Pinksteren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Pinksteren

Berichtdoor MoesTuin » 09 jun 2019 06:47

Het is Pinksteren.
Wat betekend Pinksteren voor u, voor jou persoonlijk?



DURVEN WIJ HET AVONTUUR AAN?

"De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zó is het óók met iedereen die uit de Geest geboren is" (Johannes 3:8 NBV).

Een nachtelijk gesprek van Nicodemus, een Joodse leider, met Jezus.
Jezus, die indringend spreekt met een theoloog.
En rechtuit zegt: Je zult niets begrijpen van wat ik zeg, als je niet van bovenuit geboren wordt, wedergeboren.

Je begrijpt niets van mijn woorden, niets van mijn boodschap als je niet de heilige Geest ontvangt.
De doop in de Geest.
De verzegeling van de Geest.
De zalving van de Geest.
Als je niet in mij gelooft.
Dan zie je het doel niet: het koninkrijk van God.
Je zult er niet binnen kunnen gaan.
We zullen niets begrijpen van het doel waartoe God zijn Zoon, Jezus Christus, naar deze aarde gezonden heeft.

Dúrf jij, dúrft u zich over te geven aan de heilige Geest die op het geloof in Jezus Christus in u is komen wonen om u nooit meer te verlaten.
Die Geest van God is als een onvoorspelbare wind die u meevoert, maar u weet van te voren niet waar u terecht zult komen?
Een gelovige christen, een met de heilige Geest vervulde christen wordt uit zijn of haar comfortzone gestoten.
Dit is de nood van mijn leven, de nood van christenen, de nood van de kerk, zelfs de nood van Pinkstergelovigen.
Wij houden krampachtig vast aan wat ons onderwezen is.
Wij houden ons vast aan onze wetten, regels, voorschriften, aan onze liturgie.
Ja, ook in charismatische gemeenten hebben we een liturgie.
Wij zijn vastgeroest.
Het is in Nederland al zo vaak geprobeerd.
Als gemeenten van Christus schuld te belijden aan andere kerken en gemeenten.
Nadruk te leggen op de eenheid van alle Christus-belijdende gelovigen.
Zovelen verlangen naar een opwekking, een nieuwe beweging van de heilige Geest.
Maar die zal niet komen in onze starre kerken en gemeenten.
Waar we onze tradities nooit zullen opgeven.
Er wordt veel gebeden om de leiding van de heilige Geest.
Maar niemand durft het avontuur aan.
Omdat wij alles graag van te voren plannen.
Wij stellen de Geest paal en perk.
Je kunt toch niet als Jezus met vrouwen spreken, een één-op-ééngesprek aangaan?
We kunnen toch niet tijd besteden aan kinderen in de kerk.
Die moeten de kerk uit als we over grote-mensendingen gaan praten, de preek gehouden wordt.
Stel je voor dat iemand spontaan gaat bidden of een woord namens de Heer uitspreekt.
Een lied inzet.
Alles wordt zorgvuldig op een briefje gezet en aan de organist gegeven.
Geen verrassingen alstublieft.
Niemand die plotseling de preek onderbreekt en een vraag stelt.
Hoe angstig was Petrus niet op het dak van Simon de leerlooier in Joppe, toen hij dat duivelse visioen kreeg: een laken vol onreine dieren en die stem die notabene zei: sta op, slacht en eet!
Volkomen tegen de Schrift in.
Petrus weigerde met de Schrift in de hand en hij stond in zijn recht.
Maar de stem zei: wat Ik rein verklaard heb, zul jij niet als onrein beschouwen!
En daardoor ging Petrus mee met de dienaren van de Romeinse legeraanvoerder Cornelius, ging het 'onreine' huis binnen, verkondigde het evangelie en alle huisgenoten van Cornelius kwamen tot geloof, ontvingen de heilige
Geest en werden gedoopt.

Het is mogelijk dat we met de Schrift in de hand het werk van de heilige Geest blokkeren.
Er zijn heden talrijke vraagstukken die we alleen met behulp van de heilige Geest, de auteur van de Schrift, kunnen oplossen.
Noem niet onrein wat God omwille van Christus rein verklaard heeft.
Zó is de kerk teruggekomen op de apartheid, de rassendiscriminatie, het uitsluiten van vrouwen uit het ambt, de traditionele visie op de doop in water, en op het uitsluiten van homoseksuelen in de kerk?
Paulus roept voortdurend op om ons te laten leiden door de heilige Geest.
Maar de meerderheid durft niet.
Wij, christenen, durven de vrijheid van Christus niet aan.
Krampachtig houden we ons vast aan de letter, aan de kerkorde, aan de dogma's, aan de formulieren, aan de traditie.
Doodsbang voor het avontuur.
Nee, ik wil niet met alle winden mee waaien!!
Maar vandaag hijs ik het zeil voor de Geest van God en laat ik mij verrassen door de plannen die Hij voor mij in petto heeft.

P Gerrets. ( emeritus predikant )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Pinksteren

Berichtdoor DeLange » 17 jun 2019 14:12

Pinksteren betekend veel voor me. Gods Geest komt in ons wonen. Halleluja!
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Pinksteren

Berichtdoor benefietdiner » 18 jun 2019 13:29

DeLange schreef:Pinksteren betekend veel voor me. Gods Geest komt in ons wonen. Halleluja!

Kun je daar meer over verklaren zoals:
- hoe gebeurd het dat Gods Geest in je komt wonnen.
- moet je er wat voor doen
- wat veranderd er aan / in je
- ....

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Pinksteren

Berichtdoor Vera888 » 19 jun 2019 08:56

MoesTuin schreef:Het is Pinksteren.
Wat betekend Pinksteren voor u, voor jou persoonlijk?


Wat een goeie vraag!
Pinksteren betekent heel veel voor mij. De Heilige Geest is mij zo dierbaar als Persoon.
Na mijn gebed of ik Gods stem zelf mocht horen die zei: "Je zonden zijn je vergeven.", heeft de Heilige Geest mij dat grote voorrecht - wel na lang wachten - geschonken. Nu kan ik op de vraag van het Avondmaalsformulier, of ik zeker weet dat mijn zonden vergeven zijn, volmondig ''ja' zeggen.
En heel mijn leven heeft de Heilige Geest mij geleid, in grote en kleine dingen. Pas later ga je die liefdevolle, rode draad van God zien.

Heel duidelijk ervaar ik het onderscheid tussen mijn Vader, Jezus (ik noem Hem altijd Yeshua/Jesjoea) en de Heilige Geest. Bij mijn Vader rust de onderhouding van mijn leven, op elk gebied; bij Jezus rust mijn zaligheid en bij de Heilige Geest mijn dagelijkse vreugde en vrede.

Als ik loop te zingen en/of op het orgel speel, valt het ene lied na het andere mij in. Dat is van de Heilige Geest. Als ik God om raad vraag en de Bijbel open doe, lees ik daar (soms na opnieuw bidden en lezen) Gods antwoord. Dat is door de Heilige Geest. Als ik 's morgens wakker word en als eerste in mijn gedachten een loflied 'hoor'', is dat uit de Heilige Geest. Als ik mensen vergeef die mij verdriet hebben gedaan, is dat door de kracht van de Heilie Geest. Ook de vrijmoedigheid om van God te getuigen geeft de Heilige Geest.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Pinksteren

Berichtdoor Vera888 » 19 jun 2019 09:58

Er was net een hevige onweersbui en dan luister ik graag naar de stem van mijn Vader. Nu is het weer wat afgezwakt en wil ik nog even iets toevoegen aan wat ik hierboven schreef.

Benefietdiner vroeg: Hoe krijg je de Heilige Geest? Mijn antwoord is: op het gebed. Jezus zei, dat de Vader nog veel beter ons gebed om de Heilige Geest beantwoordt dan een aardse vader zijn kind verhoort.
Soms moet je wel eens tegen jezelf in bidden, als God iets van je vraagt dat je liever niet zou doen, maar dan helpt het om toch gehoorzaam te zijn en om kracht te vragen aan de Heilige Geest. En er kunnen gedachten zijn die niet van God komen en die je ook niet wilt hebben - ook dan kan door gebed tot de Heilige Geest dat nare weggenomen worden.
Ik ben dit jaar ook weer opnieuw begonnen in het boekje van C.H.Spurgeon: 'De Heilige Geest'. Dat is zo mooi, leerzaam en bemoedigend. Ik kan het iedereen aanbevelen!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pinksteren

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2019 08:14

Prachtige getuigenis Vera.
Ik bemerk dat praten en leven over en met de Heilige Geest voor veel mensen ongrijpbaar onwerkelijk is, omdat men de Geest niet herkend, niet weet hiermee om te gaan.
Terwijl de Geest juist gegeven is aan iedere gelovige als Trooster heel dichtbij je in Geloof in het hart.
Dat is het denk ik....je openstellen in geloof voor de Geest....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Pinksteren

Berichtdoor Vera888 » 22 jun 2019 15:21

MoesTuin schreef:Prachtige getuigenis Vera.
Ik bemerk dat praten en leven over en met de Heilige Geest voor veel mensen ongrijpbaar onwerkelijk is, omdat men de Geest niet herkend, niet weet hiermee om te gaan.
Terwijl de Geest juist gegeven is aan iedere gelovige als Trooster heel dichtbij je in Geloof in het hart.
Dat is het denk ik....je openstellen in geloof voor de Geest....


Dank voor je reactie, Moestuin!
De Heilige Geest geeft ook dat we ervaren dat we, om Jezus' wil, kinderen zijn van één Vader!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pinksteren

Berichtdoor MoesTuin » 25 jun 2019 12:11

Vera888 schreef:Dank voor je reactie, Moestuin!
De Heilige Geest geeft ook dat we ervaren dat we, om Jezus' wil, kinderen zijn van één Vader!

Prachtig Vera en zo is dat. ..
Kinderen van één Vader door het Geloof...en dan gaat Zijn Geest voluit werken....
En worden je ogen geopend....

En dan pas zal het worden



Kind’ren van één Vader
reikt elkaar de hand
waar we mogen wonen
in welk streek of land
hoe we mogen spreken
in welk tong of taal
kind’ren van één Vader
zijn wij allemaal
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Pinksteren

Berichtdoor Vera888 » 01 jul 2019 08:42

Wat mooi, Moestuin! Dank je wel!
En dat plaatje van de Goede Herder vind ik ook zo ontroerend. Hier thuis hangt een plaatje dat hetzelfde voorstelt. Daaraan denk ik altijd als ik het lied hoor: You raise me up. Ken je dat? "I am strong when I am on Your shoulders" ! We zijn alleen maar sterk in verbondenheid met Jezus.
Het is ook zo heerlijk dat de Heilige Geest altijd Hem de eer geeft.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pinksteren

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2019 19:19

Amen zuster, samen één in verbondenheid van onze Heer Jezus!
waar ook ter wereld, welke kerk of richting doet er niets toe enkel Geloof in Hem en de Liefde en Eenheid tot elkaar.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Pinksteren

Berichtdoor Vera888 » 05 jul 2019 11:16

MoesTuin schreef:Amen zuster, samen één in verbondenheid van onze Heer Jezus!
waar ook ter wereld, welke kerk of richting doet er niets toe enkel Geloof in Hem en de Liefde en Eenheid tot elkaar.


Zo mooi dat je dat zegt, Moestuin! Ik was eens in Jerusalem en kwam bij de Baptist Church een Russische vrouw tegen. Zij kende geen Engels of Hebreeuws en ik geen Russisch. We probeerden elkaar iets duidelijk te maken, maar dat lukte niet. Toen zei ze: "Yeshua!" (Jesjoeá) en tegelijk vielen we elkaar in de armen en voelden een diepe verbondenheid. (Yeshua is de echte, Hebreeuwse naam van Jezus; zo wordt Hij in Israel door de gelovigen dan ook genoemd - met heel veel liefde, blijdschap en aanbidding.)
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pinksteren

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2019 12:11

Naar de opdracht van onze Heer Jezus.
Mooi voorbeeld Vera, en zo is het....
Al die bijzaken slokken vele christenen op en men strijd voor eigen religie en gelijk (satan lacht) maar het gaat om Geloof in de Heer en Gods Eer en het Grootste Gebod van de Heer.... Liefde in en uit en voor Hem en vandaaruit de Liefde voor elkaar....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Pinksteren

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 13:31

MoesTuin schreef:Al die bijzaken slokken vele christenen op en men strijdt voor eigen religie en gelijk (satan lacht) maar het gaat om Geloof in de Heer en Gods Eer en het Grootste Gebod van de Heer.... Liefde in en uit en voor Hem en vandaaruit de Liefde voor elkaar....



AMEN!
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Pinksteren

Berichtdoor DeLange » 08 sep 2019 19:18

benefietdiner schreef:Kun je daar meer over verklaren zoals:
- hoe gebeurd het dat Gods Geest in je komt wonnen.
- moet je er wat voor doen
- wat veranderd er aan / in je
- ....

Ik ben een tijd weg geweest. Nu ik hier kom kijken, wil ik wel reageren en eigenlijk heb ik niet zo strak een idee hoe je dat moet doen. God doet het in de eerste plaats en waarom nou precies is mij ook een raadsel en waaraan dat te herkennen is evenzeer een raadsel. Maar ik weet wel waar het allemaal mee begint en wat daarvoor van wezenlijk belang in ieder geval is en dat is dat we in Jezus moeten geloven, Hem moeten vertrouwen en in Zijn liefde moeten wandelen. Wat daarbij enorm helpt is het lezen van de bijbel met aandacht, liefst iedere dag en dat we daar serieus de tijd voor nemen. Ook helpt het als we christelijke liederen voor de Heer zingen, zoals we denken dat te moeten zingen. Mijn vrouw is meer opgegroeid met alleen de Psalmen, ik met Psalmen, gezangen, Johannes de Heer, Glorieklokken, Evangelische liedbundel, Opwekking en Youth For Christ liederen. Tegenwoordig zingen we van alles samen wat tot eer van God is en luisteren niet meer naar liederen die niet tot eer van God is. Al ontkom ik er niet aan, als ik op mijn werk kom of bij vrienden van me.

Als je dit doet, gaat God steeds meer in ons werken. En of dat helemaal het zelfde is als wat mensen met Pinksteren toen ervoeren, heb ik mijn vraagtekens bij, maar het is in ieder geval God in ons aan het werk en iets dat we met Pinksteren geloven, dat de Heilige Geest over ons uitgestort is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Pinksteren

Berichtdoor benefietdiner » 08 sep 2019 20:02

DeLange schreef:Ik ben een tijd weg geweest. Nu ik hier kom kijken, wil ik wel reageren en eigenlijk heb ik niet zo strak een idee hoe je dat moet doen. God doet het in de eerste plaats en waarom nou precies is mij ook een raadsel en waaraan dat te herkennen is evenzeer een raadsel. Maar ik weet wel waar het allemaal mee begint en wat daarvoor van wezenlijk belang in ieder geval is en dat is dat we in Jezus moeten geloven, Hem moeten vertrouwen en in Zijn liefde moeten wandelen. Wat daarbij enorm helpt is het lezen van de bijbel met aandacht, liefst iedere dag en dat we daar serieus de tijd voor nemen. Ook helpt het als we christelijke liederen voor de Heer zingen, zoals we denken dat te moeten zingen. Mijn vrouw is meer opgegroeid met alleen de Psalmen, ik met Psalmen, gezangen, Johannes de Heer, Glorieklokken, Evangelische liedbundel, Opwekking en Youth For Christ liederen. Tegenwoordig zingen we van alles samen wat tot eer van God is en luisteren niet meer naar liederen die niet tot eer van God is. Al ontkom ik er niet aan, als ik op mijn werk kom of bij vrienden van me.

Als je dit doet, gaat God steeds meer in ons werken. En of dat helemaal het zelfde is als wat mensen met Pinksteren toen ervoeren, heb ik mijn vraagtekens bij, maar het is in ieder geval God in ons aan het werk en iets dat we met Pinksteren geloven, dat de Heilige Geest over ons uitgestort is.

Dank voor je antwoord.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten