de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 06 sep 2019 14:15

Optimatus schreef:Afgelopen zondag in een overvolle Dorpskerk te Berkenwoude de intrededienst bijgewoond (ook in functie als dirigent van de cantorij en organist). Bijzonder moment. Opvallend waren ook de grote vertegenwoordiging van de kerkenraad van wijk 2 (de gereformeerde bond in Berkenwoude) en de warme woorden die hun predikant sprak na afloop van de dienst.

Onze nieuwe predikante stelde Christus en Zijn woord en werk bijzonder centraal in de prediking. Ik ben blij met onze nieuwe predikante.


Gefeliciteerd Optimatus met jullie nieuwe Predikante in dienst van onze Schepper tot zegen voor velen.

Mooie taken voor jou binnen de gemeente!

Ik zocht al naar de dienst om online te beluisteren Optimatus, maar kon het niet vinden tot nu toe.

Is er een link van betreffende intrede dienst om na te beluisteren?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2019 17:53

Ik vrees dat wij nog niet zo geavanceerd zijn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 07 sep 2019 08:31

Optimatus schreef:Ik vrees dat wij nog niet zo geavanceerd zijn...

:mrgreen: komt wellicht ooit nog eens, maar voor nu helaas :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 09 sep 2019 16:02

Afgelopen zondag zijn er 4 vrouwen bevestigd in het ambt in de christelijke gereformeerde kerk / Nederlands Gereformeerde Kerk te Nieuwegein

https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-ngk- ... -1.1592454
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 18:36

jaapo schreef:Waarom een topic openen met een artikel van een ander? Dat is toch geen basis voor een discussie? Overigens is dit in diverse forums al meerdere keren oneindig besproken, maar betrokken stellingen bleken zelden te kunnen worden omgebogen tot ploegscharen. De crux zit ém erin, dat door sommigen Paulus als mede-gebodengever, naast Christus en GodZelve, wordt beschouwd en door anderen slechts als een brievenschrijver, die adviezen gaf aan gemeenten of personen en dat lardeerde met een persoonlijke godsdienstige kijk op Christus. De tweespalt over dit onderwerp zie ik nog niet op korte termijn verdwijnen

Sterker nog, ik ben synodaal gereformeerd opgegroeid, maar ook ik kom er niet uit. God heeft een man vrouw verdeling in de natuur ingeschapen en te gelijk zie ik vrouwen in het ambt ook door God gebruikt worden. Wel moet ik zeggen dat een vrouwelijke dominee voor mij toch licht onwennig aanvoelt. Weinig mee van doen gehad. In mijn jeugd hadden we overheersend mannen op de kansel.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 14:18

DeLange schreef:Sterker nog, ik ben synodaal gereformeerd opgegroeid, maar ook ik kom er niet uit. God heeft een man vrouw verdeling in de natuur ingeschapen en te gelijk zie ik vrouwen in het ambt ook door God gebruikt worden. Wel moet ik zeggen dat een vrouwelijke dominee voor mij toch licht onwennig aanvoelt. Weinig mee van doen gehad. In mijn jeugd hadden we overheersend mannen op de kansel.

Herkenbaar de Lange.
Maar het is vaak zo , wat de boer niet kent....
Voor mij was het echt de overtuiging dat je er niets tegen in kan brengen dat als de Heer iemand roept, man of vrouw in Zijn dienst (dat is iets tussen God en die persoon).
Daar kan je niets tegen inbrengen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 10 sep 2019 21:51

MoesTuin schreef:Herkenbaar de Lange.
Maar het is vaak zo , wat de boer niet kent....
Voor mij was het echt de overtuiging dat je er niets tegen in kan brengen dat als de Heer iemand roept, man of vrouw in Zijn dienst (dat is iets tussen God en die persoon).
Daar kan je niets tegen inbrengen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hoef het ook allemaal niet te snappen. God weet wat Hij doet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 11 sep 2019 16:03

DeLange schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hoef het ook allemaal niet te snappen. God weet wat Hij doet.

Amen of te wel, dat is zeer waar en zeer zeker.
We moeten velen dingen ook gewoon overleggen en ook in Zijn Handen kunnen leggen (zonder het tot in den treuren te willen verklaren)
Wij begrijpen met ons zeer beperkte menselijke verstand zoveel niet.
God overziet het al!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 sep 2019 19:13

DeLange schreef:Sterker nog, ik ben synodaal gereformeerd opgegroeid, maar ook ik kom er niet uit. God heeft een man vrouw verdeling in de natuur ingeschapen en te gelijk zie ik vrouwen in het ambt ook door God gebruikt worden. Wel moet ik zeggen dat een vrouwelijke dominee voor mij toch licht onwennig aanvoelt. Weinig mee van doen gehad. In mijn jeugd hadden we overheersend mannen op de kansel.


DeLange schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hoef het ook allemaal niet te snappen. God weet wat Hij doet.


Hmm, wat is er zo onbegrijpelijks aan dat God naast mannen (niet boven en niet onder) óök vrouwen in het ambt wil inzetten?
Wat in je natuur, karakter, DNA ... zit ingeschapen komt er vanzelf wel uit, toch?
Het kan wat onwennig aanvoelen puur, omdat je gewend bent dat mannen die taak vervullen. (cultuur kwestie)
Zelf heb ik veel meer moeite met het feit dat het als normaal gezien wordt dat vrouwen automatisch afgewezen werden/worden omdat het een mannending zou zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 22:53

naamloos schreef:Hmm, wat is er zo onbegrijpelijks aan dat God naast mannen (niet boven en niet onder) óök vrouwen in het ambt wil inzetten?
Wat in je natuur, karakter, DNA ... zit ingeschapen komt er vanzelf wel uit, toch?
Het kan wat onwennig aanvoelen puur, omdat je gewend bent dat mannen die taak vervullen. (cultuur kwestie)
Zelf heb ik veel meer moeite met het feit dat het als normaal gezien wordt dat vrouwen automatisch afgewezen werden/worden omdat het een mannending zou zijn.

Sociaal gezien ben ik het met je eens, maar als ik naar de schepping kijk, naar hoe God de bouw van een man geschapen heeft (harde werker) en de vrouw (opvoeding gericht) en naar hoe Paulus er over schreef (zwijgteksten) en Jezus de apostelen uitkoos (12 mannen), dan kom ik wel bij lastige vragen uit, waarop ik zo geen heldere antwoorden heb.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 22:55

MoesTuin schreef:Amen of te wel, dat is zeer waar en zeer zeker.
We moeten velen dingen ook gewoon overleggen en ook in Zijn Handen kunnen leggen (zonder het tot in den treuren te willen verklaren)
Wij begrijpen met ons zeer beperkte menselijke verstand zoveel niet.
God overziet het al!

Ja, en ik leg me daar dan ook bij neer.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 12 sep 2019 08:30

DeLange merkt op:

Sociaal gezien ben ik het met je eens, maar als ik naar de schepping kijk, naar hoe God de bouw van een man geschapen heeft (harde werker) en de vrouw (opvoeding gericht) en naar hoe Paulus er over schreef (zwijgteksten) en Jezus de apostelen uitkoos (12 mannen), dan kom ik wel bij lastige vragen uit, waarop ik zo geen heldere antwoorden heb.


Het is dus helemaal geen lastige vraag maar een kwestie van goed interpreteren. Door het ontkoppelen van de Joodse uitleg en Joodse cultuur wordt de intentie van de uitspraak van Paulus door de kerken misbruikt als een "zwijgtekst".
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 12 sep 2019 09:30

Delange schreef:Sociaal gezien ben ik het met je eens, maar als ik naar de schepping kijk, naar hoe God de bouw van een man geschapen heeft (harde werker) en de vrouw (opvoeding gericht) en naar hoe Paulus er over schreef (zwijgteksten) en Jezus de apostelen uitkoos (12 mannen), dan kom ik wel bij lastige vragen uit, waarop ik zo geen heldere antwoorden heb.
Jesaja40 schreef:Het is dus helemaal geen lastige vraag maar een kwestie van goed interpreteren. Door het ontkoppelen van de Joodse uitleg en Joodse cultuur wordt de intentie van de uitspraak van Paulus door de kerken misbruikt als een "zwijgtekst".
In reformatorische denominaties viert Anachronisme hoogtij.
Ik ben benieuwd naar uw interpretatie over de zwijgteksten.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 10:00

Jesaja40 schreef:DeLange merkt op:



Het is dus helemaal geen lastige vraag maar een kwestie van goed interpreteren. Door het ontkoppelen van de Joodse uitleg en Joodse cultuur wordt de intentie van de uitspraak van Paulus door de kerken misbruikt als een "zwijgtekst".

Hoe moet ik Jezus' keuze voor 12 mannen en God die man en vrouw verschillend schiep nu in dit licht zien? Dat kan ik niet weg interpreteren. Maar ik zeg wel, ik vind het lastig. Ik heb het passende antwoord niet. Ik zou niet handelen zoals Paulus dat deed, maar eerlijk gezegd ook als mens niet zoals Jezus dat deed en dan kom ik weer bij "Gods wegen zijn hoger dan die van mij".
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 10:10

benefietdiner schreef:In reformatorische denominaties viert Anachronisme hoogtij.
Ik ben benieuwd naar uw interpretatie over de zwijgteksten.

Daar zelf had ik laatst met een andere christen over. Ze had er over dat haar dominee wees op "de dolle mina's" meen ik in die tijd. Ze sloegen door in het opkomen van de vrouwenrechten en domineerden in die tijd de kerken. Paulus stelde daarom alles weer in een juiste orde, maar het valt haar en mij op, dat hij dat heel bewust op basis van een scheppingsorde door God van elkaar scheid.

Toch ben ik van mening dat ook Paulus doorschoot. Maar dat is een gevaarlijke uitspraak, want dan kom je ook bij de vraag: "sprak de Heilige Geest niet tot Paulus en deed hij dan niet wat God hem opdroeg?" Voor je het weet zit je op een hellend vlak met een theologie van "alles over boven, komt van beneden" en het verliezen van steeds meer geloof in wat er in de bijbel staat. Ik ben er immers heilig van overtuigd dat Paulus rechtstreeks met God in contact stond en zijn brieven schreef door de Heilige Geest, zoals David de Psalmen schreef. Maar om die spanningsveld aan te sterken, David was ook nogal "vel" over zijn vijanden. Hij hing de koppen aan de lijn en wreekte zich op Gods vijanden, met als gevolg dat hij de tempel van God niet mocht bouwen, omdat God vond dat hij te veel bloed aan de handen had. Zou er misschien bij Paulus en David soms wat ruis in de overdracht van Gods Woord hebben opgetreden? Een spannende vraag. Een gevaarlijke vraag. Ik begrijp dan heel goed dat veel christenen dan zeggen: laten we doen wat Paulus voorschreef, want hij stond immers als apostel met God in contact. Het blijft een lastig spanningsveld.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron