Zitten we in de laatste dagen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor coby6 » 28 sep 2019 23:14

Dan moet ik op zoek naar teksten over Juda, niet Israel. Wat een gedoe. Weer wat geleerd. Zacharia 12 gaat over Juda.

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2019 23:16

coby6 schreef:Die zijn toch goed te volgen? Ik vind het machtig interessant.

Is het niet net opium? :mrgreen:

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2019 23:18

coby6 schreef:Dan moet ik op zoek naar teksten over Juda, niet Israel. Wat een gedoe. Weer wat geleerd. Zacharia 12 gaat over Juda.

Elke dag vernieuwen is een christelijke deugd. Goed bezig dus! d:)b

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 28 sep 2019 23:20

coby6 schreef:23Het woord des Heren kwam tot Jeremia: 24Hebt gij niet gemerkt, wat dit volk spreekt: De twee geslachten, die de Here verkoren heeft, heeft Hij verworpen? En mijn volk verachten zij, alsof het in hun ogen geen volk meer is. 25Zo zegt de Here: Indien Ik mijn verbond aangaande de dag en de nacht, de verordeningen van hemel en aarde, niet heb vastgesteld, 26dan zal Ik ook het nakroost van Jakob en mijn knecht David verwerpen, dat Ik uit zijn nazaten geen heersers neem over het nageslacht van Abraham, Isaak en Jakob, want Ik zal een keer brengen in hun lot en Mij over hen ontfermen.


Als ik eerlijk de bijbel lees zie ik teksten staan waarin weinig joden gered worden en de meesten ten onder gaan. Jezus zei zelfs dat de inwoners van Sodom en Gemorra over het goddeloze geslacht van die tijd zal oordelen op de dag van het oordeel

Andere teksten hebben het over het gered worden van hele volken en heel Israël

Ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. De oplossing daarvan zou wel eens kunnen zijn dat God dwars door de Gehenna heen mensen loutert.
De brontekst "aeon" eeuwse tijd is vertaald tot eeuwig. Wordt gebruikt voor eeuwig, maar ook voor een tijdelijke eeuwse tijd, in die tijd dat het geschreven werd. Ook "aeôn tôn aeôn" (in alle eeuwigheden) werd in de tijd dat het opgeschreven werd gebruikt voor eeuwig en voor een Era (een enorme tijdperk, maar met een eind.)
De joden gebruikten zelf geen begrip als "eeuwig". Men gebruikt meer te termologie voor wat te overzien valt en niet te overzien valt. Alles wat voorbij de horizon valt is voor hen buiten handbereik en zo zien ze het idee van eeuwig ook. Niet als iets oneindigs perse, maar als iets wat voorbij de horizon valt. Ook zo'n schare dat niemand tellen kan is zo iets.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 28 sep 2019 23:24

mohamed schreef:Er werden hele hoofdstukken uit de Bijbel gepost, vind je niet dat Yoshi een beetje gelijk heeft? :wink:

Omdat ik de hele draad nog aanwezig was kan ik het nog volgen, wil je er in stappen, dan is het niet meer te volgen en overvalt je de pagina's. anderen van het begin zullen daardoor afgehaakt zijn. Dat is niet de schuld van de deelnemers, maar het nadeel van een Forum. Elk goedlopende onderwerp ondergaat dit lot.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor coby6 » 28 sep 2019 23:26

DeLange schreef:Als ik eerlijk de bijbel lees zie ik teksten staan waarin weinig joden gered worden en de meesten ten onder gaan. Jezus zei zelfs dat de inwoners van Sodom en Gemorra over het goddeloze geslacht van die tijd zal oordelen op de dag van het oordeel

Andere teksten hebben het over het gered worden van hele volken en heel Israël

Ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. De oplossing daarvan zou wel eens kunnen zijn dat God dwars door de Gehenna heen mensen loutert.
De brontekst "aeon" eeuwse tijd is vertaald tot eeuwig. Wordt gebruikt voor eeuwig, maar ook voor een tijdelijke eeuwse tijd, in die tijd dat het geschreven werd. Ook "aeôn tôn aeôn" (in alle eeuwigheden) werd in de tijd dat het opgeschreven werd gebruikt voor eeuwig en voor een Era (een enorme tijdperk, maar met een eind.)
De joden gebruikten zelf geen begrip als "eeuwig". Men gebruikt meer te termologie voor wat te overzien valt en niet te overzien valt. Alles wat voorbij de horizon valt is voor hen buiten handbereik en zo zien ze het idee van eeuwig ook. Niet als iets oneindigs perse, maar als iets wat voorbij de horizon valt. Ook zo'n schare dat niemand tellen kan is zo iets.

Ja toen. Zacharia 12 is Juda en het huis van David. Zit daar ook nog weer verschil in? Het overblijfsel wordt behouden. Dat zijn de Joden van nu m.i. en die van door de eeuwen heen.

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2019 23:30

DeLange schreef:Omdat ik de hele draad nog aanwezig was kan ik het nog volgen, wil je er in stappen, dan is het niet meer te volgen en overvalt je de pagina's. anderen van het begin zullen daardoor afgehaakt zijn. Dat is niet de schuld van de deelnemers, maar het nadeel van een Forum. Elk goedlopende onderwerp ondergaat dit lot.

Jezus en de apostelen citeerden altijd korte stukjes en nooit hele lappen tekst. Al vond ik het wel interessant wat Coby over Zacharia 12 zei en heb het hoofdstuk gelezen. Met 3 Affligem op.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 28 sep 2019 23:30

coby6 schreef:Dan moet ik op zoek naar teksten over Juda, niet Israel. Wat een gedoe. Weer wat geleerd. Zacharia 12 gaat over Juda.

Ja dat klopt. Zij hebben Jezus niet aangenomen, maar op een dag zullen zij dat wel doen.
Hosea wat ik net liet zien, maakt jou duidelijk dat in feite joden en "kinderen van God' samengebracht worden onder het kruis.
Hoe dit allemaal tot vervulling zal gaan is afwachten.

Veel discussies gaan over de strijd om wie nu Gods volk is. De kerk (vervangingsleer) of Israël (pro Israël beweging)
Maar God maakt van de joden en de kinderen van God samen één volk onder het kruis. Joden zijn niet weg gegooid en wij zijn aangenomen.

wie al deze joden dan zijn kunnen we over discussiëren, maar dat zal God wel laten zien :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 28 sep 2019 23:34

mohamed schreef:Jezus en de apostelen citeerden altijd korte stukjes en nooit hele lappen tekst. Al vond ik het wel interessant wat Coby over Zacharia 12 zei en heb het hoofdstuk gelezen. Met 3 Affligem op.

Wat flauw weer. In wezen is dit gewoon een menselijke poging hier deelnemers te beschuldigen van hun passie voor Jezus om hele lappen tekst te posten.

Maar los van je opmerking: Jezus openbaarde Johannes heel Openbaring. Jezus hield de Bergrede! Profetische boeken van profetieeën zijn niet door te worstelen, zo dik. En Fora had men toen niet. Als je normaal iets zegt, verdwijnen woorden met dat ze uitgesproken zijn, maar op Fora blijft het staan.

Lees je echter de bijbel, dan heb je een boek van hoe veel bladzijdes?

En hoe zou Paulus toen hij in een huis woonde en vaak bezoek kreeg om met hen de schriften door te nemen dit gedaan hebben? Met korte bewoordingen?
Laatst gewijzigd door DeLange op 28 sep 2019 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2019 23:35

DeLange schreef:Ja dat klopt. Zij hebben Jezus niet aangenomen, maar op een dag zullen zij dat wel doen.

In het OT had je de vader en de twaalf stammen, in het NT heb je de zoon en twaalf discipelen. Voel je de overeenkomst? Israël heeft Jezus wel degelijk aangenomen, want Israël is de twaalf discipelen.

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2019 23:38

DeLange schreef:Wat flauw weer. In wezen is dit gewoon een menselijke poging hier deelnemers te beschuldigen van hun passie voor Jezus om hele lappen tekst te posten.

Maar los van je opmerking: Jezus openbaarde Johannes heel Openbaring. Jezus hield de Bergrede! Profetische boeken van profetieeën zijn niet door te worstelen, zo dik. En Fora had men toen niet. Als je normaal iets zegt, verdwijnen woorden met dat ze uitgesproken zijn, maar op Fora blijft het staan.

Lees je echter de bijbel, dan heb je een boek van hoe veel bladzijdes?

En hoe zou Paulus toen hij in een huis woonde en vaak bezoek kreeg om met hen de schriften door te nemen dit gedaan hebben? Met korte bewoordingen?

Als je korte stukjes citeert blijft het voor de lezer overzichtelijk en behapbaar. Hele lappen tekst citeren heeft geen zin, want de lezer scrolt ze ongelezen voorbij. Citeer een kort stukje met vermelding van het hoofdstuk en versnummer. Wie zich verdiepen wil kan dan de context lezen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 28 sep 2019 23:39

mohamed schreef:In het OT had je de vader en de twaalf stammen, in het NT heb je de zoon en twaalf discipelen. Voel je de overeenkomst? Israël heeft Jezus wel degelijk aangenomen, want Israël is de twaalf discipelen.

Zo kan ik door redeneren. Jacob had twaalf zonen. Jezus had twaalf discipelen. Abraham kreeg een profetie over het ontstaan van Zijn nageslacht dat zo veel zal zijn als de zandkorrels van de zee. Het stopt niet bij Jacob of Jezus. Het is geen eindstation, maar het begin. Jezus schept Zijn volk vroeger, vandaag en in de toekomst. Zowel joden en heidenen waren dood door de zonde, maar door het horen van het gesproken woord van Jezus, komen ze tot leven. Zo zullen dode beenderen opstaan, door te luisteren naar Jezus en erdoor tot leven te komen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor coby6 » 28 sep 2019 23:41

mohamed schreef:Jezus en de apostelen citeerden altijd korte stukjes en nooit hele lappen tekst. Al vond ik het wel interessant wat Coby over Zacharia 12 zei en heb het hoofdstuk gelezen. Met 3 Affligem op.

Lol was dat sarcasme? Die jongen viel in slaap bij Paulus. Hij hield het niet echt kort.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 28 sep 2019 23:42

mohamed schreef:Als je korte stukjes citeert blijft het voor de lezer overzichtelijk en behapbaar. Hele lappen tekst citeren heeft geen zin, want de lezer scrolt ze ongelezen voorbij. Citeer een kort stukje met vermelding van het hoofdstuk en versnummer. Wie zich verdiepen wil kan dan de context lezen.

Als de mensen willen scrollen dan scrollen ze maar, maar ik heb zelf wel veel aan die lappen tekst op het scherm, want dan hoef ik niet steeds de bijbel door te bladeren of op internet de teksten erbij zoeken. Verder kan ik zo zinnen vet drukken, ook gemakkelijk.

Bedankt voor de tip, maar ik ga er niks mee doen :mrgreen:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2019 23:43

coby6 schreef:Lol was dat sarcasme? Die jongen viel in slaap bij Paulus. Hij hield het niet echt kort.

Haha nee maar hij citeerde wel korte stukken uit het OT. Voorgelezen werd er wel in de synagoge.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten