De zondaar uit Lukas 15:7

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 02 okt 2019 16:28

coby6 schreef:Ja alleen weet je het pas achteraf. Ik ga er niet zo snel van uit dat iemand niet meer terug kan komen.

Ik ook niet :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Veendam » 03 okt 2019 19:44

Met de zondaar in Lukas 15 wordt gewoon iedere zondaar bedoeld. Gewoon zoals het er staat.

Meer dan over 99 rechtvaardigen die bekering niet van node hebben......
Dat is een vergelijking die volgens mij betekend dat God niet zegt dat Hij niet blij is met 99 rechtvaardigen, maar dat Hij juist heel blij is bij elke zondaar die zich bekeerd.

Er staat namelijk nergens in de tekst zelf dat die rechtvaardigen dachten rechtvaardig te zijn en het niet waren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor coby6 » 03 okt 2019 21:21

Veendam schreef:Met de zondaar in Lukas 15 wordt gewoon iedere zondaar bedoeld. Gewoon zoals het er staat.

Meer dan over 99 rechtvaardigen die bekering niet van node hebben......
Dat is een vergelijking die volgens mij betekend dat God niet zegt dat Hij niet blij is met 99 rechtvaardigen, maar dat Hij juist heel blij is bij elke zondaar die zich bekeerd.

Er staat namelijk nergens in de tekst zelf dat die rechtvaardigen dachten rechtvaardig te zijn en het niet waren.

Nou. Hij zei het tegen de farizeeen omdat ze zanikten dat Hij met zondaren at. Hij liet ze achter in de woestijn. Klinkt als het volk Israel in de woestijn dat niet luisterde, de oude generatie.

7Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.

Wie heeft er nou geen bekering nodig? Zou kunnen betekenen ze zijn al bekeerd en leven heilig, maar in deze context denk ik van niet. De Farizeeen waren niet rechtvaardig.

Ik vatte het ook altijd zo op als jij, maar dan vond ik het zo raar dat ze niet blij waren om die 99. En achterlaten in de woestijn klinkt als: zoek het uit. Het barst van de slangen daar.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 09:48

coby6 schreef:Nou. Hij zei het tegen de farizeeen omdat ze zanikten dat Hij met zondaren at. Hij liet ze achter in de woestijn. Klinkt als het volk Israel in de woestijn dat niet luisterde, de oude generatie.

7Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.

Wie heeft er nou geen bekering nodig? Zou kunnen betekenen ze zijn al bekeerd en leven heilig, maar in deze context denk ik van niet. De Farizeeen waren niet rechtvaardig.

Ik vatte het ook altijd zo op als jij, maar dan vond ik het zo raar dat ze niet blij waren om die 99. En achterlaten in de woestijn klinkt als: zoek het uit. Het barst van de slangen daar.

Maar als dat weer zo is, waarom beschouwde Jezus hen dan als Zijn kudde? Het gaat denk ik gewoon om het principe dat God het verlorene zoekt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor coby6 » 07 okt 2019 10:06

DeLange schreef:Maar als dat weer zo is, waarom beschouwde Jezus hen dan als Zijn kudde? Het gaat denk ik gewoon om het principe dat God het verlorene zoekt.

Ja. Ze beschouwden zichzelf als Gods kudde en rechtvaardig. Zij veroordeelden Hem dat Hij de verlorenen opzocht.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 11:14

coby6 schreef:Ja. Ze beschouwden zichzelf als Gods kudde en rechtvaardig. Zij veroordeelden Hem dat Hij de verlorenen opzocht.

Oké, maar dan nog noemt God deze groep Zijn kudde, terwijl Hij ze elders het slachtoffer noemt van rovers, die door de Barmhartige Samaritaan geholpen moest worden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor coby6 » 07 okt 2019 11:37

DeLange schreef:Oké, maar dan nog noemt God deze groep Zijn kudde, terwijl Hij ze elders het slachtoffer noemt van rovers, die door de Barmhartige Samaritaan geholpen moest worden.

Tegen wie Hij het had, lijken me meer die 2 die er met een boog omheen liepen.

Aan de ene kant lijkt het me een sneer naar hen: 99 die geen bekering nodig hebben. Aan de andere kant lijkt het me dat die 99 wel veilig zijn, anders is het raar om te vragen: wie van jullie zou dit nou niet doen? Net als met dat beest in een put op sabbat.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 12:04

coby6 schreef:Tegen wie Hij het had, lijken me meer die 2 die er met een boog omheen liepen.

Aan de ene kant lijkt het me een sneer naar hen: 99 die geen bekering nodig hebben. Aan de andere kant lijkt het me dat die 99 wel veilig zijn, anders is het raar om te vragen: wie van jullie zou dit nou niet doen? Net als met dat beest in een put op sabbat.

Oké, bedankt voor jouw mening. Het lijkt me mogelijk. De 2 die er om heen liepen kom ik op terug.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor ben db bd » 07 okt 2019 12:13

mag ik het praktisch houden?
De kudde is m.i. gewoon de Kerk.
het verdwaalde schaap kan elke christen, met oneindig veel redenen, zijn. Maar dus wel los van de Herder.

Nou is het natuurlijk wel zo dat je een beetje verdwaald kan zijn. Nou, dan moet je dus een stukje terug gebracht worden.
(daar kan een geworpen 'kluitje' soms al voldoende voor zijn).
Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.
De les is dat iedereen voor de Heere Jezus zeer kostbaar is, toch? (Hij had daar véél voor over!)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor coby6 » 07 okt 2019 12:26

.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 21:58

ben db bd schreef:mag ik het praktisch houden?
De kudde is m.i. gewoon de Kerk.
het verdwaalde schaap kan elke christen, met oneindig veel redenen, zijn. Maar dus wel los van de Herder.

Nou is het natuurlijk wel zo dat je een beetje verdwaald kan zijn. Nou, dan moet je dus een stukje terug gebracht worden.
(daar kan een geworpen 'kluitje' soms al voldoende voor zijn).
Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.
De les is dat iedereen voor de Heere Jezus zeer kostbaar is, toch? (Hij had daar véél voor over!)

Zo is het mij wel geleerd ja.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 22:07

coby6 schreef:Tegen wie Hij het had, lijken me meer die 2 die er met een boog omheen liepen.

Om hier op terug te komen. De schriftgeleerde vroeg wie zijn naaste is. Jezus vraagt na het verhaal wie de naaste van het slachtoffer is. Het was de schriftgeleerde duidelijk dat Jezus hem ais slachtoffer van de duivel beschouwd en dat de gene die hem helpt zijn naaste is. Dat zegt twee dingen. Ten eerste dat deze schriftgeleerde moest inzien dat hij niet door de priester en de leviet geholpen kon worden, wat ook staat voor de wet en de profeten. Die kunnen je niet helpen. Ten tweede dat Jezus alleen hem kan helpen (barmhartige Samaritaan staat voor Jezus uit Samaria) en ten derde draait het de zaak om. Namelijk, de gene die jou helpt is de naaste. Dus wordt dat de vraag, voor wie ben jij een naaste? Vandaar dat Jezus zei: "doet gij dan even zo"
Verder brengt de Samaritaan het slachtoffer bij de Herberg, dat is Gods gemeente en geeft de herbergier twee munten. Dat wil zeggen: God lief hebben boven alles en je naaste als je zelf. Vervolgens zegt de Samaritaan: "zorg voor hem totdat Ik terug kom." Dit slaat op de taak van de gemeente, tot de wederkomst van Jezus.

Dit is de uitleg van de eerste kerkvaders.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Origenes » 07 okt 2019 22:46

ben db bd schreef:Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.

Ach ja, de sentimentele plaatjes...
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Vera888 » 16 dec 2019 23:53

ben db bd schreef:mag ik het praktisch houden?
De kudde is m.i. gewoon de Kerk.
het verdwaalde schaap kan elke christen, met oneindig veel redenen, zijn. Maar dus wel los van de Herder.

Nou is het natuurlijk wel zo dat je een beetje verdwaald kan zijn. Nou, dan moet je dus een stukje terug gebracht worden.
(daar kan een geworpen 'kluitje' soms al voldoende voor zijn).
Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.
De les is dat iedereen voor de Heere Jezus zeer kostbaar is, toch? (Hij had daar véél voor over!)


Mooi, Ben! En wat een goede vraag was dit van Johan100.
Ook leerzaam om al die andere reacties te lezen.
Ik zat er net een poosje over na te denken en heb zin om nog even te schrijven wie ik zie als die zondaar uit vers 7, ook al zal wel niemand dit nog lezen.

Wie die zondaar is? Dat ben ik.

Na het lang te hebben uitgehouden bij kerkmensen die zichzelf rechtvaardig vonden en geen bekering nodig hadden en die mij verachtten omdat ik om redding bad en niet kon rusten vóór ik die in Jezus gevonden had, ben ik, vol verdriet, al die zelfingenomen leugenaars ontvlucht en doolde ik in de woestijn.

Maar daar heeft de Goede Herder mij gevonden en mij liefdevol op Zijn schouders getild en thuis gebracht. Niet bij die schijn-heilige kudde, maar Thuis. Bij Hem, Zijn Vader en Zijn Advocaat en bij die anderen die ook beleven zondaars te zijn, maar die ook, net als ik, tegelijk beleven rechtvaardig te zijn in Gods ogen, door Jezus' bloed.

En in deze heerlijke gemeenschap mag ik blijven en vol vreugde genieten - voor eeuwig!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Jesaja40 » 19 dec 2019 13:49

Johan100 citeert:

Wie is de zondaar uit vers 7?


Niet alleen een goede vraag maar ook een uitdaging om die juist niet te ontdekken in de tekst. Deze staat eeuwen van ons vandaan. Ik ben niet zo van teksten te isoleren met een passend antwoord.

Net als Vera888 ben ik van mening: zie ik mijzelf als een zondaar en wat doe ik daar aan om recht voor de Eeuwige komen te staan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten