Refo's per trekker naar het Malieveld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor elbert » 07 okt 2019 15:04

Origenes schreef:Dan blijft het wel vreemd dat een rd-journalist ten overstaan van de initiatiefnemer van de boerenactie nog steeds refereert aan de gezagsgetrouwheid van refo's. Zijn bevindelijk gereformeerden, want over die groep gaat het, al niet veel langer maatschappijbetrokken? De SGP is niet voor niets de oudste politieke partij van Nederland.
Tja, de Nederlandse calvinisten kwamen in de 16e eeuw in opstand tegen de Spaanse overheersers. Nog langer geleden dan de oprichting van de SGP. ;)
Dus zo nieuw is het ook weer niet. Wel is het zo dat refo's gezagsgetrouw zijn, maar er zijn dus gevallen waarin ook zij het nodig vinden om hun stem te laten horen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Origenes » 07 okt 2019 15:18

Elbert schreef:Tja, de Nederlandse calvinisten kwamen in de 16e eeuw in opstand tegen de Spaanse overheersers. Nog langer geleden dan de oprichting van de SGP. :wink:

Dat is flauw! Er is lang sprake geweest van een controverse tussen de bevindelijk gereformeerden en de calvinisten die uitgingen van het recht van verzet. Natuurlijk waren er uitzonderingen, ook in WO2. Maar de houding van ds. Kersten was bepaald geen uitzondering.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor elbert » 08 okt 2019 09:45

Origenes schreef:Dat is flauw! Er is lang sprake geweest van een controverse tussen de bevindelijk gereformeerden en de calvinisten die uitgingen van het recht van verzet. Natuurlijk waren er uitzonderingen, ook in WO2. Maar de houding van ds. Kersten was bepaald geen uitzondering.
Het was inderdaad een beetje flauw van me. Maar het geeft wel aan dat die controverse tussen bevindelijk gereformeerde en calvinisten een relatief klein binnenbrandje binnen een oorspronkelijk christelijke natie was. Nu Nederland meer en meer een seculier atheïstische staat is geworden (en zelfs het woord "staat" al op losse schroeven staat), is denk ik de blik van de bevindelijk gereformeerden aan het veranderen. Niet langer alleen gefocust op controverses met andere christenen (denk aan het verzet tegen de katholieken vroeger), maar maatschappijbreed. Dat vraagt om een andere houding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor K80 » 08 okt 2019 11:05

ben db bd schreef:vroeger mochten wij niet fietsen op zondag. De kinderen van Molenaar moesten 3x (? geloof ik) 5km heen en ook 5 weerom lopen naar de kerk.
Tegenwoordig hebben ze daar een knots van een parkeerterrein.
En of je nou met de auto naar de kerk rijdt of met de trekker, maakt m.i. voor de Heere weinig uit hoor. Hij betoonde zich vele malen soepeler op de sabbat dan de fundamentalisten. Het verschil zit hem natuurlijk in of je naar de kerk rijdt of naar de demonstratie.

En dan hoop ik dat we hier ook over de noodzaak van de demonstratie mogen praten. Is die echt nodig? ... ik betwijfel dat.
Vroeger, toen ik hier kwam wonen molk de boer naast ons 17 koeien (gemengd bedrijf).
Gisteren, (kan ook eergisteren geweest zijn, zeg ik tegen de fundamentalisten onder ons. Mijn geheugen is zwaar beschadigd) zag ik een voor mij razend interessant verslag aangaande een boer die van 170 (+ kalveren) melkkoeien terug ging naar een stuk of acht en verwachtte daar een bestaan aan over te kunnen houden. Zijn melk ging niet meer naar de Campina, maar naar de kaas- en ijsmakerij. (en meer zo?)

Mijn grootvader, die zijn bedrijf had georven (hiet dat bij ons. ook wel met een u) kwam ook niet boven de 20 koeien uit hoor. (gemengd bedrijf)
Onze nog jonge overbuurman heeft er 120 (+kalveren) met een prachtige moderne stal, vol geautomatiseerd. Maar zijn vrouw heeft er een baantje bij, want de melkprijzen staan regelmatig zwaar onder druk. En zo'n prachtig spul kost natuurlijk ook nog eens een zeer lieve duit. Daarom zijn m.i. alleen nog geërfde boerenbedrijven zinnig rendabel te houden. Maar het te gelde maken lonkt dan natuurlijk ook. :(

Omdat ik binnen de stankcirkel zit t.o.v. onze overbuurman, kreeg ik dus een brief van de gemeente dat we hier nu strijdig wonen.
Het is dus niet zo gek dat er milieuactivisten zijn (niet dom klimaat- noemen hoor.) welke de ongebreidelde boeren-concurrentie-uitbreidingen willen omvormen tot meer duurzame biologische bedrijfsvormen. 40 jaar terug leerden we van prof. Bob Goudswaard (ons aanpalende dorp heet naar hem :wink: reeds dat het allemaal beslist anders zou moeten, maar gingen we toch door met malkander gek te maken.

Resumerend zou ik dus willen zeggen; helemaal niet naar het Malieveld gaan, maar heel het landschap weer ecologisch willen omvormen !!
En dat uiteraard met geld van jullie hoog geprezen EU :D


Jij hebt Onze boerderij gezien van Yvon Jaspers.
Die boer moest stoppen vanwege ernstige rug klachten.
Heeft dus alles moeten verkopen. Is dus daarna genoodzaakt om te her investeren omdat je anders alles naar de belasting brengt.
Kwam op mij over dat hij zich in heeft gekocht bij dat restaurant en zo op het idee van die 8 koeien is gekomen. Zijn vrouw werkt daar ook zag ik. Niets mis met dit concept natuurlijk.

Toch is dit niet realistisch voor Nederland. Vroeger hadden de boeren inderdaad veel minder vee. Maar er waren ook veel en veel meer boeren. In vergelijking met de jaren 80 zijn er nu minder dieren als toen! Dat zegt toch wel wat.
Overal stoppen de boeren omdat ze bijvoorbeeld geen opvolging hebben of dat het bedrijf niet meer rendabel is.
Wij zijn ook al 18 jaar gestopt met boeren.
De totale vraag naar producten wordt niet minder. Dus de boeren die overblijven gaan meer dieren houden.

Daarnaast is het zo dat het dieren welzijn echt heel veel beter is in de grote stallen dan vroeger in de kleine groepstallen.
Jammer dat een hoop mensen dit niet willen weten.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor K80 » 08 okt 2019 11:09

Het is dat ik geen cabine op de trekker heb, anders zou ik er serieus aan denken om mee te rijden.
Geen boer meer, wel altijd erg betrokken met de boeren.
Zelfs met stemmen , stem ik altijd op een pro agrarische partij.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor MoesTuin » 11 okt 2019 10:43

....ze gaan binnenkort weer op pad....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Prisma23 » 11 okt 2019 17:33

Die Friese trekkers hebben al wat bereikt!

https://www.rd.nl/vandaag/economie/frie ... -1.1601338

Yoshi

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2019 17:38

Heel mooi, dat mijn provincie (Overijssel) maar snel mag volgen.
De tijd dat Den Haag dicteert moet maar eens voorbij zijn. Meer autonomie naar de provincies!

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor ben db bd » 11 okt 2019 20:30

Daarnaast is het zo dat het dieren welzijn echt heel veel beter is in de grote stallen dan vroeger in de kleine groepsstallen.
Jammer dat een hoop mensen dit niet willen weten.


Ja, dat eerste onderschrijf en roem ik volmondig hoor! De ruime loopstal van mijn overbuurman, vol lekkere 'bedjes', een schurkapparaat tegen de kriebel, een robot die de vloer aanveegt, dan ook een melkrobot naar de persoonlijke wens van het beest, met vrije in- en uitloop van de koeien naar de wei, (die ze best weinig gebruiken, zie ik) zou ik niet weten te verbeteren.
En als zoontje die vroeger heel vaak met pappa mee 'de boer op ging', de melkveebedrijven controleren + voorlichting, heb ik de situatie uiteraard >100x eigenlijk best verdrietig beschouwd.
Dat was ook goed te zien als de beesten in het voorjaar de wei in mochten en dan de raarste bokkesprongen maakten van puur plezier na met hun kop heel de winter tussen palen geklemd gestaan te hebben, poepend in een gootje (de groep), enz., enz.
Wat zorg voor de koeien betreft zou ik ook nóóit meer terug willen naar de tijd van de knechten van mijn grootvader, welke om 4 uur al moesten aanrukken, geloof ik, voor de eerste melkbeurt, 'het vroege melken', want om 7 uur(?) kwam de melkrijder reeds langs en moesten de bussen wel aan de dijk staan, op hun weg naar de melkfabriek.

Nou is het dierenprobleem natuurlijk veel groter als wat betreft de melkkoeien, waarvan het aantal t.o.v. de tijd van boterbergen, kaashopen (?) en melksloten +/- gehalveerd is. Van varkens, geiten, kippen enz. zijn er nu vele malen meer bijgekomen t.o.v. de jaren '80. Op een grafiek zag ik dat de dieren met elkaar de helft van de totale stikstofuitstoot veroorzaken. Daar zou dus ook m.i. minstens een kwart van de oplossing gehaald kunnen worden om weer binnen de (overigens sterk van het buitenland afwijkende) norm te kunnen komen.
Op TV zag ik een keer een boer die wel 500 melkkoeien hield en de smaak van het uitbreiden helemaal te pakken had. En met varkens- en kippenboeren loopt dat nog veel verder zwaar uit de hand, weten we.
Daar moeten we mee stoppen !! Die boer had trouwens reeds een man of 4 personeel lopen. Mijn opa had 6 tot 8 knechten lopen, maar dat was niet in de tijd van de mechanisatie. Toen was meer dan 80% van de beroepsbevolking hier werkzaam in de landbouw.

En weer zeg ik, qua ruimteconsumptie gaan er maar 2 koeien op één hectare, maar van huizen proppen ('inbreiding' genoemd) we er 50 en meer op een hectare, met heel grote negatieve maatschappelijke gevolgen. Daar is veel jammerlijk maatschappelijk verval omtrent te melden, heb ik eerder vanuit mijn vak ingebracht.

Nou is het probleem met wat we (niet zo slim) klimaatmaatregelen noemen, dat we dat Europees en uiteindelijk mondiaal aan moeten pakken, wil het nog een minimum aan resultaat boeken. Dat zal nooit gebeuren - spijtig voor dat boze klimaat-schreeuw-meisje - want alle nog arme mensen zullen er voorlopig niet aan mee doen, en slechte rijke mensen ook niet. Misschien wel onder dictatuur van de wereldheerser via Deep State, NWO enz., maar tegen die tijd zitten we dik onder de plak van de antichrist, of de Mahdi, en die tijd zal gelukkig niet zo lang duren, weten we beloftevol uit Gods heilig Woord. Daarna maakt de Schepper alle dingen weer nieuw, heeft Hij beloofd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Cicero » 16 okt 2019 15:56

Die refo's zijn gewoon geldbelust. De vraag is of het dan nog wel 'refo's' zijn, of juist refo's.

De oplossing is vrij simpel: de lobby van de grote tussenbedrijven (die van Yvon Jaspers) ontmantelen, evenals die van de supermarkten. De boeren krijgen een flink hogere prijs voor hun waar en dan hoeven ze minder te produceren. Iedereen blij. Ook de consument, die immers kritiekloos boeren wil steunen.

Yoshi

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Yoshi » 16 okt 2019 16:22

Dat boeren meer geld voor hun waar dienen te krijgen is al vaak genoeg geroepen door Jan en alleman en we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Waarom fabeltjes verkopen als de oplossing?
Laatst gewijzigd door Yoshi op 17 okt 2019 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Optimatus » 17 okt 2019 15:45

Als de consument nu eens niet een pak melk voor 75 cent bij een supermarkt zou halen, maar gewoon bij de boer voor 1 euro de liter, zou die hele schaalvergroting niet nodig zijn om een boerderij rendabel te houden. Nu verdwijnt al het geld in de zakken van een paar grote boeren en een verzameling aandeelhouders.

Het is net als met de t-shirtjes bij de discounter: als je een shirtje van 3 euro koopt, weet je dat er kinderarbeid achter zit.
Als je goedkope melk uit de supermarkt koopt, weet je dat de boer er nauwelijks iets aan verdient.

De schijnheilige Randstad met z'n moralistische, opgeheven vingertje houdt dit mede in stand.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Prisma23 » 18 okt 2019 10:54

Wij hebben deze sinds enige tijd, is prima melk. (euro 1,39 per 800 ml)
Afbeelding


https://elkemelk.nl/

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Prisma23 » 18 okt 2019 10:57

Bizar verhaal in Zembla over kalveren die geïmporteerd worden naar Nederland, hier in Nederland opgroeien en dus hun stikstof achterlaten en daarna weer naar een buitenland gaan.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/het-gouden-kalf

Yoshi

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Yoshi » 18 okt 2019 11:22

Ik heb er verder geen verstand van hoor, maar wat is er precies bizar aan?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten