Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 10 sep 2019 20:10

Yoshi :
Want na de hervorming vond er geen onderdrukking meer plaats? Lol. Ga een geschiedenisboek lezen ofzo.


Je hebt natuurlijk gelijk, maar het waren ook mijn rniet; ik citeerde hier wat Brakel zegt bij de zevende bazuin. En dat was natuurliuk een grenzeloze overschatting van de Hervorming.Want de Hervorming is nooit verder gekomen dan N-W-Europa en later door emigranten in de V.S en Canada. De landen van Z-Europa zijn altijd Rooms gebleven. Dat is dus heel wat ander dan ‘de koninkrijken der wereld’

OrigeneS:

Alleen al het feit dat jij jezelf opwerpt als degene die vragen over het laatste Bijbelboek moet beantwoorden toont aan dat jij jezelf ziet als dé goeroe die wel even zal vertellen hoe het precies zit.
Mooi niet


Dat is een conclusie die jij trekt en mij in de mond legt. Ik heb alleen geconstateerd dat er verder niemand met inhoudelijke reactie gekomen is.En deze lezing is in ieder geval heel wat logischer en aannemelijker dat het alternatief dat jij hier gepresenteerd heb!

Veendam:
quote]
De vragen die ik gesteld heb worden niet eens beantwoord.

Kop in het zand en negeren die mensen, net zoals veel kerken dat doen als mensen serieus vragen stellen over zaken die niet kloppen.[/quote]

Die vragen ga ik hier ook niet meer op in; ik wil het peil van dit Forum graag hoog houden. En als dan een nietige aardworm, een madezak als een schepsel met al zijn geloof tegenover zijn Schepper is en blijft hier uitbazuint dat hij voor oordelen van de almachtige God niet vreest omdat Jezus HET OORDEEl voor hem gedragen heeft blijft er voor mij niets anders over dan naar Spr.26:4 te verwijzen. Gr: ereunao

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 20:19

Vervolging ging ook in gebieden waar de reformatie wel succesvol was gewoon door. De rollen werden slechts omgekeerd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 10 sep 2019 20:44

Veendam:
De vragen die ik gesteld heb worden niet eens beantwoord.

Kop in het zand en negeren die mensen, net zoals veel kerken dat doen als mensen serieus vragen stellen over zaken die niet kloppen.[/quote]
ereunao schreef:Die vragen ga ik hier ook niet meer op in; ik wil het peil van dit Forum graag hoog houden. En als dan een nietige aardworm, een madezak als een schepsel met al zijn geloof tegenover zijn Schepper is en blijft hier uitbazuint dat hij voor oordelen van de almachtige God niet vreest omdat Jezus HET OORDEEl voor hem gedragen heeft blijft er voor mij niets anders over dan naar Spr.26:4 te verwijzen. Gr: ereunao


God vrezen is niet hetzelfde als bang zijn voor God.
Nu Jezus voor mij alles heeft gedragen, waarom zou ik dan nog bang zijn voor God ?
En omdat ik dan wel die vrijmoedigheid om dat te zeggen dan verklaar je mij geljk tot nietige aardworm en madezak ?
God is niet alleen mijn Schepper, maar ook mijn Vader, en ik loop gewoon door naar Zijn troon, omdat Hij tegen mij zegt dat ik met vrijmoedigheid in kan gaan, op elk moment van de dag.
Ik krijg het gevoel dat ik een nieuwe witte auto ben, die helemaal mooi schoon is, en jouw auto is vies en daarom zeg je dat ik niet naast jouw auto mag parkeren omdat iedereen dan ziet dat jouw auto vies is en als die van mij er niet is dan lijkt die auto van jou nog wel wat voor te stellen.

Volmaakte liefde drijft alle vrees uit, dus ik heb die liefde leren kennen en daarom ben ik niet bang voor welk oordeel dan ook.
Maar jij wilt iedereen in angst houden met allerlei beklemmingen om mensen in de greep van angst te houden, omdat je zelf gewoon angst hebt voor het oordeel ondanks al het vrome gepraat en je gunt het een ander ook niet om vrij te zijn van angst voor het oordeel.
In de Bijbel is er 1 type mensen die ook zo beschreven worden.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 10 sep 2019 21:10

Origenes schreef:Alleen al het feit dat jij jezelf opwerpt als degene die vragen over het laatste Bijbelboek moet beantwoorden toont aan dat jij jezelf ziet als dé goeroe die wel even zal vertellen hoe het precies zit.

Mooi niet [-(


Ereunao schreef:Dat is een conclusie die jij trekt en mij in de mond legt. Ik heb alleen geconstateerd dat er verder niemand met inhoudelijke reactie gekomen is. En deze lezing is in ieder geval heel wat logischer en aannemelijker dat het alternatief dat jij hier gepresenteerd heb!

Het doet helemaal niet ter zake wat jij logisch en aannemelijk vind: we zijn het oneens! En wat dan nog? En je citeert totaal overbodige bronnen: Brakel. Alsof iemand in de voorgaande discussie enige waarde zou hechten aan die uitleg.

Laat in elk geval duidelijk zijn: jouw waarde oordelen over mijn lezing interesseren me niets! Daarover fantaseer en pinokkioot je sowieso al alles aan elkaar. Dat hebt je in het voorgaande uitgebreid aangetoond.
Het gaat er gewoon om dat je wel degelijk dit topic hebt toegeëigend als bij uitstek jouw podium. En dat blijkt des te meer uit jouw aanhoudende eigengereide toontje. Waarmee je wil zeggen dat iedereen - zodra het over dit onderwerp gaat - naar jouw pijpen moet dansen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 10 sep 2019 21:57

Yoshi:
Vervolging ging ook in gebieden waar de reformatie wel succesvol was gewoon door. De rollen werden slechts omgekeerd.


Ook daar heb je helaas gelijk in, Denk maar aan de vervolging van de wederdopers en die priesters van Gorcum
Maar ook dat komt weer omdat de Kerk zich ten onrechte de theocratie van Israël toegeëigend heeft
Origenes:
Het doet helemaal niet ter zake wat jij logisch en aannemelijk vind: we zijn het oneens! En wat dan nog? En je citeert totaal overbodige bronnen: Brakel. Alsof iemand in de voorgaande discussie enige waarde zou hechten aan die uitleg.

Laat in elk geval duidelijk zijn: jouw waarde oordelen over mijn lezing interesseren me niets! Daarover fantaseer en pinokkioot je sowieso al alles aan elkaar. Dat hebt je in het voorgaande uitgebreid aangetoond.
Het gaat er gewoon om dat je wel degelijk dit topic hebt toegeëigend als bij uitstek jouw podium. En dat blijkt des te meer uit jouw aanhoudende eigengereide toontje. Waarmee je wil zeggen dat iedereen - zodra het over dit onderwerp gaat - naar jouw pijpen moet dansen/quote]


Ik verwacht inhoudelijke tegenargumenten, aan jouw schimpscheuten heb ik niets.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 10 sep 2019 22:02

Ereunao schreef:aan jouw schimpscheuten heb ik niets.

Ja hoor.. wel iedereen vertellen hoe verschrikkelijk en gestreng Gods oordelen zijn en jij hoeft je nooit te corrigeren! Niet erg geloofwaardig, vind je niet?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 22:04

ereunao schreef:Yoshi:


Ook daar heb je helaas gelijk in, Denk maar aan de vervolging van de wederdopers en die priesters van Gorcum
Maar ook dat komt weer omdat de Kerk zich ten onrechte de theocratie van Israël toegeëigend heeft

Het is maar de vraag of dat de oorzaak is of slechts een bijkomende dingetje wat totaal geen rol heeft gespeeld.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 10 sep 2019 22:29

God vrezen is niet hetzelfde als bang zijn voor God.
Nu Jezus voor mij alles heeft gedragen, waarom zou ik dan nog bang zijn voor God ?
En omdat ik dan wel die vrijmoedigheid om dat te zeggen dan verklaar je mij geljk tot nietige aardworm en madezak
God is niet alleen mijn Schepper, maar ook mijn Vader, en ik loop gewoon door naar Zijn troon, omdat Hij tegen mij zegt dat ik met vrijmoedigheid in kan gaan, op elk moment van de dag.
Ik krijg het gevoel dat ik een nieuwe witte auto ben, die helemaal mooi schoon is, en jouw auto is vies en daarom zeg je dat ik niet naast jouw auto mag parkeren omdat iedereen dan ziet dat jouw auto vies is en als die van mij er niet is dan lijkt die auto van jou nog wel wat voor te stellen.

Volmaakte liefde drijft alle vrees uit, dus ik heb die liefde leren kennen en daarom ben ik niet bang voor welk oordeel dan ook.
Maar jij wilt iedereen in angst houden met allerlei beklemmingen om mensen in de greep van angst te houden, omdat je zelf gewoon angst hebt voor het oordeel ondanks al het vrome gepraat en je gunt het een ander ook niet om vrij te zijn van angst voor het oordeel.
In de Bijbel is er 1 type mensen die ook zo beschreven worden.


Houdt toch op met die praatjes man! Volg liever het voorbeeld van Abraham, de vader aller gelovigen. Toen die met de Heere sprak beleed hij slechts stof en as te zijn! Dat je in dit verband nadrukkelijk om bewijzen na de opstanding vraagt bewijst dat je de Schrift niet goed kent. Zeker, de bedelingen moeten onderscheiden worden, daar heb ik hier ook herhaaldelijk,en met nadruk op gewezen. Maar jij doet dat waar je het nu juist niet moet doen. Want de verzoening door het bloed en de rechtvaardiging door het geloof zijn in opud- en nieuw testament precies dezelfde !

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 11 sep 2019 09:40

ereunao schreef:Houdt toch op met die praatjes man! Volg liever het voorbeeld van Abraham, de vader aller gelovigen. Toen die met de Heere sprak beleed hij slechts stof en as te zijn! Dat je in dit verband nadrukkelijk om bewijzen na de opstanding vraagt bewijst dat je de Schrift niet goed kent. Zeker, de bedelingen moeten onderscheiden worden, daar heb ik hier ook herhaaldelijk,en met nadruk op gewezen. Maar jij doet dat waar je het nu juist niet moet doen. Want de verzoening door het bloed en de rechtvaardiging door het geloof zijn in opud- en nieuw testament precies dezelfde !


Praatjes ? Is alle woord van God praatjes als het jou niet aan staat ?
Jezus is meer dan Abraham en wij zijn meer dan Abraham omdat wij de vervulling hebben gezien van de belofte, in het ENKELVOUD !
Daarom zeg ik wie ik ben en daarmee zeg ik gewoon na hoe God mij ziet !
Dat is de norm voor mijn leven en niet een juk van vroomheid waar ik dan onder gebukt zou moeten gaan.

Ik vraag trouwens helemaal geen bewijzen en dat je daarmee concludeerde dat ik de Schrift niet ken weerleg ik, maar het bewijst wel dat jij niet goed leest wat ik schrijf of zelfs Gods Woord helemaal niet goed leest. Het enigste wat jij doet is suggereren dat iemand wat zegt en dan gebruik je dat als opstapje om de draad weer op te pakken en dan ga je verder met het citeren van iemand anders.

Ga ZELF onderzoeken wat de Schrift zegt en gooi al die boekjes weg, leer lezen wat er staat en denk zelf na.
Of ben je bang dat je de volmaakte liefde zult ontdekken die alle vrees uitdrijft en dat je dan niet weet hoe je leven moet zonder angst voor de toorn van God ? Wees dan niet zoals een kip die uit een legbatterij bevrijdt is maar toch in een hoekje blijft zitten en niet vrij gaat lopen, omdat hij de rest van de ruime vrijheid niet kent. Het enigste wat je zegt is: Veendam ga terug in je hok anders merk ik dat ik nog wel zelf in het hok zit.

Jij schetst een waardeloos evangelie, namelijk dat je ooit na heel veel lijden een keer met de opname mee kan en dat je dan opgelucht kan ademhalen omdat je uit deze hele erge wereld gehaald bent, maar ja, daarna komen nog wel oordelen dus je moet wel bang blijven.

Bang waarvoor ?
Als je dit soort dingen niet ziet dan vraag ik mij echt af of je Jezus wel echt hebt leren kennen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 11 sep 2019 10:11

Veendan merkt op:

Jezus is meer dan Abraham en wij zijn meer dan Abraham omdat wij de vervulling hebben gezien van de belofte, in het ENKELVOUD !


Rare conclusie die u hier trekt.
U bent beslist niet meer dan Avraham omdat u pretendeert de vervulling van de belofte te zien.
Velen die zichzelf verhogen zullen vernederd worden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 11 sep 2019 10:16

Jesaja40 schreef:Rare conclusie die u hier trekt.
U bent beslist niet meer dan Avraham omdat u pretendeert de vervulling van de belofte te zien.
Velen die zichzelf verhogen zullen vernederd worden.


Dan snap jij de hele essentie van de Hebreeenbrief niet.
Ik heb de vervulling gezien van de belofte, en Abraham had dat niet.
En doordat mensen tot de ontdekking komen dat Jezus verhoogd is aan het kruis komen ze tot de ontdekking dat ze IN CHRISTUS zelf ook verhoogd zijn, laten die zich ook niet door andere mensen in vernedering drukken omdat ze uit de toon vallen bij de rest.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 11 sep 2019 12:18

Veendam merkt op:

Dan snap jij de hele essentie van de Hebreeenbrief niet.
Ik heb de vervulling gezien van de belofte, en Abraham had dat niet.
En doordat mensen tot de ontdekking komen dat Jezus verhoogd is aan het kruis komen ze tot de ontdekking dat ze IN CHRISTUS zelf ook verhoogd zijn, laten die zich ook niet door andere mensen in vernedering drukken omdat ze uit de toon vallen bij de rest.


Deze Hebreeën brief is primair gericht aan de Messiasbelijdende Joden in de eerste eeuw. De essentie van die brief ontgaat mij niet. Het is de houding die u uitstraalt als zijnde dat u omdat u "de vervulling van de belofte kunt zien vanuit de Bijbel". Dat zie ik als Jood ook, echter verhef ik mij niet boven Avraham, die de drager van de belofte was.

Yeshua wordt opgehangen aan een kruis. Maar is dat een verhoging? Eerder is dit een kerkelijk dogma geworden. Het was een vernedering en een schande als Hij daar naakt aan een kruis hangt. Hij hangt daar vanwege onze zonden en aan dat vloekhout. Met het vrijwillig afleggen van Zijn leven verslaat Hij de macht van de dood en wordt de toegang tot het paradijs geopend. Helaas wordt het altijd uitvergroot en geeft men collectief het Joodse volk de schuld dat zij niet in de Messias Yeshua geloofden.

Ook vind ik het een onverklaarbare opmerking van u dat u "de vervulling van de belofte hebt gezien". Dat waren in mijn ogen de tijdgenoten van Yeshua. U en ik kunnen alleen maar getuigen van een betrouwbare bron. Ook dat heeft te maken met theologische interpretatie en lezen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 11 sep 2019 12:39

Jesaja40 schreef:Deze Hebreeën brief is primair gericht aan de Messiasbelijdende Joden in de eerste eeuw. De essentie van die brief ontgaat mij niet. Het is de houding die u uitstraalt als zijnde dat u omdat u "de vervulling van de belofte kunt zien vanuit de Bijbel". Dat zie ik als Jood ook, echter verhef ik mij niet boven Avraham, die de drager van de belofte was.

Yeshua wordt opgehangen aan een kruis. Maar is dat een verhoging? Eerder is dit een kerkelijk dogma geworden. Het was een vernedering en een schande als Hij daar naakt aan een kruis hangt. Hij hangt daar vanwege onze zonden en aan dat vloekhout. Met het vrijwillig afleggen van Zijn leven verslaat Hij de macht van de dood en wordt de toegang tot het paradijs geopend. Helaas wordt het altijd uitvergroot en geeft men collectief het Joodse volk de schuld dat zij niet in de Messias Yeshua geloofden.

Ook vind ik het een onverklaarbare opmerking van u dat u "de vervulling van de belofte hebt gezien". Dat waren in mijn ogen de tijdgenoten van Yeshua. U en ik kunnen alleen maar getuigen van een betrouwbare bron. Ook dat heeft te maken met theologische interpretatie en lezen.


De vervulling van de belofte is dat in mijn leven heb mogen zien dat de Heilige Geest in mij woont, en dat is iets wat Abraham al helemaal nooit heeft gezien bij zichzelf. De vernedering aan het kruis is ook de verhoging van Jezus geworden. Jezus heeft echter veel meer gedaan dan alleen de toegang tot het paradijs te openen en dat is niet uitvergroten maar gewoon een feit. Of aan het Joodse volk daar dan de schuld van met worden gegeven daarvan ontgaat mij de logica want dat staat daar helemaal los van. De Heilige Geest is dan ook de bron in mij en heeft niets te maken geschiedkundige bronnen van documenten.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ben db bd » 11 sep 2019 15:55

ik zou even terug willen gaan naar de uitspraak:
Jij schetst een waardeloos evangelie, namelijk dat je ooit na heel veel lijden een keer met de opname mee kan en dat je dan opgelucht kan ademhalen omdat je uit deze hele erge wereld gehaald bent, maar ja, daarna komen nog wel oordelen dus je moet wel bang blijven.
Bang waarvoor ? Als je dit soort dingen niet ziet dan vraag ik mij echt af of je Jezus wel echt hebt leren kennen.

Jammer van de ruzietoon, maar als probleem heel interessant op dit topic, vind ik.
Nou vind ik Veendam niet steeds aardig, maar zijn geloofszekerheid mogen wij volstrekt niet af willen nemen, vind ik.
Hier botsen m.i. twee culturen, welke beiden onze aandacht verdienen op dit forum.
Nou verbeeld ik mij namelijk aan allebei die culturen deel te hebben, als Refo met Evangelische bijscholing, m.i. noodzakelijk ook om Openbaring onbevangen te kunnen lezen te geloven en vooruitziende te beleven.
Als Refo, door volgelingen van wijlen Frans Mallan en zo geleerd om de dag te beginnen en te eindigen op m'n knietjes en om dagelijks om ontferming te smeken voor wat ik fout doe, weet ik mij niet altijd te gedragen als Koningskind, wat wél zou moeten!
Maar door genade mag ik mij ook dagelijks verblijden in de Heere en bevrijd voelen van het vernietigende oordeel voor wie het heil in Christus niet wil aannemen, maar afwijzen. (niet aan dúrven nemen, is ook al ongeloof, wat tot grote zonde gerekend moet worden !).
Natuurlijk ken ik de cultuur van een benauwd leven, maar door genade toch een ruim sterven, binnen wat ik noem zwaere kerken.
Maar dat is wel doodzonde van de prachtige tijd op aarde, welke de Heere Jezus als "verblijding te allen tijde" van ons leven bedoelde.
Die blijdschap zou zelfs vervolging en gevangenis kunnen overklassen, begrijp ik van onze verdrukte broeders en zusters. Wonderlijk hè?

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 12 sep 2019 10:41

jesaja40:
Deze Hebreeën brief is primair gericht aan de Messiasbelijdende Joden in de eerste eeuw. De essentie van die brief ontgaat mij niet. Het is de houding die u uitstraalt als zijnde dat u omdat u "de vervulling van de belofte kunt zien vanuit de Bijbel". Dat zie ik als Jood ook, echter verhef ik mij niet boven Avraham, die de drager van de belofte was.

Yeshua wordt opgehangen aan een kruis. Maar is dat een verhoging? Eerder is dit een kerkelijk dogma geworden. Het was een vernedering en een schande als Hij daar naakt aan een kruis hangt. Hij hangt daar vanwege onze zonden en aan dat vloekhout. Met het vrijwillig afleggen van Zijn leven verslaat Hij de macht van de dood en wordt de toegang tot het paradijs geopend. Helaas wordt het altijd uitvergroot en geeft men collectief het Joodse volk de schuld dat zij niet in de Messias Yeshua geloofden.


Naar menselijke maatstaven was het natuurlijk een schandelijke dood. Maar fysiek is Hij verhoogd aan het kruis. Want Hij wijst hier zelf op het voorbeeld van de slang in de woestijn en die was zo hoog opgesteld dat iedereen in het legerkamp hem kon zien. shalom: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten