Zitten we in de laatste dagen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor tulp » 12 sep 2019 06:48

DeLange schreef:tot slot, dat kan je het beste doen wat je eigen leven betreft. Maar het lijkt me wel goed voor te bereiden. Tijden kunnen veranderen. Mensen kunnen dan met kritische vragen bij je komen en weet je dan wat je ze zeggen moet? Heb je dan voldoende geleerd van de Heilige Geest door Gods Woord heen?

Ik denk dat je het te groot maakt en teveel druk op jezelf legt. Als dat voor jou werkt, moet je dat blijven doen maar houd er rekening mee dat er ook mensen zijn die je daarmee verlamt.
Ik weet niet of ik dan voldoende geleerd heb. Je vraag komt een beetje paniekerig over, net alsof je vlak voor een proefwerk in de stress schiet: heb ik alles wel goed genoeg geleerd?
Even praktisch: wat maakt het uit of je in de eindtijd leeft? Wat wil je dan anders gaan doen? Waarom doe je dat nu nog niet?
Mensen komen nu ook met kritische vragen, neem ik aan? Zeg je nu heel andere dingen dan je dan wilt gaan doen? Dat zou toch raar zijn?
Leef je leven zo goed mogelijk, wees een zo goed mogelijk medemens voor je omgeving. Doe niet minder dan je kunt en ook niet meer dan je kunt. Benut de jou geschonken gaven.
Niemand zit er op te wachten dat jij je een burn out in piekert of je wel genoeg voorbereid bent.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2019 08:00

DeLange schreef:Wat vind je trouwens van de opkomst van de staat Israël en de hernieuwde belangstelling onder gelovige joden in wie Jezus is?
Velen zien dat als vervulling van de woorden van Jezus: "en als de olijfboom tot bloei komt, weet je dat het zomer wordt." :D



wat ik daar van vindt? .... grote onzin, en veel van die zogenaamde hernieuwde belangstelling zijn bijna altijd doorgeschoten evangelische christenen die een joods jasje aan willen trekken.
Verder zijn vele Israeliers zó geseculariseerd dat de term "joods" nooit in religieuze betekenis op hen toegepast zou moeten worden. En de stelling 'hernieuwde belangstelling onder gelovige joden" op een volkomen verkeerd beeld berust.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2019 18:08

mohamed schreef:Ja, voor de Heer is duizend jaar als een dag en geen ding onmogelijk. Ook schiep hij hemel en aarde in zes dagen....

Het lijkt me toch duidelijk dat het einde der tijden op de Heer geen enkele betrekking heeft? Dat voor de Heer een dag is als duizend jaar zegt niks over de eindtijd. De NT schrijvers verwachtten een spoedig einde, maar die duidelijke teksten moeten wijken voor zelfbedachte constructies die op los zand zijn gebouwd.


Inderdaad, en het zal ook onverwacht zijn, als een dief in de nacht, dus je zou bijna zeggen dat het in deze tijd nog lang niet zal gebeuren.
Ik geloof zelf toch wel dat ik het hier op aarde niet zal meemaken, maar je weet het maar nooit....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2019 18:22

MoesTuin schreef:Ik geloof zelf toch wel dat ik het hier op aarde niet zal meemaken, maar je weet het maar nooit....


het einde der tijden is voor mij geen algemeen moment tegelijkertijd voor iedereen, maar het moment dat een ieder van ons op de eigen tijd overgaat naar de eeuwigheid.

Een einde van de aarde zijn we zelf al druk mee bezig, daar zijn verder niet zoveel apocaliptische visioenen voor nodig.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2019 18:44

hans0166 schreef:het einde der tijden is voor mij geen algemeen moment tegelijkertijd voor iedereen, maar het moment dat een ieder van ons op de eigen tijd overgaat naar de eeuwigheid.

Een einde van de aarde zijn we zelf al druk mee bezig, daar zijn verder niet zoveel apocaliptische visioenen voor nodig.

Nou precies, dat is het, dat geldt voor iedereen en in geloof in en uit Christus heb je niets te vrezen, begrippen als eindtijd en alles daaromheen wordt dan nietszeggend....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2019 19:31

1 Petrus 4: 7-11. "Het einde van alle dingen is nabij. Weest dan bezonnen en nuchter, zodat gij kunt bidden. Draagt voor alles elkander hartelijke liefde toe; want de liefde bedekt een menigte zonden. Weest gastvrij jegens elkander zonder morren. Naarmate ieder uwer zijn eigen gave heeft gekregen, moet gij daarmede elkander dienen als goede beheerders der veelsoortige genade Gods: spreekt iemand, hij spreke als waren het woorden Gods; bedient iemand, hij doe het als door de kracht die God verleent; opdat God in alles verheerlijkt worde door Jezus Christus, die tot in alle eeuwigheid de eer en de macht bezit. Amen."

1 John 2: 28- 3:3 28 "Nu dan, kinderen, blijft in Hem; opdat wij, wanneer Hij verschijnt, vrijmoedigheid mogen hebben en niet bij Zijn komst beschaamd voor Hem terugtreden. Indien gij weet dat Hij rechtschapen is, weet gij ook dat alwie de gerechtigheid betracht uit Hem is geboren. Ziet hoe grote liefde ons de Vader bewezen heeft: dat wij kinderen Gods genoemd worden--en dat zijn wij ook. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij tot de kennis van Hem niet gekomen is. Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en wat wij zijn zullen is nog niet geopenbaard; maar wij weten dat wanneer Hij geopenbaard wordt, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En alwie deze hoop op Hem heeft reinigt zich zoals Hij rein is."

1 Korintiers 15: 50-52. "Dit bedoel ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beerven kunnen, noch het vergankelijke de onvergankelijkheid. Zie, ik leer u een heilsgeheim: wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij het laatste bezuingeschal; want als de bazuin gestoken wordt, staan de doden onverderfelijk op en worden wij veranderd."
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 22:51

MoesTuin schreef:Inderdaad, en het zal ook onverwacht zijn, als een dief in de nacht, dus je zou bijna zeggen dat het in deze tijd nog lang niet zal gebeuren.
Ik geloof zelf toch wel dat ik het hier op aarde niet zal meemaken, maar je weet het maar nooit....

Daarin maken mensen een denkfout. Er staat namelijk niet dat het voor de christenen zal zijn als een dief in de nacht, maar voor hen die slapen zal het zijn als een dief in de nacht. Voor zij die verloren gaan.

Wat er staat over die tijd is dat het heel vredig zal zijn op aarde en dan plotseling zal het verderf over hen komen en ze zullen het beslist niet kunnen ontvluchten. Dat slaat erop dat de "onrechtvaardigen" gewoon een normaal leven leiden, maar plotseling komt Jezus op de wolken en dat gaan "zij" niet overleven. Wij wel als kinderen van God, die door de Heer worden meegenomen en dan zullen we altijd bij Hem zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 00:10

MoesTuin schreef:1 Petrus 4: 7-11. "Het einde van alle dingen is nabij. Weest dan bezonnen en nuchter, zodat gij kunt bidden. Draagt voor alles elkander hartelijke liefde toe; want de liefde bedekt een menigte zonden. Weest gastvrij jegens elkander zonder morren. Naarmate ieder uwer zijn eigen gave heeft gekregen, moet gij daarmede elkander dienen als goede beheerders der veelsoortige genade Gods: spreekt iemand, hij spreke als waren het woorden Gods; bedient iemand, hij doe het als door de kracht die God verleent; opdat God in alles verheerlijkt worde door Jezus Christus, die tot in alle eeuwigheid de eer en de macht bezit. Amen."

1 John 2: 28- 3:3 28 "Nu dan, kinderen, blijft in Hem; opdat wij, wanneer Hij verschijnt, vrijmoedigheid mogen hebben en niet bij Zijn komst beschaamd voor Hem terugtreden. Indien gij weet dat Hij rechtschapen is, weet gij ook dat alwie de gerechtigheid betracht uit Hem is geboren. Ziet hoe grote liefde ons de Vader bewezen heeft: dat wij kinderen Gods genoemd worden--en dat zijn wij ook. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij tot de kennis van Hem niet gekomen is. Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en wat wij zijn zullen is nog niet geopenbaard; maar wij weten dat wanneer Hij geopenbaard wordt, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En alwie deze hoop op Hem heeft reinigt zich zoals Hij rein is."

1 Korintiers 15: 50-52. "Dit bedoel ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beerven kunnen, noch het vergankelijke de onvergankelijkheid. Zie, ik leer u een heilsgeheim: wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij het laatste bezuingeschal; want als de bazuin gestoken wordt, staan de doden onverderfelijk op en worden wij veranderd."

Mooie teksten. Dank je :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 09:48

MoesTuin schreef:Nou precies, dat is het, dat geldt voor iedereen en in geloof in en uit Christus heb je niets te vrezen, begrippen als eindtijd en alles daaromheen wordt dan nietszeggend....

Als dat niets zeggend is, waarom staat het dan in de bijbel? Op een dag komt Jezus op de wolken terug. Ik geloof dat we daarvoor een loodzware tijd van grote christenvervolging en rampspoed meemaken, waarvan veel christenen daarvoor denken dat hen dat nooit zal overkomen. En toch overkomt het hen en daarvoor staan die teksten ook in de bijbel, om de christenen dan toe te rusten en op de wederkomst voor te bereiden. Maar zolang christenen hier nog in de watten gelegd worden, zullen ze denk ik vooral "lauw" doorgaan met een onbezorgd leventje. Maar dan moeten we "heet" worden.

Maar hoeveel christenen zijn er dan nog in plaatsen als Den Bosch en Alkmaar? Hoeveel blijven dat nog in de Bijbelbelt? Zullen er dan geen "christenen" zijn die ons verraden?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 11:26

hans0166 schreef:het einde der tijden is voor mij geen algemeen moment tegelijkertijd voor iedereen, maar het moment dat een ieder van ons op de eigen tijd overgaat naar de eeuwigheid.

Een einde van de aarde zijn we zelf al druk mee bezig, daar zijn verder niet zoveel apocaliptische visioenen voor nodig.

Volgens mij beide. Zowel ons heen gaan naar de hemel, als de wederkomst van Jezus
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor MoesTuin » 13 sep 2019 12:56

DeLange schreef:Als dat niets zeggend is, waarom staat het dan in de bijbel? Op een dag komt Jezus op de wolken terug. Ik geloof dat we daarvoor een loodzware tijd van grote christenvervolging en rampspoed meemaken, waarvan veel christenen daarvoor denken dat hen dat nooit zal overkomen. En toch overkomt het hen en daarvoor staan die teksten ook in de bijbel, om de christenen dan toe te rusten en op de wederkomst voor te bereiden. Maar zolang christenen hier nog in de watten gelegd worden, zullen ze denk ik vooral "lauw" doorgaan met een onbezorgd leventje. Maar dan moeten we "heet" worden.

Maar hoeveel christenen zijn er dan nog in plaatsen als Den Bosch en Alkmaar? Hoeveel blijven dat nog in de Bijbelbelt? Zullen er dan geen "christenen" zijn die ons verraden?


Maar in geloof in en uit Christus zijn we beveiligd in Hem.
Maar na een korte tijd van lijden volgt in en uit geloof in Christus het eeuwige Leven met en bij Hem.
Dat betekent nooit eindigend....daarbij stelt het lijden in verhouding weinig voor dan....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 13:52

MoesTuin schreef:Maar in geloof in en uit Christus zijn we beveiligd in Hem.
Maar na een korte tijd van lijden volgt in en uit geloof in Christus het eeuwige Leven met en bij Hem.
Dat betekent nooit eindigend....daarbij stelt het lijden in verhouding weinig voor dan....

Dat klopt. Echter valt het me op dat velen denken dat het hier niet voor zal komen. Enig idee wat in Iran met de vele christenen daar gebeurd nu? De grootste opwekking op dit moment
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 14:29

Ik bedoel het niet knorrig, maar ik wil maar zeggen, dat het voor ons best zwaar kan vallen. Al zal het hier ook vast geen Iran worden. Ik leef echter liever nu, dan dan 8-[
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor irmo » 13 sep 2019 16:24

DeLange schreef:Dat klopt. Echter valt het me op dat velen denken dat het hier niet voor zal komen. Enig idee wat in Iran met de vele christenen daar gebeurd nu? De grootste opwekking op dit moment


De vervolgde kerk groeit het hardste ja. Komt omdat die mensen veel beter weten waar ze voor staan dan wij in Nederland heb ik het idee.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor ben db bd » 13 sep 2019 17:10

nou heb ik geleerd dat we in de laatste dagen van deze bedeling zitten, wat mij niet onzinnig overkomt.
Dat hier tegenwoordig zoveel aandacht, positief en negatief, aan gegeven wordt, wordt toch ook wel vaak zo gezien vanwege de dreiging, als ik dat woord mag gebruiken. We leven nog wel in wat we de Genadetijd noemen. Vergelijken we dat met Oud Testamentische tijden, dan stelt de Allerhoogste Zich m.i. toch nog erg genadig op, waarvan het de best spannende vraag is, hoelang het nog zo door kan gaan.
Natuurlijk kan het ook zo nog eeuwen doorgaan, als de Heere wil, maar deze huidige aarde begint o.i. toch al zichtbaar voor wie daar op let, redelijk op te branden. Eigenlijk vinden we allemaal wel dat er iets moet gaan gebeuren, los van de vraag of de mens daar veel aan kan, maar vooral wíl bijdragen. De eerlijkheid gebiedt mij om te erkennen dat ik voor 2 graden minder opwarming absoluut geen vele biljarden aan gemeenschapsgeld over heb, welke ons voorrekenbaar tot grote armoede zullen brengen. Klimaat is trouwens m.i. door de mens helemaal niet te beïnvloeden zonder goedbedoelende wereldregering.
Voor het milieu kunnen we wel veel beter zorgen, waar ik mijzelf ook al decennia in beijver.

Maar boven deze wereld regeert volgens ons toch altijd de grote Schepper, en Die beloofde nog grote dingen te gaan doen. En die dingen lijken met spoed dichterbij te komen. Zelf kan ik mij reeds niet meer aan de indruk onttrekken dat de ruiter op het eerste (witte) paard uit Openbaring 6 al zijn enorme overwinningstocht uitvoert. Zowel in Afrika, in Amerika en Europa rukt de islam onheilspellend op. We voelen ons hier bij ons niet eens bedreigd! In Afrika gaat dat zo heel veel anders, en ach, in het MO sterven christenen ook in hoog tempo uit hoor.
In China komen duizenden mensen tot geloof, maar christelijke liederen moeten worden vervangen door 'vaderlandse', en steeds meer kerken sneuvelen onder door de staat geleide vijandschap.

Eindtijd? Laatste der dagen? de opname van de gemeente van Christus is het eerste heilsfeit wat we mogen verwachten. Daar komt niks meer vóór heb ik moeten leren buiten mijn eigen kerk, want daarbinnen mag die bij ons nog niet eens gepredikt worden, weten we nog?
(daarom zal de schare die daar achteraan komt niet eens te tellen zijn, is ons 2000 jaar geleden al gepredikt. Op.7)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten