Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2019 18:53

Chaya schreef:Een begrafenis van een heiden heeft doorgaans geen kerkelijke rouwdienst.

.


We zijn allemaal van de zelfde lap gescheurd hoor.... :shock:

Maar wat versta je eigenlijk precies onder een heiden? :-k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2019 20:57

MoesTuin schreef:We zijn allemaal van de zelfde lap gescheurd hoor.... :shock:

Maar wat versta je eigenlijk precies onder een heiden? :-k


eh dat is toch helder? Ze bedoelt dat als iemand niet gelooft (of niet op zijn minst kerkelijk is) je doorgaans ook geen uitvaart met een kerkdienst hebt.

Overigens vind ik een "rouwdienst" niet zo'n mooie benaming. Zeker is er in de kerkdienst ruimte voor verdriet maar er is ook ruimte voor uitzicht en hoop en vooruitkijken naar de eeuwige vreugde. Zeker in de samenkomst. Ik ervaar het verdriet meer bij het graf dan bij de samenkomst in de kerk. En de rouw vooral daarna.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 13 sep 2019 11:09

Hier ben ik het van harte mee eens!!
Vroeger werd de rouwdienst gehouden in de woning van de overledene. Nu wordt de rouwdienst gehouden in de kerkzaal/de gemeenschapsruimte van de kerk. Het is geen officiële kerkdienst. De predikant/de consulent/de ouderling houdt een korte meditatie, doet de gebeden en laat één of meer psalmverzen zingen. Vaak wordt er iets over het leven van de overledene weergegeven als inleiding op de meditatie. Dat kan op verzoek van de familie ook gedaan worden, vóór dat de dienst begint, door iemand uit het gezin/de familie (met het dankwoord, als dat niet gebeurt op de begraafplaats). In goed vooroverleg na het overlijden, als er gesproken wordt over de begrafenis, moet wel duidelijk zijn om welke bijdrage uit de familie het gaat en dat het past in de sfeer waarin we bijeen zijn. Laat het niet aanstootgevend zijn.

Er is droefheid over het verlies en de dood is een gevolg van onze zonden. Verder moet voorkomen worden dat de overledene achtergelaten wordt in de begrafenisauto op straat/plein. De overledene hoort bij de rouwplechtigheid aanwezig te zijn. We zijn aan hem of haar verbonden en moeten nu afscheid nemen. Het sterven bepaalt ons dat we allemaal moeten sterven!

De meditatie en het persoonlijke woord zijn middelen die de Heere kan gebruiken, ook in levens van mensen die de kerk nooit of niet meer van binnen zien! Een woord ten leven! Dat is een eeuwig wonder!

Drs. I. A. Kole

Het onderstreepte vind ik interessant, daar in veel GG's de kist niet in de kerk mag staan. Hij gaat dus tegen een kerkregel in hier.
De andere 2 zinnen heb ik roodgemaakt, die m.i. de essentie zijn van de rouwdienst.

Met termen als dankdienst voor het leven, heb ik helemaal niets. Natuurlijk ben je dankbaar voor hetgeen je vader of moeder je gegeven heeft. En ik neem aan dat je niet aanwezig bent bij een begrafenis van iemand waar je een grote hekel aan hebt of zelfs haat.
Want dan is het in zekere zin wel een dankdienst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 13 sep 2019 11:34

Is echt bizar inderdaad als de kist niet aanwezig mag zijn bij de rouwdienst.
Wie dat toch weer verzonnen heeft....
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 13 sep 2019 12:49

Chaya schreef:Met termen als dankdienst voor het leven, heb ik helemaal niets. Natuurlijk ben je dankbaar voor hetgeen je vader of moeder je gegeven heeft. En ik neem aan dat je niet aanwezig bent bij een begrafenis van iemand waar je een grote hekel aan hebt of zelfs haat.
Want dan is het in zekere zin wel een dankdienst.


Het is God die het leven geeft en het leven neemt en voor Hem al de eer in de dank dienst voor het leven van de overledene.
Vaak worden ook getuigenissen gedeeld en bemoedigend is het geregeld dan ook voor de aanwezigen.

Dan over dat de kist van de overledene niet in de kerk mag, die ken ik niet die regel.
Wat is de reden.
Het zou toch vanzelfsprekend moeten wezen dat de overledene "aanwezig" is tijdens.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 13 sep 2019 14:38

K80 schreef:Is echt bizar inderdaad als de kist niet aanwezig mag zijn bij de rouwdienst.
Wie dat toch weer verzonnen heeft....

Het zou een rooms gebruik zijn, volgens een antwoord in de vragenrubriek.
Ook is een argument dat het gesproken Woord voor de levenden is en niet voor de doden.

De Dordtse Kerkorde had al veel moeite met een rouwdienst, laat staan dat er een kist bij aanwezig zou zijn.
Maar in vroegere tijden werd een korte rouwplechtigheid gewoon in huis gehouden, niet in de kerk dus.

En zo zijn er tal van varianten.
Niet erg toch? Een rouwplechtigheid is vandaag de dag soms een overkill. Niets is gek genoeg dan.
M.i. is dat eigenlijk ontkenning van de dood. Die immers een straf na de zondeval is.
Maar daar heeft men dan geen weet meer van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor hans0166 » 13 sep 2019 16:03

Chaya schreef:Het zou een rooms gebruik zijn, volgens een antwoord in de vragenrubriek.


in de tijden dat de refo's hun dominantie uitstalden was het niet mogelijk voor de Rooms Katholieken hun diensten te houden als voorgeschreven en gebruikelijk. TOEN was idd de overledene niet present bij de uitvaartsliturgie ( die behalve in bijzondere omstandigheden nooit los is van wat de refo's rouwdienst noemen)
Deze vorm van toenmalige repressie in de antwoorden gebruiken als reden is heel typisch voor bepaalde liggingen.

( de reden van mijn woordgebruik refo in deze post is een reactie op het verschrikkelijk hatelijke gebruik van "rooms" als aanduiding van onze Kerk het moet maar eens klaar zijn.)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2019 12:17

Chaya schreef:Hier ben ik het van harte mee eens!!
Vroeger werd de rouwdienst gehouden in de woning van de overledene. Nu wordt de rouwdienst gehouden in de kerkzaal/de gemeenschapsruimte van de kerk. Het is geen officiële kerkdienst. De predikant/de consulent/de ouderling houdt een korte meditatie, doet de gebeden en laat één of meer psalmverzen zingen. Vaak wordt er iets over het leven van de overledene weergegeven als inleiding op de meditatie. Dat kan op verzoek van de familie ook gedaan worden, vóór dat de dienst begint, door iemand uit het gezin/de familie (met het dankwoord, als dat niet gebeurt op de begraafplaats). In goed vooroverleg na het overlijden, als er gesproken wordt over de begrafenis, moet wel duidelijk zijn om welke bijdrage uit de familie het gaat en dat het past in de sfeer waarin we bijeen zijn. Laat het niet aanstootgevend zijn.

Er is droefheid over het verlies en de dood is een gevolg van onze zonden. Verder moet voorkomen worden dat de overledene achtergelaten wordt in de begrafenisauto op straat/plein. De overledene hoort bij de rouwplechtigheid aanwezig te zijn. We zijn aan hem of haar verbonden en moeten nu afscheid nemen. Het sterven bepaalt ons dat we allemaal moeten sterven!

De meditatie en het persoonlijke woord zijn middelen die de Heere kan gebruiken, ook in levens van mensen die de kerk nooit of niet meer van binnen zien! Een woord ten leven! Dat is een eeuwig wonder!

Drs. I. A. Kole

Het onderstreepte vind ik interessant, daar in veel GG's de kist niet in de kerk mag staan. Hij gaat dus tegen een kerkregel in hier.
De andere 2 zinnen heb ik roodgemaakt, die m.i. de essentie zijn van de rouwdienst.

Met termen als dankdienst voor het leven, heb ik helemaal niets. Natuurlijk ben je dankbaar voor hetgeen je vader of moeder je gegeven heeft. En ik neem aan dat je niet aanwezig bent bij een begrafenis van iemand waar je een grote hekel aan hebt of zelfs haat.
Want dan is het in zekere zin wel een dankdienst.


Het ligt er ook wel aan de situatie is denk ik. Er is altijd wel rouw omdat de dood vanuit ons perspectief bezien zo definitief is. Maar het maakt denk ik wel uit of iemand jong is overleden, of relatief jong, of dat iemand op hoge leeftijd is overleden. Mensen die midden in het leven stonden of mensen die er naar kunnen verlangen om naar God toe te gaan. In zo’n laatste geval is er denk ik vaak meer ruimte voor dankbaarheid en neemt de rouw een iets kleinere plaats in, hoewel je als nabestaanden wel afscheid moet nemen. Maar de term “dankdienst voor iemands leven” dekt de lading dan niet echt want dan lijkt het een beetje alsof je die persoon dankbaar bent. Dat kan maar het is in de eerste plaats dan een dankdienst voor God. Waarin Hij de lof en eer krijt en we dankbaar zijn omdat Hij er iemands hele leven bij was. In een uitvaartdienst mag en moet God dan centraal staan in het leven en sterven van de gestorvene. Niet de gestorvene zelf. Van mensen die op hoge leeftijd is het wel vaker de wens om de dienst zo in te vullen, juist omdat ze weten dat de dood niet het einde is en ze zo verlangden om naar Hem toe te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 15 sep 2019 17:56

Marnix schreef:Het ligt er ook wel aan de situatie is denk ik. Er is altijd wel rouw omdat de dood vanuit ons perspectief bezien zo definitief is. Maar het maakt denk ik wel uit of iemand jong is overleden, of relatief jong, of dat iemand op hoge leeftijd is overleden. Mensen die midden in het leven stonden of mensen die er naar kunnen verlangen om naar God toe te gaan. In zo’n laatste geval is er denk ik vaak meer ruimte voor dankbaarheid en neemt de rouw een iets kleinere plaats in, hoewel je als nabestaanden wel afscheid moet nemen. Maar de term “dankdienst voor iemands leven” dekt de lading dan niet echt want dan lijkt het een beetje alsof je die persoon dankbaar bent. Dat kan maar het is in de eerste plaats dan een dankdienst voor God. Waarin Hij de lof en eer krijt en we dankbaar zijn omdat Hij er iemands hele leven bij was. In een uitvaartdienst mag en moet God dan centraal staan in het leven en sterven van de gestorvene. Niet de gestorvene zelf. Van mensen die op hoge leeftijd is het wel vaker de wens om de dienst zo in te vullen, juist omdat ze weten dat de dood niet het einde is en ze zo verlangden om naar Hem toe te gaan.


Mooi Marnix hoe je het omschrijft.
Zo was het bij mijn vader ook, Hij zag er zo naar uit om Thuis gehaald te worden bij Vader, hij wilde ook op de dank dienst voor zijn leven dat God alle eer kreeg en we zongen ook o.a. het Ere zij God!
Het was een dank dienst voor het leven wat God gegeven had en genomen heeft en waarin de rijke getuigenissen van de werken Gods in mijn vaders leven gedeeld werden en waarin al de eer voor God was.
De dag na de begrafenis keek ik naar buiten in de ochtend en ik zag een opkomende zon met daarachter wolkensluiers in de vorm van een kruis en ik werd vervuld met grote dankbaarheid en blijdschap want vader is Thuis, bij zijn Heer en Heiland.
Wat een Troost wat een Zekerheid!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 12:44

Marnix schreef:Het ligt er ook wel aan de situatie is denk ik. Er is altijd wel rouw omdat de dood vanuit ons perspectief bezien zo definitief is. Maar het maakt denk ik wel uit of iemand jong is overleden, of relatief jong, of dat iemand op hoge leeftijd is overleden. Mensen die midden in het leven stonden of mensen die er naar kunnen verlangen om naar God toe te gaan. In zo’n laatste geval is er denk ik vaak meer ruimte voor dankbaarheid en neemt de rouw een iets kleinere plaats in, hoewel je als nabestaanden wel afscheid moet nemen. Maar de term “dankdienst voor iemands leven” dekt de lading dan niet echt want dan lijkt het een beetje alsof je die persoon dankbaar bent. Dat kan maar het is in de eerste plaats dan een dankdienst voor God. Waarin Hij de lof en eer krijt en we dankbaar zijn omdat Hij er iemands hele leven bij was. In een uitvaartdienst mag en moet God dan centraal staan in het leven en sterven van de gestorvene. Niet de gestorvene zelf. Van mensen die op hoge leeftijd is het wel vaker de wens om de dienst zo in te vullen, juist omdat ze weten dat de dood niet het einde is en ze zo verlangden om naar Hem toe te gaan.

Het maakt niet uit hoe oud of jong iemand is.
Ik ben het hiermee dus niet eens.
Soms is er niet eens reden om te kunnen danken. Ik bedoel dan, wij mensen voelen niet altijd dankbaarheid in ons hart.
Er kan opstand zijn, vijandschap.
Lees Psalm 39 maar
Ik ben verstomd, en zal mijn mond voortaan niet opendoen; wijl Gij het deedt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2019 12:48

Chaya schreef:Het maakt niet uit hoe oud of jong iemand is.
Ik ben het hiermee dus niet eens.
Soms is er niet eens reden om te kunnen danken. Ik bedoel dan, wij mensen voelen niet altijd dankbaarheid in ons hart.
Er kan opstand zijn, vijandschap.
Lees Psalm 39 maar
Ik ben verstomd, en zal mijn mond voortaan niet opendoen; wijl Gij het deedt.


Maar het gaat hierin ook niet om jou.
Dus ook niet of jij het er wel of niet mee eens bent.
Een uitvaart dienst is ook strikt persoonsgebonden wat dat betreft.
En als hetgeen je hierboven schrijft voor jou wel geldt is dat net zo goed prima want dat is dan wat bij jou past hierin.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 12:50

Chaya schreef:Het maakt niet uit hoe oud of jong iemand is.
Ik ben het hiermee dus niet eens.
Soms is er niet eens reden om te kunnen danken. Ik bedoel dan, wij mensen voelen niet altijd dankbaarheid in ons hart.
Er kan opstand zijn, vijandschap.
Lees Psalm 39 maar
Ik ben verstomd, en zal mijn mond voortaan niet opendoen; wijl Gij het deedt.


Dat kan ja. Maar mijn ervaring is wel dat begrafenissen van mensen die oud zijn en “der dagen zat” en die er naar uitzien om naar God te zijn, zeker ook als hun man / vrouw hem/haar al is voorgegaan, doorgaans meer nadruk leggen of danken en minder op rouw dan wanneer iemand jong of relatief jong plotseling uit het leven wordt weggenomen. Ook bij de nabestaanden is er in de eerste situatie vaak meer vrede en rust met iemands overlijden dan wanneer iemand jong overlijdt, plotseling overlijdt. Misschien ook wel omdat de persoon zelf en de nabestaanden zich er meer op kunnen voorbereiden dan wanneer iemand snel / vroeg sterft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 12:56

Marnix schreef:Dat kan ja. Maar mijn ervaring is wel dat begrafenissen van mensen die oud zijn en “der dagen zat” en die er naar uitzien om naar God te zijn, zeker ook als hun man / vrouw hem/haar al is voorgegaan, doorgaans meer nadruk leggen of danken en minder op rouw dan wanneer iemand jong of relatief jong plotseling uit het leven wordt weggenomen. Ook bij de nabestaanden is er in de eerste situatie vaak meer vrede en rust met iemands overlijden dan wanneer iemand jong overlijdt, plotseling overlijdt. Misschien ook wel omdat de persoon zelf en de nabestaanden zich er meer op kunnen voorbereiden dan wanneer iemand snel / vroeg sterft.

Daar gaat het niet om Marnix. Jij hebt zelf je vader verloren, ik ook en na zo'n ernstige lijdensweg ben je waarschijnlijk meer opgelucht geweest. Ik wel. Het is voorbij, hij hoeft niet meer te lijden.
Maar dat betekent niet dat de rouw daarna niet meer keihard toeslaat!


Wat ik mis in jouw betoog is dat de dood de straf op de zonde is!
Daarvoor was die er niet.
Dat kun je dan ontkennen en verzachten door er een dankdienst van te maken. Met alle gevolgen van dien.
Want waarom zou je dan rouwen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 13:08

Chaya schreef:Daar gaat het niet om Marnix. Jij hebt zelf je vader verloren, ik ook en na zo'n ernstige lijdensweg ben je waarschijnlijk meer opgelucht geweest. Ik wel. Het is voorbij, hij hoeft niet meer te lijden.
Maar dat betekent niet dat de rouw daarna niet meer keihard toeslaat!


Wat ik mis in jouw betoog is dat de dood de straf op de zonde is!
Daarvoor was die er niet.
Dat kun je dan ontkennen en verzachten door er een dankdienst van te maken. Met alle gevolgen van dien.
Want waarom zou je dan rouwen?


Rouw is er vanwege het gemis. Overigens was mijn vader relatief jong, was nog in de kracht van zijn leven en ging zijn overlijden heel snel. Ik denk dat dat gevoelsmatig heel anders is dan wanneer je 95 bent, oud en op en er sterk naar verlangt om naar God toe te gaan.

Dat de dood een straf op de zonde is, daar wil ik wel een kanttekening bij zetten. Door de zonde is de dood in de wereld gekomen. Maar door Jezus Christus is er uitzicht voorbij de dood. De dood is voor wie geloven geen straf op de zonde meer. Ik hoef je toch niet te wijzen op de catechismus?


Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het, datwij ook moeten streven?

Onze dood is geen betaling voor onze zonden , maar alleen eenafsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven.

Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

Ja, de dood is het gevolg van de zondeval en daarom moeten we allen sterven maar tegelijkertijd is mogen we met Christus opstaan. Hij droeg de straf op de zonden en daarom kan de HC zeggen: de dood is niet een betaling van de zonden maar een afsterven van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 13:21

Marnix schreef:Dat de dood een straf op de zonde is, daar wil ik wel een kanttekening bij zetten. Door de zonde is de dood in de wereld gekomen. Maar door Jezus Christus is er uitzicht voorbij de dood. De dood is voor wie geloven geen straf op de zonde meer. Ik hoef je toch niet te wijzen op de catechismus?

Nee jij hoeft mij zeker niet te wijzen op de Catechismus.
Waarom staat er dan in Romeinen 6:
Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Jezus moest Zich tot in de dood vernederen, voor ons. Waarom? (Vraag en antwoord 40)

Daarom dat vanwege de gerechtigheid en waarheid Gods , niet anders voor onze zonden kon betaald worden, dan door den dood des Zoons Gods.


De laatste vijand die teniet gedaan wordt, is de dood. 1 Korinthe 15

Zie je? De dood is een vijand, geen vriend!
Dan kan en mag je niet zeggen: ach, de dood hoort er bij, het is slechts een doorgang naar een nieuw leven. Niet voor iedereen Marnix!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron