Geloofszekerheid en Avondmaal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Johan100 » 02 okt 2019 13:07

naamloos schreef: Waarom zou je anders deel willen nemen?

Wat staat er in Johannes 6:66 bijvoorbeeld? Mattheus 7:27?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 02 okt 2019 13:07

naamloos schreef:Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Hoe past dat in jouw theologie?
Heel goed zelfs. In het avondmaal zien we Christus ook niet direct (wat je vraag beantwoordt: we zien Hem niet maar geloven toch), maar we zien wel de tekenen die Hij gegeven heeft. Daartoe worden ook onze zintuigen ingeschakeld.
naamloos schreef:De Bijbel leert duidelijk dat het woord het voedsel is. Zie Korinte, Petrus, Hebreeën.
Aangezien het avondmaal zichtbare Woordverkondiging is ("Neemt, eet, dit (d.w.z. kijk!) is Mijn lichaam", "Deze (d.w.z. kijk!) drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed"), is dit ook door Christus gegeven voedsel.
Probeer je nu echt te zeggen dat je aan een maaltijd deelneemt, waarbij het er jou niet om gaat dat je (geestelijk) gevoed wordt?
Ga je normaal ook aan tafel om niet gevoed te worden?
Ontgaat je de symboliek van het avondmaal nu niet?
naamloos schreef:In eenheid met de Gemeente Christus herdenken bij het H.A. gaat over het offer dat hij gebracht heeft, niet om je eigen gevoel en zintuigen.
Vertel eens hoe je herdenkt en gelooft zonder je hart, je gevoel en je zintuigen? Als dat kan, kan een baksteen ook herdenken. Maar dat kan natuurlijk niet. We ontmoeten in het avondmaal Christus en daarbij zijn we helemaal betrokken.
naamloos schreef:Geloven is dat je de betekenende zaak gelooft.Nogmaals, het H.A. is bedoelt tot Zijn gedachtenis. Eerder gaf je zelf ook aan dat dát het doel is, en versterking noemde je het effect, maar nu zeg je opeens dat het bedoelt is om ons te oefenen en versterken. Wat bedoel je nou echt?.
Beide uiteraard, dat heb ik uitgelegd. Gedenken en versterken van het geloof zijn onafscheidelijk. Wie op de juiste wijze Christus offer gedenkt, diens geloof wordt ook versterkt/onderhouden.
naamloos schreef:Dat mag je vinden hoor, alleen staat jouw antwoord niet in de Bijbel.
Dat komt denk ik omdat jouw uitleg van "gedenken" niet uitgekristalliseerd is, om het maar voorzichtig te zeggen. Gelovig overdenken van wat het avondmaal betekent, omvat veel meer dan alleen tegen jezelf zeggen dat het om gedenken van wat Jezus gedaan heeft gaat. Natuurlijk gaat het daar over. Maar wat is de inhoud daarvan? Wat betekent het? Het feit dat het avondmaal een maaltijd is, betekent ook iets, namelijk voedsel voor je ziel. Het feit dat het brood gebroken wordt, wijst naar het lichaam van Christus dat gebroken is voor ons. Het inschenken van de beker, wijst ons naar het vergoten bloed van Christus. Het feit dat het avondmaal voortborduurt op het joodse Pascha, zegt ook iets, nl. dat het gaat om bloedstorting van het Lam omdat we anders verloren zouden gaan in het oordeel. Het betekent verder dat dit bloed ons beschermt tegen het verderf, omdat dit bloed aan de deurposten van ons oude slavenhuis is gesmeerd en we uit dat slavenhuis vertrokken zijn. De maaltijd verwijst ons bovendien naar de bruiloft van het Lam, waar we eens aan mogen zitten.
Enz. enz.
De beelden buitelen over elkaar heen als je erover na gaat denken. Wat een rijkdom!
Ik ben nou al heel wat jaren een kind van God, maar ben hier nog lang niet over uitgedacht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 02 okt 2019 13:19

Chaya schreef:Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet van je. :-k
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Hebr. 11.
Geloven gaat vaak juist tegen het gevoel in toch? Het is toch juist de moderne christen die ervaring en gevoel wil beleven?
Wat het laatste betreft heb je gelijk: het geloof gaat soms tegen ons gevoel in. Ik ben dan ook geen aanhanger van gevoelsgeloof, waarbij ons gevoel leidend is. Dat bedoel ik dan ook niet.
Toch is het zo dat het bij het avondmaal ook gaat om zintuiglijke ervaring, waardoor de Heere ons geloof wil versterken.
Je ziet het brood en de wijn, je proeft het, je eet en drinkt het.
Door deze zintuiglijke ervaring wil God ons geloof versterken.
Zo zeker als ik het brood eet en de wijn drink, zo zeker is Christus voor mij gestorven.
Dat is hoe het avondmaal bedoeld is: we horen het niet alleen, we kunnen ook iets zien, iets voelen en iets proeven. Zo dicht komt God ons in het avondmaal nabij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2019 13:22

Johan100 schreef:Wat staat er in Johannes 6:66 bijvoorbeeld? Mattheus 7:27?

- Toen trokken veel ​leerlingen​ zich terug en gingen niet verder met hem mee.
Niet van toepassing want wie zich teruggetrokken heeft zit er niet meer bij.

- en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het stortte in en zijn val was groot.
Dat gaat over mensen die Jezus woorden horen maar niet doen. Zie vers 26.
En eerder heb ik je al gezegd dat alleen zij mogen deelnemen die een levend geloof hebben. Dat zijn zij die zijn woorden horen en doen. Zie vers 24.

Datzelfde geldt toch ook in jullie gemeente? Of zet je hun geloof/wedergeboorte ook een vraagteken?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2019 13:36

Chaya schreef:Het heeft er ALLES mee te maken.
En ik lees dus nu van jezelf hoe jij als het ware meegegleden bent, omdat er geen Tafel meer werd neergezet. Dat ga je dan gewoon vinden.
Ik citeer een stukje uit het hertaalde Formulier:

"Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet, of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood, en drinke van de drinkbeker. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.’"
Ja ik weet dan al wat je gaat zeggen, dat gaat over doodslagers, dronkelappen, dieven....
Nee hoor, niet alleen zij.
Als je je in de banken begeeft degradeer je de Heiligheid van het H.A.

Het is geen kwestie van gevoel, maar wel aan gewenning, want dat zeg jij dus hier.
Ik ben ook niet geïndoctrineerd door gewoonten en tradities, maar die hebben hun nut al eeuwen bewezen.
De eredienst dient in orde te geschieden, beseffen we dit wel?


Je degradeert het avondmaal juist door de heiligheid ervan te koppelen aan allerlei bijzaken. Zoals ik al zei, in de eerste gemeente kwamen de mensen bij elkaar thuis en braken het brood. Denk je echt dat ze allemaal altijd aan een tafel pasten? Het avondmaal is niet gelimiteerd tot de vorm met een tafel voorin de kerk.

Ik heb in allerlei landen op allerlei manieren in gemeenten het avondmaal mogen vieren en jij, Chaya, staat weer eens met een oordeel klaar over al die gemeenten van Christus waar ze niet een kerkdienst hebben op de manier die jij gewend bent, met voorin de kerk een tafel waar mensen aangaan en een stukje brood en een slok wijn krijgen. Wn de bijbelse gemeenten waar men in een huiskamer met veel mensen aanwezig was en het brood braken.

En daar haal je dan teksten bij met een heel andere context. In 1 Corinthe gaat het om onwaardig eten als je het lichaam niet onderscheidt. Met praktische voorbeelden van hoe rijken met armen omgingen bij het houden van de maaltijd. Niet om de voor jou zo heilige vormen die er toen nog helemaal niet waren.


Ik begrijp niet waarom er geen ruimte vooraan de kerk is gehouden. Is de kerk zo nieuw en vond men het toen niet meer nodig?
Sowieso moet je toch een bepaalde lege plaats voorin hebben, anders zitten de mensen op de voorste banken met stijve nekken naar boven te kijken. En voor een doopvont dan?


De kerk waar ik nu naartoe ga heeft vaste banken en daarvoor een podium en een preekstoel en daartussen is geen ruimte voor een tafel. De kerk is overigens 70 jaar oud. Het andere gebouw waar we gebruik van maken is nieuwer maar heeft ook geen plek voor tafels. In mijn vorige gemeente was een kleine tafel maar die bood veel te weinig ruimte, daarom waren bij het avondmaal de eerste vier banken ook gereserveerd. Anders zou je minstens 10 vieringen moeten hebben om iedereen aan tafel te krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2019 13:36

elbert schreef:Wat het laatste betreft heb je gelijk: het geloof gaat soms tegen ons gevoel in. Ik ben dan ook geen aanhanger van gevoelsgeloof, waarbij ons gevoel leidend is. Dat bedoel ik dan ook niet.
Toch is het zo dat het bij het avondmaal ook gaat om zintuiglijke ervaring, waardoor de Heere ons geloof wil versterken.
Je ziet het brood en de wijn, je proeft het, je eet en drinkt het.
Door deze zintuiglijke ervaring wil God ons geloof versterken.
Zo zeker als ik het brood eet en de wijn drink, zo zeker is Christus voor mij gestorven.
Dat is hoe het avondmaal bedoeld is: we horen het niet alleen, we kunnen ook iets zien, iets voelen en iets proeven. Zo dicht komt God ons in het avondmaal nabij.

O ja, helder. Dan begrijpen we elkaar weer. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2019 13:51

elbert schreef:Aangezien het avondmaal zichtbare Woordverkondiging is ("Neemt, eet, dit (d.w.z. kijk!) is Mijn lichaam", "Deze (d.w.z. kijk!) drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed"), is dit ook door Christus gegeven voedsel.
Probeer je nu echt te zeggen dat je aan een maaltijd deelneemt, waarbij het er jou niet om gaat dat je (geestelijk) gevoed wordt?
Ga je normaal ook aan tafel om niet gevoed te worden?
Ontgaat je de symboliek van het avondmaal nu niet?


Het wordt een beetje saai, maar voor de zoveelste keer: ik vier het H.A. om Hem te gedenken.
Het woord is het voedsel waardoor je gevoed wordt. En het maakt helemaal niet uit of dat voedsel nu door horen, lezen of door een symbolische uitbeelding tot je komt. De zichtbare verkondiging is hetzelfde voedsel wat ik tot me krijg als wanneer ik het hoor of lees.

En nee, de symboliek ontgaat me helemaal niet.
Het is vergelijkbaar met de geloofsdoop: het beeldt iets uit wat je in je hart al weet en gelooft. Het voegt niet echt wat toe.

naamloos schreef:In eenheid met de Gemeente Christus herdenken bij het H.A. gaat over het offer dat hij gebracht heeft, niet om je eigen gevoel en zintuigen.
elbert schreef:Vertel eens hoe je herdenkt en gelooft zonder je hart, je gevoel en je zintuigen? Als dat kan, kan een baksteen ook herdenken. Maar dat kan natuurlijk niet. We ontmoeten in het avondmaal Christus en daarbij zijn we helemaal betrokken.

Wat flauw zeg! Ik zeg niet dat je herdenkt zonder hart, gevoel en zintuigen. Ik zeg dat het niet om je eigen gevoel en zintuigen gaat.
Je oren heb je nodig om te horen, je ogen om te zien, je hart om te voelen.
Maar gaat het om je oren of om de boodschap, om je ogen of om de boodschap van de symboliek, om je gevoel of om het offer van Jezus?
elbert schreef:Dat komt denk ik omdat jouw uitleg van "gedenken" niet uitgekristalliseerd is, om het maar voorzichtig te zeggen. Gelovig overdenken van wat het avondmaal betekent, omvat veel meer dan alleen tegen jezelf zeggen dat het om gedenken van wat Jezus gedaan heeft gaat. Natuurlijk gaat het daar over. Maar wat is de inhoud daarvan? Wat betekent het? Het feit dat het avondmaal een maaltijd is, betekent ook iets, namelijk voedsel voor je ziel. Het feit dat het brood gebroken wordt, wijst naar het lichaam van Christus dat gebroken is voor ons. Het inschenken van de beker, wijst ons naar het vergoten bloed van Christus. Het feit dat het avondmaal voortborduurt op het joodse Pascha, zegt ook iets, nl. dat het gaat om bloedstorting van het Lam omdat we anders verloren zouden gaan in het oordeel. Het betekent verder dat dit bloed ons beschermt tegen het verderf, omdat dit bloed aan de deurposten van ons oude slavenhuis is gesmeerd en we uit dat slavenhuis vertrokken zijn. De maaltijd verwijst ons bovendien naar de bruiloft van het Lam, waar we eens aan mogen zitten.
Enz. enz.
De beelden buitelen over elkaar heen als je erover na gaat denken. Wat een rijkdom!
Ik ben nou al heel wat jaren een kind van God, maar ben hier nog lang niet over uitgedacht.
Dat is me allemaal bekent door het Woord. Ik heb de korte versie van de uitbeelding gegeven.
Feit blijft dat jouw antwoord niet in de Bijbel staat.
Verder kun je al deze dingen nooit uit de symboliek van het H.A. halen zonder het woord zelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Teus » 03 okt 2019 09:14

Vera888 schreef:In het klassieke formulier 'om het Heilig Avondmaal te houden' staat precies wie eraan mag deelnemen en waarvoor het bedoeld is.

Om te mogen deelnemen moet je diep beseffen hoe slecht je bent èn tegelijk heel zeker weten dat je zonden je om Jezus' wil vergeven zijn en Zijn gerechtigheid jouw deel is. Van die twee dingen moet je zó zeker zijn, alsof je zèlf voor al je zonden hebt betaald en zèlf alle gerechtigheid hebt volbracht.


Avondmaal gaat niet om zondebesef, Jezus zegt “doe dat tot Mijn gedachtenis” Welke gedachtenis? Dat Hij zijn leven gegeven heeft zodat je een Koningskind geworden bent. Het gaat om Hem, wat Hij gedaan heeft niet om ons. Avondmaal is een feest tot eer en Glorie van Hem.

Oprecht zondebesef is nodig wanneer je je bekeerd.

Dit staat in Zijn Woord:
Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven, en aan hun zonden en hun wetteloze daden zal Ik beslist niet meer denken.
Als God dit zegt, wie zijn wij om wel aan onze zonden te denken? Begint het hier al niet met ongeloof als je het alsmaar over je zonden hebt? Zit je dan niet met ongeloof aan het avondmaal?

Vera888 schreef:Maar hoe komt het dan dat er zo weinig 'gelovigen' zijn die, als je vraagt of ze er zeker van zijn dat Jezus voor hen stierf, het niet zeker weten?
Is de Heilige Geest niet machtig genoeg om, net als in de tijd toen dit formulier opgesteld werd, die geloofszekerheid te geven?
En heeft Jezus niet beloofd dat God, op het gebed, de Heilige Geest geeft aan ieder die Hem nodig heeft? Nog veel zekerder dan een vader zijn kind brood geeft, als dat kind hem erom vraagt?


Ik kom veel mensen tegen die geloven op basis van het naar de kerk gaan en trouw zijn aan Gods woord. Op deze manier kun je weten Wie Jezus is maar in werkelijkheid ken je Hem niet. Er is geen geestelijke grond om overtuigd te zijn een kind van God te zijn.

Ook kom ik mensen tegen die Jezus wel kennen, Hem liefhebben en van Hem getuigen, maar in kringen verkeren waar de Liefde en Betrouwbaarheid van Jezus bijna niet ter spraken komt maar het spreken over de zondekennis de overhand heeft. Hierdoor wordt je aan het twijfelen gebracht.

Ieder kind van God krijgt de zekerheid, een bevestiging dat Jezus zijn of haar Heiland en Verlosser is. Satan probeert je wijs te maken dat het niet voor je is, dat het je jezelf ingebeeld hebt of zo.
Als je dan niet terug valt op Gods belofte kan het je ook aan het twijfelen brengen, helemaal als er hel en verdoemenis gepreekt wordt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Yoshi » 03 okt 2019 09:23

Wat een twijfel klinkt er in deze woorden. Spijtig dat sommige mensen er zo in staan.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 03 okt 2019 13:48

mohamed schreef:Dat alleen de hoorders van Christus wet hard zouden vallen.

Nee, dat staat er niet hoor. Zij die niet geloofden dropen af.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

mohamed

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor mohamed » 03 okt 2019 17:42

mohamed schreef:Dat alleen de hoorders van Christus wet hard zouden vallen.

DeLange schreef:Nee, dat staat er niet hoor. Zij die niet geloofden dropen af.

Nee? Ik citeer Mattheus 7:

26 En een iegelijk die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; (Vgl. Ez. 13:11. Rom. 2:13. Jak. 1:23.)
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Als dat er niet staat heb ik voor jou nog een citaat:

'Hoe leest gij?' (Luk 10,26b)

mohamed

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor mohamed » 03 okt 2019 17:47

Yoshi schreef:Wat een twijfel klinkt er in deze woorden. Spijtig dat sommige mensen er zo in staan.

Ook spijtig dat mensen valse getuigenissen afleggen in Christus' naam. Want kan je van iemand getuigen die je nooit hebt gezien?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 03 okt 2019 20:41

mohamed schreef:Nee? Ik citeer Mattheus 7:

26 En een iegelijk die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; (Vgl. Ez. 13:11. Rom. 2:13. Jak. 1:23.)
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Als dat er niet staat heb ik voor jou nog een citaat:

'Hoe leest gij?' (Luk 10,26b)


Ik las het gedeelte voor Johannes 6:66 waar staat waarom mensen Jezus verlieten, namelijk omdat ze geen geloof hebben. Maar ook op basis van deze door jou genoemde tekst uit Matteüs begrijp ik jouw conclusie niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 03 okt 2019 21:40

Teus schreef:Avondmaal gaat niet om zondebesef, Jezus zegt “doe dat tot Mijn gedachtenis” Welke gedachtenis? Dat Hij zijn leven gegeven heeft zodat je een Koningskind geworden bent. Het gaat om Hem, wat Hij gedaan heeft niet om ons. Avondmaal is een feest tot eer en Glorie van Hem.
Oprecht zondebesef is nodig wanneer je je bekeerd.


Ik herken je frustratie, Teus, want die heb ik ook heel erg gehad. Het Avondmaal is niet een maaltijd om te laten zien dat je 'kennis van je zonden hebt', maar een getuigenis dat je Jezus kent en Hem ook in het openbaar wilt gedenken.
In veel reformatorische kringen kennen mensen Jezus alleen 'historisch'. En door de prediking worden ze ook niet gedwongen (zoals Jezus en Paulus deden) om in Hem te geloven, maar juist van Hem afgehouden.

Het is daarom ook, als je wèl in Jezus gelooft, belangrijk om 'je roeping en verkiezing vast te maken'. Dan brengen die mensen die bij jou 'de zondekennis missen' je niet meer van je stuk.

Ieder kind van God krijgt de zekerheid, een bevestiging dat Jezus zijn of haar Heiland en Verlosser is. Satan probeert je wijs te maken dat het niet voor je is, dat het je jezelf ingebeeld hebt of zo.
Als je dan niet terug valt op Gods belofte kan het je ook aan het twijfelen brengen, helemaal als er hel en verdoemenis gepreekt wordt.


Ja, zo is het! Een prediking waar het geloof in Jezus niet wordt aangemoedigd, moet je laten voor wat het is en een Christocentrische prediking zoeken. Anders word je verhinderd om Hem aan te nemen en ga je voor eeuwig verloren.

Ik ben het dus in heel veel dingen hartelijk met je eens en dank je voor je bijdrage.
Maar één punt wil ik nog graag maken. Als ik het Avondmaal vier, bedenk ik ook altijd hoe ik op een moment aan mezelf vast wilde houden en me niet aan God wilde overgeven, hoeveel goeds ik ook al van God had ondervonden. Toen merkte ik hoe eigenzinnig ik ten diepste was en ook dat ik dat niet zelf kon veranderen. Daarom ben ik toen tegen-mezelf-in gaan bidden en gelukkig heeft Jezus, door de Heilige Geest, die 'zelfliefde' teniet gedaan en kon ik tenslotte goedkeuren 'wat God me aandeed'.
Daarvoor ben ik zo dankbaar en tegelijk besef ik dat die 'oude mens' er nog steeds is en telkens weer moet sterven. Goddank gebeurt dat dan ook telkens weer (en steeds makkelijker).
Zo vier ik altijd vol blijdschap over Gods genade en het werk van de Heilige Geest in mijn hart, de gedachtenis van Jezus!
Er is maar één waarheid. :roll:

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor coby6 » 03 okt 2019 21:51

DeLange schreef:Ik las het gedeelte voor Johannes 6:66 waar staat waarom mensen Jezus verlieten, namelijk omdat ze geen geloof hebben. Maar ook op basis van deze door jou genoemde tekst uit Matteüs begrijp ik jouw conclusie niet.

Hoezo niet? Johan vroeg wat er in 2 teksten stond. De dwaze man hoorde maar deed niet. (net zoals de dwaze maagden) De lui van Joh 66:6 wilden wel gratis eten, maar niet met Hem sterven. Deze rede is hard. Wie kan haar aanhoren? Ze wilden niet gehoorzamen dus. Wel horen, niet doen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten