Wie bepaald?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor coby6 » 03 okt 2019 23:11

Marnix schreef:Dat klopt. Maar dat houdt ook in dat God niet voor verrassingen komt te staan. Als iemand klinisch dood is en aan een apparaat lang levend wordt gehouden wordt Gods plan met iemands leven daardoor niet gedwarsboomd. Maar als de stekker er na jaren uit wordt getrokken is God ook niet verrast omdat Hij een eerdere of latere sterfdatum voor die persoon zou hebben gepland. Als
Iemand depressief is en in een opwelling voor een trein springt is Hij niet verrast, als iemand het besluit niet te doen ook niet. Je kan Zijn plannen niet dwarsbomen door wel of niet de stekker eruit te trekken. Of door wel of niet voor een intensieve behandeling te kiezen. Dat kan geruststellend zijn. Tegelijkertijd is het wel goed om (wat je doet) over dat soort dingen na te denken. En te beseffen dat je keuzes daarin ook gevolgen kunnen hebben.

Je kunt toch niet zomaar wat doen en dan zeggen het is Gods wil of het was Zijn plan. Schiet je iemand overhoop. Nou ja, dat was kennelijk Gods wil.
Hij zegt dat je niet mag dood slaan. Dat is dus niet Zijn wil.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2019 06:37

coby6 schreef:Je kunt toch niet zomaar wat doen en dan zeggen het is Gods wil of het was Zijn plan. Schiet je iemand overhoop. Nou ja, dat was kennelijk Gods wil.
Hij zegt dat je niet mag dood slaan. Dat is dus niet Zijn wil.


Ik zeg ook niet dat als je iets doet, het dan dus altijd Gods wil is. Of Gods plan. Maar God gaat wel door met Zijn plannen en dat dwarsboom je niet met een verkeerde keuze. De zondeval was ook niet Gods wil en toch gaat God door met Zijn plan. Dat is heel wat anders dan God de schuld geven van wat mensen doen want God had het kunnen tegenhouden. Mensen zijn geen poppen en God is geen poppenspeler.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor naamloos » 04 okt 2019 14:51

coby6 schreef:Waarom zet je leven tussen aanhalingstekens? Sommigen hebben alles door jarenlang en kunnen zich alleen niet uiten en dan komen ze eruit, blij dat degene die erover ging niet dacht: oh die is toch al zo goed als dood. Laat maar gaan.
Omdat ik het over iemand heb die hersendood is. https://www.transplantatiestichting.nl/ ... hersendood
Ik zal even 3 punten kopieëren:

Wat is het verschil tussen hersendood en coma?
Bij hersendood is er geen elektrische activiteit meer in de hersenen. En die kan ook niet meer terugkomen. Bij coma is er nog wel elektrische activiteit in de hersenen. Dit betekent dat de hersenen nog werken. De verschillen tussen coma en hersendood kunnen klein zijn. Maar het hersendoodprotocol zorgt er juist voor dat hersendood zonder twijfel kan worden vastgesteld.

Kun je weer ‘opstaan’ uit hersendood?
Niemand kan opstaan of wakker worden uit hersendood. Bij een coma is het soms wel mogelijk dat iemand daaruit bijkomt. Comapatiënten kunnen zelfs nog herstellen, al is dat heel zeldzaam. Maar bij hersendood werken de hersenen helemaal niet meer. En ze kunnen ook niet meer herstellen.

Wat klopt er van verhalen over mensen die na hersendood weer zijn bijgekomen?
Er bestaan verhalen over mensen die na hersendood weer hersteld zijn. In Nederland hebben we een hersenprotocol. Als het ziekenhuis het hersendoodprotocol goed en volledig uitvoert, is vergissen niet mogelijk.

Bij alle verhalen die wij kennen, was de patiënt niet hersendood maar in een diepe coma. Bijvoorbeeld ook meneer Kerkhoffs, die er een boek over schreef: Droomvlucht in coma. Hij herstelde gelukkig weer helemaal na een diepe coma. Helaas had volgens hem het ziekenhuis al wel met zijn familie gesproken over orgaandonatie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor coby6 » 04 okt 2019 15:52

naamloos schreef:Omdat ik het over iemand heb die hersendood is. https://www.transplantatiestichting.nl/ ... hersendood
Ik zal even 3 punten kopieëren:

Wat is het verschil tussen hersendood en coma?
Bij hersendood is er geen elektrische activiteit meer in de hersenen. En die kan ook niet meer terugkomen. Bij coma is er nog wel elektrische activiteit in de hersenen. Dit betekent dat de hersenen nog werken. De verschillen tussen coma en hersendood kunnen klein zijn. Maar het hersendoodprotocol zorgt er juist voor dat hersendood zonder twijfel kan worden vastgesteld.

Kun je weer ‘opstaan’ uit hersendood?
Niemand kan opstaan of wakker worden uit hersendood. Bij een coma is het soms wel mogelijk dat iemand daaruit bijkomt. Comapatiënten kunnen zelfs nog herstellen, al is dat heel zeldzaam. Maar bij hersendood werken de hersenen helemaal niet meer. En ze kunnen ook niet meer herstellen.

Wat klopt er van verhalen over mensen die na hersendood weer zijn bijgekomen?
Er bestaan verhalen over mensen die na hersendood weer hersteld zijn. In Nederland hebben we een hersenprotocol. Als het ziekenhuis het hersendoodprotocol goed en volledig uitvoert, is vergissen niet mogelijk.

Bij alle verhalen die wij kennen, was de patiënt niet hersendood maar in een diepe coma. Bijvoorbeeld ook meneer Kerkhoffs, die er een boek over schreef: Droomvlucht in coma. Hij herstelde gelukkig weer helemaal na een diepe coma. Helaas had volgens hem het ziekenhuis al wel met zijn familie gesproken over orgaandonatie.

Ja maar die cardioloog Lommel gelooft er niks van. Ze kunnen dat nooit bewijzen.
Ik heb destijds die links opgezocht. Een stel Amerikanen heeft dat toen maar gewoon bepaald. Ze bepalen ook dat een foetus onder zoveel weken niks merkt.
https://www.google.com/amp/s/www.lifesi ... ple-expert

Nguyen refutes the invention of the term “brain death” to describe someone in an "irreversible coma" by arguing that the term “irreversible coma” itself "indicates that the patient is alive, for the simple reason that only a living person can become comatose or remain comatose. In other words, it would be an oxymoron to say that a corpse is in coma!"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor coby6 » 04 okt 2019 17:23

Waar zijn de geest en ziel van iemand die hersendood is? In de hemel, de hel of in z'n lichaam? Is iemand niet bekeerd? Dan mag ie in mijn plaats de apparatuur hebben als ik daardoor dood ga. Ik ga toch wel naar de hemel.
Daar geloven die wetenschappers allemaal niet in, dus ik heb niks aan hun conclusies.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Bessensap » 04 okt 2019 17:51

elburger schreef:In het eerste deel van het boek, "redelijke Godsdienst" van W a Brakel op blz 163 en verder staat o.a.
Dood,
(...)
------------------------------------------------------------------------------------------------------

God zelf neemt het leven des mensen weg op Zijnen tijd, gelijk Hij ieder mens zijn geboorte dag stelt.
God heeft leven en dood in Zijnen hand.
God nu werkt alles naar zijnen bepaalde raad, Hand 2 vs 23


(...)

Hier laat ik het bij.
Deze discussie is hiermede voor mij gesloten wat dit betreft.
Een ieder geloofd wat hij/zij zelf wil geloven.
Ik haal mijn kennis uit de Bijbel, en al wat er in de Bijbel staat, daarvan staat geschreven dat men er geen woord uit mag halen en dat al wat er geschreven staat de waarheid is.


Ben het voor een groot gedeelte met je eens Elburg. God bepaald uiteindelijk het moment en de manier waarop wij sterven.
Ben het niet met je eens dat, mocht je aan machines komen te liggen, de stekkers er nooit mogen worden uitgetrokken.
Ik denk dat de wetenschap tegenwoordig zover gevorderd is dat we op het oog levensverlengend kunnen handelen.

In aanvulling op het boek van W a Brakel zou ik je dus het boek "Als grenzen vervagen" van dhr H.J. Agteresch aan willen raden.
https://www.hertog.nl/artikel/9789033127366/Als-grenzen-vervagen/
Heb ik zelf veel aangehad.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor elburger » 05 okt 2019 05:09



Ik zal hem eens nader besturen, zag dat ik het 1e hfdt kon lezen.
Zal hem eens op mijn wensboekenlijst zetten met een ?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor elburger » 05 okt 2019 05:13

Marnix schreef

Ik zeg ook niet dat als je iets doet, het dan dus altijd Gods wil is. Of Gods plan. Maar God gaat wel door met Zijn plannen en dat dwarsboom je niet met een verkeerde keuze. De zondeval was ook niet Gods wil en toch gaat God door met Zijn plan. Dat is heel wat anders dan God de schuld geven van wat mensen doen want God had het kunnen tegenhouden. Mensen zijn geen poppen en God is geen poppenspeler.


Coby schreef

Je kunt toch niet zomaar wat doen en dan zeggen het is Gods wil of het was Zijn plan. Schiet je iemand overhoop. Nou ja, dat was kennelijk Gods wil.
Hij zegt dat je niet mag dood slaan. Dat is dus niet Zijn wil.

Kan jullie aanraden het boek 2 delen van Wilhelmus a Brakel, ..Redelijke godsdienst eens te lezen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2019 08:59

elburger schreef:Je kunt toch niet zomaar wat doen en dan zeggen het is Gods wil of het was Zijn plan. Schiet je iemand overhoop. Nou ja, dat was kennelijk Gods wil.
Hij zegt dat je niet mag dood slaan. Dat is dus niet Zijn wil.

Kan jullie aanraden het boek 2 delen van Wilhelmus a Brakel, ..Redelijke godsdienst eens te lezen.


Ik schreef toch ook: als je iets doet wil dat niet zeggen dat dat Gods wil is? Zelfs de zondeval was tegen Gods wil. Toch kunnen mensen uiteindelijk niet voorkomen dat Hij zijn doel bereikt, ook al gaan we nog zo vaak tegen Zijn wil in. Daar zal Wilhelmus a Brakel het ongetwijfeld mee eens zijn want Gods soevereiniteit neemt een belangrijke plek in in de nadere reformatie
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor naamloos » 05 okt 2019 11:49

coby6 schreef:Ja maar die cardioloog Lommel gelooft er niks van. Ze kunnen dat nooit bewijzen.
Ik heb destijds die links opgezocht. Een stel Amerikanen heeft dat toen maar gewoon bepaald. Ze bepalen ook dat een foetus onder zoveel weken niks merkt.
https://www.google.com/amp/s/www.lifesi ... ple-expert

Nguyen refutes the invention of the term “brain death” to describe someone in an "irreversible coma" by arguing that the term “irreversible coma” itself "indicates that the patient is alive, for the simple reason that only a living person can become comatose or remain comatose. In other words, it would be an oxymoron to say that a corpse is in coma!"

Van Lommel gelooft dat het bewustzijn na de dood blijft voortbestaan. Hij gelooft dat de hersenen een soort van radio-ontvanger zijn voor een groter bewustzijn dat buiten onszelf ligt, en niet dat de hersenen het bewustzijn veroorzaken.

Maar iemand die hersendood is diens hersenen hebben geen bewustzijn meer, of ze nou veroorzaker of ontvanger zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor coby6 » 05 okt 2019 12:22

naamloos schreef:Van Lommel gelooft dat het bewustzijn na de dood blijft voortbestaan. Hij gelooft dat de hersenen een soort van radio-ontvanger zijn voor een groter bewustzijn dat buiten onszelf ligt, en niet dat de hersenen het bewustzijn veroorzaken.

Maar iemand die hersendood is diens hersenen hebben geen bewustzijn meer, of ze nou veroorzaker of ontvanger zijn.

Bewustzijn is iets van de ziel.
https://kgov.com/brain-dead-patients-who-have-recovered

Zwangere hersendode vrouwen bevallen regelmatig van een kind: hoe kan een dode een kind baren?
http://www.esoterischchristendom.nl/ind ... -niet-dood
Dikwijls worden hersendode mensen op de operatietafel vastgebonden, voordat men begint hun organen weg te nemen. Ook wordt hen regelmatig narcose toegediend. Maar waarom wordt aan dode mensen narcose toegediend? Kennelijk zijn ze toch niet dood…
Dat deden ze in Azie volgens mij.

In een verslag van de NRC stond dit: De persoonlijkheid is een functie van de hersenen. Als de hersenen dood zijn, bestaat de persoon niet meer, ook al zijn de lagere functies nog intact, verwoordt Kompagne de gangbare opvatting in de wetenschap. Kort door de bocht gezegd: als iemands hersens niet meer werken, is hij dood.
Kompagne maakt twee denkfouten. De eerste is deze: de hersens van een hersendode zijn niet dood, ze werken alleen niet meer. Iemand noemde dit voorbeeld: als je arm verlamd is en slap naast je lichaam hangt, dan is je arm niet dood, hij kan alleen niet werken. Zo is het ook met de hersens van een hersendode: ze zijn niet dood, ook al werken ze niet meer!
Daarnaast zien we dat veel wetenschappers nog steeds denken dat alles van onze hersens afhangt: als de hersens niet meer werken, is er geen sprake meer van een mens… En dat terwijl Pim van Lommel in zijn bijzondere boek Eindeloos bewustzijn ons zo duidelijk heeft gemaakt dat er een bewustzijn mogelijk is, los van de hersens. Veel mensen beleefden immers een uitgebreide bijna-doodervaring en hebben daarmee aangetoond dat er een bewustzijn bestaat dat los staat van de fysieke hersens. Een van de laatste boeiende voorbeelden is dat van de Amerikaanse neurochirurg Eben Alexander wiens hersens niet meer werkten, maar die een indrukwekkende bijna-doodervaring kreeg.3
En dat is dus de tweede grote fout van Kompagne en vele andere wetenschappers: dat we geen bewustzijn meer zouden hebben als onze hersens niet meer werken… Pim van Lommel heeft duidelijk gemaakt dat die stelling niet klopt.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor elburger » 05 okt 2019 13:54

Marnix schreef

elburger schreef:
Je kunt toch niet zomaar wat doen en dan zeggen het is Gods wil of het was Zijn plan. Schiet je iemand overhoop. Nou ja, dat was kennelijk Gods wil.
Hij zegt dat je niet mag dood slaan. Dat is dus niet Zijn wil.


Waarschijnlijk een fout opgetreden bij het plaatsen van een quote, want bovenstaande uitspraak is van Coby en niet van mij.

Even voor alle duidelijkheid.

Dit volgende gedeelte was mijn antwoord.

elburger schreef
Kan jullie aanraden het boek 2 delen van Wilhelmus a Brakel, ..Redelijke godsdienst eens te lezen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor ben db bd » 07 okt 2019 13:40

In een verslag van de NRC stond dit: De persoonlijkheid is een functie van de hersenen. Als de hersenen dood zijn, bestaat de persoon niet meer,
Omdat wij als christenen simpelweg beter weten dan de 'wetenschap', ontbreekt er dus maar één woordje; er moet 'hier' achter.
En dan is tegen het plafond aan al niet meer 'hier'. Want hoeveel menselijke zielen hebben er inmiddels geen melding van gemaakt dat ze boven uit de operatiekamer zichzelf zagen liggen in handen van het reanimatieteam?

In de schepping zit zichtbaar onnoemelijk veel automatisme; dat heeft de Schepper zo ecologisch zelfsturend gemaakt en Hij ziet dat dan aan.
Heel ons leven wikkelt zich zo zelfstandig af. Maar de Heere kan natuurlijk soeverein net zoveel ingrijpen in het hele gebeuren als Hij wil.
Daarom kunnen wij God o.a. nooit de schuld van onze zonden geven, maar blijft Hij wel altijd aanspreekbaar voor ons, toch?
Ja, Hij stuurt, zoals Hij ooit in de eeuwigheid reeds bepaald heeft, wel ergens heen met heel het wereldgebeuren. Edoch, juist die verrukkelijke profetische Bijbelse vergezichten hebben wij eng ongelovig 'vergeestelijkt'.
Daarom zal de schare welke na de opname van de gemeente, onthoofd door de trawanten van de antichrist, in de hemel worden waargenomen, ook absoluut niet te tellen zijn. Triest hè ?!! Dat komt door onze 'vergeestelijkende', dus ongelovige met ...verhaal, gereformeerde kerken.
Zullen we daar straks nóóit de Heere de schuld van geven?
Hij bepaalde overigens wél dat het allemaal betrekkelijk goed komt, hoewel ons gedeeltelijke ongeloof ons wel een eeuwige hemelse bestemming zal kosten, lees ik onversneden in Gods Heilig Woord.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2019 13:11

Het moralisme van de "progressieve randstad" is voor veel mensen daarbuiten een gruwel. Terecht. Daarom hebben we nu ook het boerenprotest.

Dit artikel is veelzeggend: https://frontbencher.nl/buiten-de-rands ... eknibbeld/

Dit ook: https://frontbencher.nl/eerlijk-delen/

En dit: https://frontbencher.nl/wonen-in-de-stad/
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

cron