Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Race406 » 10 sep 2019 14:23

MoesTuin schreef:Het gebed na de koffie brood gedeelte....is dat ook met trouwerijen dan door een ouderling?
Ik ken dat niet.
Bij ons is het afsluitende gebed bij een begrafenis bij het graf, erna koffie cake koek broodjes en samen zijn met elkaar, herinneringen haalden we dan meestal op....vind dat altijd toch een fijn moment op het einde....
Geen idee, ik verkeer niet heel vaak meer in die kerkelijke kringen. De koffietafel na een begrafenis wordt vaak afgesloten door een ambtsdrager. Dat is gewoon in die kringen. En dat is prima, zolang de dominee maar niet "verbeterd" gaat worden qua inhoud van de preek...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 15:05

Race406 schreef:Geen idee, ik verkeer niet heel vaak meer in die kerkelijke kringen. De koffietafel na een begrafenis wordt vaak afgesloten door een ambtsdrager. Dat is gewoon in die kringen. En dat is prima, zolang de dominee maar niet "verbeterd" gaat worden qua inhoud van de preek...

Het moet inderdaad niet nog eens dunnetjes overgedaan worden dan, ongepast ook.
In de dank dienst voor het leven (bij een uitvaart van een christen die in geloof in Christus is overleden)
Is daar al voldoende bij stilgestaan en ook bij het graf op de begraafplaats.
In sommige kringen wordt naar mijn idee over de koffie en etenswaar nadien ook nog wel verschillend gedacht.
Ik vind dat moment juist mooi....
Naast het gegeven dat de maag ook wel weer wat lust,
Je spreekt elkaar nog even, herinneringen mag ik dan graag ook ophalen of vragen en bespreken met de nabestaanden en de dominee loopt ook nog langs iedereen waaruit mooie contacten / gesprekken van komen.
Als een stukje nazorg zie ik dit gedeelte....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Race406 » 10 sep 2019 15:36

MoesTuin schreef:Het moet inderdaad niet nog eens dunnetjes overgedaan worden dan, ongepast ook.
In de dank dienst voor het leven (bij een uitvaart van een christen die in geloof in Christus is overleden)
Is daar al voldoende bij stilgestaan en ook bij het graf op de begraafplaats.
In sommige kringen wordt naar mijn idee over de koffie en etenswaar nadien ook nog wel verschillend gedacht.
Ik vind dat moment juist mooi....
Naast het gegeven dat de maag ook wel weer wat lust,
Je spreekt elkaar nog even, herinneringen mag ik dan graag ook ophalen of vragen en bespreken met de nabestaanden en de dominee loopt ook nog langs iedereen waaruit mooie contacten / gesprekken van komen.
Als een stukje nazorg zie ik dit gedeelte....
Ik vond koffietafels altijd niets. Dat geroezemoes en "ouwe jongens krentenbrood" gedoe... Na de begrafenis van mijn moeder hadden we ook een koffietafel. En om heel eerlijk te zijn vond ik het ook wel fijn. Op de een of andere manier viel er wat spanning weg. Al het geregel en dergelijke kwam even op de achtergrond. En was het zelfs tot op zekere hoogte wel gezellig. Klinkt misschien wat vreemd, maar op de een of andere manier was die koffietafel ook een soort van opluchting.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 10 sep 2019 17:13

En vaak is het ook een beetje een familie reünie, dat je iedereen weer eens zie.

Wat ik het aller aller vervelends vind, is dat mensen net condoleren i.p.v. alleen een hand geven een compleet verhaal gaan houden terwijl er achter hun een gigantisch rij staat.
Vreselijk als je bij de nabestaande staat en dat zo'n persoon maar door blijft praten. Daar zit je op dat moment echt niet op te wachten. Geef een hand en loop door aub. Vaak nog vage bekenden, want echte vrienden heb je in de tussentijd al gesproken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2019 17:20

Chaya schreef:Daar gaat het niet om, al wil je een rapper op je begrafenis. Maar dan moet je het geen traditionele hervormde dienst noemen!


Het is maar net wat je daaronder verstaat. Een traditionele Hervormde dienst zoals hier in Berkenwoude gebruikelijk is, blijft nog altijd vrij traditioneel als je er een paar oud-katholieke accenten aan toevoegt. Verder lijkt me een semantische discussie over het woord traditioneel in dit topic tamelijk zinloos.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 10 sep 2019 22:07

Chaya schreef:Ik helaas niet. Collega's, familieleden, buren.
Maar weten je naasten wat jij wilt, en wat jij niet wilt? Daar gaat het om. Anders bestaat de kans dat mensen op je uitvaart komen en jou er totaal niet in herkennen vanwege de muziek of andere zaken.

Ik zie het zo, een goede rouwdienst met een goede voorganger houdt rekening met wie er komt. Een stukje evangelisatie mag er wat mij betreft gerust in.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Origenes » 11 sep 2019 08:44

DeLange schreef:Een stukje evangelisatie mag er wat mij betreft gerust in.

Is een rouwdienst wel het juiste moment om te evangeliseren? Aanwezigen zijn dan in een meer kwetsbare positie. Lijkt me niet echt kies als degene die de dienst leidt juist dan op de missionaire toer gaat.

Overigens is het op dergelijke momenten ook niet echt vruchtbaar. Tijdens evangelisatie-evenementen (marktkraam o.i.d.) zijn het niet zelden juist de mensen met problemen die vatbaar zijn voor het voorstel om bijvoorbeeld een alpha cursus te volgen. Als de problemen voorbij zijn is de belangstelling voor het evangelie niet zelden ook verleden tijd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 11 sep 2019 11:59

Optimatus schreef:Het is maar net wat je daaronder verstaat. Een traditionele Hervormde dienst zoals hier in Berkenwoude gebruikelijk is, blijft nog altijd vrij traditioneel als je er een paar oud-katholieke accenten aan toevoegt. Verder lijkt me een semantische discussie over het woord traditioneel in dit topic tamelijk zinloos.

Ik ben bij heel wat traditionele hervormde diensten aanwezig geweest en ik heb nooit een oud-katholiek accent gezien.
Jij gebruikte expliciet het woord traditioneel. Dan kun je dat beter niet doen, als je het hebt over eigen accenten die daar min of meer haaks op staan.
Als je het een hervormde uitvaart noemt, is dat veel breder, want dat loopt van links PKN tot Ger. Bond.
K80 schreef:En vaak is het ook een beetje een familie reünie, dat je iedereen weer eens zie.

Ja, er worden afspraken gemaakt, die vervolgens niet worden nagekomen dan.
(Binnenkort eens bellen/mailen, ik kom een daagje, kom jij een daagje, ik laat het je weten)
DeLange schreef:Ik zie het zo, een goede rouwdienst met een goede voorganger houdt rekening met wie er komt. Een stukje evangelisatie mag er wat mij betreft gerust in.

Een voorganger moet er rekening mee houden dat mensen met allerlei verschillende achtergronden aanwezig zijn.
Evangeliseren is niet echt de juiste gelegenheid in een rouwdienst, maar het kan zijn dat jij bedoelt dat er gewezen moet worden op de eindigheid van het leven en wat daarna komt. Memento mori.

En tijdens een begrafenis zijn de mensen vaak emotioneler. Het kan ook zijn dat ze boos zijn, omdat hun geliefde is overleden na een smartelijk lijden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 12:49

Chaya schreef:Evangeliseren is niet echt de juiste gelegenheid in een rouwdienst, maar het kan zijn dat jij bedoelt dat er gewezen moet worden op de eindigheid van het leven en wat daarna komt. Memento mori.

En tijdens een begrafenis zijn de mensen vaak emotioneler. Het kan ook zijn dat ze boos zijn, omdat hun geliefde is overleden na een smartelijk lijden.

Zo bedoel ik het ook. Alles in de juiste balans.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2019 12:55

Ik denk dat het weinig zin heeft om aanwezigen te gaan waarschuwen zo van: We zijn sterfelijk, bekeer je voor het te laat is. Het is ook helemaal niet nodig want mensen worden sowieso wel stilgezet bij de eindigheid en als er iets getuigt van Gods kracht en liefde is het wel de hoop en troost die bij een christelijke uitvaartsdienst mag klinken. Dat is een heel andere boodschap dan: "Geniet van het leven want voor je het weet is het voorgoed voorbij."

De dood is niet het einde, maar een nieuw begin. Als je mag horen van mensen die met dat geloof vredig kunnen sterven zelfs uitzien naar wat daarna gaat komen kan dat jaloersmakend werken. Wat hebben die mensen dat er zefls nu uitzicht is, hoop en troost.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 11 sep 2019 16:00

Marnix schreef:Ik denk dat het weinig zin heeft om aanwezigen te gaan waarschuwen zo van: We zijn sterfelijk, bekeer je voor het te laat is. Het is ook helemaal niet nodig want mensen worden sowieso wel stilgezet bij de eindigheid en als er iets getuigt van Gods kracht en liefde is het wel de hoop en troost die bij een christelijke uitvaartsdienst mag klinken. Dat is een heel andere boodschap dan: "Geniet van het leven want voor je het weet is het voorgoed voorbij."

De dood is niet het einde, maar een nieuw begin. Als je mag horen van mensen die met dat geloof vredig kunnen sterven zelfs uitzien naar wat daarna gaat komen kan dat jaloersmakend werken. Wat hebben die mensen dat er zefls nu uitzicht is, hoop en troost.


Precies, dat is het juiste woord, het jaloers makend geloof....wel eens een schitterende overdenking over gehoord!
Mooi ook een open einde, de Hoopvolle Toekomst, de dood heeft nooit het laatste woord, daar waar Geloof in en uit Christus is.
Prachtig!
Rijk!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2019 11:02

Marnix schreef:De dood is niet het einde, maar een nieuw begin.

Het begin van wat, als je onbekeerd bent?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2019 12:58

Chaya schreef:Het begin van wat, als je onbekeerd bent?


We hadden het over begrafenisdiensten van christenen en het getuigenis dat daarvan uitgaat. En dat je daarom bij begrafenissen niet hoeft te preken dat als je je als ongelovige aanwezige niet bekeert, je naar de hel gaat. Maar dat voor de overleden gelovige de dood niet het einde is maar het begin en dat dat troost en zekerheid mag geven, in leven en in sterven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2019 13:06

Marnix schreef:We hadden het over begrafenisdiensten van christenen en het getuigenis dat daarvan uitgaat.

Een begrafenis van een heiden heeft doorgaans geen kerkelijke rouwdienst.
Marnix schreef: En dat je daarom bij begrafenissen niet hoeft te preken dat als je je als ongelovige aanwezige niet bekeert, je naar de hel gaat.

Waarom niet eigenlijk? Je houdt hen dan toch een leugen voor als dat niet gezegd wordt? Want zo is het toch?
Marnix schreef: Maar dat voor de overleden gelovige de dood niet het einde is maar het begin en dat dat troost en zekerheid mag geven, in leven en in sterven.

Daar moet dan in het leven van de overledene wel van getuigd zijn, anders is het een dode letter.

Let wel, ik zeg niet dat er hel en verdoemenis gepreekt moet worden, dat zal mensen eerder verschrikken of doen haten, maar er moet wel op gewezen worden dat ook voor ons allen, dat einde er eens zal zijn. En wat dan? Eeuwig wel of eeuwig wee?
Wij kunnen mensen de hemel inpraten, maar dat betekent niet dat ze er dan ook zullen zijn.
Of je moet in de alverzoening geloven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2019 13:27

Chaya schreef:Een begrafenis van een heiden heeft doorgaans geen kerkelijke rouwdienst.

Waarom niet eigenlijk? Je houdt hen dan toch een leugen voor als dat niet gezegd wordt? Want zo is het toch?

Daar moet dan in het leven van de overledene wel van getuigd zijn, anders is het een dode letter.

Let wel, ik zeg niet dat er hel en verdoemenis gepreekt moet worden, dat zal mensen eerder verschrikken of doen haten, maar er moet wel op gewezen worden dat ook voor ons allen, dat einde er eens zal zijn. En wat dan? Eeuwig wel of eeuwig wee?
Wij kunnen mensen de hemel inpraten, maar dat betekent niet dat ze er dan ook zullen zijn.
Of je moet in de alverzoening geloven.


Zoals ik al zei, bij een uitvaartdienst van iemand die in leer en leven kind van God was (ik had het over een uitvaartdienst van een christen hoef je niet te preken over hel en verdoemenis, het getuigenis dat voor wie in Hem gelooft mag weten dat het sterven niet het einde is maar het begin van het nieuwe leven, is krachtig genoeg en kan (en dat blijkt in de praktijk vaak ook wel) mensen jaloers maken op een leven met God.

Dus nee, niet mensen de hemel aanpraten of alverzoening leren of dreigen met de hel. Dat werkt inderdaad niet. Juist bij rond het einde van iemands leven en bij begrafenissen kan het getuigenis van het leven met God mensen jaloers maken en aan het denken zetten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron