Refo's per trekker naar het Malieveld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Prisma23 » 05 okt 2019 12:39

Twee interessante artikelen in het RD van vandaag.
De leider van het protest op het Malieveld van afgelopen dinsdag is lid van de GGiN.
Er zijn de nodige refo-boeren per trekker naar den Haag gegaan.
Ik moet hier eerst nog eens goed over nadenken, is dit verwereldlijking of emancipatie?
Het doel van de actie steun ik wel.

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/voor ... -1.1599761

https://www.rd.nl/vandaag/economie/boer ... -1.1599660

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2019 13:05

Als je de beide artikelen leest, kun je niet terugvinden dat het onruststokers en oproerkraaiers zijn.
Christen - refo's - zijn van oorsprong gehoorzaam aan degenen die boven hen gesteld zijn.
Maar er zijn altijd wel uitzonderingen geweest, als vrij recent voorbeeld de WO2.
Je moest liegen, de overheid ongehoorzaam zijn, en sommigen hebben zelfs iemand moeten doden tijdens het verzet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor coby6 » 05 okt 2019 13:08

Chaya schreef:Als je de beide artikelen leest, kun je niet terugvinden dat het onruststokers en oproerkraaiers zijn.
Christen - refo's - zijn van oorsprong gehoorzaam aan degenen die boven hen gesteld zijn.
Maar er zijn altijd wel uitzonderingen geweest, als vrij recent voorbeeld de WO2.
Je moest liegen, de overheid ongehoorzaam zijn, en sommigen hebben zelfs iemand moeten doden tijdens het verzet.

Dat is best wel gevaarlijk. De christelijke partijen gaan toch ook gewoon mee met dat Europa gedoe.
Ik heb ook niet zo'n zin om bij Baudet te gaan, maar die ziet dat wel heel scherp.
Beter gaan ze naar het Malieveld en nodigen Osborn weer uit.
Oh die zit al in de hemel,zie ik net. https://www.opwekking.nl/uitgaven/opwek ... ar-geleden

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor K80 » 06 okt 2019 12:11

Ik hoop dat er alle type boeren mee hebben gedaan. Saamhorigheid onder de boeren, los van welke overtuiging of religie. Samen één.

Mijn vader heeft in de jaren 90 ook gedemonstreerd. Waren wel meer boeren uit onze kerk die mee deden. Sommige niet.
Was één van de weinige keren dat ik mijn vader de trekker zag wassen met een spons trouwens. Trekker moest wel blinken natuurlijk :)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2019 15:32

Prisma23 schreef:Twee interessante artikelen in het RD van vandaag.
De leider van het protest op het Malieveld van afgelopen dinsdag is lid van de GGiN.
Er zijn de nodige refo-boeren per trekker naar den Haag gegaan.
Ik moet hier eerst nog eens goed over nadenken, is dit verwereldlijking of emancipatie?
Het doel van de actie steun ik wel.

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/voor ... -1.1599761

https://www.rd.nl/vandaag/economie/boer ... -1.1599660


Wat is precies je punt? Christenen hebben toch ook het recht om te demonstreren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Prisma23 » 06 okt 2019 17:48

Marnix schreef:Wat is precies je punt? Christenen hebben toch ook het recht om te demonstreren?


Mijn punt is nu net niet de standaard refo-polarisatie van "is iets goed of fout?". Het gaat mij erom dat het (historisch) gezien een interessant verschijnsel is dat refo's actie gaan voeren. Dat kwam tot nu toe weinig voor. Een vakbond als de RMU is met het voeren van acties veel terughoudender dan andere vakbonden, de acties tegen abortus werden voornamelijk door de "evangelische" gevoerd en de acties voor het milieu door de meer "linkse" christenen. Een refo op de barricade is in mijn ogen een nieuw verschijnsel.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Origenes » 06 okt 2019 22:15

Prisma23 schreef:Een refo op de barricade is in mijn ogen een nieuw verschijnsel.

Zo zie ik het ook.
Initiatiefnemer schapenhouder Bart Kemp werd er zelfs op ondervraagd in het RD, in verband met zijn lidmaatschap van de GGiN.

Bart Kemp heeft het perfect gedaan. Als er iemand is die een lintje heeft verdiend dan is hij het wel!

Prisma23 schreef:Ik moet hier eerst nog eens goed over nadenken, is dit verwereldlijking of emancipatie?

Geen van beide wat mij betreft. Het is oppositie tegen een foute regering. Ondanks 2 christelijke coalitiepartners. D66 staat ideologisch aan het roer en moet nodig worden gestopt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Yoshi » 07 okt 2019 06:01

off topique-smile Verwijderd door moderator.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor elbert » 07 okt 2019 10:05

Prisma23 schreef:Mijn punt is nu net niet de standaard refo-polarisatie van "is iets goed of fout?". Het gaat mij erom dat het (historisch) gezien een interessant verschijnsel is dat refo's actie gaan voeren. Dat kwam tot nu toe weinig voor. Een vakbond als de RMU is met het voeren van acties veel terughoudender dan andere vakbonden, de acties tegen abortus werden voornamelijk door de "evangelische" gevoerd en de acties voor het milieu door de meer "linkse" christenen. Een refo op de barricade is in mijn ogen een nieuw verschijnsel.
De mars voor het leven is een actie door heel veel refo's wordt ondersteund. Dat geldt dus ook voor de boerenprotesten. Het betekent dat de refozuil aan het emanciperen is: dus meer maatschappelijke betrokkenheid en minder schroom om naar buiten te treden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Yoshi » 07 okt 2019 11:02

Iemand mag onze regering dus gewoon een foute regering noemen en daarmee associëren met het nazi regiem van Duitsland van voor 1945. En hem daarop bevragen mag niet. Duidelijk en tegelijkertijd misselijkmakend.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor ben db bd » 07 okt 2019 11:19

vroeger mochten wij niet fietsen op zondag. De kinderen van Molenaar moesten 3x (? geloof ik) 5km heen en ook 5 weerom lopen naar de kerk.
Tegenwoordig hebben ze daar een knots van een parkeerterrein.
En of je nou met de auto naar de kerk rijdt of met de trekker, maakt m.i. voor de Heere weinig uit hoor. Hij betoonde zich vele malen soepeler op de sabbat dan de fundamentalisten. Het verschil zit hem natuurlijk in of je naar de kerk rijdt of naar de demonstratie.

En dan hoop ik dat we hier ook over de noodzaak van de demonstratie mogen praten. Is die echt nodig? ... ik betwijfel dat.
Vroeger, toen ik hier kwam wonen molk de boer naast ons 17 koeien (gemengd bedrijf).
Gisteren, (kan ook eergisteren geweest zijn, zeg ik tegen de fundamentalisten onder ons. Mijn geheugen is zwaar beschadigd) zag ik een voor mij razend interessant verslag aangaande een boer die van 170 (+ kalveren) melkkoeien terug ging naar een stuk of acht en verwachtte daar een bestaan aan over te kunnen houden. Zijn melk ging niet meer naar de Campina, maar naar de kaas- en ijsmakerij. (en meer zo?)

Mijn grootvader, die zijn bedrijf had georven (hiet dat bij ons. ook wel met een u) kwam ook niet boven de 20 koeien uit hoor. (gemengd bedrijf)
Onze nog jonge overbuurman heeft er 120 (+kalveren) met een prachtige moderne stal, vol geautomatiseerd. Maar zijn vrouw heeft er een baantje bij, want de melkprijzen staan regelmatig zwaar onder druk. En zo'n prachtig spul kost natuurlijk ook nog eens een zeer lieve duit. Daarom zijn m.i. alleen nog geërfde boerenbedrijven zinnig rendabel te houden. Maar het te gelde maken lonkt dan natuurlijk ook. :(

Omdat ik binnen de stankcirkel zit t.o.v. onze overbuurman, kreeg ik dus een brief van de gemeente dat we hier nu strijdig wonen.
Het is dus niet zo gek dat er milieuactivisten zijn (niet dom klimaat- noemen hoor.) welke de ongebreidelde boeren-concurrentie-uitbreidingen willen omvormen tot meer duurzame biologische bedrijfsvormen. 40 jaar terug leerden we van prof. Bob Goudswaard (ons aanpalende dorp heet naar hem :wink: reeds dat het allemaal beslist anders zou moeten, maar gingen we toch door met malkander gek te maken.

Resumerend zou ik dus willen zeggen; helemaal niet naar het Malieveld gaan, maar heel het landschap weer ecologisch willen omvormen !!
En dat uiteraard met geld van jullie hoog geprezen EU :D

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor johannes1 » 07 okt 2019 11:20

Prisma23 schreef:Mijn punt is nu net niet de standaard refo-polarisatie van "is iets goed of fout?". Het gaat mij erom dat het (historisch) gezien een interessant verschijnsel is dat refo's actie gaan voeren. Dat kwam tot nu toe weinig voor. Een vakbond als de RMU is met het voeren van acties veel terughoudender dan andere vakbonden, de acties tegen abortus werden voornamelijk door de "evangelische" gevoerd en de acties voor het milieu door de meer "linkse" christenen. Een refo op de barricade is in mijn ogen een nieuw verschijnsel.

RMU is meer tegen staken dan actie voeren volgens mij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Origenes » 07 okt 2019 12:10

Yoshi schreef:Iemand mag onze regering dus gewoon een foute regering noemen en daarmee associëren met...

Dat is slechts jouw associatie!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor Origenes » 07 okt 2019 13:00

Elbert schreef:De mars voor het leven is een actie door heel veel refo's wordt ondersteund. Dat geldt dus ook voor de boerenprotesten. Het betekent dat de refozuil aan het emanciperen is: dus meer maatschappelijke betrokkenheid en minder schroom om naar buiten te treden.

Dan blijft het wel vreemd dat een rd-journalist ten overstaan van de initiatiefnemer van de boerenactie nog steeds refereert aan de gezagsgetrouwheid van refo's. Zijn bevindelijk gereformeerden, want over die groep gaat het, al niet veel langer maatschappijbetrokken? De SGP is niet voor niets de oudste politieke partij van Nederland.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Refo's per trekker naar het Malieveld

Berichtdoor coby6 » 07 okt 2019 15:00

ben db bd schreef:vroeger mochten wij niet fietsen op zondag. De kinderen van Molenaar moesten 3x (? geloof ik) 5km heen en ook 5 weerom lopen naar de kerk.
Tegenwoordig hebben ze daar een knots van een parkeerterrein.
En of je nou met de auto naar de kerk rijdt of met de trekker, maakt m.i. voor de Heere weinig uit hoor. Hij betoonde zich vele malen soepeler op de sabbat dan de fundamentalisten. Het verschil zit hem natuurlijk in of je naar de kerk rijdt of naar de demonstratie.

En dan hoop ik dat we hier ook over de noodzaak van de demonstratie mogen praten. Is die echt nodig? ... ik betwijfel dat.
Vroeger, toen ik hier kwam wonen molk de boer naast ons 17 koeien (gemengd bedrijf).
Gisteren, (kan ook eergisteren geweest zijn, zeg ik tegen de fundamentalisten onder ons. Mijn geheugen is zwaar beschadigd) zag ik een voor mij razend interessant verslag aangaande een boer die van 170 (+ kalveren) melkkoeien terug ging naar een stuk of acht en verwachtte daar een bestaan aan over te kunnen houden. Zijn melk ging niet meer naar de Campina, maar naar de kaas- en ijsmakerij. (en meer zo?)

Mijn grootvader, die zijn bedrijf had georven (hiet dat bij ons. ook wel met een u) kwam ook niet boven de 20 koeien uit hoor. (gemengd bedrijf)
Onze nog jonge overbuurman heeft er 120 (+kalveren) met een prachtige moderne stal, vol geautomatiseerd. Maar zijn vrouw heeft er een baantje bij, want de melkprijzen staan regelmatig zwaar onder druk. En zo'n prachtig spul kost natuurlijk ook nog eens een zeer lieve duit. Daarom zijn m.i. alleen nog geërfde boerenbedrijven zinnig rendabel te houden. Maar het te gelde maken lonkt dan natuurlijk ook. :(

Omdat ik binnen de stankcirkel zit t.o.v. onze overbuurman, kreeg ik dus een brief van de gemeente dat we hier nu strijdig wonen.
Het is dus niet zo gek dat er milieuactivisten zijn (niet dom klimaat- noemen hoor.) welke de ongebreidelde boeren-concurrentie-uitbreidingen willen omvormen tot meer duurzame biologische bedrijfsvormen. 40 jaar terug leerden we van prof. Bob Goudswaard (ons aanpalende dorp heet naar hem :wink: reeds dat het allemaal beslist anders zou moeten, maar gingen we toch door met malkander gek te maken.

Resumerend zou ik dus willen zeggen; helemaal niet naar het Malieveld gaan, maar heel het landschap weer ecologisch willen omvormen !!
En dat uiteraard met geld van jullie hoog geprezen EU :D

Het klinkt allemaal prachtig. Kleine milieuvriendelijke boerderijtjes. Ik ben alleen bang dat er iets achter zit.
https://www.google.com/amp/s/www.global ... 673678/amp

Het probleem dat bijna niemand ziet, is dat UN Agenda 21 / Duurzame ontwikkeling het actieplan is om al het land, al het water, alle mineralen, alle planten, alle dieren, alle bouw, alle productiemiddelen, alle informatie, alle energie, en alle menselijke wezens in de wereld te inventariseren en te controleren.
Agenda 21 / Duurzame ontwikkeling gaat over inventarisatie en controle!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten