Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 12:53

elbert schreef:Kritische theoloog Visser stapt uit ledenraad EO: „Koers omroep niet meer te redden”
Het lijkt me dat de EO het pad van de NCRV op gaat.

En NCRV is inmiddels ook vleesch noch visch.
Spijtig om dit te moeten lezen, maar helaas begrijpelijk.

Ik hoor van steeds meer mensen dat ze naar Family7 kijken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2019 12:54

Chaya schreef:En NCRV is inmiddels ook vleesch noch visch.
Spijtig om dit te moeten lezen, maar helaas begrijpelijk.

Ik hoor van steeds meer mensen dat ze naar Family7 kijken.

Of reformatorische omroep :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 13:01

Tja, het is een regelmatig terugkerend item, weinig nieuws onder de zon. De EO richt zich in eerste plaats op de samenleving en doet dat vanuit de volle breedte van het christendom. En voor sommigen is dat te breed. De willen dat de EO alleen de traditionele protestantse groep vertegenwoordigt. Al decennia lang is er vanuit de rechterflank van de achterban kritiek op de EO. Dat is nooit anders geweest. Ik ben niet bang dat de EO de NCRV achterna gaat. Het is ook een onterechte vergelijking want daar worden al heel lang geen programma’s meer gemaakt vanuit de liefde voor Jezus Christus en Gods liefde voor mensen.

@Chaya: Family7 heeft een totaal andere missie en een totaal andere doelgroep. Je kan dat absoluut niet met elkaar vergelijken, maar als je programma’s wil die voor christenen relevant zijn en waar niet-christenen nooit naar kijken, kan je inderdaad beter Family7 kijken. Maar als de EO dat had gedaan zouden ze de seculiere samenleving totaal niet bereiken en zaten ze ook al lang niet meer in het publieke omroepbestel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 13:13

Marnix schreef:@Chaya: Family7 heeft een totaal andere missie en een totaal andere doelgroep. Je kan dat absoluut niet met elkaar vergelijken, maar als je programma’s wil die voor christenen relevant zijn en waar niet-christenen nooit naar kijken, kan je inderdaad beter Family7 kijken. Maar als de EO dat had gedaan zouden ze de seculiere samenleving totaal niet bereiken en zaten ze ook al lang niet meer in het publieke omroepbestel.

Ik ben niet echt een kijker van Family7, heel enkele keer probeer ik het eens.
Ze hadden een goede serie vorig jaar, over verschillende beroepen.
Mijn kinderen vinden het weleens leuk om naar Wijs te kijken. Wat een moeilijke vragen trouwens. #-o

Een televisie is op zich geen evangelisatie-middel.
Maar je moet erop kunnen vertrouwen dat een christelijke omroep geen knetterende vloeken laat horen en films waarin seksscenes voorkomen, niet uitzendt.
Helaas is het vaak niet te merken van welke omroep een bepaald programma is.
Of wordt je juist enorm verrast.
Dan heeft de VPRO vaak betere docu(series) gemaakt.
Als voorbeeld neem ik De Hokjesman.
Maar Achter de dijken, van Leo Blokhuis (KRO-NCRV is ook een zorgvuldig gemaakte goede serie.

Het enige waar ik graag en regelmatig naar kijk van de EO is Blauw Bloed, maar dan moeten de kinderen niet thuis zijn. Saaaaiii :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 16 sep 2019 20:09

Marnix schreef:Dat is wat kort door de bocht. Protestanten zijn over het algemeen wel monarchisten en geloven dat (ongeacht of het koningshuis zelf christelijk is of niet) je de leiders van het land hoog moet achten en respecteren. Wat niet wil zeggen dat er geen kritiek is op het feit dat het koningshuis zich wel van het geloof lijkt te vervreemden.

Oké, maar dan nog vind ik dat als Blauw Bloed wordt geaccepteerd als uitzending van de EO, dat het niet echt moeilijk moet doen over een Remonstrantse dominee en al helemaal niet om Arie Boomsma. Het Blauwe Bloed vind ik niet bij de EO passen, maar bij de VPRO. 8) Het is namelijk net zo iets als het ophemelen van een paars kabinet, die regeerden ons ook, maar met afkeuring van protestants Nederland.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Origenes » 16 sep 2019 22:46

Chaya schreef:Of wordt je juist enorm verrast.
Dan heeft de VPRO vaak betere docu(series) gemaakt.

Ben ik met je eens. De maatschappij kritische insteek van de EO in de beginjaren is helemaal weg. De VPRO doet het wat dat betreft beter.
Daarmee is de EO overbodig geworden. De EO heeft zendtijd geschonken aan de IKON maar het resultaat is IKON met een beetje EO van weleer.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor de passant » 17 sep 2019 07:14

Het probleem is de 100% subsidie, zodra een christelijke instelling , of wat dan ook wat christelijk is 100% gesubsidieerd wordt, dan gaat het vrijwel altijd bergafwaarts, het verval kan vele tientallen jaren duren, maar waar je ook kijkt, christelijk en 100% subsidie is gewoon een hele slechte combinatie. en dat is ook logisch, want als een christelijke instelling de volle mep subsidie krijgt , dan wil de overheid als gever natuurlijk wel invloed op het beleid hebben, zelfs als dat betekend, dat die in stelling beleid moet voeren wat in strijd is met de Bijbel zo werkt het nou eenmaal , wil je geld?, prima, maar dan moet je wel doen wat wij als overheid c.q.. de meerderheid van de bevolking willen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2019 08:48

de passant schreef:Het probleem is de 100% subsidie, zodra een christelijke instelling , of wat dan ook wat christelijk is 100% gesubsidieerd wordt, dan gaat het vrijwel altijd bergafwaarts, het verval kan vele tientallen jaren duren, maar waar je ook kijkt, christelijk en 100% subsidie is gewoon een hele slechte combinatie. en dat is ook logisch, want als een christelijke instelling de volle mep subsidie krijgt , dan wil de overheid als gever natuurlijk wel invloed op het beleid hebben, zelfs als dat betekend, dat die in stelling beleid moet voeren wat in strijd is met de Bijbel zo werkt het nou eenmaal , wil je geld?, prima, maar dan moet je wel doen wat wij als overheid c.q.. de meerderheid van de bevolking willen.


Klopt voor een deel ja. Dat je subsidie krijgt heeft inderdaad wel invloed op je programmering. Dat ligt niet zozeer aan de subsidie zelf maar aan hoe de NPO is vormgegeven. Het is niet zo dat iedere omroep een aantal tijdsloten krijgt en dat ze zelf maar mogen maken wat ze willen en dat uitzenden op die tijdstippen. Dat beperkt je in zekere mate (hoewel het op bepaalde vlakken ook goed is omdat je dan moet nadenken over hoe je de boodschap aan kan laten sluiten bij een breed publiek). Het alternatief is echter om een soort Family 7 te worden. Dan kan je maken wat je wil, zelf inkomsten genereren en daar je programma's van betalen. Maar het nadeel is dan (los van dat er al zo'n zender is) dat je op een plek in het zenderpakket komt die voor niemand te vinden is, behalve voor de leden / christenen die het weten te vinden. Vergelijk het met Groot Nieuws Radio. Prachtige zender, maar geen christen die er ooit van gehoord heeft en er wel eens naar luistert.

Maar dat wordt wel snel vergeten, dan de situatie niet ideaal is maar dat er ook geen ideale situatie (of betere) te creëren is. Dat is een ontzettend grote uitdagen, om programma's te maken die een plek krijgen op tv, het liefst ook op goed bekeken tijdstippen (hoewel dat tegenwoordig minder relevant is dan vroeger) waarin wel de missie van de EO tot zijn recht komt. Wat dat betreft is het ook een heel andere tijd dan 40 jaar geleden. Nederland is ontzuild, geseculariseerd. Daarom kan je het ook niet 1 op 1 vergelijken met 40 jaar geleden en alleen de EO de schuld geven van de veranderingen.

En als er 1 ding altijd wel als een paal boven water staat binnen het omroepstelsel is dat in een tijd dat de omroepverenigingen door ontzuiling vaak moeite hebben om zich te profileren, de profilering van de EO en waar die voor staat, bij de seculiere omroepbazen / NPO heel duidelijk is. Bij de EO weet men gelijk waar dat voor staat, wat de drijfveren zijn, wat de missie is, wat ze willen maken. Dat zie je wel vaker in christelijk Nederland. Mensen die niet geloven weten doorgaans wel waar de kerk voor staat maar de kerken onderling vinden elkaar al snel te zwaar, te licht etc.

Dat is een deel van het verhaal. Daarnaast is de EO breed christelijk en dan zie je dat er meer ruimte komt voor punten waar die we vroeger niet zo was. Op de Nashville-verklaring kwam niet alleen kritiek vanuit de wereld maar ook vanuit een hoop kerken. Om maar een voorbeeld te noemen. Daar wordt in kerken verschillend over gedacht en welke kant je dan ook kiest, een deel zal daar ook niet blij mee zijn. Maar dat maakt je nog niet vrijzinnig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Cahier » 17 sep 2019 10:12

de passant schreef:Het probleem is de 100% subsidie

Je kunt jezelf ook de vraag stellen of de eerste bevlogenheid er al niet af is wanneer een christelijke organisatie aan de subsidielijn komt te liggen. Zelfs zonder overheidsinmenging is op dat moment vaak al de toon gezet dat men relevant wil zijn voor samenleving en met overheidsgeld allerlei hobby’s worden nagejaagd, die hoewel in het verlengde van de missie van de oorspronkelijke oprichters liggen daar uiteindelijk toch van afleiden, totdat men zich gaat herbronnen en de eerste liefde als oud vuil wegwerpt.

Eenzelfde kip en ei verhaal kun je je afvragen met de acceptatie van de evolutietheorie. Is die acceptatie de aanjager van de secularisering, of is het er een gevolg van. Sommige artikels en blogs op creationistische websites gaan heel erg van dat eerste uit. Maar wanneer ik dat dan lees, dan denk ik aan hoe tot in de vorige eeuw binnen de kerken van de afscheiding (en doleantie) het zingen van allerlei buitenbijbelse liederen in de erediensten als een gevolg van diep verval in de kerken werden aangemerkt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2019 10:26

Als de EO volledig ondersteund moet worden, financieel, kun je de Islamitische omroep niet weigeren.
Cahier schreef:dan denk ik aan hoe tot in de vorige eeuw binnen de kerken van de afscheiding (en doleantie) het zingen van allerlei buitenbijbelse liederen in de erediensten als een gevolg van diep verval in de kerken werden aangemerkt.

Omdat velen water bij de wijn doen. Om allerlei redenen.
Er zijn steeds minder christenen die de gave van onderscheiding hebben kennelijk.
Als je principieel tegenstemt, wordt je een dwarsligger genoemd.
De mensen die in het bestuur van de EO nog getracht hebben, het tij te keren, zijn intussen allemaal weg.
Er is niet voldoende geluisterd naar de protesten van de achterban, die meermalen geklonken hebben.
Er was een zekere arrogantie zichtbaar en hoorbaar.
De mensen waar ik de Visie zie liggen, zijn niet allemaal kerkelijk meelevend, ze vinden het een prettige gids.
De verzuiling is er niet meer.
Geereformeerden en Hervormden werden lid van de NCRV, de vrijzinnigen van de VPRO en de R.K. van de KRO.
Als je een avond televisie keek, zag je tijdens de programma's waar je naar zat te kijken.
Aan de sfeer die het uitademde, aan de soort programma's, aan de presentators.
Nu heb ik werkelijk geen flauw idee.
Want ze switchen van Nederland 1 naar RTL4, keren soms terug, ik volg het niet meer.
Een presentator van de EO zegt in een interview zelf niet gelovig te zijn.
Maar ach, dat is niet opmerkelijk, dat zie ik hier op de christelijke basisschool ook.
Daarom blijven veel kinderen verstoken van een bijbelverhaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2019 10:45

De achterban van de EO steunt de koers. De kritiek komt uit een klein deel van de achterban. Dat er ook kritiek is wil niet zeggen dat er niet naar geluisterd wordt. Als je keuzes maakt zijn er altijd mensen die het er niet mee eens zijn. Dat is in de maatschappij ook zo, in de kerk ook. Maar gelijk stellen dat er dus niet naar wordt geluisterd is te kort door de bocht.

En de regels voor het maken van een omroep die dus subsidie krijgt van de overheid zijn helder en ook een Islamitische Omroep kan daar aan voldoen. Gelukkig os dat zo geregeld in ons land.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2019 11:17

Marnix schreef:De achterban van de EO steunt de koers. De kritiek komt uit een klein deel van de achterban. Dat er ook kritiek is wil niet zeggen dat er niet naar geluisterd wordt. Als je keuzes maakt zijn er altijd mensen die het er niet mee eens zijn. Dat is in de maatschappij ook zo, in de kerk ook. Maar gelijk stellen dat er dus niet naar wordt geluisterd is te kort door de bocht.

Als ik google kom ik zo op een paar kritische artikelen o.m. in Trouw.

EO te vrijzinnig voor behoudende deel achterban

Is het behoudende deel dan maar een klein deel?? Hoe klein? Ik denk dat het inmiddels (artikel is in 2016 gepubliceerd) nog kleiner is geworden ja.


Wat is er toch loos bij de EO?
De directie van de EO krijgt nogal wat kritiek te verstouwen. Een deel van de achterban vindt dat de oorspronkelijke grondslag te veel naar de achtergrond verdwijnt. Is die klacht terecht?
Het rommelt en kraakt bij de Evangelische Omroep. Uit verschillende hoeken klonk de afgelopen weken commentaar op de directie,

En nu de EO de remonstrantse predikant en homoactivist Tom Mikkers heeft aangesteld als programmamaker, is de maat voor een deel van zijn achterban vol.
eveneens in Trouw

Ik kan dit geen wijs en doordacht besluit vinden. Terwijl het al jaren rommelt en gist, gooi je met zo'n benoeming olie op het vuur.
M.a.w. hoe serieus neem je je leden dan nog? Ook bij de minder behoudende leden, zoals veel evangelische christenen, schoot deze benoeming zeer verkeerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 17 sep 2019 11:59

Chaya schreef:Als ik google kom ik zo op een paar kritische artikelen o.m. in Trouw.

EO te vrijzinnig voor behoudende deel achterban

Is het behoudende deel dan maar een klein deel?? Hoe klein? Ik denk dat het inmiddels (artikel is in 2016 gepubliceerd) nog kleiner is geworden ja.


Wat is er toch loos bij de EO?
De directie van de EO krijgt nogal wat kritiek te verstouwen. Een deel van de achterban vindt dat de oorspronkelijke grondslag te veel naar de achtergrond verdwijnt. Is die klacht terecht?
Het rommelt en kraakt bij de Evangelische Omroep. Uit verschillende hoeken klonk de afgelopen weken commentaar op de directie,

En nu de EO de remonstrantse predikant en homoactivist Tom Mikkers heeft aangesteld als programmamaker, is de maat voor een deel van zijn achterban vol.
eveneens in Trouw

Ik kan dit geen wijs en doordacht besluit vinden. Terwijl het al jaren rommelt en gist, gooi je met zo'n benoeming olie op het vuur.
M.a.w. hoe serieus neem je je leden dan nog? Ook bij de minder behoudende leden, zoals veel evangelische christenen, schoot deze benoeming zeer verkeerd.


Ja het is echt verschrikkelijk bij de E.O. [-X
Zelfs een presentator met steeds vrijzinniger weggedrag ook... :-k

https://www.gids.tv/video/104641/asocia ... oos-rijden

Weg met de e.o. betekend ook geen e.o. op de radio, geen nederlandzingt op zondag enz..... #-o

Kijk wat verder dan je eigen zeer beperkte comfort zone (zeg ik als geen e.o. kijker en geen e.o. lid)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2019 12:27

Chaya schreef:Als ik google kom ik zo op een paar kritische artikelen o.m. in Trouw.

EO te vrijzinnig voor behoudende deel achterban

Is het behoudende deel dan maar een klein deel?? Hoe klein? Ik denk dat het inmiddels (artikel is in 2016 gepubliceerd) nog kleiner is geworden ja.


Wat is er toch loos bij de EO?
De directie van de EO krijgt nogal wat kritiek te verstouwen. Een deel van de achterban vindt dat de oorspronkelijke grondslag te veel naar de achtergrond verdwijnt. Is die klacht terecht?
Het rommelt en kraakt bij de Evangelische Omroep. Uit verschillende hoeken klonk de afgelopen weken commentaar op de directie,

En nu de EO de remonstrantse predikant en homoactivist Tom Mikkers heeft aangesteld als programmamaker, is de maat voor een deel van zijn achterban vol.
eveneens in Trouw

Ik kan dit geen wijs en doordacht besluit vinden. Terwijl het al jaren rommelt en gist, gooi je met zo'n benoeming olie op het vuur.
M.a.w. hoe serieus neem je je leden dan nog? Ook bij de minder behoudende leden, zoals veel evangelische christenen, schoot deze benoeming zeer verkeerd.


Tja als je googlet op kritiek [naam bedrijf] vind je al snel wat. En nav de artikelen die je post zijn er zorgvuldige gesprekken geweest met de critici. En ook excuses aangeboden voor de manier waarop het gegaan is. En dat is van alle tijden, de conservatieve flank heeft altijd wel kritiek op de EO gehad en dat zal ook niet zomaar veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 17 sep 2019 19:07

MoesTuin schreef:Ja het is echt verschrikkelijk bij de E.O. [-X
Zelfs een presentator met steeds vrijzinniger weggedrag ook... :-k

https://www.gids.tv/video/104641/asocia ... oos-rijden

Weg met de e.o. betekend ook geen e.o. op de radio, geen nederlandzingt op zondag enz..... #-o

Kijk wat verder dan je eigen zeer beperkte comfort zone (zeg ik als geen e.o. kijker en geen e.o. lid)

Eigenlijk moet ik wel serieus reageren als EO lid. We zijn puur lid vanwege de artikelen in de EO Visie. Die zijn interessant. Voor de rest kijken we eigenlijk alleen de actualiteitenprogramma's. Dat komt ook omdat we amper tv kijken en als we tv kijken staat hij meestal op Animal Planet of National Geograffic. Soms kijken we naar een politieserie en met ons dochtertje kijken we naar Sesamstraat :)
We kijken bewust niet naar de Passion. We zijn namelijk tegen seculiere muziek.

Verder vind ik er maar gewoon niks van. In het verleden werd ik wel eens geraakt door De Verandering.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten