Geloofszekerheid en Avondmaal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 28 sep 2019 23:00

In het klassieke formulier 'om het Heilig Avondmaal te houden' staat precies wie eraan mag deelnemen en waarvoor het bedoeld is.

Om te mogen deelnemen moet je diep beseffen hoe slecht je bent èn tegelijk heel zeker weten dat je zonden je om Jezus' wil vergeven zijn en Zijn gerechtigheid jouw deel is. Van die twee dingen moet je zó zeker zijn, alsof je zèlf voor al je zonden hebt betaald en zèlf alle gerechtigheid hebt volbracht.
Wie zó brood en wijn tot zich neemt, denkt - als het goed is - aan Jezus en aan de hoge prijs die het Hem gekost heeft om dat grote geschenk van vrede-met-God-voor-altijd aan zondaars te kunnen geven.
Daarnaast, zegt het formulier, moet je jezelf onderzoeken of je ernaar verlangt om met je hele leven God de dank toe te brengen en of je eerlijk, in echte liefde, voor Hem en je naaste wilt leven.
Wie zó het Avondmaal viert, zal erdoor getroost worden.

Maar hoe komt het dan dat er zo weinig 'gelovigen' zijn die, als je vraagt of ze er zeker van zijn dat Jezus voor hen stierf, het niet zeker weten?
Is de Heilige Geest niet machtig genoeg om, net als in de tijd toen dit formulier opgesteld werd, die geloofszekerheid te geven?
En heeft Jezus niet beloofd dat God, op het gebed, de Heilige Geest geeft aan ieder die Hem nodig heeft? Nog veel zekerder dan een vader zijn kind brood geeft, als dat kind hem erom vraagt?
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 29 sep 2019 07:37

Geen idee. Bij ons gaat bijna iedereen aan het heilig avondmaal, onder de volwassenen. Als je nieuw bent, moet je wel van je geloof getuigen in de dienst, eer je er aan gaat.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 29 sep 2019 10:58

DeLange schreef:Geen idee. Bij ons gaat bijna iedereen aan het heilig avondmaal, onder de volwassenen. Als je nieuw bent, moet je wel van je geloof getuigen in de dienst, eer je er aan gaat.


Kan je dan ook merken dat mensen heel blij zijn als ze aangaan? Het is toch geweldig als je de doodstraf voor ogen hebt en je wordt vrij gesproken? De herinnering daaraan en het dagelijks opnieuw ervaren van Gods genade moet iemand toch buitengewoon vrolijk maken.
Of is het voor de meesten alleen maar een godsdienstig ritueel?

Wel mooi, vind ik, dat nieuwe mensen bij jullie eerst van hun geloof getuigen. Dat zouden ze overal moeten doen!
Dank voor je reactie, De Lange!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Jesaja40 » 29 sep 2019 11:45

Verwijderd door moderator. Het gaat over geloofszekerheid en Heilig Avondmaal.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2019 13:56

Vera888 schreef:Kan je dan ook merken dat mensen heel blij zijn als ze aangaan? Het is toch geweldig als je de doodstraf voor ogen hebt en je wordt vrij gesproken? De herinnering daaraan en het dagelijks opnieuw ervaren van Gods genade moet iemand toch buitengewoon vrolijk maken.
Of is het voor de meesten alleen maar een godsdienstig ritueel?

Wel mooi, vind ik, dat nieuwe mensen bij jullie eerst van hun geloof getuigen. Dat zouden ze overal moeten doen!
Dank voor je reactie, De Lange!


Om dat te merken moet je misschien eens met wat van die mensen in gesprek gaan. Vaak is er in gereformeerde kringen wel diepe dankbaarheid maar is dat uiterlijk niet zo te zien. (Los van het feit dat die dankbaarheid en de blijdschap er op allerlei verschillende momenten kan zijn en dat niet altijd specifiek bij het avondmaal gebeurt. De vrijspraak vindt niet plaats voorafgaand aan het avondmaal of tijdens het avondmaal maar je gelooft dat Jezus voor je is gestorven en je zonden droeg en dat gedenk je daar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 29 sep 2019 15:55

Vera888 schreef:Kan je dan ook merken dat mensen heel blij zijn als ze aangaan? Het is toch geweldig als je de doodstraf voor ogen hebt en je wordt vrij gesproken? De herinnering daaraan en het dagelijks opnieuw ervaren van Gods genade moet iemand toch buitengewoon vrolijk maken.
Of is het voor de meesten alleen maar een godsdienstig ritueel?

Wel mooi, vind ik, dat nieuwe mensen bij jullie eerst van hun geloof getuigen. Dat zouden ze overal moeten doen!
Dank voor je reactie, De Lange!
Graag gedaan! Het is wel een bewuste keuze bij de mensen. Laatst was iemand tot geloof gekomen en deed voor het eerst mee. Dat is een bijzonder moment.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 29 sep 2019 16:07

Marnix schreef:Om dat te merken moet je misschien eens met wat van die mensen in gesprek gaan. Vaak is er in gereformeerde kringen wel diepe dankbaarheid maar is dat uiterlijk niet zo te zien. (Los van het feit dat die dankbaarheid en de blijdschap er op allerlei verschillende momenten kan zijn en dat niet altijd specifiek bij het avondmaal gebeurt. De vrijspraak vindt niet plaats voorafgaand aan het avondmaal of tijdens het avondmaal maar je gelooft dat Jezus voor je is gestorven en je zonden droeg en dat gedenk je daar.


Dat schreef ik ook, Marnix, dat ik ernaar gevraagd heb. En tot mijn verbazing en verdriet werd er dan zoiets gezegd als: "Dat kan ik niet zeggen", of: "Dat hoop ik maar".
Hoe kan je gedenken dat Jezus voor je stierf als je dat niet zeker weet?

Ik geloof wel dat er groei is in het geloof, dus dat je het eerst 'een klein beetje' gelooft en dat dan dat kleine geloof aan het Avondmaal versterkt kan worden. Ik vind het ook altijd fijn als er gezegd wordt: "Dit is het nieuwe verbond in Zijn bloed, tot vergeving van alle zonden."

De Heilige Geest is vrij wanneer Hij je vrijspreekt. Maar het zal je toch altijd blij en dankbaar maken? Het is toch iets dat met je hele bestaan te maken heeft en niet alleen een zaak van je verstand?

Dat mensen in gereformeerde kringen vaak diepe dankbaarheid hebben naar God toe, heb ik gelukkig ook meermalen gehoord, al kost het ze soms moeite om ervoor uit te komen. En natuurlijk is het goed om God dankbaar te zijn voor Zijn goede zorg en de verhoring van je gebeden, maar dat is iets anders dan weten dat, door Jezus' offer, je zonden vergeven zijn.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 29 sep 2019 16:13

DeLange schreef:Graag gedaan! Het is wel een bewuste keuze bij de mensen. Laatst was iemand tot geloof gekomen en deed voor het eerst mee. Dat is een bijzonder moment.


Fijn om te lezen! Ik herinner me de eerste keer dat ik Avondmaal mocht vieren ook nog heel goed. En het blijft heerlijk!
Er is maar één waarheid. :roll:

Yoshi

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Yoshi » 29 sep 2019 16:52

Ik ben ook een keer uitgenodigd en heb beleefd afgewezen.
Je moet er achter kunnen staan vind ik anders eet je je een oordeel.

Hoe er in meer behouden protestantse kringen met het avondmaal wordt omgegaan vind ik enerzijds mooi maar anderzijds is er een middenweg. Wees dus niet te negatief over jezelf.
“Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt, maar spreek en ik zal gezond worden”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor hans0166 » 29 sep 2019 16:58

Yoshi schreef:Je moet er achter kunnen staan vind ik anders eet je je een oordeel.


Dat is in principe met de Eucharistie ook zo. Als je niet in staat van genade bent stapel je je deelname ook op de berg van zonden die je al begaan hebt sinds je laatste biecht.

De schuldbelijdenis(sen) in de viering zijn een conclusie van het sacrament van boete en verzoening, geen vervanging.
Alleen in geval van nood mag de biecht achteraf plaatsvinden.
Ook een gewone boeteviering als in de vastentijd, heeft geen sacramenteel karakter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2019 18:00

Vera888 schreef:Dat schreef ik ook, Marnix, dat ik ernaar gevraagd heb. En tot mijn verbazing en verdriet werd er dan zoiets gezegd als: "Dat kan ik niet zeggen", of: "Dat hoop ik maar".
Hoe kan je gedenken dat Jezus voor je stierf als je dat niet zeker weet?



Niet. Tenminste, niet zoals het bedoeld is. Dan worden de sacramenten gewoonte of bijgeloof. Maar ok dacht dat als mensen dat niet durfden te geloven, ze doorgaans juist ook niet aan durven gaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 29 sep 2019 20:43

Marnix schreef:Niet. Tenminste, niet zoals het bedoeld is. Dan worden de sacramenten gewoonte of bijgeloof. Maar ok dacht dat als mensen dat niet durfden te geloven, ze doorgaans juist ook niet aan durven gaan?


Hoi Marnix, bedankt voor je nuchtere opmerking!

Waarschijnlijk ben je niet zo bekend met de 'reformatorische' kringen. Ik ben er opgegroeid en verbaasde me telkens weer meer over de manier waarop er met het zo duidelijke formulier werd omgegaan. Er wordt nl. een onbijbelse draai aan gegeven, zodat mensen die niet in Jezus geloven toch aan kunnen gaan.
Men hanteert daar de trits: ellende, verlossing, dankbaarheid.
En dat gaat dan zo: 1. als je je ellendig voelt, komt dat door de Heilige Geest, want 'van nature voelt iemand zich niet ellendig' (ze kennen blijkbaar de rauwe gedichten niet). 2. de Heilige Geest is dus met je het werk van God begonnen. 3. dat is genade en daarom ben je nu een kind van God en wordt je genodigd aan het Avondmaal (verlossing en dankbaarheid blijven meestal buiten beeld).

Geen wonder dat de Avondmaalsdienst op een begrafenismaaltijd lijkt. Mensen moeten hun zekerheid halen uit een redenering op grond van (onbijbelse) conclusies. En wat Jezus betreft, zeggen de voorgangers (als Hij al ter sprake komt): "Jezus is zo verborgen in het begin." Ja, dat verbergen doen ze zelf!
Omdat ik zoveel van Hem hou en omdat ik het verkrachten van Gods waarheid niet kan verdragen, maakt me dat boos en verdrietig.
Ik schrijf dit dan ook om mensen de ogen te openen, want ze worden afgehouden van het heil in Jezus, van het vreugdevol dienen van God en van het eeuwige leven.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 30 sep 2019 08:36

Vera888 schreef:Om te mogen deelnemen moet je diep beseffen hoe slecht je bent èn tegelijk heel zeker weten dat je zonden je om Jezus' wil vergeven zijn en Zijn gerechtigheid jouw deel is. Van die twee dingen moet je zó zeker zijn, alsof je zèlf voor al je zonden hebt betaald en zèlf alle gerechtigheid hebt volbracht.
Nee, dat staat zeker niet zo in het avondmaalsformulier.
We moeten ons eerst bedenken waarvoor het avondmaal is ingesteld. Het avondmaal is ingesteld om ons geloof te versterken (zondag 25 H.C.). Ons geloof heeft versterking nodig, omdat het vaak zwak en aangevochten is en dus de zekerheid van het geloof ook. Het avondmaal is dus niet bedoeld om verzekerde mensen een schouderklopje te geven, maar om gelovigen te versterken in hun vaak aangevochten en zwakke geloof.
Om ons goed voor te bereiden op het avondmaal (dus om ons geloof te laten versterken) is het nodig dat we ons beproeven.
Dat houdt in dat we onze zonden bedenken en ook bedenken dat Christus voor onze zonden gestorven en weer opgestaan is. Onze geloofsogen worden dus op Hem gericht. Dat alleen al kan voor een versterking van ons geloof zorgen.

Dan je tweede zin "Van die twee dingen moet je zó zeker zijn, alsof je zèlf voor al je zonden hebt betaald en zèlf alle gerechtigheid hebt volbracht."
In het avondmaalsformulier staat echter het volgende:
Ten tweede: Laat ieder zijn hart onderzoeken of hij de betrouwbare belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus vergeven zijn en dat de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigendom toegerekend en geschonken is. Ja, zo volkomen alsof hijzelf, in eigen persoon, voor al zijn zonden betaald en alle gerechtigheid volbracht had.
Let op waar het woordje "volkomen" op slaat: op de gerechtigheid van Christus. Ik denk dat je dus hier het woord volkomen laat slaan op ons geloof, maar dat staat er niet. Ons geloof is niet volkomen, de gerechtigheid van Christus is wel volkomen. Daar richt het avondmaal de aandacht op. Op dat volkomen offer van Christus mogen we vertrouwen. Ons geloof, dat van zichzelf soms zwak is, wordt gesterkt als we meer van Jezus en Zijn werk voor ons zien. Zijn werk en gerechtigheid is volkomen en daar mankeert niets aan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 30 sep 2019 10:27

elbert schreef:Nee, dat staat zeker niet zo in het avondmaalsformulier.
We moeten ons eerst bedenken waarvoor het avondmaal is ingesteld. Het avondmaal is ingesteld om ons geloof te versterken (zondag 25 H.C.). Ons geloof heeft versterking nodig, omdat het vaak zwak en aangevochten is en dus de zekerheid van het geloof ook. Het avondmaal is dus niet bedoeld om verzekerde mensen een schouderklopje te geven, maar om gelovigen te versterken in hun vaak aangevochten en zwakke geloof.
Om ons goed voor te bereiden op het avondmaal (dus om ons geloof te laten versterken) is het nodig dat we ons beproeven.
Dat houdt in dat we onze zonden bedenken en ook bedenken dat Christus voor onze zonden gestorven en weer opgestaan is. Onze geloofsogen worden dus op Hem gericht. Dat alleen al kan voor een versterking van ons geloof zorgen.

D.


Beste elbert, ik heb het eerste deel van het formulier samengevat en de woorden die gaan over de zekerheid heb ik letterlijk aangehaald, dus vreemd dat je schrijft dat het er zo niet staat.
En je schrijft dat de zekerheid van het geloof zwak en aangevochten is. Dat is een innerlijke tegenstrijdigheid. Je kunt niet èn zeker zijn èn zwak en aangevochten.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 30 sep 2019 10:43

elbert schreef:
Dan je tweede zin "Van die twee dingen moet je zó zeker zijn, alsof je zèlf voor al je zonden hebt betaald en zèlf alle gerechtigheid hebt volbracht."
In het avondmaalsformulier staat echter het volgende:
Let op waar het woordje "volkomen" op slaat: op de gerechtigheid van Christus. Ik denk dat je dus hier het woord volkomen laat slaan op ons geloof, maar dat staat er niet. Ons geloof is niet volkomen, de gerechtigheid van Christus is wel volkomen. Daar richt het avondmaal de aandacht op. Op dat volkomen offer van Christus mogen we vertrouwen. Ons geloof, dat van zichzelf soms zwak is, wordt gesterkt als we meer van Jezus en Zijn werk voor ons zien. Zijn werk en gerechtigheid is volkomen en daar mankeert niets aan.


Hier bestrijdt je opnieuw de letterlijke woorden die ik aanhaalde uit het Avondmaalsformulier.
Dat komt op mij over als een poging om de onzekerheid te legitimeren.
Zo wordt de eer van God aangetast, want onzekere 'gelovigen' voldoen niet aan Zijn plan: getuigen zijn van de verzoening, blijdschap en vrede die je ervaart omwille van wat Jezus voor je deed.

En als je zo, op een spitsvondige manier, probeert er onderuit te komen dat God wil dat je zeker bent van je verlossing, vraag je ook de Heilige Geest niet om je die zekerheid te geven. Op die manier krijg je kerken vol met mensen die het zèlf het beste weten en Jezus alleen nodig hebben als sluitstuk van hun redenering.

Ik eindig met nog eens de letterlijke aanhaling uit het formulier:

"Ieder onderzoeke in zijn hart ... of de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigen toegerekend en geschonken is ... alsof hijzelf in eigen persoon... alle gerechtigheid volbracht had."
Er is maar één waarheid. :roll:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten