Geloofszekerheid en Avondmaal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 01 okt 2019 20:34

MoesTuin schreef:Zolang dat woordje heilig ervoor niet misbruikt wordt kan het geen kwaad....


Het is niet alleen zo dat het geen kwaad kan, maar dat het juist heel goed is om het Avondmaal heilig te noemen.

Voor mij was het ook elke keer een bijzonder en heilig moment tijdens die vieringen in Jerusalem.
Ik geloof niet dat het brood verandert in een stukje lichaam van Christus, maar ik hield wel altijd het stukje matse - en daarna het bekertje - in mijn linkerhand en hield dan, als in een soort zegening, mijn rechterhand er een beetje boven. Als je zo een poosje zit en erover nadenkt, kom je wel heel dicht bij de be-teken-is. Het voelt dan niet meer als 'zomaar' een stukje matse en 'zomaar' een slokje wijn, maar als meer. En als je het dan uiteindelijk eet en drinkt, besef je ook weer heel diep dat Jezus één met je is.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 20:50

Jezus eten, is Zijn brood eten. Is het Woord van God eten. Dat is zoals Jezus zegt heiligmakend. Jezus zei: "Je bent heilig door Het Woord dat Ik zeg."
We leven dus van Zijn Woord.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 01 okt 2019 22:07

DeLange schreef:Jezus eten, is Zijn brood eten. Is het Woord van God eten. Dat is zoals Jezus zegt heiligmakend. Jezus zei: "Je bent heilig door Het Woord dat Ik zeg."
We leven dus van Zijn Woord.


Jezus is ook Zelf het Woord. Hij zegt: "Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij en Ik in hem. Want wie Mij eet, zal leven door MIj." (Joh.6:56 en 57)
Er is maar één waarheid. :roll:

Yoshi

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Yoshi » 01 okt 2019 22:09

Vera888 schreef:Jezus is ook Zelf het Woord. Hij zegt: "Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij en Ik in hem. Want wie Mij eet, zal leven door MIj." (Joh.6:56 en 57)

Dus je gelooft in de werkelijke tegenwoordigheid van Jezus in het brood?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 02 okt 2019 03:58

Ik in feite wel. Omdat de bijbel het zegt. En de bijbel is ook voor mij geestelijk voedsel :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2019 06:31

DeLange schreef:Ik in feite wel. Omdat de bijbel het zegt. En de bijbel is ook voor mij geestelijk voedsel :D


De Bijbel wordt ook een lamp voor je voet en een licht op je pad genoemd. Maar ik neem aan dat je als het donker is, je toch gewoon een lamp aandoet. Want het is niet letterlijk zo bedoeld. Het is symboliek. Net als dat het brood en de wijn gewoon brood en wijn blijven. Je kan dat prima onderzoeken, is vast ook wel gedaan. Het brood blijt gewoon brood, de wijn gewoon wijn. Het verandert niet in een stukje van het lichaam van Christus en in Zijn bloed. Er gebeurt fysiek helemaal niets mee. Net als dat je bijbel niet fysiek in een lamp verandert maar geestelijk en symbolisch wel zo fungeert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Yoshi » 02 okt 2019 06:37

DeLange schreef:Ik in feite wel. Omdat de bijbel het zegt. En de bijbel is ook voor mij geestelijk voedsel :D

Mooi om te horen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 02 okt 2019 07:43

naamloos schreef:Die tekst ken ik natuurlijk wel. Toch staat er niet ''doe dat ter versterking van je geloof'' maar ''Doe dat tot Mijn gedachtenis."
Als je daarbij versterking van je geloof ervaart is dat mooi, maar het is niet de noodzakelijke uitwerking van het H.A.
Het doel is inderdaad om dat tot Zijn gedachtenis te doen, maar het effect is dat het geloof erdoor versterkt wordt.
Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De Heere Jezus heeft het avondmaal ingesteld voor Zijn gemeente. Die wordt daardoor opgebouwd. Want waarom moeten we Zijn dood eigenlijk gedenken? Waarom moeten we ons daarop richten? Om opgebouwd te worden in het geloof! Want zo blijven we verbonden met Christus en wordt die band met Hem versterkt. Wie niet gedenkt, vergeet het offer van Christus en verachtert daardoor in het geloof. Wie het avondmaal viert tot Zijn gedachtenis, leert zich te richten op wat Hij gedaan heeft en wordt zo versterkt in het geloof. Dus de tegenstelling die je maakt (niet ter versterking van je geloof, maar tot Zijn gedachtenis) is er niet. Het is een en hetzelfde.
naamloos schreef:Nee dat snap ik niet zo goed, tenzij ze meer geloven dan beloofd is.
(...)
De gever van de cheque heeft toch helemaal niet erbij gezegd dat de weg van en naar de bank gladjes zal verlopen?
Mensen die dat denken geloven meer dan hen beloofd is, gaan zelfs twijfelen aan de echtheid van de cheque of het geld omdat die verzinsels niet uitkomen. Wat vaststaat is dat er genoeg geld op de bank is en dat er gegarandeerd uitbetaald wordt.
Ik ben het helemaal eens met je voorbeeld en toch denk ik dat je te gemakkelijk heen stapt over wat mensen kunnen ervaren in hun leven, waardoor ze het zicht op Christus en wat Hij gedaan heeft (de cheque in je voorbeeld) kwijtraken. Je zult je kind bijvoorbeeld maar verliezen, je huwelijk zien stranden, in een depressie belanden, van dichtbij een zelfmoord meemaken, uit land en haard verdreven worden enz. enz.
Dan kun je natuurlijk tegen zo iemand zeggen: "je gelooft meer dan er beloofd is" en dat is dan nog waar ook, maar is zo iemand daarmee geholpen? In de Bijbel zie je dat mensen daar echt mee worstelen (lees bijv. de psalmen, of ook het bijbelboek Job). Tegen hen zegt God ook niet: "je moet niet zo zeuren, heb Ik je soms een kalme reis beloofd?". Nee, deze gelovigen zitten in een worsteling en ze zijn niet geholpen met gemakkelijke antwoorden die dogmatisch lijken te kloppen (de vrienden van Job waren daar ook meesters in!), maar die daarmee nog niet gemakkelijk in hun leven passen. Daar gaat strijd overheen en juist in die strijd moet God dan gezocht en gevonden worden.
Tegen mensen die in zo'n worsteling zitten, zegt God niet: "je gelooft meer dan er beloofd is", maar Hij zegt:
"Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde." (Hebr. 4:15)
Dat geeft echte troost: een Hogepriester die met ons mee lijdt als wij lijden en erbij is als wij door diepe dalen gaan. Dan is het draagbaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 02 okt 2019 09:20

Marnix schreef:De Bijbel wordt ook een lamp voor je voet en een licht op je pad genoemd. Maar ik neem aan dat je als het donker is, je toch gewoon een lamp aandoet. Want het is niet letterlijk zo bedoeld. Het is symboliek. Net als dat het brood en de wijn gewoon brood en wijn blijven. Je kan dat prima onderzoeken, is vast ook wel gedaan. Het brood blijt gewoon brood, de wijn gewoon wijn. Het verandert niet in een stukje van het lichaam van Christus en in Zijn bloed. Er gebeurt fysiek helemaal niets mee. Net als dat je bijbel niet fysiek in een lamp verandert maar geestelijk en symbolisch wel zo fungeert.

Ik denk dat we met de katholieken er te veel een punt van maken. Bijbelverzen komen dan tegen over elkaar te staan. Dat is niet nodig.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Veendam » 02 okt 2019 09:22

Als we naar het avondmaal kijken dan zien we dat er sprake is van brood en beker met wijn (of druivensap).
Dit is heel tastbaar en zichtbaar.

Daarom is avondmaal een hulpmiddel voor mensen die twijfelen, ter versterking van hun geloof.
Maar nu kan je zeggen van twijfel is ongeloof en dan kan je juist niet aan het avondmaal deelnemen.
Ik denk dat het goed is om een onderscheid te maken in de twijfel, omdat de Bijbel namelijk niet zegt dat we niet mogen twijfelen, maar dat we niet mogen twijfelen in ons HART. Dat is wat anders dan wanneer de twijfel in ons denken eens toeslaat omdat we het allemaal " even niet zien" .

Daarom, zo zeker en tastbaar je het brood en de wijn kunt voelen en aanraken en kunt zien, zo zeker is het, het bewijs van de dingen die je niet ziet maar er wel is.

Dan zien we drie mensen staan: Mozes en Elia en Jezus. Kijk niet naar de wet van Mozes, kijk niet naar de profeten, maar zie slechts op Jezus, en hoort naar Hem.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 02 okt 2019 09:47

Yoshi schreef:Dus je gelooft in de werkelijke tegenwoordigheid van Jezus in het brood?


Ja, zeker, Yoshi, in de viering van het Heilig Avondmaal is Jezus altijd heel dicht bij mij. Maar niet fysiek in het brood. Het is iets geestelijks.

Misschien kan je het een beetje vergelijken met de eerste vruchten in het jaar. Als je dan weer een aardbei of kers of framboos proeft, dan proef tegelijk als het ware de lente, het nieuwe jaar. Je weet wel hoe ze smaken, maar het is een vreugde om het weer opnieuw te proeven en te genieten.
Zo maken de instellingswoorden van Jezus het brood en de wijn - hoewel ze materieel hetzelfde blijven - tot dragers van een hogere betekenis en diepere ervaring dan alleen maar 'brood eten' en 'wijn drinken'.

Je moet er natuurlijk wel voor open staan. En ook een goede voorbereiding is, heb ik gemerkt, belangrijk. Ik lees altijd aandachtig het hele formulier en hoor, speel en/of zing mooie liederen die Jezus verhogen. Dat blijft dan in je gedachten zingen bij de viering.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 02 okt 2019 09:51

Marnix schreef:Het brood blijft gewoon brood, de wijn gewoon wijn. Het verandert niet in een stukje van het lichaam van Christus en in Zijn bloed. Er gebeurt fysiek helemaal niets mee. Net als dat je bijbel niet fysiek in een lamp verandert maar geestelijk en symbolisch wel zo fungeert.


Ja, dat is ook een mooi voorbeeld.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 02 okt 2019 09:57

elbert schreef:
Tegen mensen die in zo'n worsteling zitten, zegt God niet: "je gelooft meer dan er beloofd is", maar Hij zegt:
"Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde." (Hebr. 4:15)
Dat geeft echte troost: een Hogepriester die met ons mee lijdt als wij lijden en erbij is als wij door diepe dalen gaan. Dan is het draagbaar.


Fijn dat je dit schrijft, elbert. Wat echt helpt in ons lijden is het Woord van God. Daarom kon Job zeggen, ondanks alles: "Ik weet: mijn Verlosser leeft!"
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 02 okt 2019 10:04

DeLange schreef:Ik denk dat we met de katholieken er te veel een punt van maken. Bijbelverzen komen dan tegen over elkaar te staan. Dat is niet nodig.


Het is ook moeilijk onder woorden te brengen.
Ik denk dat Maarten Luther ook ervaren heeft hoe Jezus bij hem en op een bepaalde manier in hem was. Hij was ook meer een gevoelsmens dan Calvijn. Maar het is inderdaad goed om er geen punt van te maken. Tenzij natuurlijk dat stukje hosti aangebeden wordt. Dan ga je volgens mij te ver.
Er is maar één waarheid. :roll:

Yoshi

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Yoshi » 02 okt 2019 10:13

Natuurlijk aanbid ik een geconsacreerde hostie. Het is namelijk Jezus Christus.
Kan zijn dat jij dat niet geloofd, dat is prima maar ik vraag je het geloof van andere christenen wel te respecteren.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten