Wie bepaald?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor K80 » 01 okt 2019 08:49

elburger schreef:Wat betreft euthenasie bij jonge kinderen wil ik even dit opmerken.
Volgens mij beschikt God over leven en dood.
Menselijk ingrijpen is m.i. dus een zonde.
Of het nu een ongeborenvrucht, een pasgeboren kind of een tachtig jarige is.

Ik hen aan mijn vrouw en kinderen gezegd dat IK niet wens dat iemand de stekker uit de machine haalt micht ik ooit in dergelijke toestand komen.
God roept mij als mijn ure daar is!


En als je hersendood bent dan maar voor altijd aan de machine blijven liggen?
Misschien is het makkelijker om van te voren te zeggen dat je niet aan een machine wilt liggen. Hoeft er ook nooit een discussie te zijn over een stekker er uit trekken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2019 11:11

elburger schreef:Ik hen aan mijn vrouw en kinderen gezegd dat IK niet wens dat iemand de stekker uit de machine haalt micht ik ooit in dergelijke toestand komen.
God roept mij als mijn ure daar is!
En wat als het zo druk is dat een ander die wél een kans op beterschap heeft niet geholpen kan worden omdat jij dat plekje bezet houdt?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2019 12:21

K80 schreef:En als je hersendood bent dan maar voor altijd aan de machine blijven liggen?
Misschien is het makkelijker om van te voren te zeggen dat je niet aan een machine wilt liggen. Hoeft er ook nooit een discussie te zijn over een stekker er uit trekken.


En ook niet bij noodgevallen gaan lopen hannesen met reanimatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2019 12:23

K80 schreef:En als je hersendood bent dan maar voor altijd aan de machine blijven liggen?
Misschien is het makkelijker om van te voren te zeggen dat je niet aan een machine wilt liggen. Hoeft er ook nooit een discussie te zijn over een stekker er uit trekken.


Doet me denken aan Terri Schivago die in 1990 een hartaanval kreeg maar waarvan het lichaam door machines tot 2015(!) in leven is gehouden.

Maar alléé, laten we niet de illusie wekken dat we Elburger liever kwijt dan rijk zijn. Het is uiteraard zijn goed recht om de keuze voor euthenasie uit te sluiten en het is ook goed dat daar duidelijk met het gezin over wordt gesproken.

De opmerkingen die ik maakte, kwamen enkel op door de reactie "God bepaalt de ure etc." want dat is tegenwoordig dus niet 100% vanzelfsprekend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor elburger » 01 okt 2019 15:09

Mortlach schreef

Maar alléé, laten we niet de illusie wekken dat we Elburger liever kwijt dan rijk zijn.


Men mag alles schrijven over mij hoor, en als ik iets fout heb en men kan dat onderbouwen, dan erken ik dat oprecht.
Als er iemand een "hekel" heeft aan mijn gepen, tja dat is iets waar ik niets aan kan doen.
Het zal nooit mijn bedoeling zijn iemand te kwetsen, indien ik dat onbedoeld wel doe dan hoor ik dat graag.
En... als men mij hier liever kwijt als rijk is, No problemo, dan vertrek ik.
Ik vind het vreselijk als mensen aanstoot van mij zouden kunnen hebben, dan zwijg ik liever.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:14

K80 schreef:En als je hersendood bent dan maar voor altijd aan de machine blijven liggen?
Misschien is het makkelijker om van te voren te zeggen dat je niet aan een machine wilt liggen. Hoeft er ook nooit een discussie te zijn over een stekker er uit trekken.

En die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart staat in Prediker.
M.a.w. soms kan kennis ervoor zorgen dat we voor onmogelijke dilemma's komen te staan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 15:23

elburger schreef:Wat betreft euthenasie bij jonge kinderen wil ik even dit opmerken.
Volgens mij beschikt God over leven en dood.
Menselijk ingrijpen is m.i. dus een zonde.
Of het nu een ongeborenvrucht, een pasgeboren kind of een tachtig jarige is.

Ik hen aan mijn vrouw en kinderen gezegd dat IK niet wens dat iemand de stekker uit de machine haalt micht ik ooit in dergelijke toestand komen.
God roept mij als mijn ure daar is!

Ben het helemaal met je eens.
https://www.google.com/amp/s/www.inquis ... -coma/amp/

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor K80 » 01 okt 2019 21:12

Mortlach schreef:Doet me denken aan Terri Schivago die in 1990 een hartaanval kreeg maar waarvan het lichaam door machines tot 2015(!) in leven is gehouden.

Maar alléé, laten we niet de illusie wekken dat we Elburger liever kwijt dan rijk zijn. Het is uiteraard zijn goed recht om de keuze voor euthenasie uit te sluiten en het is ook goed dat daar duidelijk met het gezin over wordt gesproken.

De opmerkingen die ik maakte, kwamen enkel op door de reactie "God bepaalt de ure etc." want dat is tegenwoordig dus niet 100% vanzelfsprekend.


Pas in Frankrijk nog zoiets het geval geweest. Inclusief rechtzaak om toch echt de stekker eruit te trekken.
De ouders hadden dit steeds tegen gehouden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor elburger » 02 okt 2019 07:18

Helaas heb ik dit gisteren van heel dichtbij mee moeten maken.
De persoon in kwestie is daar die vreselijke ziekte zo geraakt dat de artsen hebben gezegd dat indien men de apparatuur uitzet desbetreffende persoon vandaag dus overlijd.
Zo vreselijk voor allen die heel dicht bij hem staan.
Ook al zit ik in de "tweede lijn" het doet toch wat met je.
Ik kan er dan ook alleen maar zijn voor de direct betrokkenen en voor hen bidden.

Echter, ik heb nogmaals aangegeven tegenover mijn vrouw dat ik die wens niet heb dat men de stekker eruit haalt.
Wat een dilemma voor de naasten.
En dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat een deel van diegene er totaal geen moeite mee hebben en dat er enkelen zijn die vanuit hun geloofsovertuiging zeggen dat zij niet willen dat de stekkers eruit gaan.
Dat kan zomaar voor en scheuring zorgen tussen broers en zussen, tussen ouders en kinderen.

Zooooo verdrietig.

Rust in vrede, J
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor tulp » 02 okt 2019 20:04

elburger schreef:Ik hen aan mijn vrouw en kinderen gezegd dat IK niet wens dat iemand de stekker uit de machine haalt micht ik ooit in dergelijke toestand komen.
God roept mij als mijn ure daar is!

Wat ik niet goed begrijp is dat iemand blijkbaar wel de stekker in de machine mag steken. Dat lijkt me net zo goed Gods roepstem negeren.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor ben db bd » 02 okt 2019 22:04

ik denk dat de omstandigheden behoren te bepalen. En als ik niet bekwaam ben, kunnen wie mij bijstaan hun invloed toevoegen.
Wij hadden een vrome vriend met een zwak hart, die stierf in de kerk op Hemelvaartsdag, onder het zingen van "Dan ga ik op tot Gods altaren".
Ze hebben, ondanks de duidelijke omstandigheden, een half uur geprobeerd om hem terug te halen uit de hemel. Daar snap ik helemaal niks van!
Omdat ik ook nog maar een half hart heb en ze bij ons in de kerk tegenwoordig ook zo'n reanimatieapparaat hebben hangen, heb ik aangegeven dat ik daar in geval niet voor in aanmerking wil komen.
Ook ik stierf onder kerktijd, maar wegens omstandigheden zat ik thuis naar de kerkuitzending op de computer te kijken en te luisteren.
Mijn zoon die mijn wens niet kende belde 112 en begon zelf al te reanimeren, daarom zit ik hier nu al weer > een jaar.
Mijn vrouw zegt dagelijks wel 3x dat ze zo gelukkig is met mij. Dat merk ik van mijn kinderen ook wel. M'n pensioeninkomen gaat ook nog door (alleenverdiener) en ik geniet eigenlijk van het leven, ook al ben ik wat minder geworden.
O.i. heeft de Heere duidelijk herkenbaar invloed op het hele gebeuren gehad. Hopelijk heeft m'n leven nog nut, ook voor de eeuwigheid ...

(bij geval zie ik dat ik nu precies 6 jaar en 6 uur hier meedoe, met 999 bijdragen :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2019 22:13

Mooi verhaal. Maar dan snap je toch ook dat ze die man probeerden te reanimeren? En je vrouw is er dolblij, je kinderen ook. Was reanimeren dan niet de beste keuze (ondanks dat je dat zelf niet wil). En als het weer gebeurt en door reanimeren kan je nog tien jaar langer van je vrouw en kinderen genieten en zij van jou, zou je het dan ook niet willen? Zomaar wat vragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor elburger » 03 okt 2019 05:45

Tulp schreef

Wat ik niet goed begrijp is dat iemand blijkbaar wel de stekker in de machine mag steken. Dat lijkt me net zo goed Gods roepstem negeren.


In dit geval gingen de stekker erin toen bleek dat een operatie nodig was.
Volgens mij gaan bij heel veel, onder volledige narcose er allerlei stekker aangesloten worden, maar..ik ben geen arts, en heb zelf vele operaties onder volledige narcose meegemaakt en heb dit zelf niet kunnen zien, gelukkig.
Niet iedereen komt levend terug uit een operatie.

Of ik begrijp jouw vraag niet zo goed.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor tulp » 03 okt 2019 08:23

elburger schreef:In dit geval gingen de stekker erin toen bleek dat een operatie nodig was.
Volgens mij gaan bij heel veel, onder volledige narcose er allerlei stekker aangesloten worden, maar..ik ben geen arts, en heb zelf vele operaties onder volledige narcose meegemaakt en heb dit zelf niet kunnen zien, gelukkig.
Niet iedereen komt levend terug uit een operatie.

Of ik begrijp jouw vraag niet zo goed.


Het gaat me inderdaad niet letterlijk om een stekker, meer om de gedachtegang.
Je roept stellig dat God de tijd en de ure bepaalt, dus dat je levenseinde niet bespoedigd mag worden. Dat begrijp ik.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je aan de andere kant misschien wel een levensreddende ingreep wilt ondergaan (kankerbehandeling/ operatie aan het hart/ een ontstoken blindedarm laten verwijderen voor je de aan de infectie sterft/ ik noem maar wat).
Ik vraag me af waarom je daarin niet Gods roepstem hoort maar aan het behandelen slaat?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wie bepaald?

Berichtdoor coby6 » 03 okt 2019 08:24

ben db bd schreef:ik denk dat de omstandigheden behoren te bepalen. En als ik niet bekwaam ben, kunnen wie mij bijstaan hun invloed toevoegen.
Wij hadden een vrome vriend met een zwak hart, die stierf in de kerk op Hemelvaartsdag, onder het zingen van "Dan ga ik op tot Gods altaren".
Ze hebben, ondanks de duidelijke omstandigheden, een half uur geprobeerd om hem terug te halen uit de hemel. Daar snap ik helemaal niks van!

Vroeger in een kerk hadden we een stel zigeuners die hun oma wilden opwekken uit de dood en ze kwam even terug en zei: Laat me toch gaan. Ik ben met Jezus.
Maar niet iedereen gelooft in God. Een arts moest van God een man opwekken. Hij was al dood. Hij moest het nog 1 keer doen van God met dat apparaat en die andere arts begreep er niks van. Dat hadden ze al geprobeerd. Hij zag de hel en is gered dankzij die arts.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten