Veendam:
Ik vrees niet voor welk oordeel dan ook!
De genade leert ons God te dienen met eerbied en godvruchticghheid onmdat Hij een vertererend viuur is ( Hebr.12:28.29.) Maar ik krijg sterk de indruk dat jij je verbeeldt dat je door je geloof Zjns gelijke geworden bent!
Maar dit is off-topic, ik ga dus liever verder met Apoc.14
Ook is de strafmaat van God rechtvaardig, er zijn graden in de straf. Zoals er staat in Luk.12:47,48.
Paulus: ‘Wij danwetende de schrik de4s Heeren bewegen de mensen tot het geloof”(2 Kor 5:11) U begrijpt het.
Ik ben zo dankbaar dat ik nu ook mag zeggen rn elke zindag:’We leven nog i9n de tijd van de genade. ‘Kom tot Mij en Ik zal u rust geven’. Hij belooft rust te geven aan allen die tot hem komen.
12-13.
Het geloof in de Here Jezus en Zijn gebhoden bewaren. De volgelingen van het Lam mogen rusten bij de Heere, ook als ze sterven. Gelooft u in de Heere Jezus dan bent u veilig. Heeft u n.l. Zijn geboden lief? Bewaart u ze? Dan kan u niets overkomen,dan bent u veilig bij Hem.
De boodschp van de engelen in de kerstnacht ging vis verder- het verzoenend bloed.Hier gaat het om de Scfhepper. Daar kunnen de engelen wel van getuigen.
De prediling van de 144.000 heeft ook vrucht gehad in de grote schare die ingaan in H.7.
Nu nog het laatste deel van Openb.14 de verzen 14-20. De koren en de druivenoogst, tarwe en wijn. Over ge tarweoogst sprak de Heere Jezus ook Matt.13, de zaaier ging uit om te zaaien. Het kaf wordt verzameld voor het vuur. In 14,15, 16 is het de Heere Jezus dieb zelf de scheiding aanbrengt, bij de wijnoogst zijn het de engelen die de druiven afsnijden. Na de graan en de wijnoogst wordt het Loofhuttenfeest gevierd in Israël- een beeld van het vrederijk dat komen gaat. De wederkomst geeft zegen voor de gelovigen en oordeel voor de ongelovigen.
Johannes zag een witte wolk, de feitelijke wederkomst, ook als wagen. Zoals Hij wegging komt hij terug. Johannes was ver5 in de 90 eenzaam op Padmos. Dan ziet hij daar opeens zijn geliefde Jezus, 60 jaar geleden voor het laatst gezien.Nu ziet hij hem verheerlijkt, als Rechter, een gouden kroon op Zijn hoofd.
Zend uw sikkel en maai. De oogst van de aarde is rijp gewordenj. Rijp- dar stat ‘overrijp’(hèxèratè,’verdroogd) in het grieks.daar zit iets in van Gods geduld. Pas als het aan het verdrogen is. Het gaat om de Heere van de oogst, in vs 15 over het werk en de tijd.Als het koren rijp is, als de maat vol is, zou je kunnen zeggen.ZSolang we leven is het genadetijd, als we sterven of als de Heere Jezus terugkomt is het oogsttijd geworden.
17-20 de wijnoogst. Het altaarn spreektnvan de verzoening, maar alleen voor die het nodig hebben gekregen in hun leven, na afgewezen verzoening spreekt hetb slechts van oordeel.
In vs 18 wordt het met de hand afgesneden en met de voet worden de trosen getreden. De wijn is het beeld van het bloed van de mensen.
Gods gramschap.In het Avondmaalsformulier-de Heere Jezus heeft de toorn van God gedragen voor al Zijn gelovigen. Buiten de stad dwz buiten Jeruzalem. Bloed tot aan de tomen der paarden, anderhalve meter hoog, 3000 km.van Dan tot Berseba.De hele lengte van het land, zover reikt het oordeel. Een bloedrivier, Als onze stroom van ongerechtigheid niet gedelgd wordt eindigt hij in deze stroom, zonder zoenbloed eindigt in een bloedbad. Psalm 90 ‘Wie kent de sterkte van uw toorn’, zegt Mozes. Wie de Zoon heeft heeft het leven. Als u onder dat bloed van de Heere Jezus leeft, er is er een die u redt van die toekomende toorn. Het Lam dat op het altaar verteerd is. Wees gewaarschuwd want het kan te laat worden.
Jesja 63;3: ‘Ik heb de pers alleen getreden’wordt wel een met de verzoening in verband gebracht maar het gaat daar over deze toorn. ( Zie ook de rest van dit hoofdstuk.)