Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 13 sep 2019 10:48

MoesTuin schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/hoe-de-nashville-verklaring-het-omgekeerde-effect-heeft-gehad~b9ff5949/


https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b9ff5949/

Geheel tegen de bedoeling van de opstellers in, heeft de Nashville-verklaring de homo-emancipatie juist een flinke zet gegeven in orthodox-protestants Nederland.

Goed dat je dit stukje even linkt hier. Zo zie je maar weer dat wij ons soms overbodig druk maken. Het komt echt wel goed. God kan met een kromme stok ook recht slaan!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 13 sep 2019 12:53

Prisma23 schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/hoe-de-nashville-verklaring-het-omgekeerde-effect-heeft-gehad~b9ff5949/

Geheel tegen de bedoeling van de opstellers in, heeft de Nashville-verklaring de homo-emancipatie juist een flinke zet gegeven in orthodox-protestants Nederland.

Goed dat je dit stukje even linkt hier. Zo zie je maar weer dat wij ons soms overbodig druk maken. Het komt echt wel goed. God kan met een kromme stok ook recht slaan!


Zékers...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 13 sep 2019 15:19

Speedy schreef:Hier een link met verslag van de studiedag vandaag.

https://www.rd.nl/kerk-religie/nashvill ... -1.1593567


Wat een triest verhaal.
God oordeelt ons straks niet op de standpunten die we over homoseksualiteit hebben ingenomen.
Wel of wij naar onze homoseksuele naaste hebben omgezien.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 13 sep 2019 15:51

JeeWee schreef:Wat een triest verhaal.
God oordeelt ons straks niet op de standpunten die we over homoseksualiteit hebben ingenomen.
Wel of wij naar onze homoseksuele naaste hebben omgezien.


Inderdaad een triest verhaal. Deze club, die blijkens de foto's voornamelijk uit mannen bestaat, zet zichzelf neer als slachtoffer.

Toch zou je deze groep mensen bijna dankbaar zijn als je ziet wat zij hebben bereikt.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b9ff5949/

Geheel tegen de bedoeling van de opstellers in, heeft de Nashville-verklaring de homo-emancipatie juist een flinke zet gegeven in orthodox-protestants Nederland.

Wel grappig overigens dat Nashville redelijk hoog scoort op lijstjes over LGBT-vriendelijks steden in de USA
https://outandaboutnashville.com/is-nas ... bt-people/

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Origenes » 13 sep 2019 21:03

JeeWee schreef:Wat een triest verhaal.
God oordeelt ons straks niet op de standpunten die we over homoseksualiteit hebben ingenomen.
Wel of wij naar onze homoseksuele naaste hebben omgezien.

Het omzien naar onze homoseksuele naaste was hoofdthema tijdens de studiedag. Het kan zijn dat de manier waarop niet naar je zin was maar dan nog. Ik was gisteren aanwezig in Putten!

De publicatie in Trouw zet de boel behoorlijk op zijn kop. Dat er veel gebeurt in reformatorische kring ten bate van homoseksuelen is gewoon in harmonie met wat de initiatiefnemers van de Nashville verklaring beogen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 14 sep 2019 10:38

Origenes schreef:Het omzien naar onze homoseksuele naaste was hoofdthema tijdens de studiedag.
Uit eigen ervaring en die van vele anderen kan ik je vertellen dat er niet of nauwelijks wordt omgezien naar onze homoseksuele naaste in reformatorische kring.
Ook al om het feit dat men ze niet kent. Men ziet hen letterlijk niet zitten. In mijn (GB)gemeente wist de kerkenraad slechts enkele LHBT'ers te noemen en dan nog alleen omdat ze de kerk hadden verlaten.

Origenes schreef:Dat er veel gebeurt in reformatorische kring ten bate van homoseksuelen is gewoon in harmonie met wat de initiatiefnemers van de Nashville verklaring beogen.
Er gebeurt alleen 'wat' in reformatorische kring omdat er druk wordt uitgeoefend. Over het algemeen is men totaal verlegen met dit onderwerp.
Noem het strategische onwetendheid.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Origenes » 14 sep 2019 11:49

JeeWee schreef:Uit eigen ervaring en die van vele anderen kan ik je vertellen dat er niet of nauwelijks wordt omgezien naar onze homoseksuele naaste in reformatorische kring.
Ook al om het feit dat men ze niet kent. Men ziet hen letterlijk niet zitten. In mijn (GB)gemeente wist de kerkenraad slechts enkele LHBT'ers te noemen en dan nog alleen omdat ze de kerk hadden verlaten.

Er is ongetwijfeld nog veel te doen. Maar beweer dan niet dat de studiedag een triest verhaal was. Dat is in strijd met de realiteit.

JeeWee schreef:Er gebeurt alleen 'wat' in reformatorische kring omdat er druk wordt uitgeoefend. Over het algemeen is men totaal verlegen met dit onderwerp.
Noem het strategische onwetendheid.

Zelfs als buitenstaander weet ik dat er in plaatselijke GG's op initiatief van de predikant positieve initiatieven zijn ten behoeve van homofiele gemeenteleden.
Kennelijk singaleert het dagblad Trouw dat ook maar stelt het voor als een omgekeerd effect van wat de Nashville initiators bedoelen. Als er één ding duidelijk geworden is op de studiedag dan is het wel dat het omgekeerde het geval is.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Suighnap » 14 sep 2019 16:43

DeLange schreef:Ik heb wel moeite met de geslachtsgemeenschap.

Je bedoelt de geslachtsgemeenschap van anderen. Dat is hun zaak. Liefde is liefde, seksualtiteit is seksualiteit. Is homoseksualiteit te scheiden van de homoseksuele mens? Indien homoseksualiteit niet te genezen valt en de zonde daardoor inherent verbonden blijkt met de zondaar, laat men impliciet mensen lijden aan schuldgevoel voor de seks die zij bedrijven. En dit knoeien met diepe verlangens en de meest kwestbare gevoelens van mensen, kwalificeer ik als wreedheid. Het is veelzeggend dat enkelen aan een eigen persoonlijke overtuiging aangaande een onbewezen doctrine meer prioriteit geven dan aan het aantoonbare en voorziene lijden van daadwerkelijke mensen. De achterliggende arrogantie stuit me zeer tegen de borst.

Maar wat maakt het nog uit? Religie evolueert en exegese biedt een gulden middenweg: interpreteer de Bijbel zodanig dat deze verenigbaar is met de samenleving waarin men zich bevindt. Zoniet, dan rest slechts de maatschappelijke kast waarin men het recht uitoefent met een fanatiek minderheidje nog een maatschappelijk verouderd en een reeds op stervend liggend gedachtengoed toe te juichen. Homos en transgenders kunnen in onze maatschappij tegenwoordig heerlijk van liefde en seksualiteit genieten zoals ieder ander, terwijl de ondertekenaars van het verstokte manifest massaal publiekelijk de maatschappelijke zijlijn over worden gejouwd. Nu de homos uit de kast zijn, is het aangenaam te vernemen hoe de ondertekenaars van dit manifest er publiekelijk in worden geduwd, aangezien dat m.i. de maatschappelijke plaats is waar zulk gedachtengoed thuishoort.
Jood

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2019 16:55

^ Soms zou je willen dat refoweb een like-/upvote-mogelijkheid had...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2019 17:09

Laat ze maar verklaren, gelukkig word ik niet aangeklaagd en dus hoef ik niemand iets te verklaren.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeLange » 14 sep 2019 17:12

Ik zie graag de reformatorische reacties te gemoed. Dank voor het delen van jullie mening :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeLange » 14 sep 2019 17:13

mohamed schreef:Laat ze maar verklaren, gelukkig word ik niet aangeklaagd en dus hoef ik niemand iets te verklaren.

Ben je trouwens een moslim? Gezien je naam?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 17 sep 2019 10:40

DeLange schreef:Ik zie graag de reformatorische reacties te gemoed. Dank voor het delen van jullie mening :D

Reformatorische reacties?
Je bedoelt reacties die gelijk zijn aan jouw visie, neem ik aan.
Ik ben christen, navolger van Christus en ik ben al mijn hele leven lid van wat men noemt een 'reformatorische kerk'
Maar op deze bijeenkomst stond de uitkomst al vast, dus wat valt er dan nog te praten?
Toen ik ooit bij mijn toenmalige GG predikant uit de kast kwam, zei hij: `Homofilie is er niet in onze kerk.
Jaren later kwam zijn zoon uit de kast...
Ja, de benadering van homoseksualiteit in de reformatorische gezindte is ontegenzeglijk veranderd.
Onder druk wordt immers alles vloeibaar?
Maar hoeveel openheid is er bijvoorbeeld bij jou in de gemeente? Hoeveel lhbt'ers ken jij in jouw gemeente?
Er wordt óver gepraat. Er worden stellingen in beton gegoten en met een verklaring als deze wordt de omheining neergezet.
Ja, je mag er, na lang zeuren zijn, maar wij bepalen wat God wil.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2019 11:21

JeeWee schreef:Ja, je mag er, na lang zeuren zijn, maar wij bepalen wat God wil.

Dat doe jij toch ook in feite?
Heb jij weleens begrip getoond voor de desbetreffende predikant (GG, eerder genoemd) waarom hij dit zei en zijn moeite die hij er mee heeft omdat het een zeer gevoelig punt in de kerken was/is?
Of moet alles maar wijken voor jouw vrije visie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 17 sep 2019 12:01

JeeWee schreef:Ik ben christen, navolger van Christus en ik ben al mijn hele leven lid van wat men noemt een 'reformatorische kerk'
Maar op deze bijeenkomst stond de uitkomst al vast, dus wat valt er dan nog te praten?
Toen ik ooit bij mijn toenmalige GG predikant uit de kast kwam, zei hij: `Homofilie is er niet in onze kerk.
Jaren later kwam zijn zoon uit de kast...
Ja, de benadering van homoseksualiteit in de reformatorische gezindte is ontegenzeglijk veranderd.
Onder druk wordt immers alles vloeibaar?
Maar hoeveel openheid is er bijvoorbeeld bij jou in de gemeente? Hoeveel lhbt'ers ken jij in jouw gemeente?
Er wordt óver gepraat. Er worden stellingen in beton gegoten en met een verklaring als deze wordt de omheining neergezet.
Ja, je mag er, na lang zeuren zijn, maar wij bepalen wat God wil.


Precies...dat is de kern, maar onder jou reactie wordt er alweer overheen gekletst....
Beetje ziende blind.
Overigens, weet je ook de reactie van de gg predikant op het feit dat zijn kind uit de kast kwam?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten