft het wel de spanningen op het Koreaanse schiereiland helpen verminderen. Overall merk je dat Trump helemaal geen zin heeft om oorlogen te beginnen of die aan te wakkeren. Wat dat betreft is hij opvallend pacifistisch. Andere presidenten hadden de mond vol over vrede, maar lieten ondertussen rustig de bommen vallen waar het hun uitkwam. Wat dat betreft is dat bij Trump andersom: hij heeft een grote mond, maar is veel minder bereid om daadwerkelijk oorlog te voeren.
Verder zou je natuurlijk over zijn opmerkingen over de NAVO kunnen beginnen, maar dat is een twist over het gebrek aan Europese commitment voor de NAVO. Trump slaat wat dat betreft harder met de vuist op tafel dan zijn voorgangers. Daar heeft hij wat mij betreft gelijk in. Tot het uiteenvallen van de NAVO zal dit echter zeker niet leiden, wel tot (hopelijk) het serieuzer nemen van de NAVO verplichtingen van de Europese partners.


Ik zeg ook niet dat Obama een heilige was die geen fouten maakte (en gelukkig durft hij dat ook toe te geven) maar dat Trump vooral een grote mond heeft maar verder nog niet zoveel doet zorgt er wel voor dat er geen fysieke oorlogen bijkomen... maar het zorgt daarmee nog niet voor stabiliteit, integendeel. De conflicten met bijvoorbeeld Iran zijn wel verergerd. Met Rusland (kernwapenverdrag) is het ook wel spannend en dan heb je ook nog de handelsoorlog. Geen oorlog met wapens en slachtoffers gelukkig, maar stabiel is het ook niet en het zorgt er wel voor dat de kans op escalatie groter is geworden. Dan heb ik er wel moeite mee als iemand die hier al geregeld met ononderbouwde complottheorieën komt, roept dat Clinton en Obama heel veel op hun kerfstok hebben en dat hij niet in "democraten kan geloven zonder wereldoorlog" en het met Trump aan het roer een stuk veiliger is voor de wereld.... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 11 okt 2019 12:50

Marnix schreef:Ik zeg ook niet dat Obama een heilige was die geen fouten maakte (en gelukkig durft hij dat ook toe te geven) maar dat Trump vooral een grote mond heeft maar verder nog niet zoveel doet zorgt er wel voor dat er geen fysieke oorlogen bijkomen... maar het zorgt daarmee nog niet voor stabiliteit, integendeel. De conflicten met bijvoorbeeld Iran zijn wel verergerd. Met Rusland (kernwapenverdrag) is het ook wel spannend en dan heb je ook nog de handelsoorlog. Geen oorlog met wapens en slachtoffers gelukkig, maar stabiel is het ook niet en het zorgt er wel voor dat de kans op escalatie groter is geworden.
V.w.b. Iran, wat had Trump moeten doen? De Irandeal in stand houden (niet echt ideaal en bovendien in strijd met Trumps verkiezingsbelofte), of Iran juist aanvallen? Er zijn nauwelijks goede opties hier. Misschien was het in stand houden van de JCPOA beter dan wat Trump gedaan heeft, maar ik weet niet of dat veel verschil gemaakt had. Bovendien is Iran uit op het domineren van het Midden-Oosten en de vernietiging van Israel. Van Trump verwachten dat hij Iran tot een seculiere democratie zal omvormen, is wel wat veel gevraagd.
Ik ben net als veel mensen niet blij met de terugtrekking van Amerikaanse troepen uit een deel van Syrië. Ik vind het dom en onverantwoordelijk. Maar ook hier geldt dat Trump doet wat hij beloofd heeft en dat de Amerikanen er jarenlang gedaan hebben wat de Europeanen niet wilden doen: troepen op een heel gevaarlijke plek zetten om de boel enigszins stabiel te houden. Trump heeft er nu genoeg van ("wat doen we daar eigenlijk?", is zijn vraag) en de Europeanen zijn nu verontwaardigd dat Turkije de Koerden aanvalt. Dat is hypocriet. Had dan als EU zelf actie ondernomen.
Voorlopig zitten we met de problemen in dit gebied opgezadeld, wie er ook in het Witte Huis zit. De vorige presidenten waren nou niet bepaald beter dan Trump qua Midden-Oosten beleid en een toekomstige president zal er ook geen vrede brengen, is mijn inschatting.
Overigens: in de Europese media (en de meeste Amerikaanse ook) laten ze opmerkingen als deze van Trump nooit zien. Waarom niet? Waarschijnlijk omdat dat een menselijke kant van hem laat zien.


V.w.b. Rusland: de Russen hebben volgens het Amerikaanse leger en inlichtingendiensten het kernwapenverdrag geschonden door een raket te maken met een langer dan toegestaan bereik. Dat kun je Trump niet verwijten, wel Putin. Natuurlijk ontkennen de Russen, maar als er 1 regel geldt is het wel dat als de Russen iets officieel ontkennen, het vrijwel zeker waar is.
De handelsoorlog? Dat is wel het meest hypocriete verwijt dat wij als Europeanen richting Trump kunnen maken. De EU heeft gemiddeld genomen importtarieven die hoger zijn dan de VS hebben. Dan kun je de VS er niet van beschuldigen dat een handelsoorlog aan hen ligt. Trump wil een gelijk speelveld en dat andere landen dat niet leuk vinden, is begrijpelijk, maar niet bepaald terecht. Tenminste, volgens een Duitse think-tank. Handelsconflicten zijn van alle tijden en dit is niets nieuws. Wij Nederlanders waren er in het verleden meesters in om die uit te buiten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten